Hoedenplank Sedan

1978-1993
Plaats reactie
Frank te Koop24
Donateur
Donateur

Hoedenplank Sedan

Bericht door Frank te Koop24 » vr 02 apr, 2021 16:55

Hallo allemaal,
Ik ben van plan een nieuwe hoedenplank te maken van MDF (of zo).

- Wie heeft hier ervaring mee (materiaal, dikte)?
- Wie weet waar ik nog een zo origineel mogelijke bekleding kan kopen?

De auto zelf is „slate blue“.
Zo ziet het interieur eruit:

Afbeelding

Alvast bedankt!

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Hoedenplank Sedan

Bericht door phanot » vr 02 apr, 2021 17:24

Tip: Haal de oude hoedenplank er voorzichtig uit (nog beter als je nog een andere oude hebt die je als mal kunt gebruiken.
Omdraaien, dan de onderkant volleggen met polyestergaas uit de autoshop en dan maar verven met vloeibare polyester+ verharder.
Herhalen totdat de gewenste dikte verkregen is. Polyester is een geweldig product. Met polyester kan je ook vanuit het niets een nieuwe boot verven als je dat zou willen. Polyester op metaal is daarentegen niet aan te raden.
Daarna textiel erop kleven. Goedkoop en prima resultaat en sterker dan het origineel. Met MDF krijg je nooit de originele krommingen, met polyester wel.
Ik heb zelf een sedan en wou 25 jaar geleden mijn hoedenplank laten vervangen, deze waren toen nog te krijgen bij de dealer, maar toen idioot duur voor een stuk veredeld karton.

Frank te Koop24
Donateur
Donateur

Bericht door Frank te Koop24 » vr 02 apr, 2021 22:23

Daar heb ik ook al eens aan gedacht...
Is het echt zo „eenvoudig“ als het klinkt?
Hoe krijg je het polyestergaas weer van de oude hoedenplank af? De verf zakt er hier en daar wat doorheen, neem ik aan. Of is het zinvol om er een folie tussen te leggen?
Wat is het probleem bij polyester op metaal?

En even :offtopic: :
Zie ik het goed dat je de eerste eigenaar bent van je 900? Wat leuk!

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » vr 02 apr, 2021 23:42

De glasvezelmatten zitten achteraf midden in de polyester en zorgen voor de stevigheid van het geheel.
Zilverpapier is inderdaad gemakkelijker om aan te passen aan de vorm, maar dan moet je het papier goed invetten, anders krijg je niet meer van de polyester af na het harden. Of je laat het zilverpapier gewoon aan de polyester zitten, want er komt toch nog textiel bovenop.
Bij mijn eerste auto heb ik ooit de gaten in deuren en spatborden gevuld met glasvezelmatten en polyesterhars; de gaten waren groter dan 15 cm (begin jaren 80 had je nog van die vreselijke roestbakken) Het resultaat wordt perfect onzichtbaar na plamuren, schuren en spuiten (daarvoor waren de magneetjes nodig als inspectie bij aankoop).
Helaas komt na enkele jaren de polyester los van het metaal door opwarmen en afkoelen.
------------
na het leggen van de polyestermatten kan de hars eropgegoten worden (of aangebracht met een verfborstel). De hars moet voor gebruik eerst gemengd worden met 2% verharder (benzoilperoxyde). Dit is een kleine tube die meegeleverd wordt met de hars. De hars blijft maar enkele minuten vloeibaar als een dikke olie voordat die gaat uitharden. De hars sluit goed aan bij reeds uitgeharde stukken, dus met kleine stukken werken is gemakkelijker.
Goed verluchten want het stinkt behoorlijk.
--------
Klassiekers met polyester karosserie zoals Chevrolet corvette zijn dan ook gemakkelijker te repareren na schade dan normale auto's.
De eerste kunststof benzinetanks uit de jaren 80 en 90 waren ook van polyester. Met E10 gaan deze nu snel lekken, want alcohol lost de hars op. Maar dat is een ander verhaal

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » za 03 apr, 2021 0:06

Sinds mijn polyesterervaringen met een 3-tal roestbakken staat roestpreventie bovenaan als aandachtspuntje.
Inderdaad, toen de 900 sedan 5 jaar werd ben ik met ML behandelingen gestart. Nu gebruik ik Mike Sanders omdat ML opdroogt na ca 5 jaar.
32 jaar later ziet de 900 er dus nog prima uit, behalve op de vergeten plekjes.

Frank te Koop24
Donateur
Donateur

Bericht door Frank te Koop24 » za 03 apr, 2021 10:13

Dit zijn hele goede tips, hartelijk bedankt!
Ik denk dat ik het inderdaad zo ga proberen.
Als het gelukt is zal ik een paar foto‘s maken.

Wat roestpreventie betreft kom ook graag nog een keer bij je terug, ben van plan de mijne opnieuw te laten spuiten en in dat kader ook de roestpreventie te vernieuwen. Nu zitten er nog liters Tectyl op, maar ook nauwelijks roest.

Frank te Koop24
Donateur
Donateur

Bericht door Frank te Koop24 » za 03 apr, 2021 17:23

Heeft iemand nog een adresje voor passende hoedenplankbekleding?

Frank te Koop24
Donateur
Donateur

Bericht door Frank te Koop24 » zo 04 apr, 2021 18:50

Niemand? :lol:

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » zo 04 apr, 2021 18:55

Met een reststuk gordijnstof in de juiste kleur en dikte kom je ook al een heel eind, of gewoon even een stoffenwinkel binnenlopen en uitzoeken.

Frank te Koop24
Donateur
Donateur

Bericht door Frank te Koop24 » ma 05 apr, 2021 20:23

Het probleem is dat de boel verkleurd is na al die jaren...
Weet iemand of de originele kleur overeen komt met de vloerbekleding?
Die is nog intact.

olav99
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door olav99 » ma 05 apr, 2021 22:41

Stoffeerderij Lukkien in Apeldoorn even bellen.

Frank te Koop24
Donateur
Donateur

Bericht door Frank te Koop24 » di 06 apr, 2021 10:08

Dank u :D

Plaats reactie