Clarion Radio/Tuner externe stroom

1978-1993
F.J.1986
Geregistreerd lid

Clarion Radio/Tuner externe stroom

Bericht door F.J.1986 » vr 23 feb, 2024 22:29

Dag Saabers,

Ik heb nog een prachtige Clarion cassette/tuner en cd speler set die ik weer aan de praat probeer te krijgen. Ik heb een lab voeding gehaald en de cassette hierop aangesloten maar ik krijg alleen maar groen licht van de knopjes, verder springt de cassette dek niet aan. In de auto doet deze het wel.

Heb Brown/White (8) met Red Switched power door gelust (4) en op + aangesloten en Black ground uiteraard op de - van de lab voeding. voltage op 12

Heb de rode draad en het contact draad door gelust en op de + verbonden van de lab voeding en uiteraard de - op de -.
Wat doe ik verkeerd? Te weinig spanning of amp? Moet er nog een kabel door gelust worden?

Hoop dat iemand hier verder mee kan helpen!

Afbeelding

Ruud 9.3
Donateur
Donateur

Re: Clarion Radio/Tuner externe stroom

Bericht door Ruud 9.3 » vr 23 feb, 2024 22:55

Alleen groen licht betekent dat je alleen voeding hebt van constante spanning.

Meet een keer de polen door in de stekker in je Saab.
Dan weet je waar constant + op staat en waar + op contact bij komt.

Wanneer je dat via je lab voeding na bootst dan moet hij werken.
Te lage amp zal het niet snel zijn, want dan zou ook je groene lamp minder moeten gaan branden.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » vr 23 feb, 2024 23:33

Probeer eens om pin 1 (memory) ook aan te sluiten op de plus 12V. Waarschijnlijk zit daar intern de halve radio op behalve de eindtrappen.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » za 24 feb, 2024 0:05

Heb je de originele kabels?

F.J.1986
Geregistreerd lid

Bericht door F.J.1986 » za 24 feb, 2024 0:30

Yes! Was inderdaad de memory connector. Helaas de cd speler nog niet levend gekregen. Wil wel cd uitwerpen als ik de knop indruk maar scherm gaat niet aan en het alarm blijft piepen.

Heb de originele kabels :)

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » za 24 feb, 2024 7:50

Ik ben met dezelfde klus bezig. Het is even een puzzel, maar heb alles werkend gekregen.

F.J.1986
Geregistreerd lid

Bericht door F.J.1986 » za 24 feb, 2024 18:41

Kleine baby stapjes gemaakt. De radio piept niet meer maar als ik de code intoets maar gebeurt er verder ook niks. Gedeelte van de lampjes werkt inmiddels wel maar het display en nog een paar lampjes niet. Erg verwarrend allemaal 😂. Lijkt verder niks kapot te zijn maar waardoor de cd-speler nou niet aangaat blijft een raadsel.

Weet iemand wat de functie van de cell batterij is?

Alle tips zijn welkom!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » za 24 feb, 2024 19:59

Welk type CD speler heb je? Het lijkt er op dat je de versie van voor 1991 hebt. Die werkt niet met deze hoofdunit.

De hoofdunit kan je eerst even testen met de jumper. Dan weet je of die werkt

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 24 feb, 2024 20:03

Batterijtje zal zijn voor het onthouden van zenders en/of instellingen. Deze is nog uit de tijd van voor er fatsoenlijke eeproms beschikbaar waren. Heeft het batterijtje niet gelekt?

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » za 24 feb, 2024 20:15

Hier is meer info te vinden: http://www.saabclarion.se/index.html

F.J.1986
Geregistreerd lid

Bericht door F.J.1986 » zo 25 feb, 2024 11:09

Dank Saapie, deze site had ik ook al bezocht, cd speler is nog de originele cd speler die bij de auto hoort. Deze komt uit 93.

Ben bang dat de batterij lekkage heeft gehad. Heb deze verwijderd en vond een circuit onderbreking en nog wat beschadigingen :cry:

Afbeelding

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 25 feb, 2024 20:21

Dat valt alleszins mee, prima te repareren. Eerst goed schoonmaken (IPA en een oude tandenborstel), bij dat beschadigde spoortje het soldeermasker met een mesje eraf krabben voor en na de onderbreking zodat het koper blank is en er dan een dun draadje overheen solderen. Waarschijnlijk is dat alles wat er nodig is. En een nieuw batterijtje natuurlijk. Heel misschien zit er een via op die linkeronderhoek van dat stuk groundplane, dan zou daar aan de andere kant van de print een spoortje moeten vertrekken. Dan moet je daar ook nog even een nieuwe verbinding leggen want die via zal wel open zijn nu.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 25 feb, 2024 21:00

Wat zit daar trouwens helemaal onder op de foto? Is dat een supercapje? Die zijn altijd verdacht op leeftijd.

F.J.1986
Geregistreerd lid

Bericht door F.J.1986 » ma 26 feb, 2024 0:21

Kijk dat geeft moed! Bedankt 9000-95 :D
Is inderdaad een condensator, twijfel of deze nog in orde is inderdaad. Ik duik er deze week weer even in!

F.J.1986
Geregistreerd lid

Bericht door F.J.1986 » di 27 feb, 2024 1:20

Korte update,

Ik heb de verbinding weer hersteld. Leuk priegel werkje :). De super condensator heb ik los gehaald. Dit is een 0,10F 5,5v super condensator. De volgende beschrijving heb ik gevonden:

5.5V coin type supercapacitor in horizontal, centre pins configuration. Typical applications include power assist circuits, power backup, micro energy storage, IoT energy harvesting, SSD applications, DDR power back up and RTC system power transfer to battery backup.

De supercap is wat ingedeukt. Ik ben er eerder mee naar een speciaal zaak gegaan maar daar hadden ze het idee dat deze nog wel oké was. Ik denk toch dat het verstandig is deze te vervangen met een nieuwe?

Afbeelding

Afbeelding

En mijn voorbeeldige soldeer werkje 😇:

Afbeelding

Plaats reactie