Grootlicht probleem hulp gevraagd
-
jschorni
- Geregistreerd lid
Grootlicht probleem hulp gevraagd
Dit voorjaar kwam ik erachter dat het dim licht en grootlicht raar deed. Soms bij starten dim en soms grootlicht. Wisselen of uitzetten kon alleen door opnieuw te starten.
Dus de relais vervangen. Nu werkt het dimlicht weer zoals het hoort maar geen grootlicht. De bedieningspaneel aan het stuur geeft geen klik? Door het eerdere probleem weet ik in ieder geval wel dat de bedrading in orde zou moeten zijn immers groot licht deed het met de stukke relais.
Wat zijn op oplossingen? Of verder onderzoek. 3 augustus mort de 2 jaarlijkse apk en daar kom je niet doorheen als de bediening van de afzonderlijke verlichting niet werkt, dus stadslicht, dimlicht en grootlicht apart te schakelen.
Alvast dank voor het meedenken. Gr.
Dus de relais vervangen. Nu werkt het dimlicht weer zoals het hoort maar geen grootlicht. De bedieningspaneel aan het stuur geeft geen klik? Door het eerdere probleem weet ik in ieder geval wel dat de bedrading in orde zou moeten zijn immers groot licht deed het met de stukke relais.
Wat zijn op oplossingen? Of verder onderzoek. 3 augustus mort de 2 jaarlijkse apk en daar kom je niet doorheen als de bediening van de afzonderlijke verlichting niet werkt, dus stadslicht, dimlicht en grootlicht apart te schakelen.
Alvast dank voor het meedenken. Gr.
-
Funky Dude
- In memoriam †
Re: Grootlicht probleem hulp gevraagd
Zit het probleem niet in je richtingaanwijzerhendel?
Contacten van de zekeringen en/ of massa wat gecorrodeerd? Zekering van het grootlicht even vervangen door een nieuwe. Succes ermee!
Contacten van de zekeringen en/ of massa wat gecorrodeerd? Zekering van het grootlicht even vervangen door een nieuwe. Succes ermee!
-
jschorni
- Geregistreerd lid
Thx, was ik vergeten te melden. Zekeringen vervangen, contactpunten met contactspray ingespoten. Dus ja ik denk inderdaad de hendel aan het stuur. Maar hoe check ik dat en vervolgvraag dan, hoe kom ik aan een vervangend exemplaar. Ik heb bij JvdB en .. al gezocht op de hendel schakelaar maar krijg daar geen resultaat.
Gr. Jörg
Gr. Jörg
-
Flowe Kitttt99
- Geregistreerd lid
Ik heb een origineel relais dat werkt en een ''nieuw' relais geeft alleen maar problemen, zo moet ik 5x aan de hendel trekken voordat het grootlicht werkt, leg mij maar uit hoe dat kan( (terwijl het originele relais altijd in 1x werkt) 
-
jschorni
- Geregistreerd lid
Bedoel je dat ik het oude relais nog eens erin moet stoppen en dan voorzichtig de hendel moet testen? Kan ik doen. Kan ook het oude relais openmaken en kijken welke soldeer verbinding breukjes heeft en opnieuw solderen. Dacht dat een nieuw relais gelijk alles op zou lossen.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Heb je de ronde lichtschakelaar al eens vervangen?
Krijgt de lichtschakelaar wel spanning met het contactslot op 'aan'?
Krijgt de lichtschakelaar wel spanning met het contactslot op 'aan'?
-
jschorni
- Geregistreerd lid
Ja, ik heb twee ronde schakelaars bij beide geen resultaat met alleen groot licht. Weet iemand welke connector aan de achterkant van stuurhendel voor groot licht bediening is. Dan kan ik kijken of als is die kort doorverbinden de relais gaat werken.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Bij onze 9-3 zat het probleem in het contactslot, die gaf geen spanning meer door aan de lichtschakelaar en die dus ook niet naar het lichtrelais. Groot licht deed het wel met de hendel aan het stuur. Ik heb toen 2 contacten van de lichtschakelaar met elkaar doorverbonden en toen werkte het weer ok.
Ik heb even geen schema bij de hand maar ik dacht contacten 1 en 2 van de schakelaar.
