B202 T5 freesstuk

1978-1993
Plaats reactie
simon_bergman
Geregistreerd lid

B202 T5 freesstuk

Bericht door simon_bergman » ma 10 mar, 2025 13:45

Hallo allen!

Voor mijn T5 ombouw in mijn 99 heb ik een speciaal freesstuk ontworpen, die het mogelijk maakt om een gasklep van een Saab 900ng/9-3OG te monteren op het inlaatspruitstuk van een B202L.
De 9000 gasklep die vaak wordt gebruikt voor T5 ombouwen is steeds moeilijker verkrijgbaar, terwijl die van de 900NG/9-3OG zeer makkelijk te vinden is.

Is heb al een proef versie 3D geprint, en het past erg mooi.

Afbeelding

Afbeelding

Voor de echte productie van de adapter wil ik een bestelling plaatsen bij PCBway, maar hier zijn de opstart- en verzendkosten net zo hoog als de kosten per product. (~€50 per adapter)
Om de stuksprijs lager te maken, en anderen die een ombouw willen doen te helpen zou ik graag een paar stuks laten produceren, in plaats van de ene die ik zelf nodig heb.

Interesse? Ik hoor het graag in deze thread!

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Kopers gezocht: B202 T5 freesstuk

Bericht door Saapie » ma 10 mar, 2025 13:50

Ik doe mee. Heb het niet meteen nodig, maar ik hou van dit soort initiatieven.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 10 mar, 2025 15:57

mooi initiatief!

Heb je aan de vacuum slangetjes gedacht? Want de opening op het B204 spruitstuk is niet rond namelijk…

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 10 mar, 2025 16:33

Trouwens uit plaat laten snijden lijkt mij goedkoper. Gewoon uit 10mm aluminium. Ik zou ook gaten nemen van juiste ‘voorboor diameter’ en dan tappen. Scheelt weer enkele moeren…

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » ma 10 mar, 2025 18:54

simon_bergman schreef:
ma 10 mar, 2025 13:45
Hallo allen!

Voor mijn T5 ombouw in mijn 99 heb ik een speciaal freesstuk ontworpen, die het mogelijk maakt om een gasklep van een Saab 900ng/9-3OG te monteren op het inlaatspruitstuk van een B202L.
De 9000 gasklep die vaak wordt gebruikt voor T5 ombouwen is steeds moeilijker verkrijgbaar, terwijl die van de 900NG/9-3OG zeer makkelijk te vinden is.

Is heb al een proef versie 3D geprint, en het past erg mooi.

Afbeelding

Afbeelding

Voor de echte productie van de adapter wil ik een bestelling plaatsen bij PCBway, maar hier zijn de opstart- en verzendkosten net zo hoog als de kosten per product. (~€50 per adapter)
Om de stuksprijs lager te maken, en anderen die een ombouw willen doen te helpen zou ik graag een paar stuks laten produceren, in plaats van de ene die ik zelf nodig heb.

Interesse? Ik hoor het graag in deze thread!
Leuk idee!

Maar je hebt niet per se een ander gasklephuis nodig voor T5.5.

De positie sensor van T5.5 past direct op het gasklephuis van een 900 2.1L of er zijn adapterplaatjes tekoop om hem pas te krijgen op de 2.0L huizen.
https://www.modernclassicsaab.com/produ ... dapter-tps Bijvoorbeeld. :)

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » wo 12 mar, 2025 12:03

Luthart schreef:
ma 10 mar, 2025 16:33
Trouwens uit plaat laten snijden lijkt mij goedkoper. Gewoon uit 10mm aluminium. Ik zou ook gaten nemen van juiste ‘voorboor diameter’ en dan tappen. Scheelt weer enkele moeren…
Dit is in de huidige versie geïntegreerd, de print was de V1 zegmaar.
Dat is dan gewoon M6 getapt.
Kwa snijden zit je met een probleem; de spacer zit met verzonken inbus bouten vast, die gaten moeten wel geboord worden. Ook match ik de orginele contouren van de gasklep en het spruitstuk, en dat is dan een 3d vorm
Op dat punt wordt het dus een freesstuk, en is CNC frezen de enige optie.

