uitstekende zuigers?!?
-
pieter TS
- Donateur

- Berichten: 298
- Lid geworden op: do 11 dec, 2008 14:01
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: uitstekende zuigers?!?
Maar niet in de afstand tussen zuiger en kop
Saab 900 t16 1984
Saab 900 t16 1985
Saab 9-3 2.0 t
Saab 9-5 2002 Estate
Saab 9000 Aero 2.0
Saab 900 t16 1985
Saab 9-3 2.0 t
Saab 9-5 2002 Estate
Saab 9000 Aero 2.0
-
Luthart
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: di 24 okt, 2023 18:47
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: uitstekende zuigers?!?
Nee het afdichtvlak inderdaad niet… dat is vrij logisch. Maar de kleppen komen wel dichter richting zuigerbodem 
Groet Daniël
1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red
Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.
1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red
Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.
-
Saapie
- Donateur (2x)

- Berichten: 9273
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: uitstekende zuigers?!?
Het vlakken van zowel kop als blok kan ook de compressie veranderen, en invloed hebben op de verbranding. Saab T16s met een maximaal gevlakte kop hebben vaker en sneller last van heat soak.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
-
brinky
- Donateur

- Berichten: 20077
- Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: uitstekende zuigers?!?
Maar zo te zien is dit een T16 blok met startmotor onder uitlaatspruitstuk? Dus een MY84 of vroege MY85? Toen gebruikte Saab nog T8 zuigers... en een aangepast kop om de compressie iets op te krikken...
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '99 Saab 9-3 Viggen cabrio - '00 Saab 9-5 3.0t V6 LPG - '65 Saab 96 tweetakt
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie
-
silvandam
- Donateur (3x)

- Berichten: 2040
- Lid geworden op: ma 31 dec, 2018 12:27
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: uitstekende zuigers?!?
Uit betrouwbare bron weet ik dat je gelijk hebt, brinky. Het betreft een motor uit een my84 T16s.
Saab 99 L MY1974, Veronagroen
Saab 96 MY1978, Bordeauxrood
Saab 900 GLE MY1984, Platinablauw
Saab 900S cabrio MY1992, 170 Zwart
Saab 900 TurboS cabrio MY1993, Lemansblauw
Volkswagen T3 1.9td MY1983, Medium Blue
Peugeot 205 GT MY92, 1.6 automaat
Saab 96 MY1978, Bordeauxrood
Saab 900 GLE MY1984, Platinablauw
Saab 900S cabrio MY1992, 170 Zwart
Saab 900 TurboS cabrio MY1993, Lemansblauw
Volkswagen T3 1.9td MY1983, Medium Blue
Peugeot 205 GT MY92, 1.6 automaat
-
Saapie
- Donateur (2x)

- Berichten: 9273
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: uitstekende zuigers?!?
Is al eerder vermeldt in het topic; 84er T16 blok. Ik heb nog zo’n aparte kop liggen. Is idd anders
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
-
pinguin
- Geregistreerd lid
- Berichten: 603
- Lid geworden op: vr 26 jan, 2007 12:37
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: uitstekende zuigers?!?
Dat begrijp ik, maar het kan prima even gewisseld worden op de werkbank om te zien of het probleem zich verplaatst, dan is bijvoorbeeld uit te vogelen, of het aan de zuiger ligt, of aan de krukas.Luthart schreef: ↑ma 24 mar, 2025 17:26Zuigers mag je niet zomaar van positie wisselen… zuigerspelingen zijn erg belangrijk.
-
pinguin
- Geregistreerd lid
- Berichten: 603
- Lid geworden op: vr 26 jan, 2007 12:37
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: uitstekende zuigers?!?
Maar het lijkt erop dat ik binnenkort verder ga met een ander onderblok 
-
Luthart
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: di 24 okt, 2023 18:47
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: uitstekende zuigers?!?
Waren de drijfstang bouten wel goed genoeg aangehaald? Speling op zuigerpen?pinguin schreef: ↑vr 28 mar, 2025 10:46Dat begrijp ik, maar het kan prima even gewisseld worden op de werkbank om te zien of het probleem zich verplaatst, dan is bijvoorbeeld uit te vogelen, of het aan de zuiger ligt, of aan de krukas.
Kun je de zuiger induwen zonder dat je de krukas beweegt?
Ook al heb je straks een ander onderblok, ik zou als ik jou was, wel willen weten wat het nou is? Al is het alleen maar om er wat van te leren…
Groet Daniël
1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red
Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.
1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red
Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.
-
pinguin
- Geregistreerd lid
- Berichten: 603
- Lid geworden op: vr 26 jan, 2007 12:37
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: uitstekende zuigers?!?
Waren de drijfstang bouten wel goed genoeg aangehaald? Speling op zuigerpen?
jazeker, bouten goed aangedraaid, en geen speling op de zuigerpennen.
Kun je de zuiger induwen zonder dat je de krukas beweegt?
Ja, nouja, niet echt, alleen een beetje kantelen vanwege de piston clearance. Het blok is koud.
Ook al heb je straks een ander onderblok, ik zou als ik jou was, wel willen weten wat het nou is? Al is het alleen maar om er wat van te leren…
Ik ben inderdaad ook nog erg benieuwd wat er aan de hand is, en heb ook al aardig geïnvesteerd in dit blok, dus met een beetje geluk krijg ik hem nog weer functioneel.
jazeker, bouten goed aangedraaid, en geen speling op de zuigerpennen.
Kun je de zuiger induwen zonder dat je de krukas beweegt?
Ja, nouja, niet echt, alleen een beetje kantelen vanwege de piston clearance. Het blok is koud.
Ook al heb je straks een ander onderblok, ik zou als ik jou was, wel willen weten wat het nou is? Al is het alleen maar om er wat van te leren…
Ik ben inderdaad ook nog erg benieuwd wat er aan de hand is, en heb ook al aardig geïnvesteerd in dit blok, dus met een beetje geluk krijg ik hem nog weer functioneel.
-
henry veldhuis
- Donateur

