Dashboardklepje blazen/bobbels; reparabel?

1978-1993
Plaats reactie
olav99
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Dashboardklepje blazen/bobbels; reparabel?

Bericht door olav99 » vr 19 jan, 2024 15:01

Zoals bij vele 900's vertoont ook het dashboardklepje van mijn 900 wat blazen/bobbels. Nu heb ik altijd gedacht dat deze op toevallige plekken verschijnen, maar de foto in een recent 'gespot' topic laat een ander beeld zien:

Afbeelding

De blazen/bobbels zijn bij bovenstaande 900 (uit 1990) langs de randen verdeeld (vier blazen langs bovenrand, drie langs de onderrand), alsof ze over schroefgaatjes oid heen zitten. Zo ziet het er bij mijn 900 (uit 1983) niet uit; daar zitten schijnbaar lukraak wat blazen en vooral ook blaasjes onder het zachte spul op het klepje zoals te zien op onderstaande foto:

Afbeelding

Nu vormen deze blazen een onmiskenbaar stukje karakteristieke veroudering van de 900, maar toch speel ik met de gedachte om eens een poging te wagen om de blazen te repareren en het klepje weer strak te maken. Ik heb wel eens wat gelezen over het losweken van het zachte laagje waar de blazen onder zitten met warm water of warme lucht en het daarna weer netjes terug plakken, maar voordat ik mijn klepje verpruts ben ik benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft?

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Dashboardklepje blazen/bobbels; reparabel?

Bericht door phanot » vr 19 jan, 2024 16:10

Je kan ook zoeken naar een exemplaar zonder bobbels, dat moet toch nog wel te vinden zijn, ze hebben niet allemaal langdurig in de zon gestaan.
2 maand geleden heb ik nog een heel strak exemplaar verkocht voor 45,- (helaas mijn laatste)

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » zo 21 jan, 2024 13:54

En toch is het helemaal vlak achter het klepje. :P

Denk dat het materiaal bij de hoekjes wat meer werkt door de zon en temperaturen waardoor het altijd daar begint.

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » zo 21 jan, 2024 15:47

Zoals altijd geldt, voorkomen is beter dan genezen. Mijn 900 staat ook (te) vaak in de brandende zon.
Ik leg bij aankomst altijd een grote witte handdoek over het dashboard en stuur. Na 36 jaar nog steeds als nieuw.
Je kan nu wel denken, mijn handschoenkastje heeft toch al blaasjes en ik heb toch al een scheurtje in het dashboard, dus is het niet meer nodig, maar het kan altijd nog veel erger;
ook dan is verder voorkomen beter dan genezen.

olav99
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door olav99 » ma 22 jan, 2024 12:05

Die handdoek (in mijn geval een laken) ligt er al jaren, het Saabje staat thuis onder een carport, het dashboard is scheurvrij maar de blaasjes op het klepje zaten er al bij aanschaf in 2013. Niet storend, maar mocht iemand ervaring hebben met reparatie dan houd ik me nog steeds van harte aanbevolen. Vervangend klepje zonder bubbels (wel periodecorrect) is ook welkom.

ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door ico9-3 » ma 22 jan, 2024 12:10

Hier idem

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » ma 22 jan, 2024 12:25

Hier is een topic over:
viewtopic.php?f=4&t=164567&hilit=dashboardklepje
O wacht, die ken je al :-P+ :wow:
Op Venyard staat een sloper waar je een klepje kunt demonteren :idea:

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » ma 22 jan, 2024 12:30

Misschien een idee: een 'bobbelig' klepje opduiken (die moeten niet te duur zijn!) en daarmee experimenteren: zit er lucht onder die 'opwelling' of is de lijm daar gaan werken. Een injectiespuit erin en de lucht eruit zuigen, beetje lijm er voor terug. Gewoon proberen. Eens kijken of het een acceptabel resultaat oplevert.

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » ma 22 jan, 2024 12:48

Volgens mij is het eerder de schuimlaag die tussen het vinyl opgesloten zit die aan het afbreken is.
Ik zou wel eens willen proberen van zo'n dashboardkastje de zachte vinylsticker los te maken, de achterkant hier open te snijden, en hier nieuw schuim in te lijmen. (achterkant vervolgens maar weg laten, en deze direct op het kunststoffen deurtje plakken. Op zich zou dit met dikker dubbelzijdig schuimtape al prima te doen moeten zijn. )

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » ma 22 jan, 2024 13:20

Da's wat ik bedoel ja. Uitvissen of het lucht of 'oplossend' schuim is.

En gewoon eens proberen wat er gebeurt wanneer je het opnieuw bekleed. Dus de oude kaal maken en uitproberen met materiaal dat er dicht bij komt.

olav99
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door olav99 » ma 22 jan, 2024 21:17

Sonab schreef:
ma 22 jan, 2024 12:25
Hier is een topic over:
viewtopic.php?f=4&t=164567&hilit=dashboardklepje
O wacht, die ken je al :-P+ :wow:
Potdorie, de tijd vliegt en ik word oud... en val blijkbaar in herhaling. Totdat het is opgelost uiteraard.

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » ma 22 jan, 2024 22:02

Wat een giller :lol: :lol:

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » di 23 jan, 2024 0:17

Het is een soort circulair verwerkingsproces: fasen van ontkenning, woede en acceptatie wisselen elkaar af :O:
Maar zonder gekheid: ik denk dat een hoop 900 bezitters nieuwsgierig zijn naar restauratiemogelijkheden van 'hun klepje'... dus laat de goede ideeën maar komen!

Plaats reactie