Koppeling

1978-1993
Janvr
Geregistreerd lid

Koppeling

Bericht door Janvr » vr 20 okt, 2023 17:59

Mijn Saab 900 classic koppelde al langere tijd niet volledig, had een korte slag, waarbij de auto ook snel op de versnelling reageerde. Heb meerdere malen ontlucht zonder positief resultaat. De laatste tijd werd het ontkoppelen steeds moeilijker en pijnlijk om te schakelen. Mede omdat ik de indruk kreeg dat er enkele zwarte puntjes in de koppelingsolie zaten (slijtage rubbertjes) heb ik als eerste de hoofdcilinder vervangen, dit zonder positief resultaat. In aansluiting hierop heb ik vandaag de hulpcilinder vervangen, maar helaas wederom zonder resultaat. Samenvattend: het hele ontkoppelsysteem vervangen, goed ontlucht, maar ontkoppeld niet volledig.
Wie kan mij met een goed advies verder helpen?
Alvast dank

Oosthoek
Donateur
Donateur

Re: Koppeling

Bericht door Oosthoek » vr 20 okt, 2023 18:55

Hoe is de leiding van hoofd naar hulp cilinder? De originele heeft een rubber deel. Als dit ernstig verouderd is kan ik me voorstellen dat het onder druk uitzet, waardoor de werking van je systeem vermindert.

Janvr
Geregistreerd lid

Bericht door Janvr » za 21 okt, 2023 20:09

Ook de leiding met ruber tussenstuk heb ik vervangen

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » za 21 okt, 2023 20:34

Druklager ook vervangen? Drukgroep ook nieuw?

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » zo 22 okt, 2023 12:41

Ontluchten wil soms lastig gaan. Ik zou het eens proberen met een injectiespuit op de ontluchtingsnippel van de werkcilinder. Zoek op dit forum eens naar de Brinky-methode.

Janvr
Geregistreerd lid

Bericht door Janvr » ma 23 okt, 2023 12:00

Ontluchten heb ik met spuit via werkcilinder gedaan en heb de indruk dat het systeem goed ontlucht is.
Druklager is ook vervangen (maar zou vlg mij toch geen invloed hebben op de diepte van het ontkoppelen?
Met de Drukgroep heb ik niks gedaan( wat zou hiermee dan moeten kunnen zijn?)

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » ma 23 okt, 2023 18:13

Denk dat je een lekkage / lucht krijgt via slang hoofdcil naar reservoir. Die kunnen poreus worden.

Druklager heeft wel degelijk invloed op ontkoppelen, althans zo heb ik het altijd begrepen…( ik ben ook maar een hobbyist) Maar je hebt een punt; het probleem zal eerder in hydrauliek zitten.

Scoloo
Donateur
Donateur

Bericht door Scoloo » ma 23 okt, 2023 23:29

Je drukgroep/plaat heeft wel degelijk invloed op deze klacht. Als je een versleten plaat hebt dan heb je deze klacht ook. Ook de vingers van je drukgroep kunnen uitgesleten zijn.

Druklager kan een probleem zijn maar dan ligt hij vaak uit elkaar. Over het algemeen maken druklagers lawaai wanneer ze stuk zijn.

Wat een enkele keer wil voorkomen (en dat verklaart je zwarte puntjes) is dat de binnenvoering van een slang los komt. Dit vernauwd de doorvoer.

Maar even terug naar het begin, had je ook last van lucht in het systeem? En/of lekkage van 1 van de cilinders?

Janvr
Geregistreerd lid

Bericht door Janvr » do 26 okt, 2023 22:59

Ik had geen lucht in het systeem
En geen olielekkage bij alle beide cilinders

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » do 26 okt, 2023 23:24

Humm. Bizar. Er is denk iets meer aan de hand dan hydrauliek

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 26 okt, 2023 23:55

Janvr schreef:
vr 20 okt, 2023 17:59
Wie kan mij met een goed advies verder helpen?
Ik doe een poging: ik zou eens het inspectieluikje verwijderen uit de zwarte kap over de koppeling. Vervolgens een helper de koppeling laten intrappen (of gebruik een pedaalknecht of houten balk) en tegelijk bij de hulpcilinder kijken wat er gebeurt. Komt hij ver genoeg naar buiten (lees ontkoppelt ie volledig) en loopt (langzaam of vrij snel) terug, of komt ie niet ver genoeg naar buiten überhaupt. En als je de koppeling intrapt, hoe voelt ie? Heb je een vrije slag voor je tegen de schaal aan trapt? Komt het pedaal volledig terug of “hangt het er een beetje bij”?

En even voor mij begrip: heb je hoofdcilinder, leiding en hulpcilinder tegelijk vervangen of stapsgewijs? Ik lees eerst hoofdcilinder en ontlucht vanaf de slave. Je hulpcilinder kan al vol met pulp van de defecte leiding hebben gezeten. Ook kan de slang van remvloeistof reservoir naar hoofdcilinder desintegreren en de hoofdcilinder verstoppen. Of nog een andere combinatie van factoren. Dus: op welk moment en met welke componenten samen is de leiding vervangen?

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » vr 27 okt, 2023 9:03

Sapphire schreef:
do 26 okt, 2023 23:55
... Ook kan de slang van remvloeistof reservoir naar hoofdcilinder desintegreren en de hoofdcilinder verstoppen ...
Deze heb ik ook al gehad, "onnodig" hele koppeling bakzijde vervangen zonder verbetering. Slangetje van 5 euro vervangen en daarna koppelen als een gek :wow:

Ontluchten kan soms een dingetje zijn... ene keer is het gewoon nippel openzetten bij de slave en zwaartekracht doet z'n werk, andere keer is het met easy bleed + dikke spuit + pedaal pompen tegelijk.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » vr 27 okt, 2023 21:20

Slangetje heb ik al genoemd. Topicstarter zegt dat die okay is.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 28 okt, 2023 10:18

Er wordt echter nog niet gereageerd op de volgorde van werken, etc. Dus het blijft gissen tot er meer duidelijkheid wordt gegeven.

Janvr
Geregistreerd lid

Bericht door Janvr » zo 29 okt, 2023 23:55

Als eerste heb ik de leiding vervangen, omdat deze wat zweette, toen ontlucht en getest zonder resultaat. Aansluitend de hoofdcilinder vervangen, ontlucht en geen resultaat. Als laatste de hulpcilinder vervangen, ontlucht en geen positief resultaat.
Omdat ik de afschermkap nog niet aangebracht heb kon ik de functie koppeling enigszins checken: het pedaal voelt mooi en ‘zwaar’ genoeg aan dat de hydrauliek goed werkt. Ook bij de drukgroep zie je dat de hulpcilinder zijn werk doet.
Ik wil morgen toch verder gaan kijken naar de drukproef en koppelingsplaat?????

Plaats reactie