Geen historie bij de auto, dat is wel echt jammer. Ik zoek nog naar de vorige eigenaar, hulp mag altijd (of misschien leest hij of zij mee). Ik zou het echt heel mooi vinden om de historie nog bij de auto te kunnen voegen! Dus ken je de auto en weet je meer over de historie, tips of reacties zijn welkom!

Inmiddels ben ik een jaar verder en heb ik de auto in technisch en optisch opzicht nog heel veel mooier gemaakt (nou ja, en vooral ook laten maken) en het leek me leuk dat hier te delen. Medeforummer Willem “Stylevol” (ook uit Noord-Drenthe) stond me bij met raad, advies en vaak overbodige en daarom leuke informatie. Bas (Autotechniek) met de technische keuring en het onderhoud.
Eerst maar eens het roestherstel. Het begon met de roestplekjes….. Het zou even gaan duren, maar ik had de tijd (niet het geduld). De roestplekjes bleken plekken, de randen van de wielkasten waren toch een stuk minder en onder de skirts was het erger dan gedacht. Een paar keer was de keuze: doe ik het net niet, of in één keer goed. Dat laatste werd het. Deukjes en krassen weg, nieuw voorscherm, nieuwe afsluitrubbers voor de skirts. Goed laswerk en degelijk herstelwerk op meerdere plekken. Een impressie:

Kort samengevat: er is er serieus herstel gepleegd en de wagen is helemaal ontdaan van roest, deukjes en krassen. Toen we toch bezig waren datzelfde proces maar doorlopen voor de skirts en bumpers, die waren toch eigenlijk ook wel aan verbetering toe….

Eind van het (optische) liedje was dat na het herstel de zijkanten en achterkant opnieuw zijn gespoten, de skirts en bumpers ook en de kap en het dak zijn gepolijst. Ik had ook een houten facia gescoord bij Bas. Verder nog een heerlijke rabbit-hole zoektocht naar wat origineel is en wat niet (naafkapjes moeten wel van Saab/Scania natuurlijk- met dank aan Willem). Al met al staat er wel een andere auto!

Na een paar maanden heb ik de auto opgehaald en bleken er toch wat issues met stationair lopen…Er was het een en ander loos: AIC, vacuümslangen, gasklephuissensor en LMM zijn vervangen. Dat was wel echt een zoektocht waar veel tijd in ging zitten. Maar: het probleem is nu opgelost. Toen ging de kachel stuk (kachelkraan en bypassklep), de startmotor, de airco (nieuwe koelfan). Inmiddels zat er een nieuwe APK erop, beurt gehad. Met de nodige hulp , o.a. van Bas en Van der Laan is het allemaal gelukt. Het resultaat mag er zijn! Toen, met behulp van aanwijzingen van eerder genoemde Saab purist, de badges correct weer teruggeplaatst. Het enige dat ik toch houd hoewel niet origineel is een groen ledje in de interieurverlichting in/onder de spiegel. Dat geeft gewoon een top-sfeertje, ik kan het iedereen aanraden!

Na een tijdje rijden is het nieuwe er al weer af, en eigenlijk wordt ie daar mooier van! Wensen zijn er altijd, nu zoek ik nog een lederen pookhoes en moet ik de stoelverwarming in de leuning nog maken. En het slijtagegat in de vloerbedekking naast de koppeling. Maar dat komt wel. Nu eerst maar even genieten. Ook mijn (14 jarige) zoon is een echte fan en dat maakt het touren nog een stuk leuker.
En, als gezegd: mocht de vorige eigenaar dit lezen óf je deze goed kennen: (een kopie van) de historie zou deze auto compleet maken voor de overlevering……