Opknappen saab 900
-
900(83)
- Geregistreerd lid
- Berichten: 19
- Lid geworden op: za 04 mei, 2024 0:28
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Opknappen saab 900
Ik heb ze de afgelopen maanden voor minder dan de helft voorbij zien komen, toen wist ik alleen nog niet dat dit de 900 was die ik zou gaan kopen.
-
Marius0404
- Donateur (7x)

- Berichten: 6000
- Lid geworden op: do 22 dec, 2005 11:01
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Opknappen saab 900

dat smaakt naar meer foto's
succes met het volgende Saabhoofdstuk
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
9-3TiD/cabrio'06
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71, 95’74 na 28 jaar to the next generation
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
9-3TiD/cabrio'06
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71, 95’74 na 28 jaar to the next generation
-
Ewout
- Donateur (5x)

- Berichten: 12083
- Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Opknappen saab 900
Hier voor de tijdlijn nog een foto van 27 mei 2020, toen ik in Harfsen was om deze prachtige turbo te bekijken:


b201: 900i my87
b202: 900s aut. my92
x308: xj sport my01
b202: 900s aut. my92
x308: xj sport my01
-
900(83)
- Geregistreerd lid
- Berichten: 19
- Lid geworden op: za 04 mei, 2024 0:28
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Opknappen saab 900
Hierbij nog een aantal foto's van de werkzaamheden die nog in het verschiet liggen. Wanneer iemand nog een goed adres weet om de voorstoelen te herstellen hoor ik het graag

Daarnaast moeten de onderkanten van de deuren hersteld worden, of 4 nieuwe deuren

En de 4 hoeken rond de wielen achter moeten gelast worden.
.
Ik hoop volgende week wat plaat materiaal uit een donor auto te snijden, na het verwijderen van het interieur kan ik dan beginnen.

Daarnaast moeten de onderkanten van de deuren hersteld worden, of 4 nieuwe deuren

En de 4 hoeken rond de wielen achter moeten gelast worden.
.Ik hoop volgende week wat plaat materiaal uit een donor auto te snijden, na het verwijderen van het interieur kan ik dan beginnen.
-
900(83)
- Geregistreerd lid
- Berichten: 19
- Lid geworden op: za 04 mei, 2024 0:28
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Opknappen saab 900
Goedemiddag,
Zijn er nog mensen bekend met het vervangen van de onderstel rubbers met de powerflex heritage line? Aangezien ik toch alles los ga halen wil ik ook gelijk het hele onderstel aanpakken.
Zijn er nog mensen bekend met het vervangen van de onderstel rubbers met de powerflex heritage line? Aangezien ik toch alles los ga halen wil ik ook gelijk het hele onderstel aanpakken.
-
Krizzie
- Donateur (3x)

- Berichten: 12745
- Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Opknappen saab 900
Zijn die niet hetzelfde als de paarse, maar dan in het zwart?
Paars is in ieder geval een prima alternatief voor rubber.
Paars is in ieder geval een prima alternatief voor rubber.
-MY91 Witte T5.5'ed, GT2860rs, 900 Aero: Meer info en foto's hier
-
900(83)
- Geregistreerd lid
- Berichten: 19
- Lid geworden op: za 04 mei, 2024 0:28
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Opknappen saab 900
@krizzie Heb jij paars onder de auto?Krizzie schreef:Zijn die niet hetzelfde als de paarse, maar dan in het zwart?
Paars is in ieder geval een prima alternatief voor rubber.
Ik heb intussen mijn bestelling gedaan bij de importeur. Volgens de beschrijving zijn ze idd dezelfde stijfheid als paars alleen dan in een classic gray kleur.
-
Krizzie
- Donateur (3x)

- Berichten: 12745
- Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Opknappen saab 900
Ik heb een mengelmoes van rubber, paars en zwart.
-Zwart op de stabi's achter, voor (binnen en buiten) en in het stuurhuis.
-Paars in de veerschotels voor en de reactie-armpjes achter, beide meer uit installatie gemak (2 helften ipv 1 rubber wat je moet persen)
-De panhardstang heeft kogellagers (Verstelbare in lengte ivm verlaging, ModernClassicSaab levert deze onder andere)
-De rest is nog rubber
De ophanging achter gaat er op korte termijn onder vandaan vanwege laswerkzaamheden en dan komt daar overal paars in (op de stabi na)
Nou is mijn 900 verre van origineel en is stugheid/comfort erg subjectief, dus de goudencombi bestaat naar mijn mening niet.
-Zwart op de stabi's achter, voor (binnen en buiten) en in het stuurhuis.
-Paars in de veerschotels voor en de reactie-armpjes achter, beide meer uit installatie gemak (2 helften ipv 1 rubber wat je moet persen)
-De panhardstang heeft kogellagers (Verstelbare in lengte ivm verlaging, ModernClassicSaab levert deze onder andere)
-De rest is nog rubber
De ophanging achter gaat er op korte termijn onder vandaan vanwege laswerkzaamheden en dan komt daar overal paars in (op de stabi na)
Nou is mijn 900 verre van origineel en is stugheid/comfort erg subjectief, dus de goudencombi bestaat naar mijn mening niet.
-MY91 Witte T5.5'ed, GT2860rs, 900 Aero: Meer info en foto's hier
-
900(83)
- Geregistreerd lid
- Berichten: 19
- Lid geworden op: za 04 mei, 2024 0:28
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Opknappen saab 900
Even een update,900(83) schreef:Ik heb ze de afgelopen maanden voor minder dan de helft voorbij zien komen, toen wist ik alleen nog niet dat dit de 900 was die ik zou gaan kopen.
Ik heb op marktplaats een stuur kunnen vinden voor een iest schappelijkere prijs.
Hopenlijk komt hij volgende week binnen.
Kwam er afgelopen week achter dat de sleutel die ik bij de auto heb alleen in de bestuurders deur en het contact past, de passagiers deur en kofferbak krijg ik er niet mee open.
Zijn er forumleden die nog 4 matchende sloten hebben? Of miss nog naar venyard gaan?
-
olav99
- Donateur (3x)