- Berichten: 9
- Lid geworden op: zo 19 apr, 2015 19:57
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: uitstekende zuigers?!?
Even zo uit mijn hoofd klopt het dat de zuigers boven het blok uit steekt.
0,4mm zo uit mijn hoofd.
Welke blokken het wel hebben en welke niet.
Durf ik zo niet te zeggen,
Mijn 900 classic had het ook.
Een b234 met T7 kop is daar een mooi voorbeeld van.
Daar word vaak een stuk van de zuiger afgedraaid om ook een T7 pakking (welke dunner is dan T5) te kunnen monteren.
0,4mm zo uit mijn hoofd.
Welke blokken het wel hebben en welke niet.
Durf ik zo niet te zeggen,
Mijn 900 classic had het ook.
Een b234 met T7 kop is daar een mooi voorbeeld van.
Daar word vaak een stuk van de zuiger afgedraaid om ook een T7 pakking (welke dunner is dan T5) te kunnen monteren.
-
pinguin
- Geregistreerd lid
- Berichten: 603
- Lid geworden op: vr 26 jan, 2007 12:37
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: uitstekende zuigers?!?
[]dat zijn de betere berichten 
Laatst gewijzigd door Injectie op do 17 apr, 2025 7:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
Reden: Quote verwijderd
-
pinguin
- Geregistreerd lid
- Berichten: 603
- Lid geworden op: vr 26 jan, 2007 12:37
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: uitstekende zuigers?!?
ik heb een ietsje dikkere koperen pakking besteld om het eventuele ruimte te kort op te vullen.
-
Saapie
- Donateur (2x)

- Berichten: 9273
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: uitstekende zuigers?!?
Dit is niet mijn ervaring. Maar goed ieder zijn eigen wijsheden. Een 900 blok is anders dan b234. De proef zit hem straks of het blok loopt en blijft lopen.henry veldhuis schreef: ↑do 03 apr, 2025 18:29Even zo uit mijn hoofd klopt het dat de zuigers boven het blok uit steekt.
0,4mm zo uit mijn hoofd.
Welke blokken het wel hebben en welke niet.
Durf ik zo niet te zeggen,
Mijn 900 classic had het ook.
Een b234 met T7 kop is daar een mooi voorbeeld van.
Daar word vaak een stuk van de zuiger afgedraaid om ook een T7 pakking (welke dunner is dan T5) te kunnen monteren.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
-
timo
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1211
- Lid geworden op: za 19 nov, 2005 12:36
- Regio: - kies een regio
Re: uitstekende zuigers?!?
Ik wil dit plaatje nog even bijvoegen!
De waarheid is niet altijd wat 1 iemand vindt/denkt.
De waarheid is niet altijd wat 1 iemand vindt/denkt.

Saab 96 '77, 1700 v4, Rood
Saab 99CC '74, Groen
Saab 99 T16 '83, Jub Rood
Saab 900 Aero, '91 Le mans blue
Saab 9000 Turbo, 04-85 Qúartz roze M
Saab 9000 2,3T aut, '97 LPG Am. violet
Saab 9-5 aero, ´2001 Combi Zilver M
Saab 99CC '74, Groen
Saab 99 T16 '83, Jub Rood
Saab 900 Aero, '91 Le mans blue
Saab 9000 Turbo, 04-85 Qúartz roze M
Saab 9000 2,3T aut, '97 LPG Am. violet
Saab 9-5 aero, ´2001 Combi Zilver M