inhouden/ stotteren bij acceleren vanaf 2500 toeren
-
bruintje77
- Donateur (2x)

inhouden/ stotteren bij acceleren vanaf 2500 toeren
Weer een "nieuwe" saab om mee te klussen en ik heb tijdens een recente proefrit iets "kapot" gemaakt. De saab is een vroege 1987 900 zalmneus cabrio 2.0 16v FPT met 300K op de teller. Na een testrit met pittige acceleren de snelweg op in 3de versnelling hoge toeren is er iets gebeurd waardoor de auto nadien zeker in de hogere versnelling stottert vanaf ongeveer 2500-3000 toeren. Ik hoorde op dat moment overigens geen gek geluid en auto reed tot dat moment heerlijk. De auto komt nadien wel hoger in toeren en ik hoor de turbo maar het gaat allerminst vloeiend/ enorm happerend. Het lijkt een benzine toevoer probleem en ik heb de APC ventiel (type 7517477 APC Solenoid Valve) nagekeken als verdachte maar deze lijkt okay. De ventiel vervangen lijkt daarbij zeer moeilijk wegens gebrek aan nieuw. De APC ventiel heeft eerder een paar keer dat deze bij stationair draaien heel hard aan het tikken was.
Ik heb verder gekeken of er ergens een slang los is geraakt oid maar zie niets geks. Auto loopt stationair iets te hoog in toeren (900-1000) en bij lager toerental bonkt hij een beetje.
Wat zijn jullie tips om te onderzoeken, zijn er tests die ik kan uitvoeren?
Ik heb verder gekeken of er ergens een slang los is geraakt oid maar zie niets geks. Auto loopt stationair iets te hoog in toeren (900-1000) en bij lager toerental bonkt hij een beetje.
Wat zijn jullie tips om te onderzoeken, zijn er tests die ik kan uitvoeren?
-
Foll
- Geregistreerd lid
Re: inhouden/ stotteren bij acceleren vanaf 2500 toeren
Ik zou eens kijken naar de ontsteking. Hoe zijn verdelerkap, rotor, bougiekabels en bougies? Als die slecht/oud zijn krijg je ook deze klachten.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Idd, stap voor stap.
- Eerst alle vacuum leidingen nalopen.
- koppel de apc selenoid af van de stekker, en ga proefrijden of het euvel dan zich nog voordoet.
- ontsteking controleren, vernieuwen kapje, en ook alle bobinekabels controleren of die heel zijn.
- wissel eens van LMM als je een reserve hebt liggen. 1987 is Bosch!
- benzine toevoer controleren. Levert de pomp genoeg benzine, is de fpr nog goed?
- en tot slot, controleer de koelvloeistof en doe een gastest ( kosten geen drol), want inhouden tussen 2500 en 3500 toeren kan ook een symptoom zijn van lekke koppakking.
Vraag; heeft de auto EGR en/ of al Kat? Heeft ie een lambda? 1987 is geloof ik het omslagpunt voor Kat/ non-kat
- Eerst alle vacuum leidingen nalopen.
- koppel de apc selenoid af van de stekker, en ga proefrijden of het euvel dan zich nog voordoet.
- ontsteking controleren, vernieuwen kapje, en ook alle bobinekabels controleren of die heel zijn.
- wissel eens van LMM als je een reserve hebt liggen. 1987 is Bosch!
- benzine toevoer controleren. Levert de pomp genoeg benzine, is de fpr nog goed?
- en tot slot, controleer de koelvloeistof en doe een gastest ( kosten geen drol), want inhouden tussen 2500 en 3500 toeren kan ook een symptoom zijn van lekke koppakking.
Vraag; heeft de auto EGR en/ of al Kat? Heeft ie een lambda? 1987 is geloof ik het omslagpunt voor Kat/ non-kat
-
bruintje77
- Donateur (2x)

