Kosten voor asdoorgang(en)
-
g.j.bos
- Geregistreerd lid
Kosten voor asdoorgang(en)
Heeft iemand enig idee wat het kost om de asdoorgang(en) te laten vervangen?
Is het raadzaam om beide kanten te doen?
Is het raadzaam om beide kanten te doen?
-
g.j.bos
- Geregistreerd lid
Re: Kosten voor asdoorgang(en)
Valt op zich wel mee, ergens in de buurt van Den Haag een adresje bekend?
-
Saapie
- Donateur (2x)

Nee. Zou naar Saabworld of naar Van der Laan gaan. Die hebben veel ervaring.
Beide adressen zijn niet echt in de buurt van Den Haag.
Beide adressen zijn niet echt in de buurt van Den Haag.
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Iets dichterbij: Tinga in Leimuiden zou dit ook prima kunnen en ik denk van Leenen in Delft ook wel.
-
Roel95
- Geregistreerd lid
Per kant? Of beide kanten?Saapie schreef: ↑wo 12 jul, 2023 7:58500 tot 750 euro.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Zover ik had begrepen beide kanten. Maar dat was voor de inflatie ons allemaal raakte.
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Ik denk dat we op minimaal 750 per kant zitten tegenwoordig.
-
thijs90
- Geregistreerd lid
Je kunt toch geen vast tarief hanteren voor iets wat per auto verschillend is 
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Uitslijpen en inlassen van een reparatiepaneel is voor iedere 900 hetzelfde. Het is standaard, geen maatwerk.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Nou, echt niet. Vermoedelijk nooit zelf gedaan?
Ben het helemaal met thijs90 eens. Is per auto verschillend wat er moet gebeuren. En het is zeker niet altijd het best om het hele paneel er maar in te zetten. En bij heel veel auto's is er al ander, of oud reparatiewerk op dezelfde plek gedaan.
Heel gevaarlijk om daar prijzen voor te roepen op een forum. Terecht werd laatst hier al opgemerkt dat het zo lastig is om iemand te vinden die wil lassen aan een Saab. Hoe zou dat nou komen?
Ben het helemaal met thijs90 eens. Is per auto verschillend wat er moet gebeuren. En het is zeker niet altijd het best om het hele paneel er maar in te zetten. En bij heel veel auto's is er al ander, of oud reparatiewerk op dezelfde plek gedaan.
Heel gevaarlijk om daar prijzen voor te roepen op een forum. Terecht werd laatst hier al opgemerkt dat het zo lastig is om iemand te vinden die wil lassen aan een Saab. Hoe zou dat nou komen?
-
vel0city
- Donateur (2x)

Geen een asdoorgang is hetzelfde doorgerot. Daar ben ik ook al achter gekomen met mijn doe-het-zelf-Saab. Mijn eerste Classic heeft een nieuwe asdoorgang gekregen bij SaabWorld eind 2019. Met nog wat ander werk was het lassen zelf zo'n €750 voor een kant. Daarbij is de bodem vanaf de binnenkant veertoren tot de voorste bevestiging van de draagarm vervangen, evenals het wielkastgedeelte en een stuk van de veertoren/motorsteun vervangen. De onderste chassisbalk die onder de voorstoelen begint is daarbij ook een heel stuk nieuw nagemaakt en er weer ingezet. Nu heb ik met m'n huidige Classic een heel ander werk gehad, aan dezelfde asdoorgang. Nu moest de gehele bodem er van voor naar achter uit tot het schutbord, waarbij er ook een nieuw stuk schutbord in moest worden gelast om de bodem van de asdoorgang aan vast te kunnen puntlassen. De chassisbalk kon grotendeels blijven zitten en heb ik weer terug kunnen plaatsen na wat reparatiewerk. De asdoorgang aan de andere zijde wordt nog leuker, daar is in het verleden al op een niet-nette manier plaatwerk over elkaar heen geprutteld waardoor alles nog veel harder is gaan roesten. Dus ook hier gaat alles er van voor tot achteren uit, evenals een stuk veertoren en de doorgang van de bovenste draagarm.
Kortom, er is geen standaard stappenplan voor een asdoorgang. Soms denk je, oh, dat stuk auto kan ik nog wel op lassen, maar vervolgens brand je er zo doorheen omdat het toch aangetast is (en dus dunner is geworden) en moet je meer metaal gaan vervangen dan je aanvankelijk hebt gedacht. De asdoorgang zelf is als los lasdeel te verkrijgen, klopt, maar er zal altijd net iets meer moeten worden vervangen dan alleen dat stuk waar het lasdeel in gaat.
Kortom, er is geen standaard stappenplan voor een asdoorgang. Soms denk je, oh, dat stuk auto kan ik nog wel op lassen, maar vervolgens brand je er zo doorheen omdat het toch aangetast is (en dus dunner is geworden) en moet je meer metaal gaan vervangen dan je aanvankelijk hebt gedacht. De asdoorgang zelf is als los lasdeel te verkrijgen, klopt, maar er zal altijd net iets meer moeten worden vervangen dan alleen dat stuk waar het lasdeel in gaat.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Jawel hoor... anders zou ik niet reageren. Ben er een uur of 3-4 mee bezig geweest.Sapphire schreef: ↑wo 12 jul, 2023 14:46... . Vermoedelijk nooit zelf gedaan?
-
pieter TS
- Donateur

Kan niet in 3 a 4 uur. Tenzij je er het erin blubbert. Wil je het mooi schoon maken netjes uitslijpen en er in lassen en afwerken ben je echt langer bezig. Veel langer.