- Berichten: 1141
- Lid geworden op: vr 24 okt, 2008 9:41
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Opknappen saab 900
De slotcilinders kun je uit elkaar halen (even een puzzeltje maar is goed te doen) en als ik ik het me goed herinner dan aanpassen aan de sleutel door de plaatjes te verwisselen. Moet je de slotcilinders er wel allemaal uit kunnen krijgen natuurlijk, maar ik neem aan dat ze nu in open stand staan?
-
Saapie
- Donateur (2x)

- Berichten: 9265
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Opknappen saab 900
Cilinders uit elkaar halen is extreem lastig en aanpassen al helemaal: giga gepriegel. Een andere complete slotenset kopen is veel eenvoudiger. Helemaal makkelijk is deze inclusief het huis van de pook en contactslot te kopen. Dan kan je zaken in 1x overzetten.
Complete slotensets zijn niet goed koop. Reken op 200 euro minimaal
Complete slotensets zijn niet goed koop. Reken op 200 euro minimaal
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
-
Funky Dude
- In memoriam †
- Berichten: 6913
- Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Opknappen saab 900
Hier kun je het laten doen: https://www.desleutelcentrale.nl/, ben je hooguit wat tientjes kwijt.
Wil je het communisme steunen? Koop Chinese meuk!
-
900(83)
- Geregistreerd lid
- Berichten: 19
- Lid geworden op: za 04 mei, 2024 0:28
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Opknappen saab 900
Heb vandaag gebeld, kan mijn sloten met de sleutel opsturen.Funky Dude schreef:Hier kun je het laten doen: https://www.desleutelcentrale.nl/, ben je hooguit wat tientjes kwijt.
Kan 8 weken levertijd overheen gaan, maar die tijd heb ik wel.
-
900(83)
- Geregistreerd lid
- Berichten: 19
- Lid geworden op: za 04 mei, 2024 0:28
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Opknappen saab 900
Ook het turbo stuur vandaag ontvangen.
Onderhand aardig wat onderdelen verzameld.
- 4 deuren
- Motorkap
- stabilisator stangen
- pakkingset motor & bak
- powerflex bussen voor het onderstel
- bilstein schokdempers.
En de nodige plaatdelen om de gaten in de carrosserie te repareren.
Dit weekend het lasapparaat ombouwen van 1mm naar 0,6mm draad, en dan even wat proef stukjes lassen om de instellingen helemaal perfect te krijgen voordat we aan de auto beginnen.
Zijn er mensen met ervaring met flush olie?
Ik heb het idee om de motor te flushen voordat hij wordt uitgebouwd. Ditzelfde geld voor het koelsysteem, Ook dit wil ik Spoelen voordat de motor er uit gaat.
Onderhand aardig wat onderdelen verzameld.
- 4 deuren
- Motorkap
- stabilisator stangen
- pakkingset motor & bak
- powerflex bussen voor het onderstel
- bilstein schokdempers.
En de nodige plaatdelen om de gaten in de carrosserie te repareren.
Dit weekend het lasapparaat ombouwen van 1mm naar 0,6mm draad, en dan even wat proef stukjes lassen om de instellingen helemaal perfect te krijgen voordat we aan de auto beginnen.
Zijn er mensen met ervaring met flush olie?
Ik heb het idee om de motor te flushen voordat hij wordt uitgebouwd. Ditzelfde geld voor het koelsysteem, Ook dit wil ik Spoelen voordat de motor er uit gaat.

-
Saapie
- Donateur (2x)

- Berichten: 9265
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Opknappen saab 900
Goed bezig!!! Even een goedbedoeld commentaar: dit is geen turbo stuur, maar een “gewoon” stuur. Turbo is altijd driespaaks en leer. Te herkennen aan de naad / steeksel op de onderste spaak. Die duurdere onlangs op MP had dit wel.
Een olie en koelvloeistof wissel volstaat. Spoelen kan je doen, maar die 900 blokken kunnen wel wat aan
Een olie en koelvloeistof wissel volstaat. Spoelen kan je doen, maar die 900 blokken kunnen wel wat aan
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.