Nieuw hier met een 900 - Het volgende raadsel
- RoccoH
- Donateur (5x)
- Berichten: 6578
- Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Nieuw hier met een 900
Deze (links schoon, rechts vies):
Volgens mij staat dit filter ook op de foto in de Bentley/handboeken. Maar da's toch ook gewoon een kwestie van het klepje verwijderen en dan trek je deze er gewoon uit?!?
Volgens mij staat dit filter ook op de foto in de Bentley/handboeken. Maar da's toch ook gewoon een kwestie van het klepje verwijderen en dan trek je deze er gewoon uit?!?
- timo
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1160
- Lid geworden op: za 19 nov, 2005 12:36
- Regio: - kies een regio
Re: Nieuw hier met een 900
Ja exakt die is/was dat. Omdat die cassette wat breder is is het iets lastiger om deze erin te krijgen. Maar idd dat waren de originele eerste cupefilters.
Saab 96 '77, 1700 v4, Rood
Saab 99CC '74, Groen
Saab 99 T16 '83, Jub Rood
Saab 900 Aero, '91 Le mans blue
Saab 9000 Turbo, 04-85 Qúartz roze M
Saab 9000 2,3T aut, '97 LPG Am. violet
Saab 9-5 aero, ´2001 Combi Zilver M
Saab 99CC '74, Groen
Saab 99 T16 '83, Jub Rood
Saab 900 Aero, '91 Le mans blue
Saab 9000 Turbo, 04-85 Qúartz roze M
Saab 9000 2,3T aut, '97 LPG Am. violet
Saab 9-5 aero, ´2001 Combi Zilver M
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 4253
- Lid geworden op: di 04 dec, 2007 13:43
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Nieuw hier met een 900
Kun je als een cassette eruit schuiven, klepje/lip opzij (niet verwijderen, afbreken) buigen, uit waar het zit aan de bijrijderszijde (linkerzijde tussenschot). Vervolgens kan die cassette/volière voorzichtig geopend worden aan één kant (broos, oude kunststof) en kan het oude filter eruit en vervangen door een nieuw, origineel, interieurfilter of imitatie, of ander los filtermateriaal... suikerspin of groene wat erin zat, erin te schuiven (proppen).
Onderdrukklepje(s): zou eerst goed gaan bekijken. Geen erge roest, laat zitten (daar roest het veelal niet, geen zorgelijk punt in de kofferbak, wel elders: onder reservewiel, beide zijkanten beneden). Wel goed schoonmaken, schoon en droog (metaal daar geen startpunt voor roest wordt) en -eventueel - een laagje wax aanbrengen.
Onderdrukklepje(s): zou eerst goed gaan bekijken. Geen erge roest, laat zitten (daar roest het veelal niet, geen zorgelijk punt in de kofferbak, wel elders: onder reservewiel, beide zijkanten beneden). Wel goed schoonmaken, schoon en droog (metaal daar geen startpunt voor roest wordt) en -eventueel - een laagje wax aanbrengen.
Toe schat laat jij de Saab nog even uit.
Samen Saabs kieken ! 😍
All’s was bruuchsch uf dr Wält, das isch Liebi ...Saab... Ewigi Liäbi..!!! ❤️
+ Katze «Brigadier Broccoli» war 😿 Teil des Schweizer Militärs. Je so süss üsi Broccoli... Süessi Meite.
Samen Saabs kieken ! 😍
All’s was bruuchsch uf dr Wält, das isch Liebi ...Saab... Ewigi Liäbi..!!! ❤️
+ Katze «Brigadier Broccoli» war 😿 Teil des Schweizer Militärs. Je so süss üsi Broccoli... Süessi Meite.
- Hägar
- Geregistreerd lid
- Berichten: 89
- Lid geworden op: wo 03 mar, 2021 18:34
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Nieuw hier met een 900
Nou, vettig was het verre van...
Ik begrijp uit jullie reacties nu ook waarom het vervangen bij mij moeite kostte: het deksel en de filterkooi bij mijn 900 zijn 1 geheel, waarbij de kooi vouwbaar is. Met het nieuwe filter erin valt er niets meer te vouwen en zitten een aantal dingen elkaar dus in de weg.
