losse slang, niet starten...

1978-1993
Plaats reactie
IllHill
Geregistreerd lid

losse slang, niet starten...

Bericht door IllHill » za 26 jun, 2021 15:28

Dag saab liefhebbers,

Vanochtend wou ik met de saab wegrijden, na dat hij bijna een week had stilgestaan, maar van wegrijden kwam het helaas niet... De auto wou niet starten. Hij leek er steeds bijna te zijn, maar het wou niet lukken. De buurman kwam erbij en met de motorkap open nog een paar keer geprobeerd. Tijdens die test zagen we dat deze los zat:
Afbeelding
Afbeelding

Ook zagen we dat er in de bescherming van de motorkap precies boven dat punt een plek zat:
Afbeelding

Na een paar uur wachten start de wagen weer als een zonnetje. Waarschijnlijk is dit een simpele vraag, maar wie kan mij vertellen waar deze slag voor dient? Twee weken terug heeft de wagen nog een beurt gehad en een nieuwe benzine pomp. Ik vertrek over niet al te lang naar Frankrijk en wou juist daarom de wagen gecheckt hebben. Nu wil ik graag weten wat hier precies aan de hand was zodat ik met wat meer vertrouwen naar Frankrijk kan rijden. Mijn buurman dacht dat het misschien door de vocht kwam van de afgelopen dagen, maar ik heb hier de afgelopen winter geen problemen mee gehad?
Wel reed ik de laatste keer per ongeluk in z'n 3 weg. Misschien is de slag toen losgeschoten?

Zoals waarschijnlijk te lezen ben ik geen ervaren autoklusser en hoop ik dat iemand mij hierover meer vertellen en misschien wat onzekerheid voor een trip naar Frankrijk kan wegnemen.

Alvast bedankt & groet!

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Losse slang, niet starten...

Bericht door 72sonett3 » za 26 jun, 2021 16:07

De slang naar rechts gaat naar het kleppendeksel, is van de carterventilatie, de slang naar links gaat zo te zien naar het EVAP koolfilter.

Als de nippel met die twee slangen los hangt, is er een vacuumlek, dan zuigt de motor lucht aan zonder benzine (achter de LMM) en dan start hij uiteraard niet. :(

Bij een backfire kan het gebeuren dat die nippel uit het inlaatspruitstuk plopt. Misschien tijd om het rubber waar de nippel ingeklemd zit te vervangen.

IllHill
Geregistreerd lid

Re: losse slang, niet starten...

Bericht door IllHill » za 26 jun, 2021 20:22

Oké dan ga ik die nippel even vervangen! Bedankt voor je reactie. Zou het kunnen dat hij eruit is gepopt met dat wegrijden in z’n 3?

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » zo 27 jun, 2021 7:46

Er klopt meer niet op de foto; je AIC slangen hebben geen klemmen. Deze horen met slangklemmen vast te zitten.

De vacuumslang die los zat, gaat naar de koolstofpot en rembekrachtiging geloof ik. Effen rubber in inlaat vervangen. Kost 3 euro.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 27 jun, 2021 8:45

IllHill schreef:
za 26 jun, 2021 20:22
... dan ga ik die nippel even vervangen
Het rubber, niet de nippel.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » zo 27 jun, 2021 8:59

Saapie schreef:
zo 27 jun, 2021 7:46
Er klopt meer niet op de foto; je AIC slangen hebben geen klemmen. Deze horen met slangklemmen vast te zitten....
Niet nodig bij een i-tje, je hebt dan immers nooit overdruk ;)

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 27 jun, 2021 9:11

Alleen wel bij een backfire in het inlaatspruitstuk en dan ook veel meer dan turbodruk.

IllHill
Geregistreerd lid

Bericht door IllHill » wo 30 jun, 2021 8:58

Bedankt voor alle tips!!! Ben maandag maar gelijk even naar de garage gereden om de rubbers te laten vervangen. Toen ik hem maandag wou starten (na een regenachtige nacht) starten de Saab weer niet… Na een paar keer proberen lukte het, maar de eerste 10 minuten rijden waren behoorlijk spannend. Af en toe inhouden, bijna afslaan bij het stoplicht. Was blij dat ik het gehaald had naar de garage… Met een warme motor ging het prima.

Omdat hij weer lastig deed ook al zatten de vacuüm slangen goed bleek er misschien toch iets meer aan de hand. Het lijkt op een ontstekingsprobleem in combinatie met eventuele vocht (?). De benzinepomp was net vervangen dus nu hebben we gekeken naar de verdeelkap en bougiekabels. Deze vervangen (ook gelijk de rubbers van de vacuum slang vervangen) en sinds maandag geen problemen meer. Ook na een regenachtige nacht starten de motor koud prima. Hopelijk blijft dat zo. In ieder geval bedankt vóór de hulp!

Plaats reactie