Nieuw hier met een 900 - Het volgende raadsel
-
Hägar
- Geregistreerd lid
- Berichten: 98
- Lid geworden op: wo 03 mar, 2021 18:34
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Nieuw hier met een 900 - Het volgende raadsel
Begin vorig jaar zijn voor de APK de remschijven en (op mijn aandringen) -blokken vervangen, sindsdien heb ik er zo'n 1000 km mee gereden.
Nu had ik een paar weken geleden al de indruk dat mijn velgen van de voorwielen wel héél erg veel vuiler waren dan die van de achterwielen (ok, een wasbeurtje mag sowieso wel weer eens) maar desondanks komt het me wel wat extreem vuil voor. Een paar dagen geleden reed ik met de raampjes iets open en merkte ik dat bij het remmen aan de voorkant de remmen piepten.
Remmen doet 'ie verder goed en de velgen zijn na een ritje ook niet heet maar de combinatie van de sterke vervuiling in combinatie met het piepen bezorgt mij toch een wat ongemakkelijk gevoel.
Waar zou ik op moeten letten als ik achter de wielen ga kijken? (Eerder bleek al dat er bij de werkzaamheden een ontluchtingsnippel niet dichtgedraaid was.) Het lijkt me sterk dat de blokken nu al op zijn, kan het bijvoorbeeld aan de handrem liggen (oude steek)?
De te lang uitgestelde wasbeurt gaat overigens morgen plaatsvinden, ik zal proberen er aan te denken eerst nog een fotootje te maken om dit topic mee op te fleuren.
Nu had ik een paar weken geleden al de indruk dat mijn velgen van de voorwielen wel héél erg veel vuiler waren dan die van de achterwielen (ok, een wasbeurtje mag sowieso wel weer eens) maar desondanks komt het me wel wat extreem vuil voor. Een paar dagen geleden reed ik met de raampjes iets open en merkte ik dat bij het remmen aan de voorkant de remmen piepten.
Remmen doet 'ie verder goed en de velgen zijn na een ritje ook niet heet maar de combinatie van de sterke vervuiling in combinatie met het piepen bezorgt mij toch een wat ongemakkelijk gevoel.
Waar zou ik op moeten letten als ik achter de wielen ga kijken? (Eerder bleek al dat er bij de werkzaamheden een ontluchtingsnippel niet dichtgedraaid was.) Het lijkt me sterk dat de blokken nu al op zijn, kan het bijvoorbeeld aan de handrem liggen (oude steek)?
De te lang uitgestelde wasbeurt gaat overigens morgen plaatsvinden, ik zal proberen er aan te denken eerst nog een fotootje te maken om dit topic mee op te fleuren.
1985 900 3-deurs B201c
-
turbopilot
- Donateur (7x)

- Berichten: 16897
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Nieuw hier met een 900 - Het volgende raadsel
Is de reparatie uitgevoerd door iemand die verstand heeft van Oude steek?
Nieuwe schijven en nieuwe blokken zonder revisie van de remcylinders gaat bijna niet
Revisie is minimaal uit elkaar halen, zuigers controleren vervangen /schoonmaken, nieuwe rubbers en het handremgedeelte inwendig uit elkaar halen ( schijfje en de kogeltjes)
Stukje warm rijden, auto opkrikken en kijken of het vrijloopt
Nieuwe schijven en nieuwe blokken zonder revisie van de remcylinders gaat bijna niet
Revisie is minimaal uit elkaar halen, zuigers controleren vervangen /schoonmaken, nieuwe rubbers en het handremgedeelte inwendig uit elkaar halen ( schijfje en de kogeltjes)
Stukje warm rijden, auto opkrikken en kijken of het vrijloopt
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
-
Hägar
- Geregistreerd lid
- Berichten: 98
- Lid geworden op: wo 03 mar, 2021 18:34
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Nieuw hier met een 900 - Het volgende raadsel
Hierbij de beloofde foto's,
Voor:

en na ruim 5 uur wassen en waxen:

Nu even de vervuiling van de voorwielen in de gaten houden.
Voor:

en na ruim 5 uur wassen en waxen:

Nu even de vervuiling van de voorwielen in de gaten houden.
1985 900 3-deurs B201c
-
phanot
- Donateur (2x)

- Berichten: 765
- Lid geworden op: ma 04 mei, 2015 21:52
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Nieuw hier met een 900 - Het volgende raadsel
prachtige kleur!
-
Ewout
- Donateur (5x)

