De Groene Turbosloep

1978-1993
Gebruikersavatar
Joopyboy
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 1143
Lid geworden op: wo 16 feb, 2011 14:51
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: De Witte Gasbak

Bericht door Joopyboy » wo 04 dec, 2019 17:28

Mooi dat je nu weet wat het was (en dat mijn luchtmassameter je heeft mogen helpen met het zoeken naar de oorzaak).
Veel rijplezier verder :O:
95 V4 ('73), toreador rood (R2-B): sinds 2018
900 T8 sedan (‘87), ambassadeurs blauw: sinds 2023
900i 16v ('92), nocturne blauw metallic: 2011-2024

Gebruikersavatar
Pruttel
Geregistreerd lid
Berichten: 112
Lid geworden op: wo 10 apr, 2019 14:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: De Witte Gasbak

Bericht door Pruttel » wo 26 feb, 2020 14:40

Update:
Vier nieuwe KYB Excel-G dempers liggen klaar, alsmede een setje HD achterveren om de tank op te vangen. Laatste tijd hangt de auto steeds verder door, volgend weekend pak ik dat gelijk met motoroliewissel en bakoliewissel. Inmiddels al de 2 ton gepasseerd. As we speak staat er 200458 km op de odometer. Met dit schema kom ik aan de 40.000 km/jaar, dus de hogere mrb op gas is al dubbel en dwars terugverdient!

Dan nog een vraag: weet iemand welke aansluiting op de ECU de continuvoeding is? Mijn ECU zit rechtsvoor in de cabine, bij de voetenbak. Het betreft een Bosch LH 2.4 systeem. Ik wil er graag een relais tussen zetten dat ik schakel met het contactslot, om zodoende de ECU bij elke start te resetten. De huidige ECU leert namelijk slecht in en gaat foutief adapteren na een tijdje, wat het rommelig lopen en uitvallen verklaart.
1991 Saab 900i 5Drs Cirrus wit (ex) (153B)
1993 Saab 900i 3Drs Ruby rood (ex) (242)
1993 Saab 900 S 3Drs Scarabee groen (230)

Ik vernaggel niets tijdens het reparen; ik maak het gewoon al vast los zodat de specialist er makkelijker bij kan :D

Gebruikersavatar
Pruttel
Geregistreerd lid
Berichten: 112
Lid geworden op: wo 10 apr, 2019 14:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: De Witte Gasbak

Bericht door Pruttel » di 24 mar, 2020 23:14

Wederom tijd voor een update, omdat we dankzij de corona-crisis tegen wil en dank wat tijd overhouden voor de hobby.

Twee weekenden geleden zijn de nieuwe schokdempers onder de auto gekomen i.c.m. nieuwe HD achterveren. Wat een verschil! De auto rijdt merkbaar strakker, is iets stugger en trekt ook minder op de snelweg. Daarnaast is de kont niet meer doorgezakt, maar staat de auto netjes horizontaal. Ik kan eindelijk weer mensen meenemen zonder overal aan te lopen :). Ik heb ook nog stabilisatorstang rubbers besteld, maar nog geen tijd/brug gehad om deze te monteren. Komt eraan dus.

Helaas is er ook weer het nodige om te vervangen de komende tijd. Het kleppendeksel zweet nogal, dus een nieuwe pakking staat in bestelling. Daarnaast vermoed ik nog steeds dat ik ergens een vacuümlek heb, want het blijft een beetje rommelen stationair (iets wat mijn vorige 900i totaal niet deed). Dus ik heb ook een inlaatpakking besteld, die moet er t.z.t. ook in. Dan is het ook weer tijd voor nieuwe olie + filter. Ook staan de zomerbandjes op 15" cross spokes er weer onder, ik zie het geen winter meer worden.

En natuurlijk ook even de obligate plaatjes van een fijn voorjaarsritje op de Ooijsedijk. Zoals te zien zit er geen spoiler meer op de auto; deze was gekit en kwam los. Heb sindsdien het nog niet aangedurft deze te kitten en schroeven vind ik al helemaal wat tricky (men creëert immers nieuwe kansen voor roestplekken). Deze kale-saab-look bevalt me overigens ook best prima.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kortom, op naar de volgende 20.000 km op LPG. Dit karretje gaat nog wel even door.
1991 Saab 900i 5Drs Cirrus wit (ex) (153B)
1993 Saab 900i 3Drs Ruby rood (ex) (242)
1993 Saab 900 S 3Drs Scarabee groen (230)

Ik vernaggel niets tijdens het reparen; ik maak het gewoon al vast los zodat de specialist er makkelijker bij kan :D

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur
Donateur
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Witte Gasbak

Bericht door vel0city » di 24 mar, 2020 23:49

Wat staan cross-spokes toch mooi op een Classic, ik zou ze bijna zelf onder m'n eigen 5-deurs willen zetten... :wink:

Waar zweet het kleppendeksel precies? Mijne zweette/lekte een beetje rond de ontekingsverdeler, een nieuw ringetje erin en dat was verholpen, de oude was zo plat als een pannenkoek en zo hard als een baksteen. Is makkelijk te doen zonder het hele deksel te hoeven lichten.