Dat stukje horgaas dekte trouwens maar de helft van het filter af met een half herfstbos in het filterhuis als resultaat.
Ik zit erover te denken om het gaas over de luchtinlaat te plaatsen om in de toekomst gebladerte uit het filterhuis te weren.
Na de apk strandde de eerste grotere rit al snel door een niet meer ladende dynamo en moest er volgens de wegenwacht een nieuwe in. Na raadplegen van de Bentley en Haynes heb ik toch maar eerst de spanningsregelaar vervangen en bij een kort proefritje blijft het acculampje nu uit.
1985 900 3-deurs B201c
- Hägar
- Geregistreerd lid
- Berichten: 89
- Lid geworden op: wo 03 mar, 2021 18:34
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Nieuw hier met een 900 - Rare zaken?
Inmiddels heb ik eindelijk weer wat langere ritten en wat kortere ritjes kunnen maken en daarbij vielen er wat dingen op:
- Op de snelweg, 100-130kmh, voelt de 900 wat zwabberig aan, op slechter wegdek en bij winderige omstandigheden valt dit nog wat meer op. Mijn eerste idee is dat dit aan slechte uitlijning zou kunnen liggen, veren en schokdempers functioneren bij drempels, bochten en belading naar behoren, fuseekogels voor zijn net vervangen.
- Na of met het uitzetten van het contact springt de ventilator de ene keer wel en de andere keer niet aan. De lengte van de voorafgaande rit maakt daarbij niet uit. Het aanspringen van de fan gebeurt soms op het moment dat ik 'm uit contact zet, soms iets daarna, zelfs pas als je de auto afgesloten hebt. De duur van het ventileren varieert ook.
Het is een B201c motorblok zonder airco, de temperatuurmeter staat op N, de koelvloeistof is recent ververst en blijft op niveau.
- Tot slot nog een klein vraagje: kun je de handmatige spiegels inklappen? In het MY85 instructieboekje kom ik hier niets over tegen.
Alvast bedankt voor het meedenken.
- Op de snelweg, 100-130kmh, voelt de 900 wat zwabberig aan, op slechter wegdek en bij winderige omstandigheden valt dit nog wat meer op. Mijn eerste idee is dat dit aan slechte uitlijning zou kunnen liggen, veren en schokdempers functioneren bij drempels, bochten en belading naar behoren, fuseekogels voor zijn net vervangen.
- Na of met het uitzetten van het contact springt de ventilator de ene keer wel en de andere keer niet aan. De lengte van de voorafgaande rit maakt daarbij niet uit. Het aanspringen van de fan gebeurt soms op het moment dat ik 'm uit contact zet, soms iets daarna, zelfs pas als je de auto afgesloten hebt. De duur van het ventileren varieert ook.
Het is een B201c motorblok zonder airco, de temperatuurmeter staat op N, de koelvloeistof is recent ververst en blijft op niveau.
- Tot slot nog een klein vraagje: kun je de handmatige spiegels inklappen? In het MY85 instructieboekje kom ik hier niets over tegen.
Alvast bedankt voor het meedenken.
1985 900 3-deurs B201c
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Nieuw hier met een 900 - Rare zaken?
Kunnen meerdere dingen zijn. Versleten spoorstangen/stuurkogels kunnen een wat 'lossig' gevoel in het stuur geven, maar als die goed zijn en de veren/dempers ook goed zijn zal dat geen verklaring zijn.. Uitlijning gaat zeker helpen, dat zou ik op z'n minst laten controleren, maar in mijn ervaring alle 900 carburateurtjes en i'tjes redelijk 'zwabberig' op hoge snelheden, zeker als het winderig is. Ik heb bij mijn vorige auto (een 900 GLS uit '81) destijds een set stabilisatorstangen van een 900 turbo geplaatst. Dat had, naast een effect op de koetsbeweging in bochten, een gigantisch effect op de stabiliteit van de auto op hogere snelheden. Waar ik eerst geen hogere constante snelheid dan ongeveer 130 aandurfde, ben ik na het plaatsen van die stangen vrolijk en zonder gezwabber met 160 op de GPS door Duitsland naar Zweden geknald . Dat deed erg veel.Hägar schreef: ↑ma 30 aug, 2021 16:00- Op de snelweg, 100-130kmh, voelt de 900 wat zwabberig aan, op slechter wegdek en bij winderige omstandigheden valt dit nog wat meer op. Mijn eerste idee is dat dit aan slechte uitlijning zou kunnen liggen, veren en schokdempers functioneren bij drempels, bochten en belading naar behoren, fuseekogels voor zijn net vervangen.
