Saab 900i 16V stop ineens na een lange fijne rit
-
Darth Vader
- Geregistreerd lid
- Berichten: 129
- Lid geworden op: di 23 jan, 2007 21:51
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Saab 900i 16V stop ineens na een lange fijne rit
Beste Forum leden,
Mijn Saab is na een ritje Rotterdam terug naar Oost Souburg en vervolgens in Middelburg wat afgeven maar op de terugweg naar Oost Souburg op de N57 onder het aquaduct is mijn Saab ineens stil gevallen. Na het invoegen op de N57 gaf ik gas om in te voegen en dat ging goed maar zodra ik naar beneden reed onder he aquaduct kwam er een vette walm onder de motorkap en rook ik olie. Het motorvermogen liep heel snel terug tot nul en de lampjes van de dynamo en oliedruk gaan branden. Daar stond ik dan zonder vluchtstroken op de rechterbaan. 112 gebeld en snel was de politie er en heeft de rechterbaan afgezet. Na ongeveer 10 minuten kwam Kuzee met een lepelwagen en heeft deze veilig weggehaald. Nu staat mijn Saab bij Tema in Middelburg. Het oliepeil is nog goed maar de motor start niet meer. Aan de zijde van de uitlaat is er weinig olie te zien dus bij het oliefilter en de oliedruksensor/schakelaar was alles droog. Aan de andere zijde was de zijkant van af het midden vet en daar rook je ook de olie. Ik vermoed dat oliedruk weg is gevallen en daarom is de motor stilgevallen omdat de hydraulische kleppen niet weer werkte. De teller staat op 300.000 km maar dat is niets voor een classic. De Saab heb ik zelf 24 jaar en heeft nooit problemen gegeven. Sterker nog het is een heerlijke wagen om mee te rijden. De Saab loopt gemiddeld 1 op 12, best wel netjes voor z'n bakkie.
Kent iemand dit probleem? Of heeft een tip. Wegdoen is geen optie.
Henny
Mijn Saab is na een ritje Rotterdam terug naar Oost Souburg en vervolgens in Middelburg wat afgeven maar op de terugweg naar Oost Souburg op de N57 onder het aquaduct is mijn Saab ineens stil gevallen. Na het invoegen op de N57 gaf ik gas om in te voegen en dat ging goed maar zodra ik naar beneden reed onder he aquaduct kwam er een vette walm onder de motorkap en rook ik olie. Het motorvermogen liep heel snel terug tot nul en de lampjes van de dynamo en oliedruk gaan branden. Daar stond ik dan zonder vluchtstroken op de rechterbaan. 112 gebeld en snel was de politie er en heeft de rechterbaan afgezet. Na ongeveer 10 minuten kwam Kuzee met een lepelwagen en heeft deze veilig weggehaald. Nu staat mijn Saab bij Tema in Middelburg. Het oliepeil is nog goed maar de motor start niet meer. Aan de zijde van de uitlaat is er weinig olie te zien dus bij het oliefilter en de oliedruksensor/schakelaar was alles droog. Aan de andere zijde was de zijkant van af het midden vet en daar rook je ook de olie. Ik vermoed dat oliedruk weg is gevallen en daarom is de motor stilgevallen omdat de hydraulische kleppen niet weer werkte. De teller staat op 300.000 km maar dat is niets voor een classic. De Saab heb ik zelf 24 jaar en heeft nooit problemen gegeven. Sterker nog het is een heerlijke wagen om mee te rijden. De Saab loopt gemiddeld 1 op 12, best wel netjes voor z'n bakkie.
Kent iemand dit probleem? Of heeft een tip. Wegdoen is geen optie.
Henny
Darth Vader = zwarte SAAB 900i v16 3d hatchback 10-1992.
-
Saapie
- Donateur (2x)

- Berichten: 9265
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Saab 900i 16V stop ineens na een lange fijne rit
Als er nog olie in het blok zit, dan lijkt mij het onlogisch als er geen oliedruk is. Oliepomp kan vastgelopen zijn. Draait ie nog wel rond op stratmotor?
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
-
Darth Vader
- Geregistreerd lid
- Berichten: 129
- Lid geworden op: di 23 jan, 2007 21:51
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: Saab 900i 16V stop ineens na een lange fijne rit
Aller eerst bedankt voor je toelichting.
Momenteel kan ik niet bij mijn Saab want hij staat bij een "Saab-service" garage in Middelburg.
Maar toen ik startte leek het er op dat alles normaal reageerde (klonk). Het rare is wel dat er een behoorlijk walm onder de motorkap vandaan kwam toen het fout ging maar met het oliepeilen was er niet veel uit. De Saab heeft tot nu toe weinig olie verbruikt. Tussen de buurten hoefde nooit bij te vullen. De versnellingsbak lekt wel een beetje olie langs de schakel-as maar dat doet deze al jaren en soms moet ik de versnellingsbak-olie wel bijvullen.
Henny
Momenteel kan ik niet bij mijn Saab want hij staat bij een "Saab-service" garage in Middelburg.
Maar toen ik startte leek het er op dat alles normaal reageerde (klonk). Het rare is wel dat er een behoorlijk walm onder de motorkap vandaan kwam toen het fout ging maar met het oliepeilen was er niet veel uit. De Saab heeft tot nu toe weinig olie verbruikt. Tussen de buurten hoefde nooit bij te vullen. De versnellingsbak lekt wel een beetje olie langs de schakel-as maar dat doet deze al jaren en soms moet ik de versnellingsbak-olie wel bijvullen.
Henny
Darth Vader = zwarte SAAB 900i v16 3d hatchback 10-1992.
-
gertram
- Donateur (3x)