De schakelaar van een 900 (I & II) en 9-3 is hetzelfde.
viewtopic.php?f=7&t=74689&start=30
Ik heb even geen schema bij de hand maar ik dacht contacten 1 en 2 van de schakelaar.
De schakelaar van een 900 (I & II) en 9-3 is hetzelfde.
viewtopic.php?f=7&t=74689&start=30
-
jschorni
- Geregistreerd lid
Ergens volg ik je niet. De ronde lichtschakelaar werkt goed, zowel stadslicht als dimlicht is ok. Probleem wat ik heb het aansturen van het relais (nieuw) vanuit de stuurhendel. Zou daar een test willen doen door de juiste stekkers door te verbinden.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Trek de lichtschakelaar eens iets uit de connector en meet dan met een DMM of er met contact aan spanning staat op zowel pen 1 als pen 2 van de schakelaar.
-
jschorni
- Geregistreerd lid
Hoi, check gedaan, op pen 1 staat spanning, pen 2 niet, is ook geen probleem omdat daar geen draad aan vast zit, is een loze pin.
Heb vervolgens ook de stuurhendel losgemaakt en de connectoren opgeschuurt etc. Geen resultaat, ja een minder resultaat nl. Dat rechter knipperlicht nu ook weigert. Er zitten best veel pennen aan deze schakelaar, had de originele stand foto van genomen, wel andere combinaties nog geprobeerd maar helaas. Kent en weet iemand hoe de precieze stekker volgorde moet zijn? Wat is voeding, knipperlicht links en rechts en wat is grootlicht op deze schakelaar. Zie foto's. Alz iemand weet wat de oorzaak is kan ik deze aanpakken, daarvoor is het gissen testen en ... beetje geluk?
Heb vervolgens ook de stuurhendel losgemaakt en de connectoren opgeschuurt etc. Geen resultaat, ja een minder resultaat nl. Dat rechter knipperlicht nu ook weigert. Er zitten best veel pennen aan deze schakelaar, had de originele stand foto van genomen, wel andere combinaties nog geprobeerd maar helaas. Kent en weet iemand hoe de precieze stekker volgorde moet zijn? Wat is voeding, knipperlicht links en rechts en wat is grootlicht op deze schakelaar. Zie foto's. Alz iemand weet wat de oorzaak is kan ik deze aanpakken, daarvoor is het gissen testen en ... beetje geluk?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
jschorni
- Geregistreerd lid
Is er iemand die een stuurhendel met deze schakelaar (en cruise control bediening) als spare heeft liggen? Als de mijne stuk is zal ik ergens een spare vandaan moeten halen. Alvast dank
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Wanneer je de hendel naar je toe trekt, wordt er een verbinding met de massa gemaakt. Je zou kunnen nameten of er massa komt op aansluiting S van de schakelaar op de stuurkolom als je de hendel naar je toetrekt.
Als je de rood/witte draad (S) aan de massa houdt, zou de relais moeten schakelen. Doet hij dat niet, is de relais stuk of zit er een fout op één van zijn aansluitingen. Schakelt de relais wel, dan is de stuurschakelaar stuk.
Aansluiting stuurschakelaar:
S: rood/wit
54: Groen
L: 2x Blauw/wit
R: 2x Rood/wit
Als je de rood/witte draad (S) aan de massa houdt, zou de relais moeten schakelen. Doet hij dat niet, is de relais stuk of zit er een fout op één van zijn aansluitingen. Schakelt de relais wel, dan is de stuurschakelaar stuk.
Aansluiting stuurschakelaar:
S: rood/wit
54: Groen
L: 2x Blauw/wit
R: 2x Rood/wit
-
jschorni
- Geregistreerd lid
Ronnes,
Super bedankt voor deze toelichting. Ga inderdaad mass check doen (met dimlichtschakelaar aan) ik verwacht niet dat het relais stuk is, is net nieuw erin gezet omdat daar in ieder geval een probleem had met soms wel en soms geen enkel licht.
Gr
Super bedankt voor deze toelichting. Ga inderdaad mass check doen (met dimlichtschakelaar aan) ik verwacht niet dat het relais stuk is, is net nieuw erin gezet omdat daar in ieder geval een probleem had met soms wel en soms geen enkel licht.
Gr