Voor het vacuümlek zou ik ook kijken of alle slangen nog heel zijn en goed vast zitten. Ik had het probleem ook maar dan met m'n ventilatie selectieknop die niks meer deed, bleek de kleppendeksel ontluchting niet helemaal in z'n gaatje te zitten waardoor er veel minder vacuüm werd gezogen... Teruggeduwd en alles werkt weer zoals het hoort :D Tenzij je dat natuurlijk al hebt gedaan en dat alles het niet is :)

Gebruikersavatar
Pruttel
Geregistreerd lid
Berichten: 112
Lid geworden op: wo 10 apr, 2019 14:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: De Witte Gasbak

Bericht door Pruttel » do 26 mar, 2020 15:08

[]

De kleppendekselpakking zweette op meerdere plaatsen, waardoor de kop wat vettig werd. Ik heb het één en ander eerst goed schoongemaakt en gisteravond een nieuwe pakking ertussen gezet. De 'halve maantjes' die op de kopse kanten in het verlengde van de nokkenassen liggen heb ik met een beetje extra vloeibare pakking aangevuld. Lijkt vooralsnog helemaal dicht te zijn, eerst maar een paar honderd kilometers aankijken.

Motor ziet er verder echt keurig netjes uit. Wordt wel weer tijd om de olie te wisselen, die is wat donker geworden. Gelukkig vervuilt LPG de olie niet zo snel.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Vyv op do 11 jun, 2020 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige qoute
1991 Saab 900i 5Drs Cirrus wit (ex) (153B)
1993 Saab 900i 3Drs Ruby rood (ex) (242)
1993 Saab 900 S 3Drs Scarabee groen (230)

Ik vernaggel niets tijdens het reparen; ik maak het gewoon al vast los zodat de specialist er makkelijker bij kan :D

Gebruikersavatar
Pruttel
Geregistreerd lid
Berichten: 112
Lid geworden op: wo 10 apr, 2019 14:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: De Witte Gasbak

Bericht door Pruttel » za 09 mei, 2020 23:47

En zo zijn we weer een tijdje en wat kilometers verder...

Door het vele thuiswerken en het af moeten zeggen van vele afspraken die anders in-person zouden zijn, staat de Saab op de meeste dagen helaas stil. Omdat vanuit het werk ook na deze heel corona-crisis het thuiswerken en afspreken via Teams vast onderdeel wordt, is de verwachting dat mijn jaarlijkse kilometrage langzaam maar zeker gaat aflopen. De afgelopen negen maanden heeft de auto in mijn bezit ruim 23.000 kilometer gereden, waarvan elke kilometer met een glimlach op het gezicht.

En toch... de zoektocht naar een vervanger is ingezet. Maar om ook de fondsen de komende tijd te spekken en af te wachten tot de juiste 900S voorbij komt, zet ik de auto nu al te koop. Zonder noodzaak van een snelle verkoop kan ik dan wachten tot een geschikte baas zich voor het juiste bedrag meldt. De afgelopen tijd heb ik nogmaals gebruikt om de auto voor de verkoop klaar te maken. Eind april is ze nog weer goed vertroeteld door Heijnes, met een grote beurt waarbij alle filters (incl. benzine- en interieurfilter) zijn vervangen en nieuwe bougies zijn gestoken. Een APK-rapport zonder opmerkingen verder en een niet meer lekkend kleppendeksel zijn ook vooruitgangen. Ten aanzien van het matig stationair lopen heeft het reinigen van het gasklephuis enorm geholpen; hier kwam een enorme zooi uit en de gasklep zat ook lichtjes vast. Deze heb ik samen met de gaskleppositiesensor (vier keer woordwaarde) opnieuw afgesteld en de auto loopt weer mooi.

Nog één keer een paar plaatjes van de Witte Gasbak, omdat foto's het enige is wat resteert als ze hopelijk in handen van een andere liefhebber nog eens 205.000 km verder mag zoeven over 's lands wegen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
1991 Saab 900i 5Drs Cirrus wit (ex) (153B)
1993 Saab 900i 3Drs Ruby rood (ex) (242)
1993 Saab 900 S 3Drs Scarabee groen (230)

Ik vernaggel niets tijdens het reparen; ik maak het gewoon al vast los zodat de specialist er makkelijker bij kan :D

Gebruikersavatar
Pruttel
Geregistreerd lid
Berichten: 112
Lid geworden op: wo 10 apr, 2019 14:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Van Witte Gasbak naar Groene Turbosloep

Bericht door Pruttel » di 09 jun, 2020 18:52

Zo, het is weer eens tijd om in de pen te klimmen.

