Cabrio of niet

1978-1993
molorean
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 362
Lid geworden op: di 15 jun, 2021 15:39
Regio: Outside Europe

Cabrio of niet

Bericht door molorean » do 22 aug, 2024 12:40

Beste forumleden,

wat zouden jullie in mijn plaats doen mochten jullie een 900 willen aanschaffen:
ga je voor een cabrio of niet...

Met andere woorden waarom zou JIJ wel of niet opteren voor een cabrio...?

:wow:

Gebruikersavatar
Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 13 dec, 2017 12:09
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Cabrio of niet

Bericht door Flowe Kitttt99 » do 22 aug, 2024 14:16

De coupé en sedan zijn objectief gezien veel betere auto's. Qua stijfheid, wegligging etc. Maar dit zegt natuurlijk niets over wat de leukere auto is :wink:

Maar begin bij jezelf zou ik zeggen; wat verwacht je van de 900 die je gaat aanschaffen? Ga je de auto dagelijks inzetten, het hele jaar door, of alleen met mooi weer? Dat zijn allemaal zaken die natuurlijk belangrijk zijn om mee te wegen.
Saab 900 Turbo 16 -87 (als eerste auto :O:)
Saab 9-3 1.8t SS -03 als onderdelen magazijn. Iets nodig? Stuur gerust een berichtje :D)
Saab 9-3 1.8t SS -03 automaat, met Dion kuur
Saab 9-5 NG turbo6 XWD -10
EX:
Caab 9-3 1.8t -06 20 Years edition Hirsch
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -04
Saab 9-3 1.8t SS -03

Gebruikersavatar
Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1598
Lid geworden op: vr 24 dec, 2004 2:45
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Cabrio of niet

Bericht door Guido900T » za 31 aug, 2024 8:46

Ik heb geen cabrio gekocht maar een sedan. Ook vanwege de rij- eigenschappen. Maar een 900 cabrio kun je natuurlijk ook enorm verbeteren door het chassis stijver te maken
900 Turbo 16 sedan, man. 175 pk, 1990 Le Mans blue
9000 Turbo 2.0 CSE, aut. 230 pk (Dion HPT), 1996 Black
9-3 Turbo 2.0 Aero Cabriolet, aut. 205 pk, 2002 Steel grey (lpg)
9-5 Turbo 2.3 Aero Estate, aut. 260 pk (Dion HPT) 2003 Silver (lpg)

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 9265
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Cabrio of niet

Bericht door Saapie » za 31 aug, 2024 9:30

Ik heb lange tijd een cabrio gehad, een zwarte 900 aero uit 1993 met verbeterd onderstel. Het bleef een ramp. Elk klinker weggetje leek het alsof de auto uitelkaar viel. Maar ik en mijn ouders ( ik had de auto samen met mijn vader in bezit) hebben wel veel vakanties met de auto gedaan; schotland, frankrijk, sicilie, corsica, spanje, Scandinavische landen. Dat was een beleving, zeker schotland met de kap open door de hybriden en hooglanden.

Maar als ik even gas wilde geven, pakte ik altijd een van mijn coupes. Die rijden zo veel beter
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1598
Lid geworden op: vr 24 dec, 2004 2:45
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Cabrio of niet

Bericht door Guido900T » za 31 aug, 2024 10:23

Ik heb mijn 9-3 Cabrio OG wel goed op orde gekregen. Extra dikke stabilisatorstang achter, 6 pointed subframebrace onder de voortrein, een maptun veerpootbrug en tot slot een steering clamp brace. Rijdt nu erg strak. Maar ik weet niet of zoiets ook met een 900 classic cabrio te realiseren is en of daarvoor ook spullen te krijgen zijn. Theoretisch zou het moeten kunnen toch? :?:
900 Turbo 16 sedan, man. 175 pk, 1990 Le Mans blue
9000 Turbo 2.0 CSE, aut. 230 pk (Dion HPT), 1996 Black
9-3 Turbo 2.0 Aero Cabriolet, aut. 205 pk, 2002 Steel grey (lpg)
9-5 Turbo 2.3 Aero Estate, aut. 260 pk (Dion HPT) 2003 Silver (lpg)

Gebruikersavatar
Hannes
Forum Admin
Berichten: 5865
Lid geworden op: do 08 mei, 2003 23:07
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Cabrio of niet

Bericht door Hannes » za 31 aug, 2024 14:41

Ik heb er al veel gehad.

Zowel OG als NG900 als 9-3. Zowel in cabrio als coupe of 5 deurs. En er zijn nu een classic coupe en een classic cabrio over.

En voor de beleving, het geluid (voor jezelf) ga voor de cabrio. Maar "moet" je er vaak dicht in rijden? Dan zou ik altijd voor de coupe gaan. Inderdaad de betere auto, stijver, lichter (in gewicht), lichter (in het interieur). Voelen moderner, steviger.
Jag kör Saab men också Lexus och Polestar.

