check engine lampje

1978-1993
g.j.bos
Geregistreerd lid

check engine lampje

Bericht door g.j.bos » zo 05 mei, 2024 18:13

Haal ik net mijn 2.1 saabje uit de stalling gaat vervolgens tijdens het rijden check engine branden.
Als ik het zo zie op het forum kan dit de lambdasonde zijn... klopt dat.

Is dat een makkelijk te vervangen onderdeel? Ik begrijp dat het aan de uitlaat zit? zit er een 3 of 4 draads aan?

Is dit een onderdeel om gebruikt te kopen of beter nieuw, zo ja waar dan?

Hoor graag wat jullie advies is.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: check engine lampje

Bericht door Saapie » zo 05 mei, 2024 19:19

Lambda idd. Febi Bilstein is goede vervanger. Even zoeken op motorcode.

https://schwedenteile.de/p/63272/lambda ... ml?lang=en

Lucht massameter kan ook nog probleem zijn. Maar dan moet ook slecht lopen

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » ma 06 mei, 2024 10:03

Het kan natuurlijk nog veel meer zijn. Voor je kosten gaat maken en originele onderdelen gaat vervangen voor nieuwe/aftermarket onderdelen zou ik eerst even checken wat er precies aan de hand is. De Saab geeft een check engine lampje, dat betekent dat hij zelf weet wat de storing veroorzaakt.

Je kan 'm uitlezen door de 2 polen van de uitleesstekker kort met elkaar te verbinden. Hiervoor moet de auto wel op contact staan. Er is een bepaalde volgorde, eerst verbinden, dan op contact, dan verbreken. Zoiets geloof ik, ik weet het even niet zeker meer. Dit kan ik nog wel even opzoeken thuis, maar wellicht weet een andere forummer het wel uit het hoofd. Het check engine lampje gaat dan knipperen. De aantallen van het knipperen moet je op een papiertje schrijven, dat is dan je foutcode.

Zo weet je in ieder geval zeker dat je niet onnodig onderdelen gaat vervangen.

Bedenk me nu net dat mijn 900 Lucas injectie heeft, daar heb ik dit wel eens mee gedaan. Een 2,1 zou wel Bosch injectie zijn? Neem aan dat dit daar ook mee kan?

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 06 mei, 2024 10:19

Wij hebben jarenlang een '91 2.1 gehad en al die jaren heeft dat lampje gebrand. Motor liep verder ok, zonder probleem.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » ma 06 mei, 2024 11:59

2.1 is bosch idd. En een heerlijke motor. Ik mis mijn blauwe nog steeds!

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » ma 06 mei, 2024 13:18

Check engine brandt bij mijn i'tje ook meestal. Dat deed t al toen ik 'm voor het eerst had, in 2018, en dat doet t nog steeds. Verder niks te merken aan de motor.

Ik verdenk ook de lambda. Skandix verkoopt origineel Bosch.

Pruttel
Geregistreerd lid

Bericht door Pruttel » ma 06 mei, 2024 14:44

En toch is het goed om eerst te checken en te meten voordat je geld smijt tegen nieuwe onderdelen.

Een 2.1 heeft volgens mij Bosch LH2.4.. Daar kun je de codes voor achterhalen. De connector daarvoor zit rechts in het motorcompartiment, vlakbij de cabineluchtfilter (onder het raam dus). Ik heb dat in het verleden gedaan d.m.v. een stuk draad met twee krokodillenbekjes en een schakelaartje in het midden (op gewoon twee losse eindjes die je dan tegen elkaar drukt). Eén krokodillenbekje sluit je aan op de pin van de connector, de andere op de carrosserie om masse te maken. Contact erop, stroomkring sluiten en het CE-lampje begint te knipperen. Codes opschrijven. Vervolgens kun je onder andere hier op het forum met de codes wel de fouten achterhalen.

Overigens geeft hij altijd een paar codes weer als alleen het contact aan staat, maar de motor niet draait. Wees ervan bewust dat er dus soms drie of meer codes worden gegeven.

Constant
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Constant » ma 06 mei, 2024 22:30

Bentley of werkplaathandleiding kan je de codes geven:
Afbeelding
Afbeelding

Ik weet even niet zeker of dit het juiste Bosch systeem is voor een 2.1.

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » di 07 mei, 2024 7:25

Is het. De 2.1 liter is LH 2.4.2.

g.j.bos
Geregistreerd lid

Bericht door g.j.bos » wo 08 mei, 2024 14:02

Dank voor alle tips en hulp. Het uitlezen gaat mij toch iets boeven de pet:(
Een van de tips die ik kreeg was de accu een tijdje los halen en na weer te koppelen te controleren of de melding weg is (en blijft).

Melding is inderdaad weg, maar na 4 km gaat het weer branden. Geeft dit een indicatie wat er aan de hand kan zijn?

Iemand in de buurt van Den Haag die er raad mee weet, kan helpen?

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » wo 08 mei, 2024 15:06

Van Leenen in Delft

g.j.bos
Geregistreerd lid

Bericht door g.j.bos » wo 08 mei, 2024 15:23

Dank, maar van Gerrit Jan kreeg ik de tip van de accu. Maar hij heeft het erg druk en voorlopig geen tijd....

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » do 09 mei, 2024 11:54

Uitlees tooltje maken is heel simpel, het staat wel ergens op het forum. De uitgebreide handleiding staat hier: https://townsendimports.com/Web/engine_ ... 4codes.htm

g.j.bos
Geregistreerd lid

Bericht door g.j.bos » wo 22 mei, 2024 13:38

Probleem heeft zich zelf opgelost.... 98 benzine tanken ipv euro 95.
Direct na starten met nwe benzine lampje uit.

g.j.bos
Geregistreerd lid

Bericht door g.j.bos » wo 12 jun, 2024 20:08

En inmiddels door de anwb van de weg gehaald. Volgens de anwb de bdp sensor. Nu naar de garage gebracht. Enig idee van de te verwachten kosten inclusief montage? 2.1 motor, geen turbo wel airco..

Plaats reactie