Vacuum vervroeger Bosch gezocht!

1978-1993
albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Vacuum vervroeger Bosch gezocht!

Bericht door albertk » za 20 jun, 2026 7:38

Je moet hem vragen, ik heb hem destijds gekocht op zijn stand bij het feest van het zoveel jaar bestaan van de Saab club.
SAAB 9-5 2.3t Arc

Oosthoek
Donateur
Donateur
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Oosthoek » za 20 jun, 2026 10:55

Dank voor de tip, heb ik gisteren reeds gedaan. Hij is met vakantie dus het zal even duren voordat ik reactie krijg.

Maar al heeft hij wellicht een voorraadje van deze dingen liggen, het is natuurlijk geen stabiele oplossing naar de toekomst. Er komt een dag dat deze dingen stuk zijn en niet te krijgen. Revisie, reproductie of retrofit lijken mij dan de enige oplossingen. Ik heb eens gemaild naar Powerspark (https://simonbbc.com/) aangezien zij een reproductie vacuum pot voor de Bosch 034 aan te lijken bieden (en nog vele anderen voor Lucas ontstekingen). Wellicht kan hij ons verder helpen aan een geschikte vaccuumpot voor de 050 op onze Saabs.
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood, sinds 2004
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019

albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door albertk » za 20 jun, 2026 15:35

Er is ook nog een andere oplossing en dat is een programmeerbare ontsteking waarbij je de centrifugaalvervroeger vast zet en dan de ontsteking op 10 graden zet en vervolgens de draad van de contactpuntjes (hall sensor) via deze programmeerbare ontsteking laat lopen. Er wordt ook een vacuüm signaal op aangesloten en vervolgens kun je hem per 500 toeren en per onderdruk of overdruk (turbo) programmeren. Hiermee kun je de ontsteking bijvoorbeeld ook aan een andere brandstof (lpg) aanpassen. Tevens kun je verschillende curves inprogrammeren die je dan kunt kiezen. Het doosje verstop je ergens in de cabine en niemand zal zien dat dit onderdeel is geüpgraded. Kosten in Engeland iets van 200 pond.
SAAB 9-5 2.3t Arc