Technische vraag: stuurbekrachtiging
-
silvandam
- Donateur (3x)

Technische vraag: stuurbekrachtiging
De stuurbekrachtiging in mijn 900 GLE uit 1984 doet de eerste paar minuten na een koude start helemaal niets. Na een aantal minuten wordt ‘ie wakker en bekrachtigt ‘ie perfect.
Mijn idee: het is koud en de olie is daarom wat te dik. Dunnere olie kan de oplossing zijn.
Iemand van jullie met tips/suggesties/ideeën?
Mijn idee: het is koud en de olie is daarom wat te dik. Dunnere olie kan de oplossing zijn.
Iemand van jullie met tips/suggesties/ideeën?
-
Saapie
- Donateur (2x)

Re: Technische vraag: stuurbekrachtiging
Idd typisch geval van ochtend ziekte. Ander stuurhuis en het is opgelost. Olie aanpassen helpt niet.
-
silvandam
- Donateur (3x)

En nu graag een wat positiever antwoord!
-
Oosthoek
- Donateur

Tsja, dat wordt lastig. Jaren mee rondgereden, van alles geprobeerd, slechts een stuurhuiswissel "did the trick".
-
albertk
- Donateur (3x)

Het stuurhuis van deze generatie is normaliter van aluminium, dit slijt sneller uit dan de latere versies die van gietijzer zijn. Saab zelf geeft aan in het werkplaatshandboek dat je bij de revisie een inkeping in de 4 teflonringen van het klephuis moet maken, dat zou de morningsickness bij kou verminderen/oplossen. Om dit te doen moet je het stuurhuis dus reviseren. Als je dan toch bezig bent lijkt het mij verstandiger een versie met gietijzeren klephuis te nemen. Misschien niet helemaal het antwoord waar je op hoopt maar dit is wat ik er van weet. Verder een mooie aankoop Sil 
-
silvandam
- Donateur (3x)

Bedankt voor de nuttige antwoorden!! Ik ga een stuurhuisje opsnorren, eventueel reviseren en erin fietsen.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Lees deze eens door 
viewtopic.php?f=43&t=191260
Zoals gezegd, andere olie helpt niet, maar
Ik zou toch alvast een keer spoelen met nieuwe olie. Dan zit er bij vervanging of revisie I.I.g. Betere/schone olie in.
Met een ander stuurhuis moet je erg veel geluk hebben.
viewtopic.php?f=43&t=191260
Zoals gezegd, andere olie helpt niet, maar
Ik zou toch alvast een keer spoelen met nieuwe olie. Dan zit er bij vervanging of revisie I.I.g. Betere/schone olie in.
Met een ander stuurhuis moet je erg veel geluk hebben.
-
richardh
- Geregistreerd lid
Ik heb net mn stuurhuis laten reviseren door Rini in Veenendaal. Die kent deze stuurhuizen en kent ook alle eigenaardigheden die komen kijken bij het reviseren van deze dingen. Het is absoluut niet een makkelijke klus. Zelf doen kan natuurlijk, maar als je het niet heel goed doet dan lekt ie weer geheid. (Net als bij die gast op YT) Dit is een van de klussen waarbij zelfdoen eigenlijk geen optie is.
Ik heb wel zelf de oliepomp gereviseerd. Dit is wel goed te doen, mits je gereedschap hebt om de poelie er af-en op te trekken. Google voor het juiste revisiesetje maar op partnummer 95-35039, Power Steering Pump Seal Kit 1960-2010. Deze (Saginaw) pompen zijn veel gebruikt in Amerikaanse auto's en er zijn enkele YT howto' s. Hoewel mijn pomp niet echt versleten was, zat er wel genoeg vuiligheid in. Deze vuiligheid wil je niet in je nieuw gereviseerde stuurhuis.
Rini adviseerde voor de olie Pentosin CHF11S, maar ATF D2 of D3 was ook goed.
Vanzelfsprekend monteer je nieuwe o-ringen en draai je de wartels niet veel te vast
.
O ja, voor uit- en inbouwen van het stuurhuis is een brug wel een must. Ik heb de uitlaat weggehaald voor iets meer werkruimte.
Ik heb wel zelf de oliepomp gereviseerd. Dit is wel goed te doen, mits je gereedschap hebt om de poelie er af-en op te trekken. Google voor het juiste revisiesetje maar op partnummer 95-35039, Power Steering Pump Seal Kit 1960-2010. Deze (Saginaw) pompen zijn veel gebruikt in Amerikaanse auto's en er zijn enkele YT howto' s. Hoewel mijn pomp niet echt versleten was, zat er wel genoeg vuiligheid in. Deze vuiligheid wil je niet in je nieuw gereviseerde stuurhuis.
Rini adviseerde voor de olie Pentosin CHF11S, maar ATF D2 of D3 was ook goed.
Vanzelfsprekend monteer je nieuwe o-ringen en draai je de wartels niet veel te vast
O ja, voor uit- en inbouwen van het stuurhuis is een brug wel een must. Ik heb de uitlaat weggehaald voor iets meer werkruimte.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Reviseren van het stuurhuis valt denk ik wel mee. Het is gewoon een soort hydrauliek cilinder met ook een zuiger en een stang afdichting.
Wat voor afdichtingen het zijn weet ik niet zo maar het kan zijn dat je speciaal gereedschap moet hebben om de stangafdichting in een niervorm te buigen om deze te kunnen monteren (helemaal vanwege de kleine diameter) en een compress tool om de zuigerafdichting weer terug in vorm te brengen na montage. Vooral nodig bij een eindloze PTFE afdichting.
Het ventiel waaraan de stuurkolom zit zou ik niks aan doen. Dit is een mechanisch onderdeel met een torsiestaafje die afhankelijk van of je het stuur links of rechts draait de olie stroom naar de goede zijde van de zuiger stuurt. Verder heb je nog een askeering. Youtube kan je verder wel inzicht geven hoe het zit.
Ik heb trouwens wel meermaals gelezen dat ATF niet de juiste olie is voor de stuurbekrachtiging… gewoon het voorgeschreven gebruiken.
Wat voor afdichtingen het zijn weet ik niet zo maar het kan zijn dat je speciaal gereedschap moet hebben om de stangafdichting in een niervorm te buigen om deze te kunnen monteren (helemaal vanwege de kleine diameter) en een compress tool om de zuigerafdichting weer terug in vorm te brengen na montage. Vooral nodig bij een eindloze PTFE afdichting.
Het ventiel waaraan de stuurkolom zit zou ik niks aan doen. Dit is een mechanisch onderdeel met een torsiestaafje die afhankelijk van of je het stuur links of rechts draait de olie stroom naar de goede zijde van de zuiger stuurt. Verder heb je nog een askeering. Youtube kan je verder wel inzicht geven hoe het zit.
Ik heb trouwens wel meermaals gelezen dat ATF niet de juiste olie is voor de stuurbekrachtiging… gewoon het voorgeschreven gebruiken.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Klopt ATF moet je niet gebruiken. Is ook slecht voor de pomp
-
silvandam
- Donateur (3x)

