In de 900-literatuur ben ik op zoek gegaan naar compressiewaarden maar ik kom alleen de compressieverhouding tegen.
Ik wil binnenkort een compressiemeting doen maar zonder info wat deze zou moeten zijn kan ik de staat van het blok maar ten dele beoordelen.
Zijn de waarden ook verschillend voor carburateur-, injectie- en turboblokken? Zo ja, wat zijn die?
Hoeveel compressie in de cilinders?
-
9000-95
- Donateur

Re: Hoeveel compressie in de cilinders?
Vuistregeltje is dat als je minimaal 10-20% meer dan de compressieverhouding meet in bar en minder dan een halve bar verschil tussen de onderlinge cilinders, het wel goed zit. Eigenlijk is de absolute waarde minder belangrijk dan dat je geen grote verschillen onderling hebt.
Exacte getallen zijn over het algemeen lastig te geven en daarom vaak ook niet te vinden, te veel variabelen. Kleptiming, temperatuur, start toerental, olieviscositeit, staat van het luchtfilter, gasklep stand etc hebben allemaal invloed. Het is geen hele exacte wetenschap dus
Exacte getallen zijn over het algemeen lastig te geven en daarom vaak ook niet te vinden, te veel variabelen. Kleptiming, temperatuur, start toerental, olieviscositeit, staat van het luchtfilter, gasklep stand etc hebben allemaal invloed. Het is geen hele exacte wetenschap dus
-
silvandam
- Donateur (3x)

Ik kan je wel een indicatie geven door mijn eigen ervaringen te delen.
- Mijn achtklepper turbo heeft ongeveer 11,5 bar compressie warm.
- Een ex achtklepper i van mij zat rond de 14 bar compressie.
- Een andere ex achtklepper i van mij zat rond de 8,5 bar compressie. En ja, ook die auto reed prima.
- Mijn achtklepper turbo heeft ongeveer 11,5 bar compressie warm.
- Een ex achtklepper i van mij zat rond de 14 bar compressie.
- Een andere ex achtklepper i van mij zat rond de 8,5 bar compressie. En ja, ook die auto reed prima.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

In mijn zweedse "SAAB 900 Reparationshandboken 1979-1989" No.248 van schrijver P.O. Thorsell, ISBN-nr. 91-87482-52-5 met technische info en tekeningen van Scancars AG uit Basel staat op blz. 20 onder "Specifikationer":
Bij jou zou de maximaal gemeten compressiewaarde dus 9,5 zijn.
| Bränslesystem | " " | Enförgasare | " " | Tvåförgasare | " " | Insprutare | " " | Turbo | " " | Turbo(APC) | |
| kompressionstal | " " | 9,5 | " " | 9,5 | " " | 9,5 | " " | 7,2 | " " | 8,5 |
Bij jou zou de maximaal gemeten compressiewaarde dus 9,5 zijn.
-
Hägar
- Geregistreerd lid
Ik heb de indruk dat dit ook weer de compressieverhouding betreft, dat is toch wat anders dan de compressiewaarde?
Kan een te hoge compressie kwaad?
Kan een te hoge compressie kwaad?
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Meen dat het rond de 12bar warm is en lager koud, als ze maar alle 4 min of meer hetzelfde zijn.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Wat is te hoog?Hägar schreef: ↑ma 15 jul, 2024 15:26Kan een te hoge compressie kwaad?
Zoals in een van de eerste reacties beschreven heb ik altijd geleerd dat het onderlinge verschil (veel) belangrijker is dan de absolute waarde. Ik zou gewoon eens een meting uitvoeren en als je twijfelt de resultaten hier delen. Denk dat er hier meer dan voldoende ervaringsdeskundigen zijn die redelijk in kunnen schatten of het normaal is of laag.