- Berichten: 2484
- Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Saab 900i 16V stop ineens na een lange fijne rit
De kleppen zijn niet hydraulisch, de 16V heeft hydraulische stoters. Zelfs als er geen oliedruk is gaan de kleppen nog steeds open en dicht.
Als je niet bij de auto kunt zou ik de diagnose van de garage afwachten en hopen dat het niet al te ernstig is. Het kan van alles zijn, zonder een compressie test en oliedruk test blijft het gissen.
Als je niet bij de auto kunt zou ik de diagnose van de garage afwachten en hopen dat het niet al te ernstig is. Het kan van alles zijn, zonder een compressie test en oliedruk test blijft het gissen.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: 34x01 en 45x12 versnellingsbak 99/900 evt. met defect.
Te koop gevraagd: 34x01 en 45x12 versnellingsbak 99/900 evt. met defect.
-
Darth Vader
- Geregistreerd lid
- Berichten: 129
- Lid geworden op: di 23 jan, 2007 21:51
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: Saab 900i 16V stop ineens na een lange fijne rit
Beste Gertram,
Bedankt voor je bericht. Ik hoop ook dat het meevalt want ik rij al 24 jaar in deze mooie zwarte 900i 16V als derde eigenaar. Nog nooit heb ik problemen gehad met deze Saab het enige waar ik tegen vecht is de roest bij de accu. Ooit door een vorige eigenaar verwaarloosd na een lekke accu. Voor de rest 80 % nog originele lak. Lederen bekleding houten dashboard.
Ik probeer wat meer over de motor te weet te komen. Met jouw bericht kan ik eventuele slecht functioneren van de olie pomp wel afschrijven van het lijstje van mogelijke storingen.
Helaas tijdens de commotie van het uitvallen op een moeilijke plek heb even niet gelet op mijn oliedruk meter. wel ging het olie druklampje branden. Maar later bleek er nog 3/4 olie in het carter te zitten. Dus veel olie ben ik niet kwijt geraakt.
Bedankt voor je bericht. Ik hoop ook dat het meevalt want ik rij al 24 jaar in deze mooie zwarte 900i 16V als derde eigenaar. Nog nooit heb ik problemen gehad met deze Saab het enige waar ik tegen vecht is de roest bij de accu. Ooit door een vorige eigenaar verwaarloosd na een lekke accu. Voor de rest 80 % nog originele lak. Lederen bekleding houten dashboard.
Ik probeer wat meer over de motor te weet te komen. Met jouw bericht kan ik eventuele slecht functioneren van de olie pomp wel afschrijven van het lijstje van mogelijke storingen.
Helaas tijdens de commotie van het uitvallen op een moeilijke plek heb even niet gelet op mijn oliedruk meter. wel ging het olie druklampje branden. Maar later bleek er nog 3/4 olie in het carter te zitten. Dus veel olie ben ik niet kwijt geraakt.
Darth Vader = zwarte SAAB 900i v16 3d hatchback 10-1992.
-
9323
- Donateur (2x)

- Berichten: 5776
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Saab 900i 16V stop ineens na een lange fijne rit
Zitten v-snaren er nog op?
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 300.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 51000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 51000km
-
Saapie
- Donateur (2x)

- Berichten: 9265
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Saab 900i 16V stop ineens na een lange fijne rit
Het kan van alles zijn, ook iets kleins. De 16v injectie motoren zijn erg sterk, en kunnen hoge km standen aan.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
-
Saapie
- Donateur (2x)

- Berichten: 9265
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Saab 900i 16V stop ineens na een lange fijne rit
Ja idd, poelie die kan ook vastgelopen zijn ( brak rubber)9323 schreef: ↑ma 26 aug, 2024 14:45Zitten v-snaren er nog op?
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
-
9323
- Donateur (2x)