Met deze kou doet de stuurbekrachtiging de eerste 10 minuten helemaal niets. Ik ga toch nog eens goochelen met olie. Wie weet wat het brengt.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Lijkt me raar dat temperatuur opeens een issue is. Dan zouden alle auto’s last hebben van een haperende stuurbekrachtiging. En dan vooral koude gebieden…
Nee ik denk eerder dat er dan wat met de pomp aan de hand is… pressure relief die blijft hangen oid.
Je zou ook eerst alle olie eraf kunnen laten en dan weer vullen met goede en verse olie zoals CHF11S. En dan eens kijken.
Nee ik denk eerder dat er dan wat met de pomp aan de hand is… pressure relief die blijft hangen oid.
Je zou ook eerst alle olie eraf kunnen laten en dan weer vullen met goede en verse olie zoals CHF11S. En dan eens kijken.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Ochtendziekte ligt aan het stuurhuis zelf. Maar er kan natuurlijk meer aan de hand zijn.
Andere olie zal het heen gaan van het systeem alleen maar versnellen. Saab schreef heel strikt speciale olie voor. Alle andere typen zorgen voor schade.
Andere olie zal het heen gaan van het systeem alleen maar versnellen. Saab schreef heel strikt speciale olie voor. Alle andere typen zorgen voor schade.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Hoezo ben jij zo zeker van dat het aan stuurhuis ligt?
CHF11S is gewoon een stuurbekrachtigingsolie… en die Saginaw pompen zitten op tal van auto’s. Dus wat Saab toen gebruikte is niet echt heel spannend hoor. Alle stuurkompen zijn schottenpompen…
Een goede hydrauliekolie zou ook prima volstaan als je het mij vraagt!
CHF11S is gewoon een stuurbekrachtigingsolie… en die Saginaw pompen zitten op tal van auto’s. Dus wat Saab toen gebruikte is niet echt heel spannend hoor. Alle stuurkompen zijn schottenpompen…
Een goede hydrauliekolie zou ook prima volstaan als je het mij vraagt!