uitstekende zuigers?!?

1978-1993
pieter TS
Donateur
Donateur
Berichten: 298
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 14:01
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door pieter TS » di 25 mar, 2025 11:49

Maar niet in de afstand tussen zuiger en kop
Saab 900 t16 1984
Saab 900 t16 1985
Saab 9-3 2.0 t
Saab 9-5 2002 Estate
Saab 9000 Aero 2.0

Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid
Berichten: 1699
Lid geworden op: di 24 okt, 2023 18:47
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door Luthart » di 25 mar, 2025 11:57

Nee het afdichtvlak inderdaad niet… dat is vrij logisch. Maar de kleppen komen wel dichter richting zuigerbodem :wink:
Groet Daniël

1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red


Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 9273
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door Saapie » di 25 mar, 2025 12:08

Het vlakken van zowel kop als blok kan ook de compressie veranderen, en invloed hebben op de verbranding. Saab T16s met een maximaal gevlakte kop hebben vaker en sneller last van heat soak.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
brinky
Donateur
Donateur
Berichten: 20077
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door brinky » di 25 mar, 2025 17:07

Maar zo te zien is dit een T16 blok met startmotor onder uitlaatspruitstuk? Dus een MY84 of vroege MY85? Toen gebruikte Saab nog T8 zuigers... en een aangepast kop om de compressie iets op te krikken...
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '99 Saab 9-3 Viggen cabrio - '00 Saab 9-5 3.0t V6 LPG - '65 Saab 96 tweetakt
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2040
Lid geworden op: ma 31 dec, 2018 12:27
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door silvandam » di 25 mar, 2025 17:50

Uit betrouwbare bron weet ik dat je gelijk hebt, brinky. Het betreft een motor uit een my84 T16s.
Saab 99 L MY1974, Veronagroen
Saab 96 MY1978, Bordeauxrood
Saab 900 GLE MY1984, Platinablauw
Saab 900S cabrio MY1992, 170 Zwart
Saab 900 TurboS cabrio MY1993, Lemansblauw
Volkswagen T3 1.9td MY1983, Medium Blue
Peugeot 205 GT MY92, 1.6 automaat

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 9273
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door Saapie » di 25 mar, 2025 17:59

Is al eerder vermeldt in het topic; 84er T16 blok. Ik heb nog zo’n aparte kop liggen. Is idd anders
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
pinguin
Geregistreerd lid
Berichten: 603
Lid geworden op: vr 26 jan, 2007 12:37
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door pinguin » vr 28 mar, 2025 10:46

Luthart schreef:
ma 24 mar, 2025 17:26
Zuigers mag je niet zomaar van positie wisselen… zuigerspelingen zijn erg belangrijk.
Dat begrijp ik, maar het kan prima even gewisseld worden op de werkbank om te zien of het probleem zich verplaatst, dan is bijvoorbeeld uit te vogelen, of het aan de zuiger ligt, of aan de krukas.

Gebruikersavatar
pinguin
Geregistreerd lid
Berichten: 603
Lid geworden op: vr 26 jan, 2007 12:37
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door pinguin » vr 28 mar, 2025 10:48

Maar het lijkt erop dat ik binnenkort verder ga met een ander onderblok :D

Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid
Berichten: 1699
Lid geworden op: di 24 okt, 2023 18:47
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door Luthart » vr 28 mar, 2025 11:51

pinguin schreef:
vr 28 mar, 2025 10:46
Dat begrijp ik, maar het kan prima even gewisseld worden op de werkbank om te zien of het probleem zich verplaatst, dan is bijvoorbeeld uit te vogelen, of het aan de zuiger ligt, of aan de krukas.
Waren de drijfstang bouten wel goed genoeg aangehaald? Speling op zuigerpen?

Kun je de zuiger induwen zonder dat je de krukas beweegt?

Ook al heb je straks een ander onderblok, ik zou als ik jou was, wel willen weten wat het nou is? Al is het alleen maar om er wat van te leren…
Groet Daniël

1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red


Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.

Gebruikersavatar
pinguin
Geregistreerd lid
Berichten: 603
Lid geworden op: vr 26 jan, 2007 12:37
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door pinguin » vr 28 mar, 2025 20:47

Waren de drijfstang bouten wel goed genoeg aangehaald? Speling op zuigerpen?

jazeker, bouten goed aangedraaid, en geen speling op de zuigerpennen.

Kun je de zuiger induwen zonder dat je de krukas beweegt?

Ja, nouja, niet echt, alleen een beetje kantelen vanwege de piston clearance. Het blok is koud.

Ook al heb je straks een ander onderblok, ik zou als ik jou was, wel willen weten wat het nou is? Al is het alleen maar om er wat van te leren…

Ik ben inderdaad ook nog erg benieuwd wat er aan de hand is, en heb ook al aardig geïnvesteerd in dit blok, dus met een beetje geluk krijg ik hem nog weer functioneel.

henry veldhuis
Donateur
Donateur
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 19 apr, 2015 19:57
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door henry veldhuis » do 03 apr, 2025 18:29

Even zo uit mijn hoofd klopt het dat de zuigers boven het blok uit steekt.
0,4mm zo uit mijn hoofd.
Welke blokken het wel hebben en welke niet.
Durf ik zo niet te zeggen,
Mijn 900 classic had het ook.
Een b234 met T7 kop is daar een mooi voorbeeld van.
Daar word vaak een stuk van de zuiger afgedraaid om ook een T7 pakking (welke dunner is dan T5) te kunnen monteren.

Gebruikersavatar
pinguin
Geregistreerd lid
Berichten: 603
Lid geworden op: vr 26 jan, 2007 12:37
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door pinguin » wo 16 apr, 2025 12:14

[]dat zijn de betere berichten :D
Laatst gewijzigd door Injectie op do 17 apr, 2025 7:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd

Gebruikersavatar
pinguin
Geregistreerd lid
Berichten: 603
Lid geworden op: vr 26 jan, 2007 12:37
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door pinguin » wo 16 apr, 2025 12:15

ik heb een ietsje dikkere koperen pakking besteld om het eventuele ruimte te kort op te vullen.

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 9273
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door Saapie » wo 16 apr, 2025 12:50

henry veldhuis schreef:
do 03 apr, 2025 18:29
Even zo uit mijn hoofd klopt het dat de zuigers boven het blok uit steekt.
0,4mm zo uit mijn hoofd.
Welke blokken het wel hebben en welke niet.
Durf ik zo niet te zeggen,
Mijn 900 classic had het ook.
Een b234 met T7 kop is daar een mooi voorbeeld van.
Daar word vaak een stuk van de zuiger afgedraaid om ook een T7 pakking (welke dunner is dan T5) te kunnen monteren.
Dit is niet mijn ervaring. Maar goed ieder zijn eigen wijsheden. Een 900 blok is anders dan b234. De proef zit hem straks of het blok loopt en blijft lopen.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
timo
Geregistreerd lid
Berichten: 1211
Lid geworden op: za 19 nov, 2005 12:36
Regio: - kies een regio

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door timo » vr 18 apr, 2025 14:45

Ik wil dit plaatje nog even bijvoegen!
De waarheid is niet altijd wat 1 iemand vindt/denkt. Afbeelding
Saab 96 '77, 1700 v4, Rood
Saab 99CC '74, Groen
Saab 99 T16 '83, Jub Rood
Saab 900 Aero, '91 Le mans blue
Saab 9000 Turbo, 04-85 Qúartz roze M
Saab 9000 2,3T aut, '97 LPG Am. violet
Saab 9-5 aero, ´2001 Combi Zilver M