uitstekende zuigers?!?

1978-1993
Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 9265
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door Saapie » za 22 mar, 2025 16:00

Die deksel moet idd mee gevlakt worden. Dat is een veelgemaakte fout. En ik durf het bijna niet te zeggen, ook een lastige fout om te herstellen.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
pinguin
Geregistreerd lid
Berichten: 603
Lid geworden op: vr 26 jan, 2007 12:37
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door pinguin » zo 23 mar, 2025 12:22

Saapie schreef:
za 22 mar, 2025 16:00
Die deksel moet idd mee gevlakt worden. Dat is een veelgemaakte fout. En ik durf het bijna niet te zeggen, ook een lastige fout om te herstellen.
Ja, dat is vooral handig voor de volgende keer. nu zal het anders opgelost moeten worden. :)

Gebruikersavatar
pinguin
Geregistreerd lid
Berichten: 603
Lid geworden op: vr 26 jan, 2007 12:37
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door pinguin » zo 23 mar, 2025 12:38

De zuiger lijkt inderdaad aardig schuin te liggen op de foto, ik moet dit nog verder onderzoeken.
Voorlopig lijkt dat vooral zuiger 1 het meest uit de pas loopt, de andere steken allen 0,35 mm uit , maar geven niet zo'n scheve indruk, en de eerste steekt (nogmaals gemeten) 0,50mm uit en lijkt dus scheef te zitten. Ik kan alleen nog niet bedenken hoe dat kan. Erg jammer is het dat ik niet heb gekeken/gemeten toen ik het blok uit elkaar heb gehaald. Wederom een goede leer voor de volgende keer. Ik heb nog een aantal opties. * Zuigers wisselen om te kijken of het probleem zich verplaatst naar een andere cilinder. * krukas verwisselen (als deze te vinden is) of deze wegbrengen voor inspectie. En Natuurlijk de inhoud meten en checken of het goed komt met de compressie, maar het blok is max 0,1 mm gevlakt, dus het kan bijna niet anders dat de zuigers er de afgelopen 10 jaar ook al boven hebben gelegen, en daar heb ik nooit problemen mee gehad.

En ook nog de optie om een ander onderblok te gebruiken, maar dan begint het verhaal opnieuw, en aangezien ik een bj '84 blok heb moet er dan veel aangepast/veranderd worden.
Laatst gewijzigd door pinguin op zo 23 mar, 2025 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 719
Lid geworden op: do 19 sep, 2019 18:30
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door albertk » zo 23 mar, 2025 12:47

Silvandam heeft een 8 klepper onderblok met cilinderkop te koop staan voor (vanaf) 50€. Misschien kun je daar iets mee.
SAAB 9-5 2.3t Arc

Gebruikersavatar
pinguin
Geregistreerd lid
Berichten: 603
Lid geworden op: vr 26 jan, 2007 12:37
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door pinguin » zo 23 mar, 2025 12:53

albertk schreef:
zo 23 mar, 2025 12:47
Silvandam heeft een 8 klepper onderblok met cilinderkop te koop staan voor (vanaf) 50€. Misschien kun je daar iets mee.
Dank voor de tip! ik wil eigenlijk wel met een t16 verder, misschien is ook dat allemaal aan te passen, maar lijkt me ook veel extra werk

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 9265
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door Saapie » zo 23 mar, 2025 12:56

Vroege T16 blokken, dus eerste bouwjaren, zijn hetzelfde als T8 blokken.

Het lijkt mij erg stug dat je hebt rond gereden met zuigers die zo boven het onderblok uitsteken. Dat kan gewoon niet goed gaan, zeker niet als je ook nog je kop hebt gevlakt. De marges zijn daar gewoon erg klein.

De deksel vlakken kan alleen als je heel exact op meet wat er af moet. En dan echt op de honderdste mm exact. Ze krijgt anders de kop en koppakking er niet lekker op.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2037
Lid geworden op: ma 31 dec, 2018 12:27
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door silvandam » zo 23 mar, 2025 13:06

Ik heb mijn T8 al in een combideal met een primair 7 aangeboden aan een ander forumlid. Mocht hij er vanaf zien of niets meer laten horen, dan wil ik het blok doneren aan jou. Laat maar weten of je daar belangstelling bij hebt.

