En wat nu (versnellingsbak er uit) (kerstdrama)

1978-1993
Plaats reactie
jobbew
Donateur (4x)
Donateur (4x)

En wat nu (versnellingsbak er uit) (kerstdrama)

Bericht door jobbew » vr 26 dec, 2025 18:05

Dag allen,
Het was zo'n moment.... vorige week ging de 900i over de 600.000 kilometer. Gisteren, op weg naar de schoonouders voor kerst, zeg ik tegen mijn partner: "Hoor je dat geluidje. Hij klinkt anders, ik denk dat dit het begin van het einde is. Kan nog een jaar duren, of zelfs drie, maar dat geluidje is niet goed. Laten we 1 januari meteen maar gaan zoeken naar een nieuwe familieauto voor de zekerheid"

Net als met kinderen denk je dan dat de auto 'bezig is' met rijden en niks hoort...maar niet dus, op de terugweg op de N225 bij Doorwerth, geen lantaarnpalen, in de bocht, geen vluchtstrook blokkeerde de transmissie/versnellingsbak en gleed de 1200 kilo uit tot stilstand midden op de rijbaan een hele mooie zwarte streep achterlatend op het asphalt. Wielen 100% vast. Paniek, kinderen er uit over de vangrail en met -6 graden wachten op de sleepdienst en maar hopen dat iedereen het zag dat er een auto op de baan stond. Dat ging gelukkig goed. Gelukkig binnen een uur afgesleept. Een voorbijganger leende een jas en een zwaailicht en een andere voorbijganger bracht de kinderen naar ons huis. De kerstgeest leeft nog.

Maar nu? Nieuwe bak? Wat is het advies? De roest komt aan alle kanten uit de wagen, met nieuwe tweedehands bak er onder is nog meer werk nodig.
Toch gaan voor gereviseerd? Een bak die dan waarschijnlijk 5000 euro meer waard is dan de waarde van de auto? Of heeft iemand nog wat liggen?
Of is dit het moment de wagen dan toch maar af te schrijven?

Oja, en kan er met zo'n noodstop ook nevenschade zijn om mee rekening te houden (naast de tere ziel van mijn dochter dan die een half uur stond te shaken...).

Jobbe

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: En wat nu (versnellingsbak er uit) (kerstdrama)

Bericht door Saapie » vr 26 dec, 2025 18:48

Groot geluk dat het goed is afgelopen!!!!! Want een blokkade van de bak is niet fijn.

Auto is economisch total los vrees ik. Gewoon een nieuwe zoeken en de oude gebruiken voor onderdelen - want die zijn meer waard opgeteld dan de auto. Een vastgelopen bak kan ook van alles gedaan hebben met de motor ( primair en krukas bijv) - dus je kan er vanuit gaan dat je veel kwijt bent om alles weer in orde te maken.

Het is altijd lastig, maar soms is een auto gewoon “op”.

jobbew
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door jobbew » vr 26 dec, 2025 22:53

Auw ;-)

jobbew
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door jobbew » vr 26 dec, 2025 22:55

Ik zou natuurlijk wel nog een gehele nieuwe motor kunnen doen. Dit is tweedehands vast nog wel te krijgen, toch?

Jobbe

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » vr 26 dec, 2025 23:01

Saab Service Rhenen kan de bak voor je reviseren denk ik. Zij hebben onderdelen liggen. En voor blokje zou je Thijs Oosterbaan eens kunnen vragen.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » vr 26 dec, 2025 23:03

Het kan allemaal, maar reken op minimaal 2000 euro als je het zelf niet kan. Ik zou een andere frisse 900 zoeken, met minder roest. Maar ieder maakt zijn eigen afweging

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » vr 26 dec, 2025 23:08

Ja, daar ben ik het mee eens.

jobbew
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door jobbew » wo 31 dec, 2025 15:43

Dank voor de reacties. Ik laat het even bezinken.
Als familieauto wilden we waarschijnlijk sowieso al een andere (jongere). We durfden er al niet meer mee op vakantie om de reden die nu waarheid is geworden.
Toch mooi dat hij het als enige auto voor alles tot dit jaar heeft uitgehouden.

Heel verhaal, maar het heeft iets te maken met mijn werk dat ik neig naar 'tegen-beter-weten-in' gaan voor behoud. (Erfgoedadviseur en archeoloog). Maar het idee van ''origineel houden' is er nu echt vanaf. Als ik ga reviseren wordt het een projectauto, niet de 'main family vehicle'. (Waarom engels? geen idee)
Ik zal mogelijk op teentjes trappen maar ik kan erg genieten van wat Sam Battle (Look Mum no Engine op Youtube) heeft gedaan met zijn Big Bogey, Morris Mini.

Goede jaarwisseling!

Jobbe

jobbew
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door jobbew » wo 31 dec, 2025 15:47

Saapie schreef:
vr 26 dec, 2025 23:03
Het kan allemaal, maar reken op minimaal 2000 euro als je het zelf niet kan. Ik zou een andere frisse 900 zoeken, met minder roest. Maar ieder maakt zijn eigen afweging
Plaatsen bak geen probleem, leuke uitdaging. Reviseren: "wijs genoeg dat niet zelf te doen!". :) Ik heb al meerdere 'studies' lopen, hoeft er niet nog een bij.

2000, bedoel je dan revisie oude bak, of vervangen bak?

Jobbe

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 31 dec, 2025 16:13

Als je de auto als project er bij houdt is het natuurlijk een ander verhaal. Beste is dan een goed gebruikte motor en bak te zoeken. Die zijn met geduld wel te vinden.

Ik ben zelf qua beroep ook niet direct een technicus ( zit deels in dezelfde sector als jij) maar een Saab 900 is echt geen moeilijke auto om aan te sleutelen. Met een werkplaatsboek lukt veel.

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » wo 31 dec, 2025 16:35

jobbew schreef:
wo 31 dec, 2025 15:47
Plaatsen bak geen probleem, leuke uitdaging. Reviseren: "wijs genoeg dat niet zelf te doen!". :) Ik heb al meerdere 'studies' lopen, hoeft er niet nog een bij.

2000, bedoel je dan revisie oude bak, of vervangen bak?

Jobbe
Elferink heeft gereviseerde bakken voor zo'n €2400. Als je je eigen bak eerst uitbouwt en meeneemt kunnen ze die ook reviseren, dan heb je dezelfde bak weer terug i.p.v. wat ze op de plank hebben liggen.

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » wo 31 dec, 2025 16:55

Er staan in België en NL ook complete donorautos voor rond de 1.000,- zou zoiets niet de meest betaalbare optie zijn? Al weet je natuurlijk nooit hoe goed zo’n bak dan is. Maar het zou toch leuk zijn als je lekker door kan om te zien of het miljoen haalbaar is?!

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 31 dec, 2025 16:57

De vraag is of alleen je bak eraan is. Zo’n vastloper kan ook de motor hebben beschadigd.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 31 dec, 2025 17:45

Ik zou daarom eerst eens de rest van de auto goed (laten) bekijken en dan een afweging maken. Zou zuur zijn als na de bakrevisie de roest bijvoorbeeld toch iets te serieus blijkt te zijn. Of dat er inderdaad vervolg schade aan je blok is ontstaan. Dat zal met deze kilometers sowieso ook niet meer helemaal fris zijn.

Plaats reactie