Getroffen door een Zilveren Pijl.. Opnieuw in lange winterslaap...

1978-1993
Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1838
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl.. De rit naar huis.

Bericht door DV 9-3 » di 01 apr, 2025 18:38

Saapie schreef:
di 01 apr, 2025 18:25
Dit heeft niks met gezellighouden te maken.

Ik gun David van harte zijn plezier. Maar heb deze nuance gepost omdat er ook wel eens Saabs verkocht worden. Stel je koopt deze mooie silver arrow. Dan ben je blij dat je deze achtergrond info kan vinden en een afweging kan maken gezien wat voor verleden de auto heeft. Een ieder zou graag gewaarschuwd worden als hij of zij tot een aankoop overgaat.

Nogmaals, niks ten nadele van de auto of David.
Hey Saapie, get a life man. :lol: Het is hier het Saapieforum niet.
Vanuit welk belang veronderstel jij dat ik, als ik überhaupt al zou besluiten om de SA te verkopen, niet transparant zou zijn over de geschiedenis. Waarom denk je dat ik hier het hele verhaal over de auto deel. Voor de duidelijkheid, dit zijn retorische vragen. Ook al staat 't je vrij, het staat mij vrij 't echt niet okee te vinden wat je hierboven stelt.
Laatst gewijzigd door DV 9-3 op wo 02 apr, 2025 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1838
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl.. De rit naar huis.

Bericht door DV 9-3 » di 01 apr, 2025 20:31

schoenmaker schreef:
di 01 apr, 2025 17:50
Met heel veel interesse en plezier jouw mooie topic doorgelezen, wat hebben jullie samen [Lennard] er een mooi project van gemaakt met een fantastisch resultaat.
Ik deel je kijk op de oudere Saabs, ze rijden zo anders dan de nieuwere generaties, de beleving is zo anders, en dat blijft genieten.

Mijn 900 RA mag dan niet geheel origineel meer zijn, de beleving is niet anders :D
Dankjewel.
Mijn bijdrage in dit project beperkte zich voornamelijk tot begrip houden, wat financiële middelen, aandacht, 'n beetje support, af en toe een beslissing en geduld. Alle credits voor 't behaalde resultaat zoals 'ie er nu bijstaat komen Lennard toe in mijn beleving. En de mensen die ons soms bijzondere onderdelen gunden natuurlijk. Ohja, èn natuurlijk de vorige eigenaar die 'm na zijn aankoop ten tweede male van 'n serieuze en eerst maar matig herstelde forse neusschade liet herstellen, om 'm vervolgens ruim 30 jaar zorgvuldig weg te zetten en bewaren.

Wat op mij, nu ik er mee kan rijden, meer indruk begint te maken dan ik verwachtte is hoe goed de auto als geheel ruim 30 jaar totaal ongebruikt bewaard is gebleven. Daarop verder bouwen en nu ook die allerlaatste puntjes op i-tjes zetten en er ondertussen af en toe mee rijden kan ik van genieten.

Leuk ook om je herkenning te lezen mbt jouw Red Arrow. Ik herinner me nog goed dat ik die Red Arrows veel vaker zag dan de Silver Arrows in de jaren dat ik m'n eerste SA reed en die specials hartstikke actueel waren. Een béést van 'n auto vond ik zo'n Red Arrow destijds altijd om te zien, waar de Silver Arrow 'n stuk meer 'onder de radar' bleef. Een Saab Turbo was toen 'n bijzonderheid voor de welgestelden (met uitzondering van ondergetekende uiteraard) en die actiemodellen sprongen er best uit. Inmiddels zijn beiden in mijn beleving door de tijd veel meer met elkaar verwant geraakt dan destijds. Grappig hoe dat gaat.
Laatst gewijzigd door DV 9-3 op di 01 apr, 2025 20:50, 5 keer totaal gewijzigd.
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid
Berichten: 1698
Lid geworden op: di 24 okt, 2023 18:47
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl.. De rit naar huis.

Bericht door Luthart » di 01 apr, 2025 20:35

Het is van dezelfde categorie als een duim omlaag geven op YouTube. Ik denk altijd, reageer dan gewoon lekker niet
Groet Daniël

1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red


Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 12083
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl.. De rit naar huis.

Bericht door Ewout » di 01 apr, 2025 22:28

Er gaat wat mij betreft ook niets boven het rijden in een onverprutste, originele, nette Saab, die in blakende gezondheid verkeert. Het is de enige manier om dichtbij de essentie van het merk te komen en de zorgeloos te genieten van wat je jezelf cadeau hebt gedaan. Ik zie je daar helemaal zitten, David. Mooi dat de juiste snaar wordt geraakt!

En iets meer hulde voor jezelf is misschien ook op zijn plaats; vermoedelijk had nummer 105 anders nog ergens onder het stof gestaan.

P.S.: Een duim omlaag helpt het algoritme enigszins om betere keuzes voor je te maken.
b201: 900i my87
b202: 900s aut. my92
x308: xj sport my01

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1838
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl.. De rit naar huis.

Bericht door DV 9-3 » di 01 apr, 2025 22:47

Duim omhoog, Ewout.
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Gebruikersavatar
Daan Paul
Donateur
Donateur
Berichten: 535
Lid geworden op: za 15 feb, 2014 1:58
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl.. De rit naar huis.

Bericht door Daan Paul » di 15 apr, 2025 17:44

Mooi dat de SA weer terug op het honk is. Complimenten voor het resultaat aan Lennard en David.
BMW 428i coupé - Imperial Blau (2023-heden)
MG Midget Mk III 1972 - BRG RWA 1275cc - 75pk (1997-heden)

Saab 9³ Aero 2001 - vijfdeurs zwart automaat (2017-2023)
Saab 9³ SE Business Edition LPT 2001 - vijfdeurs Steel Grey (2007-2017)
Saab 9³ S LPT 2000 - vijfdeurs zwart (2003-2007)

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1838
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl.. Opnieuw in lange winterslaap.

