250 pk 900 classic, opties

1978-1993
Gebruikersavatar
Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 2170
Lid geworden op: vr 10 okt, 2003 16:04
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: 250 pk 900 classic, opties

Bericht door Turbobakk » vr 24 jan, 2025 1:16

Saapie schreef:
do 23 jan, 2025 23:47
Een classic zonder Trionic boven de 220 pk krijgen is erg lastig. Heb je dan een 2.1 kop gebruikt? En hoe zit het met de ecu en apc afstelling?
Dat lukt wel, maar hoe betrouwbaar is het dan nog? Je kan beter een 2.3 kop nemen van een 9000 (betere flow) en inlaat van een 2.1, maar richting de 250 pk of meer zal je toch echt iets met Trionic 5 of een ander motor management systeem moeten doen om de boel heel te houden.

Ik rijd nu met een T5.5 systeem, 3" downpipe, sportkatalysator, omgebouwde turbo naar TD 05, fmic, 3,3 bar fpr (Abbott), 9000 remmerij en koppeling. Basisdruk is nu nog redelijk conservatief op 0,4 bar. Komend voorjaar wordt de versnellingsbak gereviseerd :D en laat ik de injectoren reinigen. Daarna met Dion bekijken of we de basisdruk veilig kunnen opschroeven naar 0,6 bar. 250 pk of meer moet mogelijk zijn.
Turbobakk

Saab 900 Classic Coupé T5 1993
Saab Sonett 1973

Super72
Geregistreerd lid
Berichten: 550
Lid geworden op: di 31 mei, 2022 11:46
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: 250 pk 900 classic, opties

Bericht door Super72 » vr 24 jan, 2025 8:40

Twee pagina's onderweg in dit topic en nog geen enkel (!) antwoord op de vragen van TS. Alleen maar 'nou nou, zou je dat nou wel doen?'. Stelletje ANWB-boomers. :roll:
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, dan heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

www.ewoudhallebeek.nl

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 9273
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: 250 pk 900 classic, opties

Bericht door Saapie » vr 24 jan, 2025 10:21

Super72 schreef:
vr 24 jan, 2025 8:40
Twee pagina's onderweg in dit topic en nog geen enkel (!) antwoord op de vragen van TS. Alleen maar 'nou nou, zou je dat nou wel doen?'. Stelletje ANWB-boomers. :roll:
De antwoorden op al deze vragen zijn te vinden in Krizzie’s topic. Dat is hierboven ook gezegd.

Ik ben geen boomer…ben ik veel te jong voor, tenminste…

Ik heb ook trionic 5.5 van Jordan op mijn rode. Basisdruk is iets hoger, maar ik heb Dion alles rond de 200 pk laten zetten. En dat is rap genoeg. Tussen de 50 en 140 is de auto een raket. Verreweg belangrijkste is dat je heat-soak voorkomt. Dus goede inlaat koeling, en snelle afvoer van gassen.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12749
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: 250 pk 900 classic, opties

Bericht door Krizzie » vr 24 jan, 2025 19:16

Het is dat ik geen popcorn lust, maar de meeste antwoorden hier komen van mensen die volgens mij nog nooit met een "hoog" vermogen 900classic gereden hebben.. :lol:
-MY91 Witte T5.5'ed, GT2860rs, 900 Aero: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 9273
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: 250 pk 900 classic, opties

Bericht door Saapie » vr 24 jan, 2025 19:39

Je hebt helemaal gelijk. Maar je hebt dan ook de snelste 900 van het forum.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12749
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: 250 pk 900 classic, opties

Bericht door Krizzie » za 25 jan, 2025 10:02

Dat betwijfel ik. Ken nog een 400+pk cabrio, is ook ergens nog een topic van. ;) (Die reed ook erg goed! De 911 Cabrio die niet weg kon komen vond het minder leuk :lol: )
-MY91 Witte T5.5'ed, GT2860rs, 900 Aero: Meer info en foto's hier

Super72
Geregistreerd lid
Berichten: 550
Lid geworden op: di 31 mei, 2022 11:46
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: 250 pk 900 classic, opties

Bericht door Super72 » za 25 jan, 2025 11:18

Op een van de socials kwam ik deze 900 Classic van KC Performance tegen. Ik herinner me 350-400 pk en verregaande aanpassingen aan onderstel, remmen en versnellingsbak.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Super72 op zo 26 jan, 2025 9:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, dan heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

www.ewoudhallebeek.nl

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16896
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 250 pk 900 classic, opties

Bericht door turbopilot » za 25 jan, 2025 22:25

Gewicht is ook een dingetje

Iemand had het over een dikke Audi, maar hoe dikker ze zijn hoe meer last van obesitas en dan gaan ze het echt wel moeilijk krijgen tussen de 120 en 180 tegen een gekietelde 900.
En je kunt het dan bijna horen in je auto, wtf doet die oude K saab

EV is een ander verhaal, maar dan moet je gewoon stug vol houden , na een keertje of 3 - 4 komt vanzelf het oplaadsyndroom en bereikbaarheidsangst om de hoek kijken :wink:

Wil je nog meer lol, stop het gewoon in een oude 99 en maak daar een lekkere sleeper van.

