Knutselen en poetsen
-
phthalaat
- Geregistreerd lid
- Berichten: 240
- Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Knutselen en poetsen
De handrem is met APK beter vastgezet en die liep waarschijnlijk aan. Voorheen moest ie echt he-le-maal omhoog om uberhaupt iets te doen en nu pakt ie na 3 klikjes al, waarschijnlijk was dit het probleem. Opgelost en wel!
-
phthalaat
- Geregistreerd lid
- Berichten: 240
- Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Knutselen en poetsen
Hi folks,
In de late avonduren maar besloten de wastegate te vervangen, beetje "gepruts" maar uiteindelijk de oude los en de nieuwe erop. nou vraag ik mij af of de steel wel lang genoeg is. Op de onderstaande foto heb ik het uiteinde van de stang nu met slechts twee omwentelingen vast, en nog moet ik dat klepje met vrij veel moeite aantrekken om door het gaatje te kunnen, hoort dit zo? Kan ik het stangetje nog wat korter draaien zodat hij met wat meer omwentelingen vast zit of staat de wastegate dan al open? Mijn excuses ik heb geen idee hoe dit hoort

In de late avonduren maar besloten de wastegate te vervangen, beetje "gepruts" maar uiteindelijk de oude los en de nieuwe erop. nou vraag ik mij af of de steel wel lang genoeg is. Op de onderstaande foto heb ik het uiteinde van de stang nu met slechts twee omwentelingen vast, en nog moet ik dat klepje met vrij veel moeite aantrekken om door het gaatje te kunnen, hoort dit zo? Kan ik het stangetje nog wat korter draaien zodat hij met wat meer omwentelingen vast zit of staat de wastegate dan al open? Mijn excuses ik heb geen idee hoe dit hoort

-
phthalaat
- Geregistreerd lid
- Berichten: 240
- Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Knutselen en poetsen
Iemand? 
Ahaaa, de wastegate rod kan dus wordt uitgetrokken. Ik heb hem nu om het staafje van de klep weten te krijgen, maar wederom zit hij ontzettend strak met slecht vier omwenteling om het schroefdraad, is dit zo oke? Ik kan hem met veel moeite wel uittrekken maar niet helemaal open denk ik.
Ahaaa, de wastegate rod kan dus wordt uitgetrokken. Ik heb hem nu om het staafje van de klep weten te krijgen, maar wederom zit hij ontzettend strak met slecht vier omwenteling om het schroefdraad, is dit zo oke? Ik kan hem met veel moeite wel uittrekken maar niet helemaal open denk ik.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

- Berichten: 8539
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Knutselen en poetsen
Je wil ongeveer een half oogje voorspanning hebben. Dus met de wastegate klep dicht moet het oogje van de actuator ongeveer tot halverwege het piefje waar die overheen komt zitten, klein beetje trekken en hij gaat op z'n piefje en houdt de klep dicht. Meer voorspanning betekent dat 'ie later opengaat (meer turbodruk), daar moet je dus mee oppassen.
Niet lullig bedoeld, maar wellicht is het handig om eens op youtube filmpjes op te zoeken van hoe een turbo werkt en wat een wastegate doet. Ik denk dat je daarmee veel makkelijker begrijpt hoe het in elkaar moet en wat het effect is van het een en ander.
Niet lullig bedoeld, maar wellicht is het handig om eens op youtube filmpjes op te zoeken van hoe een turbo werkt en wat een wastegate doet. Ik denk dat je daarmee veel makkelijker begrijpt hoe het in elkaar moet en wat het effect is van het een en ander.
2018 Alfa Romeo Giulia Super, Grigio Magnesio
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
-
phthalaat
- Geregistreerd lid
- Berichten: 240
- Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Knutselen en poetsen
Raar, ik snap niet dat die rod met zo'n minimale omwentelingen dan hier op hoort. Met slechts twee heb ik al meer dan een half oogje. En met minder dan twee vertrouw ik niet dat het blijft zitten.
Je hebt gelijk hoor, zo kwam ik er ook achter dat de rod van de wastegate kon bewegen;)
Je hebt gelijk hoor, zo kwam ik er ook achter dat de rod van de wastegate kon bewegen;)
-
Krizzie
- Donateur (3x)

