Extra ventilator bij radiator.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Extra ventilator bij radiator.
Heeft iemand wellicht wen schema of handleiding om den extra ventilator te installeren op de radiator die aan en uit kan met een schakelaar?
-
phanot
- Donateur (2x)

Re: Extra ventilator bij radiator.
Een schema heb ik helaas niet,
Het is niet helemaal vergelijkbaar, maar bij een (niet Saab), maar volvo Amazon heb ik ook enige jaren geleden een extra ventilator op de radiator laten zetten, met schakelaartje op het dashboard.
Het effect op de koeling was nagenoeg 0
Daarna is de radiator gewisseld voor een radiator met meer koelelementen (zonder de extra fan). Dat had wel een duidelijk effect op de extra koeling.
Het is niet helemaal vergelijkbaar, maar bij een (niet Saab), maar volvo Amazon heb ik ook enige jaren geleden een extra ventilator op de radiator laten zetten, met schakelaartje op het dashboard.
Het effect op de koeling was nagenoeg 0
Daarna is de radiator gewisseld voor een radiator met meer koelelementen (zonder de extra fan). Dat had wel een duidelijk effect op de extra koeling.
-
De Roest
- Geregistreerd lid
Hoi, ik heb ooit 10 ordners aangeschaft voor dit soort vraagstukken. Vol met schema's e.d.Saapie schreef: ↑za 01 jul, 2023 20:24Heeft iemand wellicht wen schema of handleiding om den extra ventilator te installeren op de radiator die aan en uit kan met een schakelaar?
Als je nog steeds behoefte hebt, stuur dan even een PB. Dan kunnen we mogelijk even samen (op afstand) gericht door de ordners zoeken.
Gr ej
-
9000-95
- Donateur

Een losse ventilator aansluiten is een kwestie van een dik relais, idem zekering en een klein schakelaartje om het relais te bekrachtigen. Voldoende dikke kabels etc. Lust wel een ampère of twintig, dertig zo'n ding.
Maar als de fabrikant zijn huiswerk goed heeft gedaan (en daar kan je bij Saab gerust van uitgaan
) dan heb je zoiets helemaal niet nodig. Daarom ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig welk probleem je hier mee op wilt lossen?
Maar als de fabrikant zijn huiswerk goed heeft gedaan (en daar kan je bij Saab gerust van uitgaan
-
Saapie
- Donateur (2x)

Niet zo zeer een probleem. Ik wil graag een schakelaar tussen de fan en de switch.
Mijn motor en koelsysteem is helemaal nieuw - geen echt issue dus.
Maar ik denk dat ik de airco ga in bouwen, en dan heb ik de dubbele fan toch nodig.
Mijn motor en koelsysteem is helemaal nieuw - geen echt issue dus.
Maar ik denk dat ik de airco ga in bouwen, en dan heb ik de dubbele fan toch nodig.
-
timo
- Geregistreerd lid
Is vrij eenvoudig om te doen. Alles ligt al voorbedraad.
De bedrading bij de radiator zit al op de goede plek.
De vorstbeveiliger doorlussen, met elkaar verbinden. Zit bij het ruitensproeier reservoir.
Een relais plaatsen op de plaats van airco cooling fan.
Een zekering plaatsen voor het airco systeem.
En een schakelaar plaatsen op de bedrading voor de airco schakelaar, waarvan alles voorbedraad is.
De bedrading bij de radiator zit al op de goede plek.
De vorstbeveiliger doorlussen, met elkaar verbinden. Zit bij het ruitensproeier reservoir.
Een relais plaatsen op de plaats van airco cooling fan.
Een zekering plaatsen voor het airco systeem.
En een schakelaar plaatsen op de bedrading voor de airco schakelaar, waarvan alles voorbedraad is.
-
theun
- Donateur (3x)

Je kunt toch de bestaande fan laten aansturen door de thermoschakelaar én een handbediende schakelaar? Daar heb je geen aparte fan voor nodig.
Voor de airco ben ik niet zeker, je ziet dubbeluitgevoerde exemplaren, maar ook daar zie ik de noodzaak niet van.
Voor de airco ben ik niet zeker, je ziet dubbeluitgevoerde exemplaren, maar ook daar zie ik de noodzaak niet van.
-
Krizzie
- Donateur (3x)

De 2e fan bij de airco zal eerder voor de condensor zijn dan voor de radiator. Alleen is er geen plek om hem ergens anders dan daar te monteren. 
-
timo
- Geregistreerd lid
Ik vind het ideaal om zelf de koeling te kunnen sturen bijvoorbeeld met de caravan erachter of in de file!
Better save than sorry!
Better save than sorry!

-
vel0city
- Donateur (2x)

Beide ventilatoren worden aangestuurd als je de airco aanzet. Eentje via het aircopomprelais (waar de aircopomp zelf ook op zit), de andere via z'n eigen relais dat wordt gestuurd door een aftakking van het aircopomprelais. Je zal beide ventilatoren wel willen hebben met airco, zeker als je stilstaat met de airco aan. Anders krijgt 50% van je condensor geen luchtstroom waardoor de airco veel slechter presteert als je stil staat. Als je geen airco aan hebt en de motor krijgt het warm, wordt via de thermoschakelaar een apart relais gestuurd dat ook weer beide ventilatoren aanzet (bij turbomodellen in ieder geval), eentje direct via dat relais, de andere weer via het eigen relais van die koelfan.
-
RoccoH
- Donateur (5x)