Probleem warm starten.

1978-1993
Gebruikersavatar
bert knip
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 23 okt, 2006 14:35
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Probleem warm starten.

Bericht door bert knip » wo 17 jun, 2020 18:29

Kennis van mij heeft een 900 cabrio van 1987, die prima start als hij koud is (ook wanneer hij na 7 maanden uit de winterstalling komt)
Maar zelfs na een klein ritje (10 km) wil hij niet meer aanslaan.
Als hij na een halve dag weer probeert, slaat hij direct weer aan.
Heeft dat te maken met het koudstartsysteem of met de luchtmassa sensor?
Ongetwijfeld heeft iemand hier dezelfde problemen ervaren.

Gebruikersavatar
Robinson1
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1469
Lid geworden op: zo 15 mei, 2011 14:53
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Probleem warm starten.

Bericht door Robinson1 » wo 17 jun, 2020 18:41

Het zou zomaar met de brandstof accumulator te maken kunnen hebben.

Probeer de zoekfunctie maar eens :wink:
9-5 ‘04 Vector Steelgrey B235L op LPG de daily SOLD
9000 2.3 Anni 1997 Scarabee
900 T8 combi coupe ‘84
900 i, 8 klapper uit 1984. De 2-deurs Sedan (project car)
9-3 FPT stage 1, sold

(p.s. I Know that you are just jealous that the little voices are talking to ME)

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Probleem warm starten.

Bericht door turbopilot » wo 17 jun, 2020 20:32

viewtopic.php?f=4&t=170920

Hier kun je iets terug vinden en daar staan ook weer linkjes .
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

MartinSE
Donateur
Donateur
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 02 apr, 2018 15:10
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Probleem warm starten.

Bericht door MartinSE » wo 17 jun, 2020 21:41

Zou ook je BDP sensor kunnen zijn. Heb het zelfde probleem gehad met een Saab 9-3. Ding vervangen en probleem weg. Sensor kost weinig. Oude eruit en nieuwe erin kost wat moeite. Op Youtube zijn er filmpjes van.
Renault 5, Renault 5C, Citroen BX, BMW 316i , Volvo V70,
Mitsubishi Pajero, Toyota HiLux, Toyota LandCruiser
Jaguar XJ 4.0, Saab 9-3 S Cabrio, Volvo V70
Saab 9-3 SE Cabrio

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6578
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Probleem warm starten.

Bericht door RoccoH » wo 17 jun, 2020 22:33

Robinson1 schreef:
wo 17 jun, 2020 18:41
Het zou zomaar met de brandstof accumulator te maken kunnen hebben.

Probeer de zoekfunctie maar eens :wink:
Sinds wanneer heeft een 16V een brandstofaccumulator, of sinds wanneer heeft een 900 classic cabrio een 8V motor? ;)

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Probleem warm starten.

Bericht door turbopilot » wo 17 jun, 2020 22:47

fff dan helpen de linkjes ook niet :oops:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
Robinson1
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1469
Lid geworden op: zo 15 mei, 2011 14:53
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Probleem warm starten.

Bericht door Robinson1 » do 18 jun, 2020 6:31

Oeps, dan wordt het toch tijd dat ik de “collectie “ uit ga breiden. Om zodoende een juist advies uit te kunnen brengen (nu de wederhelft nog overtuigen van de noodzaak).
9-5 ‘04 Vector Steelgrey B235L op LPG de daily SOLD
9000 2.3 Anni 1997 Scarabee
900 T8 combi coupe ‘84
900 i, 8 klapper uit 1984. De 2-deurs Sedan (project car)
9-3 FPT stage 1, sold

(p.s. I Know that you are just jealous that the little voices are talking to ME)

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Probleem warm starten.

Bericht door Vyv » do 18 jun, 2020 8:07

MartinSE schreef:
wo 17 jun, 2020 21:41
Zou ook je BDP sensor kunnen zijn. Heb het zelfde probleem gehad met een Saab 9-3. Ding vervangen en probleem weg. Sensor kost weinig. Oude eruit en nieuwe erin kost wat moeite. Op Youtube zijn er filmpjes van.
En een BDP sensor heeft een c900 ook al niet (alleen de 2.1i 16v wel).

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 4149
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Probleem warm starten.

