Tissa's 900GLE "Blåhaj": Klusjes, Klusjes

1978-1993
Tissa
Geregistreerd lid

Tissa's 900GLE "Blåhaj": Klusjes, Klusjes

Bericht door Tissa » di 10 jun, 2025 19:34

Daar is 'ie dan! Een bekende van het forum. De Midnattsblå Saab 900GLE uit 1980 die al goed onderhanden is genomen in dit topic.viewtopic.php?f=4&t=185570&hilit=Mijn+900gle
Ik was afgelopen najaar al eens langsgeweest om de auto te bekijken en toen ik op die regenachtige novemberdag in de auto reed, wist ik het meteen: dit moest mijn dagelijkse auto worden! Nu kwam het afgelopen week precies zo uit dat ik hem kon overnemen. Hij heeft meteen zijn naam gekregen, beginnend met een "B" zoals al mijn wagens. Onder mijn gezag zal hij als "Blåhaj" door het leven gaan als een echte blauwe Zweed van de Ikea. Afgelopen vrijdag werd Blåhaj dan ook hartelijk ontvangen door het welkomscommittee op de oprit:

Afbeelding

En wat kan je nou beter doen wanneer je net een nieuwe auto in huis hebt gehaald? Exact! Een weekend lang door Nederland heen rijden :lol: Dat zag er zo uit:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Nu valt je natuurlijk heel wat op tijdens zo'n 500km. De kwaaltjes in rij eigenschappen, onvolmaaktheden en andere irritatiepuntjes voor een perfectionistisch persoon als ik. Ik heb dus meteen een probleemlijst gemaakt, zoals een echte diergeneeskundige student dat zou doen :-P+ Ik ben van plan alles stukje bij beetje aan te gaan pakken terwijl ik hem gewoon als mijn standaard vervoer ga gebruiken. Hij rijdt namelijk goed en er staan geen dingen op de lijst die een (direct) gevaar vormen. De meeste dingen zijn esthestisch, sommige dingen technisch, maar waar het om gaat is dat ik hem uiteindelijk volledig in originele staat heb! Om dit topic te starten zal ik jullie de lijst (op willekeurige volgorde) dan ook niet onthouden:

- Kap linker achterlicht ✅️
- Benzinelucht (retour/aansluitingen leidingen)✅️
- Alternator en riemen
- Beurt geven (filters en vloeistoffen) ✅️
- Lek in de uitlaat
- Bekleding hoedeplank✅️
- Aansluitingen boxen hoedenplank
- Laadvloer niet origineel ✅️
- Afwateringsgaten achterbak
- Tank✅️
- Roest voorschermen
- Roest deuren
- Raamlikkers
- Dashboard lamp
- Klok dashboard
- Radio
- Gaten dak
- Voorlichten
- Sloten rechtsvoor en achterbak✅️
- Lak motorkap
- Remmen naar rechts trekken
- Banden/velgen✅️
- Raampezen rondom
- Strips wielkastranden✅️
- Roest onder openingen in carroserie
- Sirene en rest bedrading van Polis✅️
- Ruitensproeiers✅️

Het is dus een aardige lijst met aandachtspunten (voor de perfectionist), maar de meeste dingen zijn kleine ingerepen. Ik ben gemotiveerd om deze lekker te gaan rijden en mooi te maken, want eerlijk, dat verdient 'ie. Wellicht dat ik over een hele tijd nog wat grote veranderingen ga doorvoeren om 'm echt lekker te laten rijden, maar dat komt dan wel.
Het belangrijkste nu is dat ik eerst de 99 weer op de weg krijg, dus de 900 mag nog even in de garage rusten bij de vorige eigenaar tot de plaats op de oprit hier ook echt vrij is!

En dan aan de slag! :O:

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Tissa's 900GLE "Blåhaj": herintroductie van een bekende

Bericht door silvandam » di 10 jun, 2025 20:39

Hoe heet ‘ie nou? Blai ai? Blij ei? Veel plezier ermee!

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » di 10 jun, 2025 20:58

Gefeliciteerd! Echt een unieke 900, zo'n vijfdeurs GLE. Ik ben benieuwd hoeveel er daar nog van zijn in Nederland. Slechts drie Saabs 900 GLE staan er als hatchback geregistreerd (dus ook driedeurs), al zegt dat niet alles. En dan reken ik de jouwe mee, die nota bene 'SEDAN' in de handelsbenaming heeft.
Tissa schreef:
di 10 jun, 2025 19:34
- Sirene en rest bedrading van Polis
...terugplaatsen, neem ik aan? :mrgreen:
Tissa schreef:
di 10 jun, 2025 19:34
- Banden/velgen
Benieuwd naar het aandachtspunt en de plannen op dit punt!

