Moeilijk starten en (bijna) afslaan NA schoonmaken AIC klep

1978-1993
Plaats reactie
Boef_Arjen
Geregistreerd lid

Moeilijk starten en (bijna) afslaan NA schoonmaken AIC klep

Bericht door Boef_Arjen » wo 02 nov, 2022 12:11

Beste Saabvrinden,

Mijn 900 heeft inmiddels een dusdanig aantal problemen dat hij op sterven na dood is, maar de motor liep tot nu toe altijd goed. Vorige week vond ik tijdens een rit al dat hij na een stukje rijden en wat hoger in de toeren (90 km/h en +/- 2500-3000 rpm) bij een stoplicht behoorlijk dipte in zn toeren en met moeite bleef draaien. Ik moest een klein beetje gas geven om hem niet af te laten slaan. De AIC klep schoonmaken stond al even op het lijstje omdat ik het al heel vaak op het forum voorbij heb zien komen als een mogelijke oplossing van toerenproblemen en ik dit preventief wilden doen. Nooit van gekomen uiteraard dus dit was een mooie aanleiding. In m'n zoektocht naar wat achtergrondinfo kwam ik ook nog dit stukje tegen op 900classic.nl over problemen bij lucas: http://www.900classic.nl/tech-talk/luca ... ieprobleem .

Na nalopen vacuumsysteem waar ik op gehoor en zicht geen rare dingen aantrof dacht ik even de AIC klep te demonteren en schoon te maken en weer te monteren. Ik had het idee dat via het forum de concensus was om met remmenreiniger in te sprayen, dan beetje perslucht eruit en dan wat wd40 voor de smering. Dat heb ik gedaan, maar sindsdien loopt hij eigenlijk slechter dan eerst. Het eerste kwartier ging starten sowieso niet en sloeg hij vrijwel meteen af. Hij bleef wel lopen als ik wat gas bijgaf (even met de hand want hij staat op een klein afschot en handrem is stuk :wow: ), maar als ik die losliet sloeg hij meteen weer af. Ik heb toen even een uurtje gewacht en daarna geprobeerd met een stukje rijden. Inmiddels blijf hij wel NET lopen na het starten maar ook wel met een dip. Tijdens mn proefritje van kilometer of 3 is hij toch wel 2x uitgevallen en ook een paar keer net genoeg toeren kunnen maken tijdens het remmen en koppelen om 'm niet af te laten slaan.

Ik vraag me nu dus af of deze AIC al aan het eind van zn leven was en mijn schoonmaakactie de boel heeft verziekt. Optisch kon ik niks aan de AIC zien, maar heb ook geen vergelijk met een frisse/nieuwe. Ik heb tijdens het schoonmaken de klep overigens in de metalen behuizing laten zitten.

Any tips? Ik dacht zelf aan eerst maar eens een andere AIC klep te proberen om te kijken of het probleem daarmee weg is. Iemand ander inzicht?

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Moeilijk starten en (bijna) afslaan NA schoonmaken AIC klep

Bericht door Style&Co » wo 02 nov, 2022 14:19

ik ga dit volgen want ik heb sinds vanochtend hetzelfde probleem

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 02 nov, 2022 15:29

Vaak ligt dit probleem aan corrosie in de (motor)kabelboom waardoor de AIC geen (goed) stuursignaal krijgt. Dus wellicht heb je het "verergerd" door de stekker uit de AIC te halen en daarmee de kabelboom te bewegen. Controleer ook of de pootjes van de stekker goed klemmen. De AIC zelf kan je doormeten middels de methode van de genoemde link.

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » do 03 nov, 2022 11:49

Wat ook kan zijn is dat de afdichtingsring tussen aic schuif en behuizing lek is. Je schrijft dat je de schuif niet uit de behuizing hebt gehaald, dus de afdichting is nog niet vervangen. Kan zijn dat de remmenreiniger en de perslucht hem lekker hebben gemaakt.

Origineel is dit een fiber achtig ringetje, ik heb er toen een rubber o-ring tussen gedaan. Bij mij bleek dit toendertijd de oorzaak. Hoe schoon die ook is, van valse lucht daarlangs wordt het niet beter.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » vr 04 nov, 2022 10:18

bij mij zijn de klachten verdwenen; ik heb de luchtmassameter vervangen, AIC klep schoongemaakt (erg vies) en de vacuumslangen correct aangesloten (zaten 2 verkeerd om)... de motor draait nu weer volmaakt stationair

Boef_Arjen
Geregistreerd lid

Bericht door Boef_Arjen » vr 04 nov, 2022 18:05

Style&Co schreef:
vr 04 nov, 2022 10:18
bij mij zijn de klachten verdwenen; ik heb de luchtmassameter vervangen, AIC klep schoongemaakt (erg vies) en de vacuumslangen correct aangesloten (zaten 2 verkeerd om)... de motor draait nu weer volmaakt stationair
Fijn!

Ik heb het even 3 dagen laten rusten en net even de boel opgemeten volgens de eerder genoemde methode. Ik had op de AIC zelf op 1 en 26 een ohm of 53 en op 28 en 29 ook. Ik heb ook nog even voltage gemeten op de stekker en daar had ik eigenlijk alleen op 2 van de 4 pinnetjes een voltage. Als ik me niet vergis op B en C en op A/D nagenoeg 0. Klopt dat?

Overigens ging het starten daarna goed zonder dip dus zal in t weekend nog even proefrijden om te kijken of t tijdens een ritje allemaal goed blijft.

Plaats reactie