Ruitenwisserarmen
-
GertW
- Geregistreerd lid
Ruitenwisserarmen
Mijn 900 ziet er goed uit, al zeg ik het zelf, maar de roestige ruitenwisserarmen detoneren een beetje. Nu zijn die natuurlijk wel op te knappen, maar nerd die ik ben, heb ik liever compleet nieuwe. Zijn die nog ergens te krijgen? Ik heb al even gegoogeld, maar niks gevonden. Wellicht een achteruitenwisserarm van een andere auto die perfect past? Alle tips zijn welkom.
-
vel0city
- Donateur (2x)

Re: Ruitenwisserarmen
Oplappen is best simpel hoor. Licht opschuren (vooral de vliegroest zo ver mogelijk er af proberen te halen), beetje grondverf erover spuiten en dan 2 of 3 lagen zwarte spuitbus met als laatste wat matte blanke lak om het zwart te beschermen. En voila, weer als nieuw
Heb het ook gedaan bij de koplampwissers van m'n eigen Classic, zie het verschil van voor:

En na:

Smoelt al een stuk beter
Heb het ook gedaan bij de koplampwissers van m'n eigen Classic, zie het verschil van voor:

En na:

Smoelt al een stuk beter
-
Frank te Koop24
- Donateur

Dit topic is al wel een jaar oud, maar bij mij net actueel. Twee vraagjes:
- Heb je ze gewoon gespoten of is het raadzaam om ze te laten poedercoaten? Of is dat laatste verhoudingsgewijs te duur? Ruitenwisserarmpjes hebben niet zoveel te lijden als velgen, neem ik aan.
- Hoe krijg ik de ruitenwisserarmen zonder schade eraf en ook weer eraan? Iemand in de kennisenkring beweerde ooit dat dat bij de 900 niet zo simpel gaat (vooral in de juiste positie terugplaatsen) en ik heb er zelf echt helemaal geen verstand van (dus vraag ik liever voordat ik de boel verknal).
Bedankt alvast!
- Heb je ze gewoon gespoten of is het raadzaam om ze te laten poedercoaten? Of is dat laatste verhoudingsgewijs te duur? Ruitenwisserarmpjes hebben niet zoveel te lijden als velgen, neem ik aan.
- Hoe krijg ik de ruitenwisserarmen zonder schade eraf en ook weer eraan? Iemand in de kennisenkring beweerde ooit dat dat bij de 900 niet zo simpel gaat (vooral in de juiste positie terugplaatsen) en ik heb er zelf echt helemaal geen verstand van (dus vraag ik liever voordat ik de boel verknal).
Bedankt alvast!
-
Frank te Koop24
- Donateur

Sorry, even niet opgelet:
Gespoten, lees ik net.
Het resultaat ziet er overigens keurig uit!
Blijft alleen de vraag m.b.t. demonteren en opnieuw monteren over. Ik hoor het graag.
Gespoten, lees ik net.
Het resultaat ziet er overigens keurig uit!
Blijft alleen de vraag m.b.t. demonteren en opnieuw monteren over. Ik hoor het graag.
-
vel0city
- Donateur (2x)

Loshalen is redelijk simpel, als je geluk hebt. Er zit een plastic kapje over het moertje wat de arm op het asje van de ruitenwissermotor houdt, daaronder zit een dopje 10 moer. Even wat WD40 erop en dan los draaien. Daarna zal je denk ik met wat meer kracht dan je eigenlijk wilt de armpjes eraf moeten halen, die dingen zitten op een soort vertanding wat ze in positie houdt als ze op het asje zitten gemonteerd. Een beetje rustig heen en weer wrikken lukt meestal wel. Niet te veel draaien, want dan loopt de kans dat je het binnenwerk van de ruitenwissermotor sloopt hard op. Eventueel kan je het opklapbare gedeelte van de ruitenwisserarm gebruiken om ook wat te duwen op de bevestiging van de arm op het asje. En natuurlijk WD40 ertussen. Als je de armen eenmaal los hebt kan je de bevestigingspunten op zowel het asje als de arm even schoonmaken, er zit meestal allemaal vuil en kalk en noem het maar op tussen van al die jaren vol in de rijwind te hebben gezeten (en ook je ruitenwisservloeistof loopt er rustig in na het wisseren).
Terugbouwen is redelijk simpel. Voor je het armpje terugplaatst kan je het beste de auto even op contact zetten en de ruitensproeier bedienen. De asjes gaan nu heen en weer en komen weer in een rustpositie terecht. Dan zet je de armpjes er zo op dat ze ongeveer op de onderste stop rusten en draai je het moertje weer op het asje van de ruitenwissermotor, lichtjes vastzetten. Dan weer op contact en wisseren en als de wissers uitgewisserd zijn kijk je of beide armen weer netjes op hun rustpositie zitten. Niet helemaal strak tegen de stop aan, want je hebt dan nu een beetje speling waar het armpje terecht komt (en zolang deze niet op een half-11 positie terecht komt is het eigenlijk prima
). Daarna is het alleen nog maar de boel definitief vastzetten en kan je weer genieten van een goed smoelende snuit op je Classic 
Terugbouwen is redelijk simpel. Voor je het armpje terugplaatst kan je het beste de auto even op contact zetten en de ruitensproeier bedienen. De asjes gaan nu heen en weer en komen weer in een rustpositie terecht. Dan zet je de armpjes er zo op dat ze ongeveer op de onderste stop rusten en draai je het moertje weer op het asje van de ruitenwissermotor, lichtjes vastzetten. Dan weer op contact en wisseren en als de wissers uitgewisserd zijn kijk je of beide armen weer netjes op hun rustpositie zitten. Niet helemaal strak tegen de stop aan, want je hebt dan nu een beetje speling waar het armpje terecht komt (en zolang deze niet op een half-11 positie terecht komt is het eigenlijk prima
-
ahbijker
- Donateur (4x)

Leuk en informatief draadje.
Ik ben mijn bumpers en skirts aan het opknappen en koplampruitewissers nu natuurlijk makkelijk bereikbaar. Ik had ze altijd losgekoppeld van spanning omdat ze nooit in de ruststand onderaan stopten. Ik wil het wel weer gaan fixen want ik kan er nu goed bij.
Dat de wissers niet in de ruststand terugkomen ligt dat aan het motortje of aan de wisser die niet goed zit?
Ik ben mijn bumpers en skirts aan het opknappen en koplampruitewissers nu natuurlijk makkelijk bereikbaar. Ik had ze altijd losgekoppeld van spanning omdat ze nooit in de ruststand onderaan stopten. Ik wil het wel weer gaan fixen want ik kan er nu goed bij.
Dat de wissers niet in de ruststand terugkomen ligt dat aan het motortje of aan de wisser die niet goed zit?