Polestar2 Midnight Performance
900s combi coupe scarabee
900T cabrio Monte Carlo
RX450h "the President" in white
9-3 2.0T Aero cabrio Blauw! (Sold)
Volvo V70 RED
GS450h Black (Sold)
Steun het SAABFORUM!

Gebruikersavatar
theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3101
Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Cabrio of niet

Bericht door theun » za 31 aug, 2024 16:06

Ik vind ze allen leuk. Maar een cabrio is wel de meest geziene en bewaarde voor mijn gevoel.. daarom vind ik mijn sedan zo leuk..
Saab 900 2.0 T16 4-drs sedan 1992
Saab 900 2.0c 4-drs sedan 1989
Saab 96 1971
Volvo 940 estate 1997

Gebruikersavatar
ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 2699
Lid geworden op: zo 01 jul, 2007 13:18
Regio: - kies een regio

Re: Cabrio of niet

Bericht door ico9-3 » za 31 aug, 2024 18:05

Ik heb beide. En aangezien ik meestal bij mooi weer rij, betrap ik me erop dat ik sneller de cabrio pak. Mijn coupe is sneller (trionic) en die neem ik als het veel autosnelweg is en als we met dier of meer op weg zijn. Maar stiekem, stel ik me de vraag of ik de twee moet houden…

waar ik me aan stoor met de cabrio is fluitgeluid bij dicht rijden aan hogere snelheid.
saab 9-3 sportcombi 2.0T - aero - my2010
saab 900 Coupé Trionic - my1992
saab 900 Cabrio S - my1992

vorige saabs
saab 9-3 cabrio 2.0t - aero - my2009
saab 9-3 - 1.9 tid - Hirsch - '09
saab 9-5 - 1.9 tid - Hirsch - '06
saab 9-3 - 2.0 fpt - turbo - '00

Gebruikersavatar
mba
Geregistreerd lid
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 23 jul, 2004 12:41
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Cabrio of niet

Bericht door mba » za 31 aug, 2024 18:27

Ik zou nooit voor een cabrio gaan. Afgezien van de vormgeving (de classic is echt lelijk (achterkant past niet bij de voorkant, totaal verschil in vormentaal ( geldt overigens ook voor de sedan)), de 900NG en 9-3 OG gaan wel en de 9-3 NG is nog wel te verteren), de verzwakte carrosserie en het krappere interieur heb je er gewoon niets aan. Met kap open de pestherrie om je heen van alle verkeer, de brandende zon op je hoofd bij mooi weer, het geruk van de wind aan alles om je heen en bij regen toch maar weer dicht. Een cabrio is niet mijn ding , geef mij maar een gesloten exemplaar met (geregelde) airco. Maar er zijn er die er wel blij van worden, al hoor ik daar niet bij :wink:
Laatst gewijzigd door mba op ma 02 sep, 2024 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Danieltid
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 36
Lid geworden op: di 14 aug, 2018 23:14
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Cabrio of niet

Bericht door Danieltid » za 31 aug, 2024 19:02

Dit is zo lastig...heb ze beide tegelijk op de oprit gehad.
Ik heb, na wat druk van de directie, er voor gekozen de coupe weg te doen omdat ik toch alleen met droog weer reed en vrijwel altijd met dak open. Die gewoonte heb ik al sinds de 2cv een eindje terug in de vorige eeuw. En voor het modernere autorijd gevoel heb ik dan wel weer de luxe van wat andere opties.

Gebruikersavatar
Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 6000
Lid geworden op: do 22 dec, 2005 11:01
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Cabrio of niet

Bericht door Marius0404 » za 31 aug, 2024 22:28

volg je gevoel, dan zit je (meest)al(tijd) goed.

Ik heb een 2.1 classic cabrio, lekker om te toeren.
en een 900 turbo, nog lekkerder om te toeren :O:

kortom, ook dit antwoord brengt je niet verder.
onlangs nog overwogen om een late 9-3 cabrio V6 of T te zoeken, maar nog aan het denken.
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
9-3TiD/cabrio'06

Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71, 95’74 na 28 jaar to the next generation

Gebruikersavatar
Rik H.
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 06 mar, 2011 1:50
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Cabrio of niet