- Berichten: 12083
- Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Nieuw hier met een 900 - Het volgende raadsel
Charmante classic, inderdaad!
b201: 900i my87
b202: 900s aut. my92
x308: xj sport my01
b202: 900s aut. my92
x308: xj sport my01
-
Hägar
- Geregistreerd lid
- Berichten: 98
- Lid geworden op: wo 03 mar, 2021 18:34
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Nieuw hier met een 900 - Het volgende raadsel
Dank voor de complimenten heren, ik kreeg er ook al een paar tijdens het wassen van toevallig passanten.
1985 900 3-deurs B201c
-
Hägar
- Geregistreerd lid
- Berichten: 98
- Lid geworden op: wo 03 mar, 2021 18:34
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Nieuw hier met een 900 - Het volgende raadsel
Naast de onlangs opgelopen parkeerschade aan rechter koplamp en richtingaanwijzer, is er nu kennelijk ook iemand linksachter langs mijn bumper geschampt waardoor de sierstrip gebroken is.
Misschien wordt het tijd voor bumperstickers: "If you can't park, don't park here".
Misschien wordt het tijd voor bumperstickers: "If you can't park, don't park here".
1985 900 3-deurs B201c
-
turbopilot
- Donateur (7x)

- Berichten: 16897
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Nieuw hier met een 900 - Het volgende raadsel
Weet je zeker dat je het niet zelf doet 
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
-
belomorkanal
- Geregistreerd lid
- Berichten: 116
- Lid geworden op: do 08 jul, 2021 11:15
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Nieuw hier met een 900 - Het volgende raadsel
Hah! wat gaaf! we hebben dezelfde kleur 900 
'85 900i 'steilneus'
'05 9-3 Sport Estate 2.8T V6 Aero 'void'
'05 9-3 Sport Estate 2.8T V6 Aero 'void'
-
Hägar
- Geregistreerd lid
- Berichten: 98
- Lid geworden op: wo 03 mar, 2021 18:34
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Nieuw hier met een 900 - Het volgende raadsel
Ik moet u teleurstellen: Neen, ik doe dit niet zelf.
Vandaag keb ik het richtingaanwijzer/stads-/parkeer-/dagrijlicht-glas vervangen, wegens drukte ben ik nog niet aan sloperijbezoekjes toegekomen voor een andere koplamp.
Laatst gewijzigd door Hägar op zo 04 jun, 2023 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
1985 900 3-deurs B201c
-
Hägar
- Geregistreerd lid
- Berichten: 98
- Lid geworden op: wo 03 mar, 2021 18:34
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Nieuw hier met een 900 - Het volgende raadsel
Misschien kunnen we ze een keer naast elkaar zetten?
1985 900 3-deurs B201c
-
thijs90
- Geregistreerd lid
- Berichten: 273
- Lid geworden op: di 30 jul, 2019 21:53
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Nieuw hier met een 900 - Het volgende raadsel
Je bent van harte welkom in Kootwijkerbroek, heb genoeg koplampen liggen
instagram: oosterbaan_saab
900 Turbo 16 coupé - 1992 - grijs
900 Turbo 16 S cabriolet - 1992 - geel
Discovery 2 Td5 - 2001 - grijs
900 Turbo 16 coupé - 1992 - grijs
900 Turbo 16 S cabriolet - 1992 - geel
Discovery 2 Td5 - 2001 - grijs
-
Hägar
- Geregistreerd lid
- Berichten: 98
- Lid geworden op: wo 03 mar, 2021 18:34
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Nieuw hier met een 900 - Het volgende raadsel
Er stond op elk van de 4 bruggen een 900 classic, dan zou je dat wel mogen verwachten lijkt me. (omwille van de forumregels zal ik de naam van het bedrijf niet noemen, maar volgende keer ga ik naar een andere specialist)turbopilot schreef: ↑do 01 jun, 2023 21:39Is de reparatie uitgevoerd door iemand die verstand heeft van Oude steek?
Beide remcylinders waren nog geen 2 jaar oud, revisie lijkt me dan nog niet nodig, toch?turbopilot schreef: ↑do 01 jun, 2023 21:39Nieuwe schijven en nieuwe blokken zonder revisie van de remcylinders gaat bijna niet
Revisie is minimaal uit elkaar halen, zuigers controleren vervangen /schoonmaken, nieuwe rubbers en het handremgedeelte inwendig uit elkaar halen ( schijfje en de kogeltjes)
Overigens had ik inmiddels weer een oplichtend remdruklampje, voor eerst maar even bijgevuld. Binnenkort alle wielen er maar even af en de ontluchtingsnippels en leidingen nakijken.
1985 900 3-deurs B201c
-
turbopilot
- Donateur (7x)

