Koppelingspomp
-
bdb01
- Donateur (2x)

Koppelingspomp
Een goede dag saab liefhebbers.
Saab 900 b212 1991 5deurs.
Ik heb een nieuwe koppelingspomp in bestelling.
Kun je de koppelingspomp uitwisselen zonder het knieschot te verwijderen?
Groeten,
BDB uit Brielle
Saab 900 b212 1991 5deurs.
Ik heb een nieuwe koppelingspomp in bestelling.
Kun je de koppelingspomp uitwisselen zonder het knieschot te verwijderen?
Groeten,
BDB uit Brielle
-
phthalaat
- Geregistreerd lid
Re: Koppelingspomp
Het zou kunnen maar knieschot weg geeft wel veel meer werkruimte. Midden console losmaken en knieschot er uit zou niet meer dan 20 min kosten. Denk goed om dat je de 10mm bouten die het knieschot links en rechts vasthouden (motorkap open, zitten achter het zwarte waterafvoerbuisje) niet vallen want die zie je dan niet meer terug:p knieschot terug in zetten in je eentje is niet makkelijk maar niet onmogelijk.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Moet toch via motorruim? Knieschot geeft je iets meer ruimte om hem weer met de veer en de pen aan het pedaal te bevestigen.
En als de hoofd gaat, ook de hulp vervangen. Meestal gaan ze in duo hemelen.
En als de hoofd gaat, ook de hulp vervangen. Meestal gaan ze in duo hemelen.
-
bdb01
- Donateur (2x)

Een goede dag.
Bedankt voor de input.
Het knieschot moet er inderdaad uit zie ik. Ik hoop dat de hulpcilinder nog goed is, want deze uitwisselen gaat boven m'n pet.
Wanneer ik dit forum een beetje zit door te bladeren vind ik veel forumleden moedig met wat ze aan hun auto doen. Ik voel me al een hele Piet als ik een beetje " first line maintenance" uitvoer hahaha.
Groeten,
Bart.
Bedankt voor de input.
Het knieschot moet er inderdaad uit zie ik. Ik hoop dat de hulpcilinder nog goed is, want deze uitwisselen gaat boven m'n pet.
Wanneer ik dit forum een beetje zit door te bladeren vind ik veel forumleden moedig met wat ze aan hun auto doen. Ik voel me al een hele Piet als ik een beetje " first line maintenance" uitvoer hahaha.
Groeten,
Bart.
-
vel0city
- Donateur (2x)

Alles in het koppelingssysteem is op dezelfde leeftijd. Een nieuwe hoofdcilinder zal mogelijk meer druk opbouwen dan de oude en op die manier een oude hulpcilinder om zeep helpen, is het niet vandaag dan is het wel morgen aan de beurt en sta je weer te sleutelen of sta je stil langs de kant van de weg.
Check ook de staat van je koppelingsleiding, met name het flexibele deel bij de bak. Die kan je ook zo stuk drukken als het rubber helemaal verouderd is.
Check ook de staat van je koppelingsleiding, met name het flexibele deel bij de bak. Die kan je ook zo stuk drukken als het rubber helemaal verouderd is.
-
Oosthoek
- Donateur

Dit kan ik beamen. Heb er meer ervaring mee dan me lief isSaapie schreef: ↑za 10 mei, 2025 16:54En als de hoofd gaat, ook de hulp vervangen. Meestal gaan ze in duo hemelen.
-
bdb01
- Donateur (2x)

Hallo Saab liefhebbers,
De hoofdkoppelingspomp uitgewisseld, merk Delphi, alles paste gelukkig.
Via youtube " Seje"s Saabchannel" is veel duidelijk geworden, in detail hoe je de koppelingspomp uitwisselt en hoe te ontluchten.
Ook heeft hij een gedetailleerd filmpje over hoe je het dashbord demonteerd.
Groeten en bedankt voor de input.
De hoofdkoppelingspomp uitgewisseld, merk Delphi, alles paste gelukkig.
Via youtube " Seje"s Saabchannel" is veel duidelijk geworden, in detail hoe je de koppelingspomp uitwisselt en hoe te ontluchten.
Ook heeft hij een gedetailleerd filmpje over hoe je het dashbord demonteerd.
Groeten en bedankt voor de input.
-
Foll
- Geregistreerd lid
Ben een beetje te laat, want het is al gelukt. Maar ik heb dit de afgelopen 2 keer (mijn 900 onlangs en de 900 van pa een paar jaar geleden) gedaan zonder het knieschot te demonteren. Scheelt een boel werk, kan gewoon.
Maar mooi dat het gelukt is!
Maar mooi dat het gelukt is!
-
bdb01
- Donateur (2x)

Beste Foll,
Ik vind het heel knap dat je dit gedaan hebt zonder het knieschot te verwijderen. ik zie niet hoe je bij de moeren en het asje door de vork en pedaal komt. Heb je stoel eruit gehaald? Speciaal gereedschap?
Groeten,
BDB.
Ik vind het heel knap dat je dit gedaan hebt zonder het knieschot te verwijderen. ik zie niet hoe je bij de moeren en het asje door de vork en pedaal komt. Heb je stoel eruit gehaald? Speciaal gereedschap?
Groeten,
BDB.
-
Foll
- Geregistreerd lid
Met je hoofd tussen stoel en knieschot kun je de moeren van de cilinder zien en lossen. Het asje van het koppelingspedaal zit inderdaad pal achter het knieschot, maar je kan er met je handen wel bij. Minder zicht, maar niet onmogelijk
.