Weg rammel!
-
9323
- Donateur (2x)

Weg rammel!
dag mensen,
ik vind mijn Classic bij koude motor wat rumoerig. De distributie lijkt dan een beetje te rammelen. Na een minuut of 5 rijden is 't goeddeels verdwenen en bij warme motor loopt-ie heel stil, zonder hoorbare ketting. Het is ook gerelateerd aan de buitentemperatuur; hou kouder het is, hoe harder de motor rammelt. Bij de huidige bijna-vrieskou 's nachts hoor je 'm dus goed, 's morgens.
Nu vraag ik mij af: moet ik me zorgen maken over de distributie? Is het de bovenste geleider in het kleppendeksel die is uitgehard? Of hoort het er gewoon een beetje bij, bij zo'n oud beestje? Is het een verstandig plan om de spanner er een keer uit te draaien en op te meten hoe ver die is uitgesteld?
ik vind mijn Classic bij koude motor wat rumoerig. De distributie lijkt dan een beetje te rammelen. Na een minuut of 5 rijden is 't goeddeels verdwenen en bij warme motor loopt-ie heel stil, zonder hoorbare ketting. Het is ook gerelateerd aan de buitentemperatuur; hou kouder het is, hoe harder de motor rammelt. Bij de huidige bijna-vrieskou 's nachts hoor je 'm dus goed, 's morgens.
Nu vraag ik mij af: moet ik me zorgen maken over de distributie? Is het de bovenste geleider in het kleppendeksel die is uitgehard? Of hoort het er gewoon een beetje bij, bij zo'n oud beestje? Is het een verstandig plan om de spanner er een keer uit te draaien en op te meten hoe ver die is uitgesteld?
-
werli
- Donateur (2x)

Re: rammel!
heey
natuurlijk is dat verstandig, nog verstandiger is het nakijken van de geleiders op slijtage
maar dat wist jezelf ook wel
en nog verstandiger om die distributie te vervangen
mvg werner
natuurlijk is dat verstandig, nog verstandiger is het nakijken van de geleiders op slijtage
maar dat wist jezelf ook wel
en nog verstandiger om die distributie te vervangen
mvg werner
-
Saapie
- Donateur (2x)

Stap 1 is controleren van de kettingspanner. Maar een rammel hoeft niet per se de ketting te zijn. Kan ook lager van waterpomp of dynamo zijn. Of idd de geleider in de kelpdeksel.
-
9323
- Donateur (2x)

Ok, dank. Wilde toch de kleppendekselpakking vervangen, dan pak ik die geleider mee. Daar maar eens mee beginnen. En het is wel echt de distributie - zie filmpje: https://youtu.be/9wvJtF6DbuM?feature=shared
-
9323
- Donateur (2x)

Vandaag kleppendeksel gelicht en eens even een kijkje genomen. Geleider in kleppendeksel was volledig uitgehard en uitgesleten en ook een beetje gekrompen. Dat heeft lekker liggen rammelen dus en de ketting klapperde er vrolijk tegenaan. Ketting staat verder mooi strak en voor zo ver ik kan zien ziet alles er nog netjes uit. Ook de tandwielen lijken niet versleten en aan de geleiders zag ik verder niks geks. Ik heb ook een foto gemaakt van de geleider bij de spanner; hij lijkt vrij ver uit te staan, maar dat is moeilijk te zien. Motor is trouwens mooi schoon van binnen.
Ik had het kleppendeksel van de sloper al gedemonteerd en netjes gemaakt. Dat zit er nu op, met een nieuwe geleider en een nieuwe pakking, origineel Saab (duur die krengen!). Merkte overigens net pas een verschil op tussen het oude en het nieuwe deksel: het exemplaar dat er nu op zit heeft maar 1 pijpje voor de carterventilatie, het exemplaar dat op mijn auto zat heeft er twee. Kennelijk veranderd in de loop der jaren...

Ik had het kleppendeksel van de sloper al gedemonteerd en netjes gemaakt. Dat zit er nu op, met een nieuwe geleider en een nieuwe pakking, origineel Saab (duur die krengen!). Merkte overigens net pas een verschil op tussen het oude en het nieuwe deksel: het exemplaar dat er nu op zit heeft maar 1 pijpje voor de carterventilatie, het exemplaar dat op mijn auto zat heeft er twee. Kennelijk veranderd in de loop der jaren...

-
gudmundje
- Donateur

veel beter
-
sten1944
- Geregistreerd lid
Re: Weg rammel!
Volgens mij is in 1991 het tweede pijpje in de deksel erbij gekomen als verbetering, ik heb met beiden rondgereden op mijn auto uit 1992 zonder problemen.