Ziggys91
Geregistreerd lid

Bericht door Ziggys91 » di 10 jun, 2025 21:15

Leuk hem afgelopen weekend gezien te hebben, succes met klussen en tot de volgende!

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Oelo74 » di 10 jun, 2025 21:16

Da's mooi Thijs en leuk dat ie in de regio is gebleven. Die gaan we vast en zeker binnenkort treffen, wellicht al in Best. Dat hoekje met die leisteenblauwe komt er toch niet (al had ik je best gedoogd hoor... :lol: )

Ben wel benieuwd wat je met je andere project nu gaat doen...op de weg krijgen en dan...

willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door willemwerkt » di 10 jun, 2025 21:47

Prachtige aanwinst zeg,
Gefeliciteerd.

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » di 10 jun, 2025 21:52

Heel mooi Thijs, dat we het op deze manier hebben kunnen regelen. En zeg nou zelf, voor nu is dit toch stiekem ook gewoon een Zweedse kleurencombinatie :) (inmiddels is de GLE ‘onder zeil’ zoals je weet)

In mijn ogen kan hij niet beter terechtkomen: een jonge enthousiaste Saab-rijder, die het potentieel van deze bijzonder prettige reisgezel ziet. Ik hoop ‘m zeker straks ook nog eens tegen te komen! Voor nu succes met je tentamens en tot ziens uiteraard!

Afbeelding

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » di 10 jun, 2025 22:25

silvandam schreef:
di 10 jun, 2025 20:39
Hoe heet ‘ie nou? Blai ai? Blij ei? Veel plezier ermee!
Blåhaj je weet wel, die donkerblauwe haai knuffel van de Ikea :wink: :lol:

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » di 10 jun, 2025 22:32

Ewout schreef:
di 10 jun, 2025 20:58
...terugplaatsen, neem ik aan? :mrgreen:
HAH :wow: :oops:
Ewout schreef:
di 10 jun, 2025 20:58
Benieuwd naar het aandachtspunt en de plannen op dit punt!
Ik wil sowieso naar zomerbanden, alleen op welke wielen is nog de vraag. Heel graag de originele turbine wielen (met TRX) zoals op de eerste 900 Turbo's uit de folder, maar ik besef dat dat m misschien niet zo snel wordt. Anders de originele GLE doppen of iets van Ronal.... Nog veel twijfel over.

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » di 10 jun, 2025 22:42

Dank voor de enthousiaste reacties. Verdere toning aan het publiek zal nog even moeten wachten, voor nu staat 'ie nog even veilig weg tot ik de volle tijd en plaats ervoor heb.
Oelo74 schreef:
di 10 jun, 2025 21:16
Die gaan we vast en zeker binnenkort treffen, wellicht al in Best.
28 juni zal dus de 90 worden, Jan. De 99 daar is ook een beetje optimistisch denk ik...
De 99 zal inderdaad op de weg gebracht worden en dan obv hoe leuk ik m vind rijden of in de verkoop of in de stalling om te houden tot ik het over mn hart krijg de 90 te verkopen :?
95twinturbo schreef:
di 10 jun, 2025 21:52
Ik hoop ‘m zeker straks ook nog eens tegen te komen!
We zullen vast nog 's gaan rijden met de Turbo en de GLE naast elkaar! Ik weet in ieder geval dat 'ie nog even in goede handen is tot ik hem definitief haal :D

1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 1001760 » wo 11 jun, 2025 14:04

Tissa schreef:
di 10 jun, 2025 22:42

We zullen vast nog 's gaan rijden met de Turbo en de GLE naast elkaar!
Ik denk dat de tweeling dan helemaal in de war raakt

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 95twinturbo » wo 11 jun, 2025 14:17

1001760 schreef:
wo 11 jun, 2025 14:04
Ik denk dat de tweeling dan helemaal in de war raakt
Niet eens bij stil gestaan, maar inderdaad… mocht het zover komen dan zal ik zeker even die reactie filmen :) :) :)