Hier in het dorp deed iemand een wedstrijdje met een 9-3 OG +++ tegen een getunde audi met 800 pk, kwam die bij mijn broer klagen hoe dat kon.
Moet ook ergens een filmpje van zijn. Heerlijk
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
MVE
Geregistreerd lid
Berichten: 751
Lid geworden op: di 07 feb, 2017 0:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: 250 pk 900 classic, opties

Bericht door MVE » za 25 jan, 2025 22:50

Ah dit is een beetje hetzelfde als die ene 9-3OG met stage 1 die een F10 M5 eruit trok bij het stoplicht…

Een 9-3OG houdt een Audi met 800pk niet bij, al had hij ook 800pk. Dream on… Hij krijgt het gewoon niet op de weg. Ook boven de 80, 120, 150, whatever.
500 om 500… Misschien op de snelweg ja. Boven de 120. Maar dan liggen er semis onder de 9-3, heeft ‘ie een hele flinke turbo, en een bak van 6500 euro. Of een aantal op voorraad…

Maar leuk om te zien dat dromen nog kan. :mrgreen:
@9_Surplus
Moos Saabloos.
Ex: ‘90 900 Coupé i8 | ‘98 9-3 Coupé LPG | ‘05 9-3 Cabrio Hirsch | ‘06 9-3 Combi V6| ‘08 9-3 Combi TTID

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16896
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 250 pk 900 classic, opties

Bericht door turbopilot » za 25 jan, 2025 23:25

Ik was het niet, heb het filmpje wel gezien en de Audi rijder is de buurman van mijn broer :wink:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
MVE
Geregistreerd lid
Berichten: 751
Lid geworden op: di 07 feb, 2017 0:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: 250 pk 900 classic, opties

Bericht door MVE » za 25 jan, 2025 23:43

Dan ben ik erg benieuwd naar de 9-3OG specs. Zoals je het opnoemt is namelijk niet alleen zeer onwaarschijnlijk…

Maar dat is wel weer off topic.
@9_Surplus
Moos Saabloos.
Ex: ‘90 900 Coupé i8 | ‘98 9-3 Coupé LPG | ‘05 9-3 Cabrio Hirsch | ‘06 9-3 Combi V6| ‘08 9-3 Combi TTID

Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid
Berichten: 1699
Lid geworden op: di 24 okt, 2023 18:47
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: 250 pk 900 classic, opties

Bericht door Luthart » zo 26 jan, 2025 0:16

Haha indeed.

Een audi RS6 met een tune naar 800pk. Nou dan was er wat aan de hand met die Audi…

V8 biturbo met quatro. Daar zit ook launch control op etc. Bij zoveel vermogen speelt die paar honderd kilo echt geen rol van betekenis meer! En vooral in een rechtuit sprint.

De pikes peak saab van Per Eklund had pas een dik vermogen. Die had hem wellicht bij kunnen houden met 750pk… de motorbouwer was Trollspeed en de versnellingsbak kwam van prodrive. Dat was wel ff een niveau hoger dan KFC :-P+

Ook de mechanische grip (los van de banden) van een Saab is wel minder dan van een quatro aangedreven Audi. Vooral boven de 300-400pk is het wel een uitkomst.
Groet Daniël

1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red


Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.

Super72
Geregistreerd lid
Berichten: 550
Lid geworden op: di 31 mei, 2022 11:46
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: 250 pk 900 classic, opties

Bericht door Super72 » zo 26 jan, 2025 10:04

Luthart schreef:
zo 26 jan, 2025 0:16
Een audi RS6 met een tune naar 800pk. Nou dan was er wat aan de hand met die Audi…
Nu beginnen jullie van alles in te vullen. RS6, Quattro, launch control, V8... Turbopilot heeft het slecht over 'een getunede Audi met 800 pk'. Dat kan van alles zijn. Zoals een simpele voorwielaangedreven A3 met een RS3-vijfcilinder-met-hele-grote-turbo in het vooronder. Dat is minder vergezocht dan het lijkt. I've seen it happen. Spectaculaire machines. Die totáál hun vermogen niet kwijt kunnen en kampen met een turbogat van bijbelse omvang. Een niet ál te allerte bestuurder zou zich daarin zomaar kunnen verslikken in een onverhoeds vlotte Saab 9-3.
Sowieso blijft bij dit soort 'confrontaties' altijd de vraag of beide partijen wel echt hun best deden.
En in hoeverre die geclaimde 800 pk klopt.
Laatst gewijzigd door Super72 op zo 26 jan, 2025 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, dan heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

www.ewoudhallebeek.nl

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16896
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 250 pk 900 classic, opties

Bericht door turbopilot » zo 26 jan, 2025 11:43

Super 72 slaat denk ik de spijker op zijn kop.
Maar als je het overkomt tegen een “afgetrapt” saabje met in hun ogen een sjonnie uiterlijk doet dat wel even zeer.

Een stoplicht sprintje vanuit stilstand met saab is sowieso een kansloos gevecht.
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 4671
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: 250 pk 900 classic, opties

Bericht door Sonab » zo 26 jan, 2025 13:21

Ik waardeer je beeldende spraakgebruik Ewoud, maar nu heb je me puzzled: aan welk bijbelse beeld denk je concreet bij "een gat van bijbelse omvang"?
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood
Saab 9-5NG 2.0T 2011, zwart

Vorige Saab's:
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Saab 900i 5d 1989, rood
Saab 9000 3.0 1996, blauw
Saab 99 2.0 4d 1983, blauw
Saab 900i 3d 1984, wit
Saab 9000 3.0 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)