Ik zal niet pretenderen dat dit in absolute zin een 'betere' optie is dan het gebruik van een b204 positie sensor op een orginele gasklep met een adapter, maar het is weer iets nieuws haha

Viggenblue
Geregistreerd lid

Bericht door Viggenblue » wo 12 mar, 2025 12:50

Zou je dit niet kunnen 3d printen in een materiaal wat hittebestendig is? Kan je geen draad tappen, maar misschien wel een plekje maken waar de moer invalt. Zou een mogelijke goedkopere optie kunnen zijn? Als je SLS printen met nylon kiest kan dat tegen meer dan 150 graden. bijvoorbeeld deze: https://www.pcbway.com/rapid-prototypin ... ylon/PA12/. Het lijkt mij niet dat het uiteinde van het inlaatspruitstuk zo heet wordt. Scheelt misschien een hoop kosten? Zie dat de max temperatuur wel afhankelijk is van de stress die het onderdeel ervaart dus daar zou je dan nog naar moeten kijken.
Op https://jlc3dp.com/3d-printing-quote?sp ... ge.1011.d1 zou je even kunnen kijken. Frezen kan daar ook (heb even een remschijf hoed als test gedaan en deze is bijna 75% goedkoper bij jlccnc.com uit 7075 alu per stuk. 120 ipv 450 per stuk). Is eigenlijk een beetje een site zoals PCBway. Heb daar ooit pcb's besteld en die waren er binnen 2 weken. Verzending was via de europacket optie wel goedkoop.

Kan je in de spacer niet ook een randje in maken zodat je een o-ring pakking hebt? Ik zit te kijken naar je transitie van diameters(ik kan het niet super goed zien op de foto door de lichtval) en kan je die niet beter zo lang mogelijk maken ipv halverwege pas beginnen met de transitie? Voor de flow is dat vgm beter.

Verder, erg gaaf project!

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 12 mar, 2025 19:31

Je kunt het ook laten printen bij matrialise.

PA kan maar is niet warmtegeleidend. En onder warmte heeft het last van kruip… Ik zou gewoon alu 5000 serie pakken. 7000 serie is overkil.

Wat betreft de pot-gaten voor de boutkoppen, Je kunt ook voor 2 platen op elkaar gaan (bv 2x5mm) … moet je alleen een extra afdichting creëren. Lijmen zou ook kunnen. Ook tussen de aansluiting op het spruitstuk moet een pakking. O-ring hoeft niet perse. Groef frezen maakt onderdeel ook duur. Je kunt ook een papieren of kurken pakking snijden (gaat makkelijk met bolkop hamertje)

Frezen is duur. Je hebt Chinese sites voor freeswerk. Ook wel goede kwaliteit maar snijden uit plaat is voordeliger.

Ben wel benieuwd wat je allemaal aan wil sluiten op de TB. Er zitten tal van aansluitingen op die je allemaal moet afdoppen als je die niet gaat gebruiken. Is het je te doen om de TPS? Dan kun je beter de bracket zoals Krizzie voorstelt nemen… :oops:

simon_bergman
Geregistreerd lid

Re: B202 T5 freesstuk

Bericht door simon_bergman » za 22 mar, 2025 20:44

Hallo allemaal,

Uiteindelijk wilde ik het te graag proberen, en heb ik toch maar voor mezelf één stuk besteld, om te proberen. Na de tip om JLC CNC te proberen heb ik wat geld kunnen besparen, ik was uiteindelijk voor zeven tientjes klaar. Voor dat geld wil ik het graag proberen ;)

Het onderdeel is intussen onderweg, dus ik zal een mooie review plaatsen van mijn eigen onderdeel :P

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » ma 31 mar, 2025 13:04

Zo gezegd zo gedaan;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het onderdeel past netjes, de kwaliteit van het freesstuk is goed. Werking van de gasklep is nou nog niet echt te beschrijven, de auto loopt namelijk nog niet goed. (Ombouw nog bezig)

droptop
Geregistreerd lid

Bericht door droptop » ma 31 mar, 2025 13:41

ziet er goed uit!

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » ma 31 mar, 2025 14:36

Mooi werk :bluethumb:

Plaats reactie