Vorige week heb ik mijn 900 ietwat meer leeg gereden dan gebruikelijk. Terwijl het reserve lampje al een km of 20 brandde zette ik hem stil op het werk. Na werktijd reed ik weg, een hellinkje op en hij begon behoorlijk hard te hikken, schokken, stotteren, geef het een naam; iets dat hij nog nooit eerder heeft gedaan. Later op de snelweg weer een schok en eenmaal bij de pomp viel hij direct stil
Deze week weer naar werk en tot mijn verbazing kwam het gehik nogmaals voor. Gewoon terwijl ik constant 80 rijd gaat er plots een schok door de auto en lijkt het helemaal mis te gaan, maar vervolgens rijdt hij verder alsof er niets gebeurd is.
Mijn eerste gedachte gaat uiteraard uit naar het brandstofsysteem. Maarrr tijdens het hikken valt de toerenteller naar beneden. Mede hierdoor heb ik het idee dat het misschien toch meer een ontstekings ding is dan een brandstof ding. Volgas rijden gaat ook zonder enig probleem. Het zoú natuurlijk toeval kunnen zijn dat dit voor het eerst voorkwam terwijl de tank wat leeg was, maarja wie zal het zeggen...?
Het betreft een 900i kjet met electronische hall sensor ontsteking. Geen bdp, electronisch gasklephuis of andere moderne fratsen.
Kjet rijdt normaal zonder veel problemen, wat te laag stationair bij half warm en soms moeilijk starten bij half warm. Verder koud en warm als een speer.
Bobine is niet zo oud, wel aftermarket. Bougies, kabels, rotor en verdelerkap origineel en fris. Verdeler zelf lekt helaas wat olie zoals vaker bij deze ontstekingen.
Wie een idee heeft mag het kwijt, graag zelfs