Nieuwe bougiekabels buiten spec?
-
Oosthoek
- Donateur

Nieuwe bougiekabels buiten spec?
In de Bentley staat omschreven dat een bobinekabel tussen de 500 en 1500 ohm weerstand mag hebben. Een bougiekabel tussen de 2k en 4k. Mijn kabelset was visueel niet meer zo fris en viel hier en daar buiten deze specs, dus nieuwe besteld.
Vandaag heb ik een nieuwe NGK kabelset ontvangen waarvan de bobinekabel 3.6k meet en de bougie kabels tussen 7k en 10k ohm. Ngk leek me een gerenommeerd merk, maarja wat moet ik hier nu mee, terugsturen of maakt het allemaal niet zoveel uit?
Vandaag heb ik een nieuwe NGK kabelset ontvangen waarvan de bobinekabel 3.6k meet en de bougie kabels tussen 7k en 10k ohm. Ngk leek me een gerenommeerd merk, maarja wat moet ik hier nu mee, terugsturen of maakt het allemaal niet zoveel uit?
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Re: Nieuwe bougiekabels buiten spec?
Voor de H motor 8 Klepper gebruik ik ook altijd de NGK set.
Ongeveer de enige set die het een beetje volhoud.
Zal nog even kijken wel nummer van de set ik gebruik.
Nadeel van deze set, je krijgt de bougie doppen er moeilijk af, dus die wissel ik sowieso altijd mee.
Bougies gebruik ik BP7ES. No 2412. (Voor turbo en voor de lpg versies)
Ongeveer de enige set die het een beetje volhoud.
Zal nog even kijken wel nummer van de set ik gebruik.
Nadeel van deze set, je krijgt de bougie doppen er moeilijk af, dus die wissel ik sowieso altijd mee.
Bougies gebruik ik BP7ES. No 2412. (Voor turbo en voor de lpg versies)
-
Oosthoek
- Donateur

Dank voor je reactie! De bougiedoppen trekken aardig vacuum over de bougies en zijn dan inderdaad wat lastig te verwijderen.
Ik heb hier kabelset nr 8187 liggen. Goed voor saab 95 v4 tm 900 16s aldus de verpakking.
Bougies ngk bp6es nr 7811 zoals voorgeschreven door Bentley.
Ik heb hier kabelset nr 8187 liggen. Goed voor saab 95 v4 tm 900 16s aldus de verpakking.
Bougies ngk bp6es nr 7811 zoals voorgeschreven door Bentley.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Nummer 8187
Zie ook dat de prijs is gestegen (bij autodoc)
Let op die set past alleen op een 8 kleps H motor niet op een 96 V4 en niet op een 16 Klepper en niet op een B motor
Wat jij zegt over de bougies is juist, maar bij iets meer belasting kies ik liever voor de 7. (Op lpg wordt het net wat warmer)
Voor een Turbo met een 8 kleps B blok gebruik ik andere kabels waarvan de set ik zelf samenstel. ( ik koop dan 4 setjes van een bepaald type . Met deze 4 sets kan ik dan 3 perfect passende sets maken.
Vooral voor een Turbo , omdat je anders niet mooi uitkomt door de het injectie systeem en de elektronische ontsteking
Zie ook dat de prijs is gestegen (bij autodoc)
Let op die set past alleen op een 8 kleps H motor niet op een 96 V4 en niet op een 16 Klepper en niet op een B motor
Wat jij zegt over de bougies is juist, maar bij iets meer belasting kies ik liever voor de 7. (Op lpg wordt het net wat warmer)
Voor een Turbo met een 8 kleps B blok gebruik ik andere kabels waarvan de set ik zelf samenstel. ( ik koop dan 4 setjes van een bepaald type . Met deze 4 sets kan ik dan 3 perfect passende sets maken.
Vooral voor een Turbo , omdat je anders niet mooi uitkomt door de het injectie systeem en de elektronische ontsteking
-
Oosthoek
- Donateur

De prijs voor ngks bij autodoc komt uit op 30 euro volgens mij, vind ik reuze meevallen?
Inmiddels heb ik me wat ingelezen in oude berichten op het forum hier en op saabcentral. Bougicord schijnt de oem leverancier geweest te zijn en goede kwaliteit te leveren met de juiste weerstand in de kabels. Ik lees veel berichten over het uitsluitend gebruik van Bosch voor de verdelerkap & rotor, bougicord voor de bougiekabels en ngk bougies. Noem het folklore, maar ik denk toch dat ik mijn ngk kabels retour ga doen en deze bougicord 6521 set (voor 8v) ga bestellen voor 50 piekies. https://www.mister-auto.nl/bougiekabels ... 11-6521-p/
Inmiddels heb ik me wat ingelezen in oude berichten op het forum hier en op saabcentral. Bougicord schijnt de oem leverancier geweest te zijn en goede kwaliteit te leveren met de juiste weerstand in de kabels. Ik lees veel berichten over het uitsluitend gebruik van Bosch voor de verdelerkap & rotor, bougicord voor de bougiekabels en ngk bougies. Noem het folklore, maar ik denk toch dat ik mijn ngk kabels retour ga doen en deze bougicord 6521 set (voor 8v) ga bestellen voor 50 piekies. https://www.mister-auto.nl/bougiekabels ... 11-6521-p/
-
albertk
- Donateur (3x)