Bericht door Sonab » do 18 jun, 2020 8:44

Ben nu dan wel benieuwd wat het wel zou kunnen zijn!
Blok moet dus echt geheel koud zijn om aan te willen slaan.
In hoeverre werkt eea wél tijdens de (warme) startpoging?
Evt. testen of er ontsteking is (1 bougiekabel tijdens de start met een geïsoleerde tang tegen metalen onderdeel houden) en kijken of er vonkjes zijn) en of er brandstof komt (dopje uit inlaatspruitstuk trekken, wat remmenreiniger of starthulp oid inspuiten, dopje terug en dan proberen te starten, loopt ie dan wel heel even dan is de brandstofaanvoer het probleem).
Zijn er ook nog andere bijzonderheden qua motorloop?
Met een gare WUR zou je toch eerder koude start dan warme start problemen verwachten, of zie ik dat verkeerd?
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart

Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6578
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Probleem warm starten.

Bericht door RoccoH » do 18 jun, 2020 8:47

Dit is een 16V dus geen WUR aanwezig!

De BDP sensor is specifiek een Hall-sensor, en die zit bij de 16V injectie modellen achter de krukaspoelie en bij de 16V turbo modellen binnenin de verdeler.

De variant achter de poelie is wel stukken duurder dan de BDP sensor van een 9-3 ;)

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 4149
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Probleem warm starten.

Bericht door Sonab » do 18 jun, 2020 9:24

Als deze sensor het niet doet is toch kenmerkend dat tijdens het starten de toerenteller dood in de hoek blijft liggen?
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart

Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)

Gebruikersavatar
Martindr
Donateur
Donateur
Berichten: 140
Lid geworden op: di 13 jun, 2017 13:36
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Probleem warm starten.

Bericht door Martindr » zo 21 jun, 2020 20:35

heb precies hetzelfde gehad, bij mij was de accu op (zit naast turbo / uitlaat bij mij en wordt aardig warm).
Nieuwe accu en het was weer klaar.

Maar het kan natuurlijk van alles zijn zoals je leest
900 LPT 1991 zwart cabrio

ROBERT.POST
Geregistreerd lid
Berichten: 3
Lid geworden op: do 18 jun, 2020 18:25
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Probleem warm starten.

Bericht door ROBERT.POST » ma 13 jul, 2020 21:03

Heb hetzelfde probleem, Saab 9-5 2.3 2001, automaat 350k. Vaak geen probleem, maar als ik de auto na een kort ritje neerzet en een half uur later wil starten, dan draait de startmotor niet rond, je hoort wel een klik.
Inmiddels 7! Keer de ANWB erbij gehad, de accu is vervangen, de startmotor ( was door een allround garage kapot geslagen) de kabels zijn vernieuwd naar de startmotor. En vandaag weer het probleem. (De auto starte nadat er 18 volt op werd gezet door ANWB)
(Recent sloeg de auto ook in limpmode, een twijfelachtige positiesensor, na reset dit probleem niet meer gehad)
Nu heb ik 2 opties Bdp sensor, positiesensor.
Ik ga naar de Saab specialist, maar zijn er andere suggesties?

gunar
Geregistreerd lid
Berichten: 4253
Lid geworden op: di 04 dec, 2007 13:43
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Probleem warm starten.

Bericht door gunar » ma 13 jul, 2020 22:07

Ontstekingsmodule.

Bij warme motor ontstekingsproblemen (wil in casu dan niet meer starten. Wel na bijvoorbeeld een halve dag = dan weer flink afgekoeld geraakt) doordat elektrische weerstand dan te hoog is (module kan door slijtage de weerstand niet meer binnen de toleranties van de ontsteking houden).
Tijdens lopen motor kan de toerenteller schommelen. Geen teken van bdp sensor probleem maar wederom van die weerstand problematiek, van in de ontstekingsmodule.

Secundair: Bobine zou ook nog kunnen als probleem veroorzaker alsmede de bedrading van het ontstekingssysteem (tussen verdeler en ontstekingsmodule, tussen bobine en verdeler).
Toe schat laat jij de Saab nog even uit.
Samen Saabs kieken ! 😍
All’s was bruuchsch uf dr Wält, das isch Liebi ...Saab... Ewigi Liäbi..!!! ❤️
+ Katze «Brigadier Broccoli» war 😿 Teil des Schweizer Militärs. Je so süss üsi Broccoli... Süessi Meite.

ROBERT.POST
Geregistreerd lid
Berichten: 3
Lid geworden op: do 18 jun, 2020 18:25
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Probleem warm starten.

Bericht door ROBERT.POST » ma 13 jul, 2020 22:40

Dank je Gunar!

Plaats reactie