Na vlotte verkoop van mijn vorige classic, de welbekende Witte Gasbak op LPG-G3, werd het tijd om rustig rond te kijken naar een goede vervanger. De eisen voor een nieuwe auto waren (buiten budget om) op één hand te tellen:
1. CombiCoupe 3 of 5 deurs;
2. Het moet een kleur hebben;
3. Minimaal LPT;
4. Handbak;
5. Geen noemenswaardige roest.

Ondanks het plan om een tijdje op te sparen zat ik al binnen drie minuten na verkoop van de Witte Gasbak al te kijken naar iets nieuws. Meerdere auto's bekeken, maar telkens op danwel de roest danwel de mechaniek afgeknapt. Toen toch maar eens eis nummer één het raam uit gedonderd en langsgeweest bij de auto die het is geworden. Na een korte proefrit en een goede ronde rondom de auto zag ik er wel brood in. Leer, turbo, handbak, primair 8.5, vers uit de spuitcabine, prima onderstel, motor die goed trekt en overall gewoon een goede indruk achterlatende... Koen was om. Nu de centjes nog. Gelukkig werd die passage geen maandenlange spaartocht, maar kwam met het ontvangen van vakantiegeld de verkoop rond.

En zodoende staan we nu op dit punt. Op de parkeerplaats staat mij, as we speak, een scarabee groene driedeurs LPT uit 1993 toe te schijnen. Lederen interieur uit een vroege 9000, 358.xxx kilometers gelopen. Auto beschikt over een 8.5 primair, wat enorm wennen is na een primair 6 non-turbo te hebben gereden. De 8.5 is echt een cruise-overbrenging, voor vlotte acceleratie moet je toch even een keertje terugschakelen. Verder heeft de auto een 9000 intercooler, met een echte doorn in het oog: De TURBO INTERCOOLER-buis, die de 900 motorruimte zo typeert, is afwezig. Op de plaats daarvan zit er een saai aluminium buisje met twee rubberen moffen op zijn plek.

Zijn er dan nog plannen met de auto? Oh jazeker. Inmiddels heb ik een aantal gebreken al vastgesteld, welke ik in de komende tijd langzaam maar zeker wil verhelpen. Bovenaan het lijstje staat een nieuwe koppelingset inclusief cilinders, krukaskeerring en druklager. De koppeling zit laag, het pedaal is vrij zwaar en de platen bonken bij aangrijpen. Dit dan maar allemaal tezamen met oliewissel van motor- en bakolie.
Dan de remmen, die plakken een klein beetje. De handrem komt wel goed los, maar omdat er een onderhoudshistorie korter dan mijn eerste draft voor masterthesis bij zit moet het gewoon goed gecheckt worden.

Naast het onderhoud heb ik ook wel ideeën over wat ik verder met de auto op termijn zou willen doen. Daar zit onder meer de kernwoorden 16", bilstein en Simons in begrepen, dus het laat zich raden waar de toekomst hopelijk naartoe gaat. Vooralsnog wil ik eerst de auto weer even op punt zetten voordat we met de leuke dingen beginnen.

Dan gelijk nog maar wat vragen voor we doorgaan naar de foto's:
1. Ik ben op zoek naar de rubberen stripjes die tussen de achterbumper en carrosserie zitten op de achterschermen. Deze ontbreken en ik wil niet dat ze de lak gaan bekrassen met het oog op roestpreventie. Waar kan ik deze vinden of heeft iemand deze nog liggen?
2. De cruisecontrol werkt niet, waar kan ik het beste beginnen met het onderzoek?

Dan nu: FOTO'S


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
1991 Saab 900i 5Drs Cirrus wit (ex) (153B)
1993 Saab 900i 3Drs Ruby rood (ex) (242)
1993 Saab 900 S 3Drs Scarabee groen (230)

Ik vernaggel niets tijdens het reparen; ik maak het gewoon al vast los zodat de specialist er makkelijker bij kan :D

Gebruikersavatar
Pruttel
Geregistreerd lid
Berichten: 112
Lid geworden op: wo 10 apr, 2019 14:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Van Witte Gasbak naar Groene Turbosloep

Bericht door Pruttel » do 11 jun, 2020 14:57

Gisteravond na een bezoekje aan mijn ouders op de terugweg een appje van moeders: "Je auto lekt, er ligt allemaal olie op de oprit!"....

