Koppelingspomp

1978-1993
Plaats reactie
bdb01
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Koppelingspomp

Bericht door bdb01 » do 08 mei, 2025 19:34

Een goede dag saab liefhebbers.

Saab 900 b212 1991 5deurs.

Ik heb een nieuwe koppelingspomp in bestelling.
Kun je de koppelingspomp uitwisselen zonder het knieschot te verwijderen?
Groeten,
BDB uit Brielle

phthalaat
Geregistreerd lid

Re: Koppelingspomp

Bericht door phthalaat » za 10 mei, 2025 16:35

Het zou kunnen maar knieschot weg geeft wel veel meer werkruimte. Midden console losmaken en knieschot er uit zou niet meer dan 20 min kosten. Denk goed om dat je de 10mm bouten die het knieschot links en rechts vasthouden (motorkap open, zitten achter het zwarte waterafvoerbuisje) niet vallen want die zie je dan niet meer terug:p knieschot terug in zetten in je eentje is niet makkelijk maar niet onmogelijk.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » za 10 mei, 2025 16:54

Moet toch via motorruim? Knieschot geeft je iets meer ruimte om hem weer met de veer en de pen aan het pedaal te bevestigen.

En als de hoofd gaat, ook de hulp vervangen. Meestal gaan ze in duo hemelen.

bdb01
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door bdb01 » za 10 mei, 2025 17:19

Een goede dag.
Bedankt voor de input.
Het knieschot moet er inderdaad uit zie ik. Ik hoop dat de hulpcilinder nog goed is, want deze uitwisselen gaat boven m'n pet.
Wanneer ik dit forum een beetje zit door te bladeren vind ik veel forumleden moedig met wat ze aan hun auto doen. Ik voel me al een hele Piet als ik een beetje " first line maintenance" uitvoer hahaha.
Groeten,
Bart.

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » za 10 mei, 2025 18:48

Alles in het koppelingssysteem is op dezelfde leeftijd. Een nieuwe hoofdcilinder zal mogelijk meer druk opbouwen dan de oude en op die manier een oude hulpcilinder om zeep helpen, is het niet vandaag dan is het wel morgen aan de beurt en sta je weer te sleutelen of sta je stil langs de kant van de weg.

Check ook de staat van je koppelingsleiding, met name het flexibele deel bij de bak. Die kan je ook zo stuk drukken als het rubber helemaal verouderd is.

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » za 10 mei, 2025 20:56

Saapie schreef:
za 10 mei, 2025 16:54
En als de hoofd gaat, ook de hulp vervangen. Meestal gaan ze in duo hemelen.
Dit kan ik beamen. Heb er meer ervaring mee dan me lief is :lol:

bdb01
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door bdb01 » ma 12 mei, 2025 21:40

Hallo Saab liefhebbers,
De hoofdkoppelingspomp uitgewisseld, merk Delphi, alles paste gelukkig.
Via youtube " Seje"s Saabchannel" is veel duidelijk geworden, in detail hoe je de koppelingspomp uitwisselt en hoe te ontluchten.
Ook heeft hij een gedetailleerd filmpje over hoe je het dashbord demonteerd.
Groeten en bedankt voor de input.

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » wo 14 mei, 2025 17:53

Ben een beetje te laat, want het is al gelukt. Maar ik heb dit de afgelopen 2 keer (mijn 900 onlangs en de 900 van pa een paar jaar geleden) gedaan zonder het knieschot te demonteren. Scheelt een boel werk, kan gewoon.
Maar mooi dat het gelukt is!

bdb01
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door bdb01 » wo 14 mei, 2025 18:31

Beste Foll,
Ik vind het heel knap dat je dit gedaan hebt zonder het knieschot te verwijderen. ik zie niet hoe je bij de moeren en het asje door de vork en pedaal komt. Heb je stoel eruit gehaald? Speciaal gereedschap?
Groeten,
BDB.

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » vr 16 mei, 2025 7:14

Met je hoofd tussen stoel en knieschot kun je de moeren van de cilinder zien en lossen. Het asje van het koppelingspedaal zit inderdaad pal achter het knieschot, maar je kan er met je handen wel bij. Minder zicht, maar niet onmogelijk :P .

Plaats reactie