In principe krijgt de radiateur minder koeling als je stilstaat, en zeker als je achteruit rijdt. Er is dan immers geen rijwind meer. Als je na een ritje waarbij de motor op temp is gekomen rustig achteruit inparkeert wil het weleens gebeuren dat de koelfan even aanslaat, afhankelijk van hoe lang de rit is en hoe lang je stapvoets op zoek was naar een vakje cq hoe lang je erover deed om in te parkeren is dat maar vrij kort of duurt het even. Klinkt in mijn oren niet direct als iets zorgelijks of abnormaals.Hägar schreef: ↑ma 30 aug, 2021 16:00- Na of met het uitzetten van het contact springt de ventilator de ene keer wel en de andere keer niet aan. De lengte van de voorafgaande rit maakt daarbij niet uit. Het aanspringen van de fan gebeurt soms op het moment dat ik 'm uit contact zet, soms iets daarna, zelfs pas als je de auto afgesloten hebt. De duur van het ventileren varieert ook.
Het is een B201c motorblok zonder airco, de temperatuurmeter staat op N, de koelvloeistof is recent ververst en blijft op niveau.
Volgens mij kunnen ze wel beide kanten op klappen bij impact, maar of je ze 'dicht kan klappen waarbij ze blijven staan.. Geen idee, ik denk het niet. Ik heb het bij mijn 900's nooit gedurfd om het te proberen, en eigenlijk ook nooit nodig gehad.
[/quote]
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- Saapie
- Donateur (2x)
- Berichten: 7472
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Nieuw hier met een 900 - Rare zaken?
Stabi’s. Dat is de oplossing voor vage wegligging. Scheelt echt enorm.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- Tjøørd
- Donateur (6x)
- Berichten: 3530
- Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Nieuw hier met een 900 - Rare zaken?
Zit er in die spiegels niet een soort 'blokkeerstangetje' waarmee je ze in half-dichtgeklapte toestand kunt blokkeren? Of ben ik in de war met een andere auto?
9-5 Vector Estate 2004
95 V4 1974
Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982
95 V4 1974
Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982
- RoccoH
- Donateur (5x)
- Berichten: 6578
- Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Nieuw hier met een 900 - Rare zaken?
Spiegels inklappen kan alleen bij de 900 classic cabrio's en modeljaren 1979 en 1980.
- Tjøørd
- Donateur (6x)
- Berichten: 3530
- Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Nieuw hier met een 900 - Rare zaken?
Dan heb ik denk ik Volvo-spiegels in gedachten
9-5 Vector Estate 2004
95 V4 1974
Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982
95 V4 1974
Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982
- Hägar
- Geregistreerd lid
- Berichten: 89
- Lid geworden op: wo 03 mar, 2021 18:34
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Nieuw hier met een 900 - Rare zaken?
Ik kan me niet voorstellen dat SAAB een zwabberauto in de markt heeft gezet en daar dan ook nog eens succesvol was. Ook in oude tests heb ik hier nooit iets over gelezen, het zal dus wel aan verouderde/versleten onderdelen liggen.
Binnenkort zal ik 'm eerst maar eens laten uitlijnen, daarna zien we wel verder.
Hoe zien die stabilisatorstangen eruit en waar zitten ze? Wat heb ik nodig om ze te (de)monteren? Wat is een redelijke prijs op de sloop?
Binnenkort zal ik 'm eerst maar eens laten uitlijnen, daarna zien we wel verder.
Hoe zien die stabilisatorstangen eruit en waar zitten ze? Wat heb ik nodig om ze te (de)monteren? Wat is een redelijke prijs op de sloop?
1985 900 3-deurs B201c
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 5000
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Nieuw hier met een 900 - Rare zaken?