dank voor de suggesties! checkvraag, jullie verwachten dat ontsteking ineens vermindert kan werken en dus de oorzaak kan zijn.
Wat zou ik moeten ondervinden met APC soleniod losgekoppeld, als de auto hetzelfde probleem geeft, is het NIET de solenoid?
Is er een controle die ik kan doen voor de LMM en benzinepomp, vervangen is best weer een investering.
Wat zou ik moeten ondervinden met APC soleniod losgekoppeld, als de auto hetzelfde probleem geeft, is het NIET de solenoid?
Is er een controle die ik kan doen voor de LMM en benzinepomp, vervangen is best weer een investering.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Als je de apc selenoid loskoppelt, dan werkt het systeem niet, en sluit je dus uit dat daar een fout in zit. Wel voorzichtig proefrijden!! Dus druk in het geel houden van de turbodrukmeter. Als de auto zonder inhouden optrekt, dan is er dus wat fout in het systeem. Tikken van Apc selenoid is vaak massa ding.
Overigens kan de fuelcut sensor en/of drukwachter ook nog problemen veroorzaken ( was ik vergeten te zeggen). Die kan lek zijn, of vacuumslang niet goed meer.
LMM kan je testen met multi meter. Benzinedruk kan je testen met drukmetertje.
Dat ie hoog in de toeren zit bij stationair kan wijzen op lek in het systeem. Maar ook op een stappenmotor die niet fris is.
Als een auto lang heeft stilgestaan kan de ontsteking zeker na eerste ritten problemen geven. Bobinekabels etc ook goed bekijken.
Diagnose is van breed naar specifiek denken. Dingen uitsluiten. Dus niet alleen kijken naar het turbo-systeem.
Mijn vermoeden is dat je wel eens een lekke koppakking kan hebben. Dat geeft heel specifiek deze klachten - inhouden bij vollast. Maar ik ga nu tegen mijn eigen advies in, lijstje afgaan, en zaken uitsluiten. Dat de ApC selenoid lawaai maakt wijst weer een andere richting op. Het blijft lastig zo’n diagnose
Als je minder ervaren sleutelaar bent, hulptroepen vragen.
Overigens kan de fuelcut sensor en/of drukwachter ook nog problemen veroorzaken ( was ik vergeten te zeggen). Die kan lek zijn, of vacuumslang niet goed meer.
LMM kan je testen met multi meter. Benzinedruk kan je testen met drukmetertje.
Dat ie hoog in de toeren zit bij stationair kan wijzen op lek in het systeem. Maar ook op een stappenmotor die niet fris is.
Als een auto lang heeft stilgestaan kan de ontsteking zeker na eerste ritten problemen geven. Bobinekabels etc ook goed bekijken.
Diagnose is van breed naar specifiek denken. Dingen uitsluiten. Dus niet alleen kijken naar het turbo-systeem.
Mijn vermoeden is dat je wel eens een lekke koppakking kan hebben. Dat geeft heel specifiek deze klachten - inhouden bij vollast. Maar ik ga nu tegen mijn eigen advies in, lijstje afgaan, en zaken uitsluiten. Dat de ApC selenoid lawaai maakt wijst weer een andere richting op. Het blijft lastig zo’n diagnose
Als je minder ervaren sleutelaar bent, hulptroepen vragen.
-
Foll
- Geregistreerd lid
Lekke koppakking is wel heel rigoureus. Er zijn nog tientallen 'kleine' dingetjes die dit kunnen veroorzaken om even te checken
.
Ontsteking kan idd 'ineens' klachten geven. Begint een beetje en wordt steeds erger, maar het begint natuurlijk altijd ergens. Vooral met gasgeven merk je dat dan. Dus lijkt me absoluut een kanshebber. Sowieso verstandig om te vervangen als dat allemaal al oud is. Verdelerkap, rotor, bougiekabels en bougies.
Testrijden zonder apc is idd een goed plan om dat even uit te sluiten. Trek dan wel de stekker van de apc box los en niet alleen die van de solenoid. Zo weet je zeker dat de apc uitgeschakeld is. Kun je gewoon volgas geven met testen. Turbodruk zal dan lager zijn omdat de apc niks meer doet.
Heb je een benzinedrukmeter? Goede tip van saapie. Als de pomp slechter wordt krijg je dit ook, eerst tijdens gas geven. Heb je geen drukmeter, dan zou ik eerst bovenstaand proberen. Misschien ben je er dan al wel.
Succes!
Ontsteking kan idd 'ineens' klachten geven. Begint een beetje en wordt steeds erger, maar het begint natuurlijk altijd ergens. Vooral met gasgeven merk je dat dan. Dus lijkt me absoluut een kanshebber. Sowieso verstandig om te vervangen als dat allemaal al oud is. Verdelerkap, rotor, bougiekabels en bougies.
Testrijden zonder apc is idd een goed plan om dat even uit te sluiten. Trek dan wel de stekker van de apc box los en niet alleen die van de solenoid. Zo weet je zeker dat de apc uitgeschakeld is. Kun je gewoon volgas geven met testen. Turbodruk zal dan lager zijn omdat de apc niks meer doet.
Heb je een benzinedrukmeter? Goede tip van saapie. Als de pomp slechter wordt krijg je dit ook, eerst tijdens gas geven. Heb je geen drukmeter, dan zou ik eerst bovenstaand proberen. Misschien ben je er dan al wel.
Succes!
-
Saapie
- Donateur (2x)

