Olielekkage langs distributiedeksel

1978-1993
Plaats reactie
TurboMarcus
Donateur
Donateur

Olielekkage langs distributiedeksel

Bericht door TurboMarcus » di 28 mar, 2023 22:33

Hallo forummers,

Nadat ik het blok van mijn 900 weer in elkaar heb gezet (nieuwe distributie, kop gevlakt, nieuwe koppakking) heb ik last van een vreemde olielekkage: zodra de motor loopt, stroomt de olie best hard uit de plek op de foto (rode cirkel), langs de distributiedeksel bovenaan bij de kop.

Heb het weer open gemaakt, lijkt erop dat ik wel genoeg vloeibare pakking had gebruikt.

Wat ik wel zie is dat ik de twee bouten ben vergeten waarmee het deksel aan de kop vastzit (gele cirkels). Kan dit de oorzaak van de (behoorlijke) lekkage zijn? Zo ja, waar komt op dat punt dan de oliedruk vandaan?

Ben heel benieuwd wat jullie vinden!

Groeten,
Marc
Afbeelding

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Olielekkage langs distributiedeksel

Bericht door Saapie » wo 29 mar, 2023 0:07

Er horen daar papieren pakkingen tussen, geen vloeibare. En de volgorde van monteren is fout. Je dient de kop met koppakking er pas op te zetten als je de zijdeksel hebt gemonteerd. Er moeten twee bouten onder en twee bouten boven worden vastgedraaid, naast de andere bouten waarmee deksel, waterpomphuis en oliepomp vast zitten

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 29 mar, 2023 0:08

En vergeet keerring olieaanzuigbuis niet!!

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 29 mar, 2023 0:10

En heb je een nieuwe ring en rubberkeerring gebruikt voor je kettingspanner?

TurboMarcus
Donateur
Donateur

Bericht door TurboMarcus » wo 29 mar, 2023 7:04

Goedemorgen Saapie,

Veel dank voor je snelle reactie!

De volgorde van montage is wel goed geweest hoor (van demontage niet..)

Wat ik uit jouw beschrijving zal gaan controleren is de Oliekeerring op de kettingspanner en welke bouten je bedoelt met “twee bouten boven”. Ik kan zo alleen de twee bouten van onder bedenken en die zaten er dus in ieder geval niet in.

Marc

TurboMarcus
Donateur
Donateur

Bericht door TurboMarcus » wo 29 mar, 2023 7:06

Oh ja: de papieren pakkingen heb ik inmiddels maar had begrepen dat die niet altijd meer gebruikt werden..

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 29 mar, 2023 18:32

Met de bouten bedoel ik idd die van onderaf in de kop.
Ik gebruik de papieren pakkingen altijd, met een klein beetje vloeibaar. Werkt altijd bij mij… althans de 3x dat ik een motor heb opgebouwd.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » wo 29 mar, 2023 18:39

Die pakking(en) mag je gewoon vervangen door Loctite 518: http://www.townsendimports.com/Saab_TSB ... 1_9005.PDF

TurboMarcus
Donateur
Donateur

Bericht door TurboMarcus » wo 29 mar, 2023 18:50

Dank voor het nazoeken! Heb zo het idee dat de ontbrekende bouten de oorzaak zijn (ben ze vergeten na laten vlakken van de kop..)

Ik snap alleen nog niet zo goed waarom er op dat punt blijkbaar een behoorlijke oliedruk aanwezig is. Weet jij dat? Zit er soms een oliekanaaltje richting de ketting via de kettingspanner?

Afbeelding

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » wo 29 mar, 2023 20:49

Het lijkt er inderdaad op dat er een oliekanaal in het schroefdraad van het kettingspannergat zit, en dat de ontbrekende bouten de oorzaak van de olielekkage zijn.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 29 mar, 2023 22:38

Ja, of de keerring in de spanner ontbreekt / is niet goed. 12 en 10 op dit plaatje

Afbeelding

TurboMarcus
Donateur
Donateur

Bericht door TurboMarcus » do 30 mar, 2023 6:57

Dank weer, nummer 10 is een metalen ringetje en 12 is de pakkingring, deze zaten er allebei op. Blijven inderdaad de ontbrekende bouten en misschien toch onvolledige vloeibare pakking over. Ik ga het advies van Saapie volgen: papieren pakking met een beetje vloeibaar. Zo jammer dat je pas weet of het goed zit als alles weer in de auto zit ..

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » do 30 mar, 2023 9:10

Dan moet je ook je kop weer opnieuw monteren -> nieuwe koppakking etc.

Ik zou gewoon eerst kijken of je nog steeds lekkage hebt met die twee "ondersteboven" boutjes gemonteerd. Hopelijk is dan de olielekkage over, zo niet dan kan je altijd je blok nog weer uit elkaar trekken, scheelt veel tijd en geld.

Of begrijp ik nou goed dat je al de deksel aan de distributiezijde verwijderd hebt?!? :?

TurboMarcus
Donateur
Donateur

Bericht door TurboMarcus » do 30 mar, 2023 9:54

Ja, deksel is er al af, ik wilde sowieso de papieren pakkingen er tussen doen.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » do 30 mar, 2023 10:08

Gewoon alles opnieuw doen. Een koppakking kost nu ook niet de wereld.

Overigens, die twee bouten moeten er zeker in, maar wat ik vreemd vind is dat je geen lekkage hebt gehad op het lage deel van de kopdeksel. Daar zou de olie ook rijkelijk moeten vloeien als die bout er niet in zit.

Plaats reactie