Ik was afgelopen najaar al eens langsgeweest om de auto te bekijken en toen ik op die regenachtige novemberdag in de auto reed, wist ik het meteen: dit moest mijn dagelijkse auto worden! Nu kwam het afgelopen week precies zo uit dat ik hem kon overnemen. Hij heeft meteen zijn naam gekregen, beginnend met een "B" zoals al mijn wagens. Onder mijn gezag zal hij als "Blåhaj" door het leven gaan als een echte blauwe Zweed van de Ikea. Afgelopen vrijdag werd Blåhaj dan ook hartelijk ontvangen door het welkomscommittee op de oprit:

En wat kan je nou beter doen wanneer je net een nieuwe auto in huis hebt gehaald? Exact! Een weekend lang door Nederland heen rijden

Nu valt je natuurlijk heel wat op tijdens zo'n 500km. De kwaaltjes in rij eigenschappen, onvolmaaktheden en andere irritatiepuntjes voor een perfectionistisch persoon als ik. Ik heb dus meteen een probleemlijst gemaakt, zoals een echte diergeneeskundige student dat zou doen
- Kap linker achterlicht
- Benzinelucht (retour/aansluitingen leidingen)
- Alternator en riemen
- Beurt geven (filters en vloeistoffen)
- Lek in de uitlaat
- Bekleding hoedeplank
- Aansluitingen boxen hoedenplank
- Laadvloer niet origineel
- Afwateringsgaten achterbak
- Tank
- Roest voorschermen
- Roest deuren
- Raamlikkers
- Dashboard lamp
- Klok dashboard
- Radio
- Gaten dak
- Voorlichten
- Sloten rechtsvoor en achterbak
- Lak motorkap
- Remmen naar rechts trekken
- Banden/velgen
- Raampezen rondom
- Strips wielkastranden
- Roest onder openingen in carroserie
- Sirene en rest bedrading van Polis
- Ruitensproeiers
Het is dus een aardige lijst met aandachtspunten (voor de perfectionist), maar de meeste dingen zijn kleine ingerepen. Ik ben gemotiveerd om deze lekker te gaan rijden en mooi te maken, want eerlijk, dat verdient 'ie. Wellicht dat ik over een hele tijd nog wat grote veranderingen ga doorvoeren om 'm echt lekker te laten rijden, maar dat komt dan wel.
Het belangrijkste nu is dat ik eerst de 99 weer op de weg krijg, dus de 900 mag nog even in de garage rusten bij de vorige eigenaar tot de plaats op de oprit hier ook echt vrij is!
En dan aan de slag!