Start problemen Saab 900 T8 automaat

1978-1993
Gebruikersavatar
drazic78
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: vr 31 mei, 2013 22:31
Regio: NL - Provincie Gelderland

Start problemen Saab 900 T8 automaat

Bericht door drazic78 » vr 27 dec, 2024 18:48

Goedenavond mede Saab liefhebbers,

Al een geruime tijd kampt mijn 8V Turbo uit ‘85 met een irritant start probleem.
Ik heb dit al eens eerder gepost maar niet een eenduidig antwoord op gekregen dus daarom nog maar eens een poging.

Het probleem is als volgt.
Wanneer is de auto probeer te starten dan slaat de accu spanning volledig ‘dood’. Daarmee bedoel ik te zeggen dat er geen spanning meer op het instrumentenpaneel te zien is en de startmotor de motor niet meer rond krijgt.
Enige wat er dan nog mogelijk is is een van de accu polen los te nemen en opnieuw te bevestigen.
Daarna staat er weer spanning op het systeem.

Ik dacht het euvel gevonden te hebben door een andere startmotor te plaatsen( oude bleef hangen ) maar onlangs toch regelmatig weer hetzelfde probleem.

Iemand een idee wat er hier gebeurd?
Accu/startmotor/ en bedrading nagelopen en vervangen…

Benieuwd of iemand dit probleem herkent en wellicht een oplossing weet.
Groetjes Marco

Gebruikersavatar
drazic78
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: vr 31 mei, 2013 22:31
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Start problemen Saab 900 T8 automaat

Bericht door drazic78 » vr 27 dec, 2024 18:50

Oja nog vergeten te vermelden dat de auto regelmatig wel gewoon start zonder dit euvel :D

Gebruikersavatar
Oosthoek
Donateur
Donateur
Berichten: 6252
Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Start problemen Saab 900 T8 automaat

Bericht door Oosthoek » vr 27 dec, 2024 19:27

Wellicht kortsluiting in je contactslot, hoewel ik het zelf nooit heb meegemaakt. Ik vermoed dat er wel iets over geschreven staat op het forum.

-edit- contactblok lijkt een betere term. Bijvoorbeeld hier: viewtopic.php?f=4&t=156350&p=1736943&hi ... k#p1736943
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood, sinds 2004
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019

Gebruikersavatar
Blacky Turbo S
Geregistreerd lid
Berichten: 1036
Lid geworden op: di 08 nov, 2005 14:39
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Start problemen Saab 900 T8 automaat

Bericht door Blacky Turbo S » vr 27 dec, 2024 19:39

Je schrijft dat als je een kabel van een accu pool haalt en hem weer terug monteert, de motor wel gewoon start.
Wat gebeurt er als je in plaats daarvan aan de kabels schudt?
Het klink mij namelijk als iets dat soms/geregeld geen contact maakt, als een breuk oid.
Misschien slecht massa verbinding naar de accu, of breuk in de accu, of in de accu kabels.
Iets in die geest.
'83 99 Special (verkocht)
'87 900 Red Arrow (verkocht)
'91 900 T16S (verkocht)
'02 9-5 Aero Estate Aut

Gebruikersavatar
drazic78
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: vr 31 mei, 2013 22:31
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Start problemen Saab 900 T8 automaat

Bericht door drazic78 » vr 27 dec, 2024 19:49

Als ik een van de polen los neem( als het systeem dood slaat) en weer terug plaats dan komt er weer spanning op het systeem.
Soms start ie direct soms moet ik ‘ m nogmaals losnemen en terugplaatsen.
Heen en weer bewegen geeft geen resultaat zover ik mij kan herinneren.

Gebruikersavatar
drazic78
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: vr 31 mei, 2013 22:31
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Start problemen Saab 900 T8 automaat

Bericht door drazic78 » vr 27 dec, 2024 19:50

Zelf dacht ik ook aan kortsluiting.
Heb dit euvel ook al eens met een andere classic gehad maar ook nooit oplossing kunnen vinden.

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 16977
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Start problemen Saab 900 T8 automaat

Bericht door Style&Co » vr 27 dec, 2024 19:55

welk modeljaar is jouw 900 T8?
live your dreams

Gebruikersavatar
drazic78
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: vr 31 mei, 2013 22:31
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Start problemen Saab 900 T8 automaat

Bericht door drazic78 » vr 27 dec, 2024 19:56

Bouwjaar 1985

Gebruikersavatar
drazic78
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: vr 31 mei, 2013 22:31
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Start problemen Saab 900 T8 automaat

Bericht door drazic78 » vr 27 dec, 2024 19:58

Eind 1985 misschien model ‘86 ?