190k km gelopen. Goedlopend gedemonteerd, maar met lekke koppakking.
Saab 99 L MY1974, Veronagroen
Saab 96 MY1978, Bordeauxrood
Saab 900 GLE MY1984, Platinablauw
Saab 900S cabrio MY1992, 170 Zwart
Saab 900 TurboS cabrio MY1993, Lemansblauw
Volkswagen T3 1.9td MY1983, Medium Blue
Peugeot 205 GT MY92, 1.6 automaat

Gebruikersavatar
pinguin
Geregistreerd lid
Berichten: 603
Lid geworden op: vr 26 jan, 2007 12:37
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door pinguin » zo 23 mar, 2025 15:25

silvandam schreef:
zo 23 mar, 2025 13:06
Ik heb mijn T8 al in een combideal met een primair 7 aangeboden aan een ander forumlid. Mocht hij er vanaf zien of niets meer laten horen, dan wil ik het blok doneren aan jou. Laat maar weten of je daar belangstelling bij hebt.

190k km gelopen. Goedlopend gedemonteerd, maar met lekke koppakking.
Ah dank!, ja in dat geval zeker interesse :)

Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2037
Lid geworden op: ma 31 dec, 2018 12:27
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door silvandam » zo 23 mar, 2025 23:29

Doe maar een pb’tje! Ik heb niets meer gehoord, dus de T8 mag naar jou.
Saab 99 L MY1974, Veronagroen
Saab 96 MY1978, Bordeauxrood
Saab 900 GLE MY1984, Platinablauw
Saab 900S cabrio MY1992, 170 Zwart
Saab 900 TurboS cabrio MY1993, Lemansblauw
Volkswagen T3 1.9td MY1983, Medium Blue
Peugeot 205 GT MY92, 1.6 automaat

Gebruikersavatar
pinguin
Geregistreerd lid
Berichten: 603
Lid geworden op: vr 26 jan, 2007 12:37
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door pinguin » ma 24 mar, 2025 15:57

silvandam schreef:
zo 23 mar, 2025 23:29
Doe maar een pb’tje!
Heb pb gestuurd, hoop dat het aankomt.

Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid
Berichten: 1698
Lid geworden op: di 24 okt, 2023 18:47
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door Luthart » ma 24 mar, 2025 17:26

Zuigers mag je niet zomaar van positie wisselen… zuigerspelingen zijn erg belangrijk.

En daarnaast, is het dek van het onderblok al eens bewerkt?

Een ander blok is misschien voor nu de snellere oplossing.
Groet Daniël

1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red


Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.

pieter TS
Donateur
Donateur
Berichten: 298
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 14:01
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door pieter TS » ma 24 mar, 2025 17:32

Meet vooral de ruimte tussen kop en zuiger na. Een blok kun je niet zomaar ongestraft vlakken. Ik heb blokken gezien die zonder vlakken al aardig op squish staan. Hou minimaal 1,1mm aan. Vlakken van cilinderkop heeft geen invloed hierop het vlakken van cilinderblok wel. Wees hier voorzichtig mee.
Saab 900 t16 1984
Saab 900 t16 1985
Saab 9-3 2.0 t
Saab 9-5 2002 Estate
Saab 9000 Aero 2.0

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 9265
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door Saapie » ma 24 mar, 2025 22:22

Kop vlakken kan ook maar een paar keer - daar zit ook een marge op. Ik zal even opzoeken hoeveel er af mag.

Gevonden: 140.1 mm is de ondergrens. Een niet gevlakte kop is 140.5

https://townsendimports.com/Web/engine_ ... 90016v.htm
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

pieter TS
Donateur
Donateur
Berichten: 298
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 14:01
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door pieter TS » di 25 mar, 2025 9:33

Wat ik bedoel te zeggen is dat de ruimte tussen kop en zuiger niet verandert als je de kop vlakt. Met het vlakken van het cilinderblok wel. Kijk hier dan ook mee uit, het wordt nu veel gedaan om de koelkanalen op te frissen. Maar er zit standaard al niet veel ruimte tussen zuiger en kop dus meet dit na voordat je gaat vlakken aan cilinderblok. De kop heeft een maximum aan hoeveelheid die je er vanaf kunt vlakken om andere redenen.
Saab 900 t16 1984
Saab 900 t16 1985
Saab 9-3 2.0 t
Saab 9-5 2002 Estate
Saab 9000 Aero 2.0

Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid
Berichten: 1698
Lid geworden op: di 24 okt, 2023 18:47
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: uitstekende zuigers?!?

Bericht door Luthart » di 25 mar, 2025 10:44

Ook een kop vlakken heeft invloed hoor. Hoe klein het verschil ook is, de verbrandingskamers worden kleiner. Daarom heb je dus een minimale maat zoals Saapie aangeeft.
Groet Daniël

1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red


Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.