Bericht door Rik H. » za 31 aug, 2024 22:34

mba schreef:
za 31 aug, 2024 18:27
Ik zou nooit voor een cabrio gaan. Afgezien van de vormgeving (de classic is echt lelijk (achterkant past niet bij de voorkant, totaal verschil in vormentaal ( geldt overigens ook voor de sedan)), de 900NG en 9-3 OG gaan wel en de 9-3 NG is nog wel te verteren), de verzwakte carrosserie en het krappere interieur heb je er gewoon niets aan. Met kap open de pestherrie om je heen van alle verkeer, de brandende zon op je hoofd bij mooi weer, het geruk van de wind aan alles om je heen en bij regen toch maar weer dicht. Een cabrio is niet mijn ding , geef mij maar een gesloten exemplaar met (geregelde) airco. Maar er zijn er die er wel blij van worden, al daar hoor ik niet bij :wink:
Ik had het kunnen schrijven.
Heb een half jaar een 9-3 OG cabrio gehad, ik had het idee dat ik, met een gesloten kap, in een tent reed en ik vond de cabrio onpraktisch.
Nog los van petten, zonnebrillen en zonnebrandcrème die je altijd bij de hand moest hebben, anders brandde je weg.
Maar ieders zijn meug, er zijn ook mensen die een motor het toppunt van vrijheid vinden.
Ik ben dan weer blij dat mijn Saabs zijwieltjes hebben en een voorruit. En vooral een vast dak en een grote kofferruimte.
Saab 90 1985 Leisteen blauw, schuurvondst geruild voor een
Saab 900 2.1i sedan automaat 1991 Rodoniet rood
Saab 900i 8V Combicoupé 1987 Cirrus wit
Saab 9-3 Aniversary cabrio 2002 Zwart

Gebruikersavatar
coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1076
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 15:22
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Cabrio of niet

Bericht door coppe218 » zo 01 sep, 2024 14:03

Volgens mij is de strekking in voorgaande duidelijk. Ik ben daarbij idd de cabrio liefhebber, mits als 2de hobby auto. Hij is te onpraktisch en lawaaiig als eerste auto. Alhoewel mijn 9-3NG qua geluid en comfort een flinke verbetering is. Maar ongeëvenaard als hobby om mooie routes te rijden in binnen en buitenland. Oftewel aan meningen van anderen heb je niets. Cabrio rijden is een totaal subjectief gevoel.
Saab 9-3 2.0t Cabrio Vector Aut. Hirsch Stage 1 (195 PK) Espresso Black
Saab 9-3 2.0T SE Cabrio 1998 Hirsch Stage 1 (222 PK) (9 jaar gehad, nu van mijn zoon)
Saab 9-3 2.0t Auto S 1999
Saab 9000 CS 2.0t 1997 (verkocht)

Gebruikersavatar
Blackboxer07
Geregistreerd lid
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 13 jan, 2016 19:43
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Cabrio of niet

Bericht door Blackboxer07 » zo 01 sep, 2024 18:46

Nu snap ik het!! Ik ben motorrijder en vind het heerlijk om met de kap open te rijden.
Voor normaal vervoer of trekker voor de caravan staat er een beeldschone Outback naast het huis. Welliswwaar met opendak die sporadisch gebruikt word.

Groets,
Hans

Bezemwagen
Geregistreerd lid
Berichten: 454
Lid geworden op: wo 09 sep, 2009 15:12
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Cabrio of niet

Bericht door Bezemwagen » ma 02 sep, 2024 16:46

Zeker cabrio, als je paar zaken in ogenschouw neemt. Als je allergisch bent voor rammeltjes en rateltjes dan neem je beter een ander type auto. Zeker geen Classic. En kies misschien gewoon een moderne auto en skip je Saab helemaal. Dat zal vast geen populair opinion hier zijn, maar goed.

En kun je de auto binnen/overdekt stallen? Een cabrio is meer gevoelig voor vocht, jaarrond buiten staan wordt hij niet mooier en beter van.

De ruimte op de achterbank houdt "wat" te wensen over. Daarbij is het met open dak geen fijne plaats om te zijn, de wind slaat over de ruit terug etc.

Wij zijn aan onze 3e cabrio toe. 1 9-3 OG en daarna 2 keer een 9-3 NG. We hebben nu nog een Lime variant uit 2004, 18' wielen, dikke uitlaten etc. Niet de meest bescheiden uitvoering. Maar wel een mooie mix tussen een motor, een echte klassieker en moderne fun-auto. Geen helm op/pak aan, je stinkt niet naar benzine en olie, hij start altijd en de veiligheid is okay, mocht het nodig zijn. Het is voor ons dus een mooie 2e auto. 1 Keer per jaar mee op vakantie, een toerrit hier of daar. Voor de fun. De meeste kilometers doen we met de Audi e-tron. De verschillen zijn uiteraard enorm maar dat maakt de SAAB niet minder prettig om te rijden.

Ik hoop dat je een mooie classic kunt vinden, veel plezier alvast. Het zoeken is ook leuk, kost nog niets en gaat ook nog niet kapot!!
SAAB 9-3 cabrio 2004 2.0T Intro Edition "Fase Exclusief" ombouw naar Griffin

Audi e-tron 55 Quattro