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 16977
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Start problemen Saab 900 T8 automaat

Bericht door Style&Co » vr 27 dec, 2024 20:06

dat zijn beruchte jaren qua kabelbomen. De coating om de koperen kernen van de draden in de kabelboom harden snel uit (verbrokkelen) met alle ellende als gevolg. Ik heb ooit gelezen dat Saab toen koos voor een milieuvriendelijke variant... te milieuvriendelijk want ze braken zichzelf te snel af
De suggestie van contactslot vind ik een goede maar ik zou ook zeker de kabelbomen checken. Bv die onder het dashboard. En de kabelboompjes die in de motorruimte (bv die van zijschermen naar de deuren gaan)
live your dreams

Gebruikersavatar
drazic78
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: vr 31 mei, 2013 22:31
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Start problemen Saab 900 T8 automaat

Bericht door drazic78 » vr 27 dec, 2024 20:14

Bedoel je te zeggen dat de kabelboom dan ergens sluiting maakt?
Wat ik vreemd vind is het feit dat wanneer een van de polen losgekomen wordt en terug geplaatst er gelijk weer spanning op het systeem komt.
Alsof de spanning daarvoor te hoog wordt en er een beveiliging aangesproken wordt….

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 4218
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Start problemen Saab 900 T8 automaat

Bericht door 9000-95 » vr 27 dec, 2024 22:53

Met een dikke sluiting in het hoofdcircuit naar de startmotor of contactslot brandt de boel gewoon af. Da's niet gezekerd, en de accu levert zo een paar honderd ampere, daarmee smelt je alles. Dus daar geloof ik niet zo in.

De enige beveiliging die er in zit, zijn zekeringen. En het type zekering dat in auto's zit, reset zichzelf niet in principe. Maar het klinkt misschien raar, maar het komt heel sporadisch voor dat zekeringen die op het einde van hun leven zijn, maar die niet echt door zijn, allerlei bizar gedrag vertonen en wel zo gaan werken. Dus je zou kunnen proberen de zekeringen die het instrumentenpaneel en het startcircuit voeden gewoon eens preventief te wisselen. Kost de wereld niet tenslotte.
Andere optie is een hoofdrelais dat ingebrande contacten heeft. Contact aan, relais trekt aan en maakt dan nog net wel een beetje slecht contact. Zodra er flink stroom getrokken wordt, krijg je vonkvorming in de contacten en verbreekt het contact. Tot het relais weer afvalt en opnieuw wordt bekrachtigd. Maar dan zou je verwachten dat contact af en weer aan hetzelfde effect heeft als de accu los. Zelfde effect kan je overigens ook hebben in de contactslot schakelaar.

Meest waarschijnlijke lijkt mij een slecht contact ergens in de hoofdbekabeling tussen accu, dynamo, startmotor en hoofdvoeding naar de zekeringkast/contactslot. Denk aan een verbinding kabel-accuklem (plus of massa kabel), kabel-kabeloog etc. Het komt dus voor dat een slecht contact werkt bij kleine stromen, maar verbreekt als het zwaar belast wordt, tot de spanning er weer af is geweest. Heeft te maken met allerlei vage chemische reacties op de grensvlakken.

Maar als je het probleem kan reproduceren, is dit toch zo gevonden door even met de multimeter rond te poken? Kwestie beginnen bij de accupolen en dan steeds verder meten tot je het punt vindt waar de spanning weg is gevallen.
9000 Anniversary 2.3T

Gebruikersavatar
Robinson1
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1485
Lid geworden op: zo 15 mei, 2011 14:53
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Start problemen Saab 900 T8 automaat

Bericht door Robinson1 » za 28 dec, 2024 9:35

Wellicht dat het hier niets mee te maken heeft: “mijn 9000 automaat vertoonde hetzelfde euvel, hierbij zou het aan een overlijdende positiesensor van de automaatbak kunnen liggen. In plaats van te kiezen voor een gebruikte sensor (of een zeer dure originele sensor), heb ik ervoor gekozen, om een omleiding aan te laten leggen waarbij deze sensor gebypasses wordt, en er een directe verbinding met de startmotor wordt gemaakt. Wel met eeen dikke zekering ertussen 😅
9-5 ‘04 Vector Steelgrey B235L op LPG de daily SOLD
9000 2.3 Anni 1997 Scarabee
900 T8 combi coupe ‘84
900 i, 8 klapper uit 1984. De 2-deurs Sedan (project car)
9-3 FPT stage 1, sold

(p.s. I Know that you are just jealous that the little voices are talking to ME)

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 6530
Lid geworden op: di 09 nov, 2004 22:24
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Start problemen Saab 900 T8 automaat

Bericht door jansen » zo 29 dec, 2024 13:22

Typische klachten van Saab modellen welk NIET zijn voorzien van een startmotor relais, zowel de 9000 als de 900 classis heeft geen relais om te kunnen starten.
Dat betekent dat de startstroom door de diverse gebruikers moet en dan hou je bij de startmotor vrij weinig meer over.
Als je bij de startmotor een losse relais plaatst en de gele stuurdraad gebruikt om het relais aan te sturen tenslotte schakeld een relais bij 6volt spaning al en een startmotor niet.

Gebruikersavatar
drazic78
Geregistreerd lid
Berichten: 156
Lid geworden op: vr 31 mei, 2013 22:31
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Start problemen Saab 900 T8 automaat

Bericht door drazic78 » do 02 jan, 2025 22:47

Klinkt als een goede oplossing.
Hoe ziet dit er praktisch uit?
Waar moet ik hiervoor aanschaffen?