- Berichten: 12750
- Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Knutselen en poetsen
Een geschaalde drukmeter is ook aan te raden als je met de wastegate in de weer gaat. Zodat je kunt zien wat de druk is.
-MY91 Witte T5.5'ed, GT2860rs, 900 Aero: Meer info en foto's hier
-
phthalaat
- Geregistreerd lid
- Berichten: 240
- Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Knutselen en poetsen
Hi folks! De 0;6 bar wastegate zit er nu goed op, J&D heeft een M6 koppelstuk gestuurd waardoor de actuator nu wel past (bij montage zelfs een 1,5 mm te lang, dus eerst maar de flex erop gezet
) Ik heb het nu met een 1/3 oogje voorspanning, dat was geen probleem.
Nu heb ik vanmorgen een eerste ritje gemaakt, maar ik merkte iets opmerkelijks, bij 3200 rpm in de 3e versnelling merkte ik een abrupt vermogensverlies. Ik weet niet of dit de beruchte fuel cut is want ik zat niet 'tegen de voorruit' zoals vaak wordt beschreven. Na een paar keer rustig proberen naar de 3000 te klimmen was het er niet meer tot ik bij de 3500 het weer tegenkwam. In de 2e versnelling kon ik verder doortrekken tot wel 4000 rpm zonder dat er iets gebeurde maar veel harder durf ik nu niet. Helaas heb ik nog geen turbodrukmeter, die er bij nader inzien toch wel moet komen. Het lijkt of het over tijd minder werd maar ik ben nu toch wat voorzichtig hiermee. Moet zo'n wastegate worden ingereden of iets dergelijks?
Nu heb ik vanmorgen een eerste ritje gemaakt, maar ik merkte iets opmerkelijks, bij 3200 rpm in de 3e versnelling merkte ik een abrupt vermogensverlies. Ik weet niet of dit de beruchte fuel cut is want ik zat niet 'tegen de voorruit' zoals vaak wordt beschreven. Na een paar keer rustig proberen naar de 3000 te klimmen was het er niet meer tot ik bij de 3500 het weer tegenkwam. In de 2e versnelling kon ik verder doortrekken tot wel 4000 rpm zonder dat er iets gebeurde maar veel harder durf ik nu niet. Helaas heb ik nog geen turbodrukmeter, die er bij nader inzien toch wel moet komen. Het lijkt of het over tijd minder werd maar ik ben nu toch wat voorzichtig hiermee. Moet zo'n wastegate worden ingereden of iets dergelijks?
-
Vyv
- Moderator + Donateur

- Berichten: 10077
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Knutselen en poetsen
Door een werkende wastegate heb je nu waarschijnlijk meer overdruk dan eerst. Door meer belasting op de motor komt ook werking van andere onderdelen nauwer kijken, staat van de bougies en bougiekabels, verdeler en rotor, hoe staat je ontsteking afgesteld... Eigenlijk ben je bezig met stage 0.
Stap 1 is toch wel een (tijdelijke) turbodrukmeter aansluiten zodat je weet wat je wategate doet.
Stap 1 is toch wel een (tijdelijke) turbodrukmeter aansluiten zodat je weet wat je wategate doet.
-
Saapie
- Donateur (2x)

- Berichten: 9276
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Knutselen en poetsen
Het lijkt er op dat de timing niet helemaal meer correct staat. Deze moet op 16 graden staan.
Bij meer druk zetten ze m ook wel eens op 18 graden, maar daar zou ik even mee wachten.
Controleer ook even alle vacuumslangen!
Bij meer druk zetten ze m ook wel eens op 18 graden, maar daar zou ik even mee wachten.
Controleer ook even alle vacuumslangen!
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
-
phthalaat
- Geregistreerd lid
- Berichten: 240
- Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Knutselen en poetsen
Hoihoi, wat bedoel je met graden?
De slangen waren allen in orde, maar een van de klemmen om de wastegate was wel wat roestig
De slangen waren allen in orde, maar een van de klemmen om de wastegate was wel wat roestig
-
Vyv
- Moderator + Donateur

