Geen oliedruk na ombouw

1978-1993
Plaats reactie
Bassie900
Geregistreerd lid

Geen oliedruk na ombouw

Bericht door Bassie900 » zo 26 nov, 2023 15:59

Hallo allemaal,

Afgelopen zomer heb ik een B202i ingebouwd in mijn 1987 Hatchback na deze met verse pakkingen en keerringen te hebben voorzien. Hierbij heb ik ook de oliepomp en aanzuigbuis o-ringen vervangen.
Nu gaf hij een maand geleden bij de eerste keer opstarten gelijk een olielampje, waarna ik de auto ook niet meer heb gestart of gereden. Met een fysieke drukmeter van HBM heb ik de druk gemeten op startmotor en hij gaf 0 bar aan.

Ik heb de oliepomp inmiddels los gehad om te controleren, deze zit nu goed gemonteerd. De aanzuigbuis zit gecentered met het gat in de timing deksel, hoewel hij niet makkelijk er in glijd. De Pressure Relief Valve is er al uit geweest en schoongemaakt. De olie is wel uit het filter, de klepstoters zijn stiller geworden (een teken dat ze olie hebben gekregen) maar toch geeft zowel het lampje als de manometer nul druk aan.

Heeft iemand een idee wat er nog kan schelen dat er geen oliedruk bij de oliedruksensor komt?

Afbeelding
Afbeelding

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Geen oliedruk na ombouw

Bericht door Saapie » zo 26 nov, 2023 19:08

Heb je o-ring van de carter aanzuigbuis ook vervangen? En heb je de tandwielen van de oliepomp goed gemonteerd, met het merkteken aan de goede kant. Ik zie er namelijk maar 1 op de foto. Overigens is het onverstandig de deksel achterop te demonteren met bak er nog onder

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 27 nov, 2023 9:43

Oliedrukschakelaar defect?

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » ma 27 nov, 2023 21:04

Het kan een tijdje duren voor er olie wordt aangezogen als de oliepomp helemaal leeg is. Ik heb de laatste keer de oliepomp vol gesmeerd met vaseline, tip die ik hier op het forum had opgepikt.

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » ma 27 nov, 2023 21:47

En een tip: in het vervolg starten met de ontsteking los totdat het oliedruklampje uit is, zodat de motor niet aanslaat en zonder olie loopt. Ook na een oliewissel.

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » di 28 nov, 2023 22:26

Hoelang heb je geprobeerd op de startmotor? Het kan inderdaad best lang duren als het blok helemaal schoon en leeg is. Wat ik altijd doe: oliefilter huis er even af halen vlak voor de eerste poging. Het kanaal naar de oliepomp toe vol laten lopen met olie. Dan snel de boel weer terug plaatsen en dan proberen. Liefst ook het filter zo vol mogelijk laten lopen.

En idd zoals hierboven al genoemd, even met de ontsteking los laten draaien. Eerst oliedruk maken :) .

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » di 28 nov, 2023 23:17

Inderdaad wat al genoemd is, bij een leeg blok duurt het gewoon een tijd voor je overal olie hebt. Wat ik doe (ga doen, beter gezegd) is niet alleen de ontsteking los, maar ook de bougies eruit zodat je geen compressie hebt en de startmotor het hele spul stukke makkelijker kan aandrijven. En dan inderdaad lang door draaien (met wat afkoelmomenten voor de startmotor) tot het oliedruklampje (of in jouw geval, de fysieke meter) druk aan geeft. Wel wat Foll zegt, heb je het oliefilter vol laten alvorens die te plaatsen?

Voor wie dit in de toekomst leest en een turboblok hebt, laat ook je oliekoeler vol lopen voordat je deze aansluit. Anders gaat bij de eerst volgende keer dat je olie op temperatuur is je oliethermostaat open en ben je zo een halve liter of meer kwijt als het blok dat circuit ook nog eens moet vullen.

Bassie900
Geregistreerd lid

Bericht door Bassie900 » za 04 jan, 2025 12:20

Saapie schreef:
zo 26 nov, 2023 19:08
Heb je o-ring van de carter aanzuigbuis ook vervangen? En heb je de tandwielen van de oliepomp goed gemonteerd, met het merkteken aan de goede kant. Ik zie er namelijk maar 1 op de foto. Overigens is het onverstandig de deksel achterop te demonteren met bak er nog onder

Dank allemaal voor de behelpende suggesties! Het bleek uiteindelijk de aanzuigbuis te zijn die nét verkeerd in de timing cover geplaatst zat en daardoor ook lucht uit de carter aanzoog/niet alleen olie kreeg. Ik heb de oliepomp er af gehaald en met mijn vinger de aanzuigbuis op de juiste positie gewrongen, daarna liep hij met druk als een zonnetje.

Sinds de zomer al 4000 km mee gereden zonder problemen!

Plaats reactie