- Berichten: 5776
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Saab 900i 16V stop ineens na een lange fijne rit
Dat zou ook de stank verklaren
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 300.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 51000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 51000km
-
Darth Vader
- Geregistreerd lid
- Berichten: 129
- Lid geworden op: di 23 jan, 2007 21:51
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: Saab 900i 16V stop ineens na een lange fijne rit
Beste Saapie en 9323,
De v-snaren zaten nog netjes, de startmotor draaide soepel rond. Dus daar heb ik weinig afwijking kunnen vinden. Ik hoop dat de garage zijn best doet, in het verleden heb daar wel een akkefietje mee gehad maar ik hoop dat hij sportief en mij niet te lang laat wachten. Mijn Saab heeft momenteel 300.000 km op te teller staan. Dus dat is niet het probleem. Verder staat hij altijd in een garagebox en ik spreek hem altijd vriendelijk toe.
Henny
De v-snaren zaten nog netjes, de startmotor draaide soepel rond. Dus daar heb ik weinig afwijking kunnen vinden. Ik hoop dat de garage zijn best doet, in het verleden heb daar wel een akkefietje mee gehad maar ik hoop dat hij sportief en mij niet te lang laat wachten. Mijn Saab heeft momenteel 300.000 km op te teller staan. Dus dat is niet het probleem. Verder staat hij altijd in een garagebox en ik spreek hem altijd vriendelijk toe.
Henny
Darth Vader = zwarte SAAB 900i v16 3d hatchback 10-1992.
-
Darth Vader
- Geregistreerd lid
- Berichten: 129
- Lid geworden op: di 23 jan, 2007 21:51
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: Saab 900i 16V stop ineens na een lange fijne rit
De lucht die ik rook was verbrande olie met een behoorlijke rookontwikkeling. De motor is nu ook vettig aan de linkerzijde als je voor de motor staat. Aan de kant van het oliefilter en oliedruksensor/schakelaar is alles mooi droog dus wat zou kunnen is er aan de onderzijde/ achterkant van de motor iets is gaan lekken maar de motor viel uit toen ik afremde op de motor naar het diepste punt onder in het aquaduct.
Henny
Henny
Darth Vader = zwarte SAAB 900i v16 3d hatchback 10-1992.
-
9323
- Donateur (2x)

- Berichten: 5776
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Saab 900i 16V stop ineens na een lange fijne rit
Het lijkt mij best mogelijk dat, zoals Saapie zegt, de krukaspoelie kapot is gegaan. Misschien heeft ie het oliepompdeksel beschadigd, waardoor de boel is gaan lekken. Krukassensor zit achter de poelie, die kan ook beschadigd zijn geraakt en dan start ie niet meer.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 300.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 51000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 51000km
-
Darth Vader
- Geregistreerd lid
- Berichten: 129
- Lid geworden op: di 23 jan, 2007 21:51
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: Saab 900i 16V stop ineens na een lange fijne rit
Beste 9392,
Dit klinkt heel redelijk, voordat het fout ging hoorde ik een plofje.
Henny
Dit klinkt heel redelijk, voordat het fout ging hoorde ik een plofje.
Henny
Darth Vader = zwarte SAAB 900i v16 3d hatchback 10-1992.
-
Saapie
- Donateur (2x)

- Berichten: 9265
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Saab 900i 16V stop ineens na een lange fijne rit
Is het luchtfilterhuis nog intact? Is geen lpg auto toch?
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
-
Darth Vader
- Geregistreerd lid
- Berichten: 129
- Lid geworden op: di 23 jan, 2007 21:51
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: Saab 900i 16V stop ineens na een lange fijne rit
Het lucht filter was vorige week nog in orde.
Ik heb namelijk het een en ander nagelopen omdat ik de laatste tijd niet zoveel heb gereden. Verlichting, oliepeil, bandenspanning, controle op lekkage en luchtfilter van ruimte en inlaat uitgeblazen maar er zat weinig stof in. Zodra ik wegrijd ga ik de A58 op en de eerste 10 minuten zorg ik ervoor dat het toerental niet boven de 2500 t/min komt. Twee weken daarvoor de stoelverwarming* bestuurders zijde gerepareerd en daarna het leer in het vet gezet. Mijn Saab loopt op benzine en krijgt altijd Shell V-power 98.
*Stoelverwarming heeft een signalering d.m.v. een spoeltje met een reed-relais erin. Als er geen stroom loopt (kapot) gaat het ledje ook niet branden. Dus ik zie gelijk of deze onderbroken is.
Henny
Ik heb namelijk het een en ander nagelopen omdat ik de laatste tijd niet zoveel heb gereden. Verlichting, oliepeil, bandenspanning, controle op lekkage en luchtfilter van ruimte en inlaat uitgeblazen maar er zat weinig stof in. Zodra ik wegrijd ga ik de A58 op en de eerste 10 minuten zorg ik ervoor dat het toerental niet boven de 2500 t/min komt. Twee weken daarvoor de stoelverwarming* bestuurders zijde gerepareerd en daarna het leer in het vet gezet. Mijn Saab loopt op benzine en krijgt altijd Shell V-power 98.
*Stoelverwarming heeft een signalering d.m.v. een spoeltje met een reed-relais erin. Als er geen stroom loopt (kapot) gaat het ledje ook niet branden. Dus ik zie gelijk of deze onderbroken is.
Henny
Darth Vader = zwarte SAAB 900i v16 3d hatchback 10-1992.