Ik snap je helemaal, zo zou ik het ook doen. Heb je het straks weer picco bello voor elkaar.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Prijs was iets van €19
In ieder geval zijn alle lengtes iets gunstiger tov de NGK
https://www.autodoc.nl/ngk/1043083#bougiekabels
Er staan daar ook kabellengtes bij de afbeelding
Ga je ze nog nameten mbt de weerstand .
Ik hoop op wordt vervolgt.
Ga ik ook eens een dergelijke set uitproberen
Ps er staat niet beschikbaar
In ieder geval zijn alle lengtes iets gunstiger tov de NGK
https://www.autodoc.nl/ngk/1043083#bougiekabels
Er staan daar ook kabellengtes bij de afbeelding
Ga je ze nog nameten mbt de weerstand .
Ik hoop op wordt vervolgt.
Ga ik ook eens een dergelijke set uitproberen
Ps er staat niet beschikbaar
-
Oosthoek
- Donateur

Ga ik zeker doen en zal het hier laten weten.turbopilot schreef: ↑zo 02 feb, 2025 12:25Ga je ze nog nameten mbt de weerstand .
Ik vrees dat ik net de laatste uit de voorraad heb besteld
Ps er staat niet beschikbaar![]()
-
Oosthoek
- Donateur

Heb de bougicords binnen, zien er goed uit.
Weerstand ook goed volgens de specs: 1300 voor bobinekabel, vervolgens 3600, 3300, 2300, 2000 voor de bougiekabels. Nu begrijp ik de 2000 t/m 4000 ohm specificatie wat beter: de langste schuurt tegen de 4k aan, kortste tegen de 2k.
Weerstand ook goed volgens de specs: 1300 voor bobinekabel, vervolgens 3600, 3300, 2300, 2000 voor de bougiekabels. Nu begrijp ik de 2000 t/m 4000 ohm specificatie wat beter: de langste schuurt tegen de 4k aan, kortste tegen de 2k.
-
Oosthoek
- Donateur

Het enige setje EFI 6521 Bougicord dat ik kan vinden online is 2,5 keer de normale prijs. Geen wonder dat deze gasten nog 4 setjes te koop hebben
https://www.distriauto.nl/efi-automotiv ... 21-1819011
Tsja, beter duur dan niet te koop
https://www.distriauto.nl/efi-automotiv ... 21-1819011
Tsja, beter duur dan niet te koop
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Ben ook aan het zoeken geweest, iets ander nummer gevonden
De lengtes komen in de buurt, maar voor ik bestel wilde ik jouw ervaring even afwachten
Hoe zijn de bougie doppen ?
De lengtes komen in de buurt, maar voor ik bestel wilde ik jouw ervaring even afwachten
Hoe zijn de bougie doppen ?
-
Oosthoek
- Donateur

De doppen zitten net zo strak vacuum als de ngks. Op zich goed denk ik, op deze manier kan er geen vocht tussen komen.
[Edit] Ik heb ze zojuist gemonteerd, het zit goed en het motortje loopt er goed op. Geen plofjes meer in de uitlaat bij een koude start
ze zijn iets korter dan mijn vorige setje (ook van Bougicord, wellicht andere setnr?). Als de ngks nóg korter zijn dan wordt dat wel lastig monteren hoor. Dit zit perfect maar houdt geen ruimte over.
[Edit] Ik heb ze zojuist gemonteerd, het zit goed en het motortje loopt er goed op. Geen plofjes meer in de uitlaat bij een koude start
-
turbopilot
- Donateur (7x)

NGK zijn aan de korte kant, vooral de 2 kortste uitvoeringen.
Dus echt goed opletten bij de montage, bij een 99 ook met het frame van de ventilator
Volgens de tekening is die van bougicord langer, dus dat moet gunstiger zijn.
Dus echt goed opletten bij de montage, bij een 99 ook met het frame van de ventilator
Volgens de tekening is die van bougicord langer, dus dat moet gunstiger zijn.