Koppakking is idd wellicht iets te vergezocht, maar ik weet uit ervaring dat je dit soort klachten krijgt; inhouden en bokkig. Even snuffeltest en je hebt zekerheid.
-
bruintje77
- Donateur (2x)

even weer een update, gereden met losse Solenoid en auto rijdt hetzelfde. Ik realiseerde me wel dat het stotteren erger lijkt bij een warmere motor. Ik heb nog niet zoals Foll aangaf de apc helemaal losgekoppeld voor het rijden. Dit zal ik morgen even doen. Ik heb net ook even na de rit een compressietest uitgevoerd met waarde 110-100-100-110 psi op cilinder 1 t/m 4. Ik zou zeggen dat dit consistent is en past bij een auto met veel km's
Verder is mij opgevallen dat de auto ook een rammel bij het uitlaatsysteem heeft, ik dacht dat het komt door schokken van de auto dat het uitlaatsysteem tegen de auto schudt maar dit kan natuurlijk ook een zelfstandig probleem zijn. De auto heeft een kat. Zou dit iets kunnen zijn?
De andere tips ga ik nu uitvoeren: vervangen bougies (4x mooi heel lichtbruin), kapje, kabels en rotor. LMM is heel zeldzaam en een hele dure jongen om te vervangen dus daar stoei ik nog even mee.
Verder is mij opgevallen dat de auto ook een rammel bij het uitlaatsysteem heeft, ik dacht dat het komt door schokken van de auto dat het uitlaatsysteem tegen de auto schudt maar dit kan natuurlijk ook een zelfstandig probleem zijn. De auto heeft een kat. Zou dit iets kunnen zijn?
De andere tips ga ik nu uitvoeren: vervangen bougies (4x mooi heel lichtbruin), kapje, kabels en rotor. LMM is heel zeldzaam en een hele dure jongen om te vervangen dus daar stoei ik nog even mee.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Lambda sensor zou het ook kunnen zijn. Dat verklaart wellicht dat ie bij warme motor inhoudt
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Brandstof filter vervangen kan ook geen kwaad! Wordt vaak vergeten…
-
bruintje77
- Donateur (2x)

Dank allemaal voor de adviezen, de Saab rijdt weer heerlijk. Solenoid en APC losgekoppeld zonder resultaat. Ik heb de LMM met contactspray schoongemaakt, kwam veel troep vanaf maar geen resultaat. Katalysator vervangen, auto klinkt beter maar gaf geen resultaat. Daarna de bougies, rotor en verdeelkap vervangen en daarna was het inhouden weg!
Dank allemaal voor de adviezen. Ik had ook een nieuwe brandstoffilter gekocht dus die doen we ook nog maar vervangen.
Dank allemaal voor de adviezen. Ik had ook een nieuwe brandstoffilter gekocht dus die doen we ook nog maar vervangen.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Stotteren inhouden is bijna altijd iets met de ontsteking (en brandstof) dus een andere katalysator is wel een beetje uit de richting… maar goed je hebt het probleem uiteindelijk opgelost!!
-
Foll
- Geregistreerd lid
Mooi dat het opgelost is!
-
Saapie
- Donateur (2x)

Heel fijn dat het opgelost is