Tissa
Geregistreerd lid

Re: Tissa's 900GLE "Blåhaj": 4000km verder

Bericht door Tissa » zo 16 nov, 2025 12:54

Ik besef me dat ik hier helemaal niet meer heb gepost... :oops: Ondertussen heb ik al bijna 4000 kilometers afgelegd met de auto! Ook heb ik al heel wat dingen gedaan om hem naar mijn wens aan te passen. Van de lijst uit het eerste bericht heb ik dus al veel kunnen afvinken! Foto's vertellen de meeste verhalen. Ik zal dan ook veel foto's gebruiken om het verhaal te vertellen. :wink:

Allereerst het linkerachterlicht vervangen voor een scheurvrij exemplaar. Meteen ook een strip voor de wielkastrand kunnen scoren. Dat zag er ook meteen beter uit! Ook heb ik de mistlampen eraf gehaald.

AfbeeldingAfbeelding

Vervolgens heb ik er een mooie reis mee gemaakt door Luxemburg. Voor deze reis heb ik de sloten gemaakt, ik ga niet top vakantie met een auto die niet op slot kan. Ik heb alle sloten gedemonteerd, schoongemaakt en gekeken op welke positie welk schuifnummer zat. In de sloten die het niet deden heb ik de combinatie gelijk aan die van de werkende sloten gemaakt. Zo deden alle sloten het weer! AfbeeldingAfbeelding

Op de reis zelf heeft hij zich geweldig goed gehouden daar! Ook meteen het moment dat ik écht een band kreeg met de auto. Kijk dan wat een plaatje! :wow:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Hierna ben ik ook nog met vrienden naar Zeeland geweest voor een weekje weg. Ook hier, volbeladen en wel heeft hij heerlijk getoured met het dakje open.
De grootste dingen waar ik mij echter aan stoorde was de benzinelucht en de hoedplank die afgaf. De benzinelucht had een duidelijke reden. Hier is dit topic over gegaan: viewtopic.php?f=4&t=190642&p=2038191#p2038191

De hoedeplank heb ik gestripped en vervolgens een mooie nieuwe stof overheen gelegd. Ik ben heel blij met het resultaat!
Voor:
AfbeeldingAfbeelding

Na:
AfbeeldingAfbeelding

Ook heb ik de rechte Aero's vervangen door mijn versgespoten worstvelgen van de 90. Wat ziet dat er leuk uit zeg!

AfbeeldingAfbeelding

Op 16 oktober kwam echter iets onverwachts. Ik hoorde een beetje gebonk rechtsachterin. Nu ben ik half-doof, dus kon ik niet horen waar het vandaan kwam. Ik heb alle interieurdelen nagelopen, maar ik kon niks vinden. Ik was bijna thuis toen de genadeklap kwam. Een harde bonk en daarna alleen maar gebonk naa huis toe... Tijdens die diagnose ronde was het vrij makkelijk. Als ik de auto hard op en neer bewoog rechtsachter hoorde je het duidelijk. 1 blik in de wielkast was genoeg:
Afbeelding

Dit was iets wat ik zelf niet kon. Gelukkig had ik snel hulp en is hij snel opgehaald. Er is een lasdeel ingezet en ook beide schokdemper zijn vervangen door nieuwe exemplaren met verse rubbers. Gister heb ik hem weer opgehaald en hij rijdt weer zoals voorheen, alleen dan beter :-P+ En wat een genot zeg!

AfbeeldingAfbeelding

Er komen nog veel dingen aan die ik ga doen om hem weer helemaal fris te maken. Onder andere op de lijst staan een middendemper en hitteschild, afstelling timing en k-jet, inbouw radio, vloeistoffen vervangen en de ashoes linksvoor vervangen.
Voor nu ligt de bodemplaat van de 99cc bij mijn opa, zodat hij voor zowel de 900 als de 99 bodemplaten kan zagen, welke ik dat ook weer mooi kan bekleden! Ik heb in ieder geval al een mooi reservewiel gekregen die perfect in de gleuf van de bodemplaat past.

Ik heb geen haast en zo blijven we bezig. Het wordt er in ieder geval altijd beter op! :O:

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Luud » zo 16 nov, 2025 13:53

Weer mooi opgelost Thijs, en idd, zo blijf je bezig onder de noemer Hobby.....

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » zo 16 nov, 2025 18:51

Tof hoor! Ik herinner me nog de foto’s van marktplaats met stickers en een lichtbalk. En twee forummers later ziet de auto er zo uit! Prachtig!

Plaats reactie