Klep kachelradiator buitenlucht werkt niet

1978-1993
Plaats reactie
fritsz
Geregistreerd lid

Klep kachelradiator buitenlucht werkt niet

Bericht door fritsz » za 08 mar, 2025 23:05

Saab c 1992: de ‘afsluitklep bij de kachelradiator voor buitenlucht die rv onder de voorklep zit’ (ken de juiste benaming niet) werkt niet meer. Het werkt op luchtdruk en kennelijk gaat r een slangetje naar het instrumentenpaneel. Daar is ie wellicht losgeraakt oid. Wordt geactiveerd door knopje op instr paneel in te drukken. Krijg je zo’n prettig apart sisgeluid :-P+ .weet iemand hoe ik dit kan repareren
Nb Per abuis is dit bericht in eerste instantie in het verkeerde deelforum geplaatst excuses
Gr Jacques.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Klep kachelradiator buitenlucht werkt niet

Bericht door Saapie » za 08 mar, 2025 23:51

Waarschijnlijk is het slangetje van de vacuumbalg los. Vacuumbalg zit bij een coupe rechts voor, in het motorruim. Bij de cabrio achterin de kofferbak

fritsz
Geregistreerd lid

Bericht door fritsz » zo 09 mar, 2025 14:16

Dankjewel Saapie. Helaas. Zit er wellicht ergens een motortje dat kapot is. Of liever een zekering.
Gr Jacques

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » zo 09 mar, 2025 15:27

Je bedoelt dus de recirculatieklep denk ik? Die's vacuüm gestuurd via een elektrisch bediend ventieltje. Dat ventieltje zit voor jouw bouwjaar achter het instrumetenpaneel/dashboard bij de rechter A-stijl.

De klep wordt gevoed via de schakelaar in het dashboard. Deze krijgt spanning van zekering 6 in je hoofdzekeringkast. Maar die zekering 6 is verantwoordelijk voor je complete aircosysteem, als die stuk is zou het hele aircosysteem niet meer werken. Als je wel sisgeluid krijgt als je dat knopje indrukt maar de klep gaat niet dicht heb je een lek of losgeschoten slangetje, dan zou je het sissen ook moeten blijven horen. Check ook even met knopje ingedrukt en lopende motor of je iets hoort sissen in de vacuümbalg van de klep zelf in het motorruim, die kan door ouderdom ook wel eens lek springen.

fritsz
Geregistreerd lid

Bericht door fritsz » di 11 mar, 2025 20:24

Beste
Zojuist de zekering 6 teruggeplaatst. Niet alleen is t sisss geluid terug maar plots is het abs lampje weer uit. Zekering heb ik er indertijd uitgehaald toen ik decairco ontkoppelde.

Inmiddels is mijn trouwe saab flink (sinds 1999) aan verval onderhevig. Als iemand mij van oprecht advies wil zijn dan graag.
Maar voor deze alvast erg bedankt Vel0city en Saapie top

Nb morgen kijk ik of t klepje open en dicht gaat; zo niet dan meld ik mij weer

Gr Jacques

Plaats reactie