[]
Haha, toch is dat zo! In die tijd zwabberden alle auto's en werd er niet zo hard gereden. Ook waren er veel slechte wegen en daar kan je van een sportonderstel ook last hebben.
ik ben het met mijn voorgangers eens dat je stabi's moet monteren. Heb ik ook gedaan en dat scheelde enorm. Ook de schokbrekers en veren heb ik laten vervangen. De onderste draagarmen bleken gaar en zijn vervangen, dat was echt een upgrade waar hij véél fijner is gaan sturen.
Let ook op de banden, die kunnen ook tot zwabbergevoel leiden. Een ander setje lenen om uit te proberen is aan te raden
Haha, toch is dat zo! In die tijd zwabberden alle auto's en werd er niet zo hard gereden. Ook waren er veel slechte wegen en daar kan je van een sportonderstel ook last hebben.
ik ben het met mijn voorgangers eens dat je stabi's moet monteren. Heb ik ook gedaan en dat scheelde enorm. Ook de schokbrekers en veren heb ik laten vervangen. De onderste draagarmen bleken gaar en zijn vervangen, dat was echt een upgrade waar hij véél fijner is gaan sturen.
Let ook op de banden, die kunnen ook tot zwabbergevoel leiden. Een ander setje lenen om uit te proberen is aan te raden
Laatst gewijzigd door Vyv op do 02 sep, 2021 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote
Reden: Onnodige quote
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
-
- Donateur (5x)
- Berichten: 5787
- Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Nieuw hier met een 900 - Rare zaken?
Lees maar een wat testen over de viggen die in ‘99 uitkwam. En dat was het allersportiefste model van Saab…..Hägar schreef: ↑wo 01 sep, 2021 20:30Ik kan me niet voorstellen dat SAAB een zwabberauto in de markt heeft gezet en daar dan ook nog eens succesvol was. Ook in oude tests heb ik hier nooit iets over gelezen, het zal dus wel aan verouderde/versleten onderdelen liggen.
Binnenkort zal ik 'm eerst maar eens laten uitlijnen, daarna zien we wel verder.
Hoe zien die stabilisatorstangen eruit en waar zitten ze? Wat heb ik nodig om ze te (de)monteren? Wat is een redelijke prijs op de sloop?
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11
Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.
Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11
Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.
Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl
- Hägar
- Geregistreerd lid
- Berichten: 89
- Lid geworden op: wo 03 mar, 2021 18:34
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Nieuw hier met een 900 - Waar moet ik zoeken?
Bij het openen van de achterklep viel me een lichte benzinegeur op dus meteen maar even de reservewielbak geopend en inderdaad lijken de slangen tussen de vulopening en de tank hun beste tijd te hebben gehad.
Mijn zoektocht bij SAAB-onderdelenleveranciers leverde echter geen resultaat op. Wie weet waar ik deze slangen kan bestellen?
Aangezien ik al een aantal keren mijn hoofd aan de klep heb gestoten , heb ik een paar dubbeltjes bij de bouwmarkt gespendeerd aan dit:
Ik denk er nog over een tweede met wat grotere diameter bij te halen voor wat meer demping, maar tot nu toe werkt dit aardig.
Mijn vraag over die stabilisatorstangen staat ook nog open.
Mijn zoektocht bij SAAB-onderdelenleveranciers leverde echter geen resultaat op. Wie weet waar ik deze slangen kan bestellen?
Aangezien ik al een aantal keren mijn hoofd aan de klep heb gestoten , heb ik een paar dubbeltjes bij de bouwmarkt gespendeerd aan dit:
Ik denk er nog over een tweede met wat grotere diameter bij te halen voor wat meer demping, maar tot nu toe werkt dit aardig.
Mijn vraag over die stabilisatorstangen staat ook nog open.
1985 900 3-deurs B201c
- Hägar
- Geregistreerd lid
- Berichten: 89
- Lid geworden op: wo 03 mar, 2021 18:34
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Nieuw hier met een 900 - Waar moet ik zoeken?
De 900 is uitgelijnd en dat bleek wel nodig ook, maar alle 4 de wielen staan er nu weer netjes onder.
Is er iemand die een antwoord heeft op 1 of meer van mijn nog openstaande vragen?
Is er iemand die een antwoord heeft op 1 of meer van mijn nog openstaande vragen?
1985 900 3-deurs B201c