Bericht door DV 9-3 » ma 21 jul, 2025 20:20

Tijdens de inloop kilometers, die uiteraard heel rustig aan werden genoten, bleek de oliedruk bij warme motor steeds lager te zakken, dus werd de Silver Arrow kort na de Paasmeeting maar weer teruggebracht. Dit keer op 'n oprijwagen die zoonlief heel genereus van werk mocht gebruiken...

Afbeelding

Na 'n paar weken kwam de diagnose: Oliepomp niet goed. Of de drijfstanglagers en hoofdlagers van de krukas dit hebben overleefd is niet zeker. Dus blok moet er weer uit. De Gifbeker blijkt dus nog altijd niet helemaal leeg. En na weer 'n paar weken werd de Silver Arrow onverrichter zake met 'n oprijwagen weer thuis gebracht. Het ontbreekt, hoewel anders afgesproken, helaas aan tijd om er aan te kunnen werken en inschatten wanneer dat wel weer mogelijk is kan voorlopig ook niet. Omdat ik 'm beslist niet buiten wil hebben staan, is 'ie dus ruim twee maanden later weer terug op 't honk. Staat 'ie in ieder geval hoog en droog...

Afbeelding

Ik merk dat, na inmiddels ruim vier jaar, de rek er bij mij uit is met dit project en m'n geduld op. Hij staat naast Broeder Viggen op de parkeerbrug prachtig mooi te zijn en ik stop er voorlopig mee. Heb nu echt ff geen zin meer. Ook niet om te twijfelen of ik 'm wel of niet moet houden, wel of niet moet af laten maken, wel of niet 'as is' moet verkopen, etc. etc. etc.

Hoe lang? De de tijd zal 't leren... Tòt ik 't weer lèuk vind in ieder geval! En gedurende die tijd geniet ik volop van 't andere moois. Uit Zuffenhausen. Een merk dat nog bestaat, dat 'n perfect geoutilleerd en betrouwbaar Dealernetwerk met dito Internationale Service en Garantie biedt, dat blijft best 'n fijne verademing om heel eerlijk te zijn.
Laatst gewijzigd door DV 9-3 op ma 21 jul, 2025 20:48, 6 keer totaal gewijzigd.
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Gebruikersavatar
coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1076
Lid geworden op: ma 21 dec, 2009 15:22
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl.. Opnieuw in lange winterslaap...

Bericht door coppe218 » ma 21 jul, 2025 20:27

Blijft een erg mooie plek zo. Begrijpelijk dat je hiervan baalt. En dat de service van het levende Porsche verder gaat dan het dode Saab is idd logisch. Ik snap dat je de switch naar veelal Porsche gemaakt het, maar vond persoonlijk de hal vol met Saabs unieker.
Ik was laatst met mijn zoon naar Stuttgart en het Porsche museum en daarna naar Köln voor een car-meeting en toen zagen we zoveel 911 GT3-RS met zuffenhausen pakket, leek wel de Opel kadett in de jaren 80 in NL. Toen voelde Porsche ineens een stuk minder speciaal. Na 4 jaar een 924S te hebben gehad (welke niet altijd wordt erkend als achte P) snap ik aan de andere kant wel wat de auto en het merk met je kan doen.
Saab 9-3 2.0t Cabrio Vector Aut. Hirsch Stage 1 (195 PK) Espresso Black
Saab 9-3 2.0T SE Cabrio 1998 Hirsch Stage 1 (222 PK) (9 jaar gehad, nu van mijn zoon)
Saab 9-3 2.0t Auto S 1999
Saab 9000 CS 2.0t 1997 (verkocht)

Danieltid
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 36
Lid geworden op: di 14 aug, 2018 23:14
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl.. Opnieuw in lange winterslaap...

Bericht door Danieltid » ma 21 jul, 2025 20:35

Heel herkenbaar David, soms is het meer dan genoeg, dat gependel met die Saabjes... Zeker voor de niet dhz-ers, zoals ik.
Gelukkig laat je ze nog staan, de kriebel komt vast wel weer. Geniet van de Porsches en tot snel ziens!

Gebruikersavatar
davidd
Donateur
Donateur
Berichten: 1142
Lid geworden op: ma 27 mei, 2013 20:34
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl.. Opnieuw in lange winterslaap...

Bericht door davidd » ma 21 jul, 2025 20:44

Ik voel je. Het is gewoon tijd te genieten na al die jaren, maar dat komt hopelijk wel weer met de Silver Arrow. Mocht je hem voor mijn budget kwijt willen..

En ik weet niet heel veel van Porsche, maar wat een pareltje is die Targa zeg.
$ 90 Slate Blue
$ 9-3 Sport Estate Hirsch Jet Black
$ 900 T16 Notchback Ultramarine
$ 900c Classic Odoardo Grey
$ 99 Limited Edition 101/150 Cirrus
$ 9-3 Sport Sedan 1.8t DionHPT Black
† 900i Classic Forty Le Mans
† 900NG 2.3 Talladega Coupé Cayenne

Een korte kennismaking met mijn Saab's

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 12083
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Getroffen door een Zilveren Pijl.. Opnieuw in lange winterslaap.

Bericht door Ewout » ma 21 jul, 2025 20:48

DV 9-3 schreef:
ma 21 jul, 2025 20:20
Afbeelding
Zelfs op een oprijwagen is het een pláátje. Jammer dat hij wat stijf in de aderen is. We houden hoop!
b201: 900i my87
b202: 900s aut. my92
x308: xj sport my01