Nieuwe aanwinst: 1992 cabrio

1978-1993
Gebruikersavatar
panhead
Geregistreerd lid
Berichten: 1268
Lid geworden op: wo 05 jan, 2005 12:00
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Nieuwe aanwinst: 1992 cabrio

Bericht door panhead » di 02 jul, 2024 20:57

Eind vorig jaar een cabrio uit 1992 gekocht, die zo'n drie jaar had stil gestaan. Na het vervangen van de koppeling kan er nu gereden worden. Ik kom nu een aantal problemen tegen:
* cabriodak werkt meestal niet
* brandstof meter doet het niet (meer), heel af en toe schiet 'ie omhoog
* verlichting instrumenten doet het niet
* kofferbak gaat soms wel/soms niet open

De meeste problemen lijken dus elektrisch. Iemand tips?

Gebruikersavatar
David2.0turbo
Geregistreerd lid
Berichten: 30
Lid geworden op: di 28 mei, 2024 22:02
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Nieuwe aanwinst: 1992 cabrio

Bericht door David2.0turbo » do 04 jul, 2024 22:22

Cabriotje, lekker met dit weer! :O:

Instrumenten en brandstofmeter kan met wlkaar te maken hebben, wellicht een massaprobleem? Massa kan ook met je overige probleme te maken hebben

Groetjes

Gebruikersavatar
panhead
Geregistreerd lid
Berichten: 1268
Lid geworden op: wo 05 jan, 2005 12:00
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Nieuwe aanwinst: 1992 cabrio

Bericht door panhead » vr 05 jul, 2024 9:12

Dacht zelf ook aan een (of meer) massaprobleem. Ik zal me er in verdiepen.

Idel
Geregistreerd lid
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 19 okt, 2008 10:34
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Nieuwe aanwinst: 1992 cabrio

Bericht door Idel » di 09 jul, 2024 13:52

Voor het Cabriodak openen en sluiten altijd de handrem aantrekken. Klinkt dom en logisch maar je zou niet de eerste zijn die dit niet wist. Zelf ook gehad toen ik mijn cabrio kocht , soms deed het dak wel soms niet. Na 2 dagen kwam ik erachter dat de handrem altijd aangetrokken moet zijn.

Gebruikersavatar
panhead
Geregistreerd lid
Berichten: 1268
Lid geworden op: wo 05 jan, 2005 12:00
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Nieuwe aanwinst: 1992 cabrio

Bericht door panhead » di 09 jul, 2024 16:24

Dat vergat ik eerst ook :).

Gebruikersavatar
1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 3343
Lid geworden op: vr 03 mar, 2006 0:36
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Nieuwe aanwinst: 1992 cabrio

Bericht door 1001760 » di 09 jul, 2024 21:27

Wat is daarvan de achterliggende gedachte?
Veiligheid?
Waren ze bang dat met het dak rechtop bij openen/sluiten deze teveel wind zou vangen waardoor de auto ging rollen?
Saab 9-5 2.3 Turbo aero Estate 04-'06 260 pk - RIP
Iets elektrisch

[size=50]ex: 900 turbo 4d '81; 900i LPG 4d '87; 900i LPG 3d '90; 900c LPG 4d '88; 900S NG 3d '94; 900 turbo 5d '92; 9-5 3.0 estate '99; 9-5 aero estate LPG '03; 9-3 SE 1.8i LPG '05, 9-3 SE 1.9 TiD '09; 9-5 1.9 TiD Estate '07[/size]

Gebruikersavatar
Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 3847
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Nieuwe aanwinst: 1992 cabrio

Bericht door Ronnes » di 09 jul, 2024 23:20

Dat je het dak niet al rijdend kunt openen of dichtleggen.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

Gebruikersavatar
1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 3343
Lid geworden op: vr 03 mar, 2006 0:36
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Nieuwe aanwinst: 1992 cabrio

Bericht door 1001760 » wo 10 jul, 2024 15:27

Ik zit me nu te bedenken dat ik dat nooit gemerkt heb bij een cabrio van een kennis.
Maar dat was een automaat. Die stond dus in zijn "P".
Saab 9-5 2.3 Turbo aero Estate 04-'06 260 pk - RIP
Iets elektrisch

[size=50]ex: 900 turbo 4d '81; 900i LPG 4d '87; 900i LPG 3d '90; 900c LPG 4d '88; 900S NG 3d '94; 900 turbo 5d '92; 9-5 3.0 estate '99; 9-5 aero estate LPG '03; 9-3 SE 1.8i LPG '05, 9-3 SE 1.9 TiD '09; 9-5 1.9 TiD Estate '07[/size]

Gebruikersavatar
Hannes
Forum Admin
Berichten: 5865
Lid geworden op: do 08 mei, 2003 23:07
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Nieuwe aanwinst: 1992 cabrio

Bericht door Hannes » do 11 jul, 2024 11:08

Ook bij mijn nieuwe cabrio... massa, massa, massa en een beetje electrisch.

Massapunten even doormeten op spanningsverschil ten opzichte massa dynamo/accu. En dan maar schoonmaken/ontroesten en waar nodig stekkers vervangen.
Jag kör Saab men också Lexus och Polestar.

Polestar2 Midnight Performance
900s combi coupe scarabee
900T cabrio Monte Carlo
RX450h "the President" in white
9-3 2.0T Aero cabrio Blauw! (Sold)
Volvo V70 RED
GS450h Black (Sold)
Steun het SAABFORUM!

Gebruikersavatar
Blackboxer07
Geregistreerd lid
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 13 jan, 2016 19:43
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Nieuwe aanwinst: 1992 cabrio

Bericht door Blackboxer07 » vr 12 jul, 2024 17:33

Ook bij de automaat moet de handrem aangetrokken worden. Bij mijn ‘92 in ieder geval wel.

Gebruikersavatar
panhead
Geregistreerd lid
Berichten: 1268
Lid geworden op: wo 05 jan, 2005 12:00
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Nieuwe aanwinst: 1992 cabrio

Bericht door panhead » vr 23 aug, 2024 10:18

Update:
Er is intussen al veel opgelost:
- koppeling + cylinders vervangen
- nieuwe APK
- temperatuursensor en thermostaat vervangen
- deurklink links vervangen
- kap werkt weer (kapot relais onder achterbank)
- schakelaar interieurverlichting vervangen
- brandstofmeter gerepareerd (buisvlotter vervangen)
- grille gerepareerd

Nog genoeg te doen:
- verlichting instrumentarium repareren
- vernieuwen koelslangen
- logo achterklep vervangen
- bout koelvloeistofreservoir
- airco vervangen
- lampje ABS (sensor vervangen)
- pook vervangen

Foto's volgen nog.