- Berichten: 10077
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
-
Pruttel
- Geregistreerd lid
- Berichten: 151
- Lid geworden op: wo 10 apr, 2019 14:44
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Knutselen en poetsen
Met graden bedoelen we inderdaad de hoeveelheid graden voorontsteking, ten opzichte van bovenste dode punt (BDP). Dit stel je bij jouw 900 af door:phthalaat schreef: ↑wo 06 okt, 2021 12:03Hoihoi, wat bedoel je met graden?
De slangen waren allen in orde, maar een van de klemmen om de wastegate was wel wat roestig
1. De motor stationair te laten draaien (Let op: motor moét warm zijn!)
2. Met een griptang de vacuümleiding naar je vacuümvervroeging af te klemmen (is dat 'potje' op je verdelerhuis)
3. Diezelfde vacuümleiding dan van de vacuümvervroeging af te trekken
4. Een stroboscoop-timinglamp aan te sluiten op de bougiekabel die naar bougie 1 gaat (je koopt zo'n lamp al voor 2 tientjes bij HBM; bevalt mij prima)
5. Op het vliegwiel de merktekens aflezen met de stroboscooplamp. In de omkapping van het vliegwiel en koppeling (die grote zwarte ronde kap aan de radiatorzijde van het motorblok) zit ergens aan de bovenkant een klein luikje. Dit kan je openwippen, waardoor je op het vliegwiel kijkt. Dit kan je herkennen door de grote getande ring die erop zit. Nu schijn je met je stroboscooplamp op het vliegwiel. Elke keer als de strobo flikkert, licht een getal op je vliegwiel op. Dat getal is dan weer het aantal graden voorontsteking en kun je aflezen omdat er in de overkapping een heel klein zwart streepje aanwezig is. Onder de juiste hoek schijnen met de strobo zorgt ervoor dat je de cijfers goed kunt zien.
6. Is het getal afwijkend t.o.v. specificatie (16 graden)? Dan draai je met een 13mm steeksleutel de moer waarmee het verdelerhuis vastzit aan het motorblok heel iets los en draai je voorzichtig tegen of met de klok mee terwijl je met de stroboscoop de verandering van de graden op het vliegwiel blijft controleren (gaat makkelijker met zijn tweeën). Dit doe je tot ie precies op 16 graden staat.
Hopelijk heb je dit een beetje begrepen. Snap je hier echter niets van: schaf vooral voorlopig geen stroboscooplamp aan en laat het over aan iemand die er ervaring mee heeft.
1991 Saab 900i 5Drs Cirrus wit (ex) (153B)
1993 Saab 900i 3Drs Ruby rood (ex) (242)
1993 Saab 900 S 3Drs Scarabee groen (230)
Ik vernaggel niets tijdens het reparen; ik maak het gewoon al vast los zodat de specialist er makkelijker bij kan
1993 Saab 900i 3Drs Ruby rood (ex) (242)
1993 Saab 900 S 3Drs Scarabee groen (230)
Ik vernaggel niets tijdens het reparen; ik maak het gewoon al vast los zodat de specialist er makkelijker bij kan
-
phthalaat
- Geregistreerd lid
- Berichten: 240
- Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Knutselen en poetsen
Bedankt voor jullie waardevolle info en duidelijke beschrijvingen, ik ga vanavond kijken of ik de aanwezen onderdelen kan lokaliseren. Wel bijzonder dat een nieuwe wastegate dit als gevolg kan hebben, ik hoop dat ik hier uitkom!
-
Krizzie
- Donateur (3x)

- Berichten: 12750
- Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Knutselen en poetsen
Hij dient natuurlijk wel afgesteld te worden, ook al is'ie nieuw. 
-MY91 Witte T5.5'ed, GT2860rs, 900 Aero: Meer info en foto's hier
-
phthalaat
- Geregistreerd lid
- Berichten: 240
- Lid geworden op: do 10 jun, 2021 14:21
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Knutselen en poetsen
Ik heb de oude wastegate weer even gemonteerd omdat ik vandaag de auto nodig ben, nu rijd ie weer zonder problemen. Ik heb de klep boven het vliegwiel gevonden, was zo los te halen, toch denk ik dat ik die nieuwe 0.6 BSR even op de plank laat liggen. Momenteel is het erg druk en blijf ik liever rijden met iets dat wel werkt
Wat pruttel beschrijft moet zeker wel te doen zijn maar daar ga ik eerst een goed moment voor vinden, en dan gelijk de apc met nieuwe wastegate erop zetten, want ja, dan zijn we toch bezig.