- Berichten: 16897
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Nieuw hier met een 900 - Het volgende raadseltje
Ik heb bij die bouwjaren om de 2 jaar apk. En of je nu veel of weinig rijdt.
(Weinig is vaak nog een grotere boosdoener).
Ik haal ze nagenoeg altijd een paar honderd km voor de apk uit elkaar om ze weer netjes schoon en gangbaar te maken.
Overigens lees ik hier wel eens berichten dat sommige forumers ook wel een last hebben met nieuw gekochte exemplaren.
Let op; vlak voor een apk is niet handig, zeker niet als je nieuwe blokken op gebruikte schijven gaat toepassen. Dan is het net niet op elkaar “ingelopen”.
En moet je heel goed opletten bij het op juiste stand van de zuiger in/ uit/ verdraaien zodat het handremgedeelte ook goed staat.
Remolie bijvullen
Of je blokjes worden dunner
Of lekkage aan de remcilinders
Of lekkage aan de remleidingen
Of aan de slang richting de koppelingscylinder
Of de koppelingscylinder onder dashboard
Of de koppelingscylinder bij de bak
Of je koppelings leiding/slang
Volgens mij is het zo dat bij de laatste genoemde oorzaken er in 1 kamer van het reservoir het vloeistof niveau omlaag gaat.
Overigens dat ga je zo merken, koppeling intrappen, in de eerste versnelling zetten en ingetrapt houden.
Begint dat de koppeling aan te grijpen, dan kun je vast gaan sparen.
Stilstaande auto. Andere controle, rem ingetrapt houden en “voelen” of het pedaal verder weg gaat zakken.
> lucht> lekkage> of HRC laat door. Maar bij dat laatste heb je geen remolie verbruik, bij lucht ook niet
(Weinig is vaak nog een grotere boosdoener).
Ik haal ze nagenoeg altijd een paar honderd km voor de apk uit elkaar om ze weer netjes schoon en gangbaar te maken.
Overigens lees ik hier wel eens berichten dat sommige forumers ook wel een last hebben met nieuw gekochte exemplaren.
Let op; vlak voor een apk is niet handig, zeker niet als je nieuwe blokken op gebruikte schijven gaat toepassen. Dan is het net niet op elkaar “ingelopen”.
En moet je heel goed opletten bij het op juiste stand van de zuiger in/ uit/ verdraaien zodat het handremgedeelte ook goed staat.
Remolie bijvullen
Of je blokjes worden dunner
Of lekkage aan de remcilinders
Of lekkage aan de remleidingen
Of aan de slang richting de koppelingscylinder
Of de koppelingscylinder onder dashboard
Of de koppelingscylinder bij de bak
Of je koppelings leiding/slang
Volgens mij is het zo dat bij de laatste genoemde oorzaken er in 1 kamer van het reservoir het vloeistof niveau omlaag gaat.
Overigens dat ga je zo merken, koppeling intrappen, in de eerste versnelling zetten en ingetrapt houden.
Begint dat de koppeling aan te grijpen, dan kun je vast gaan sparen.
Stilstaande auto. Andere controle, rem ingetrapt houden en “voelen” of het pedaal verder weg gaat zakken.
> lucht> lekkage> of HRC laat door. Maar bij dat laatste heb je geen remolie verbruik, bij lucht ook niet
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
-
belomorkanal
- Geregistreerd lid
- Berichten: 116
- Lid geworden op: do 08 jul, 2021 11:15
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Nieuw hier met een 900 - Het volgende raadsel
Sow, ik ben mooi op tijd..Hägar schreef: ↑zo 04 jun, 2023 21:14Misschien kunnen we ze een keer naast elkaar zetten?
Als jij een keer in .NL bent of ik in .BG dan kunnen we dat zeker een keartje regelen ja
'85 900i 'steilneus'
'05 9-3 Sport Estate 2.8T V6 Aero 'void'
'05 9-3 Sport Estate 2.8T V6 Aero 'void'