Korte inspectie verder: blok behoorlijk nat, beide keerringen lijken flink te lekken, daarnaast is ook het stuurhuis aan de rechterzijde behoorlijk nat en lopen druppels olie langs de framebalken om op de grond te druppelen ter hoogte van de voordeur. Kak. Weer een paar dingen voor op het lijstje "Things to do".
1991 Saab 900i 5Drs Cirrus wit (ex) (153B)
1993 Saab 900i 3Drs Ruby rood (ex) (242)
1993 Saab 900 S 3Drs Scarabee groen (230)

Ik vernaggel niets tijdens het reparen; ik maak het gewoon al vast los zodat de specialist er makkelijker bij kan :D

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Van Witte Gasbak naar Groene Turbosloep

Bericht door Vyv » do 11 jun, 2020 15:29

Ach... koppeling stond op de planning, dan kan je die keerring ook gelijk meepakken.

Gebruikersavatar
joep97
Donateur
Donateur
Berichten: 2861
Lid geworden op: do 04 aug, 2011 21:32
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Van Witte Gasbak naar Groene Turbosloep

Bericht door joep97 » do 11 jun, 2020 16:31

Gave bak hoor! Een van de interessantere auto’s die recent te koop hebben gestaan. Overigens is het interieur juist uit een late 9000; een Anniversary om precies te zijn. Onder andere te herkennen aan het vliegtuiglogo in de rugleuning. Balen dat ie zoveel lekt, maar de oplossing stond met ander onderhoud al op de planning. Voor nu het oliepeil even goed in de gate houden, voor je nog meer stuk hebt. Veel plezier ermee :O:
'83 900 CD ONK
'65 96 tt ONK
‘08 9-3 TiD “Griffin”
‘01 9-3 Aero cabrio
‘02 9-3 Anni
‘96 Jag XK8
Verkocht: '83 900Gls, '01 9-3, ‘73 99 Verona groen, ‘03 Jaguar XJ, ‘72 Jaguar XJ, '92 900S, '07 9-3 V6, '99 9-3, '92 caab, ‘73 Jag XJ, ‘84 99, '11 9-3 caab, '89 en ‘90 900 turbo cabrio

noee
Geregistreerd lid
Berichten: 450
Lid geworden op: wo 05 jan, 2011 21:31
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Van Witte Gasbak naar Groene Turbosloep

Bericht door noee » zo 14 jun, 2020 14:35

Leuk hoor een late 1993! Broertje staat hier in de garage, waarbij het kenteken met GF begint. Ook een scarabee 1993 LPT (zonder primair 8.5 gewoon nog origineel)

Veel plezier met rijden (en wie weet komen we elkaar eens tegen...) Misschien een kleine kans want afgelopen jaar heeft mijn 1993er maar 1500kms erbij geklokt :roll: ... (kleine thuis erbij :mrgreen: )

Enjoy! Groet Noë
Keep the Turbo's spinning :-)
Saab 900 Classic LPT + intercooler - 1993 - scarabee groen
Saab 9-3 Sport Estate 1.8t - 2008 - Ice blue

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12486
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: Van Witte Gasbak naar Groene Turbosloep

Bericht door Krizzie » ma 15 jun, 2020 10:12

Leuke basis lijkt mij! :D

Hang eens een turbodrukmeter aan de motor, want ik heb ook een primair 8.5 en ook op basisdruk wil die prima vooruit! (0.5 bar, wat niet veel scheelt met een LPT)
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
Pruttel
Geregistreerd lid
Berichten: 112
Lid geworden op: wo 10 apr, 2019 14:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Van Witte Gasbak naar Groene Turbosloep

Bericht door Pruttel » wo 01 jul, 2020 20:32

[]
Hij loopt ook wel prima, maar het is niet veel vlotter dan een 900i met primair 6 😂. Koppel is daarentegen wel fijn!

Ik ben trouwens aan het uitvogelen wat mijn check engine veroorzaakt. Ik krijg code 13225 uitgelezen, wat duidt op foutief lamba-signaal. Met de multimeter wezen meten, maar geen fatsoenlijke waardes kunnen ontfutselen. Er lijkt geen spanning op de connector van de preheater te zijn (vanaf ecu). Iemand een slimme vondst of tip?
Laatst gewijzigd door Sander op vr 17 jul, 2020 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
1991 Saab 900i 5Drs Cirrus wit (ex) (153B)
1993 Saab 900i 3Drs Ruby rood (ex) (242)
1993 Saab 900 S 3Drs Scarabee groen (230)

Ik vernaggel niets tijdens het reparen; ik maak het gewoon al vast los zodat de specialist er makkelijker bij kan :D

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6578
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Van Witte Gasbak naar Groene Turbosloep

Bericht door RoccoH » do 02 jul, 2020 12:13

Pre-heater is alleen in het begin (eerste 30 seconden ofzo) werkzaam om de lambdasonde zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur te brengen. Daarna staat er geen spanning meer op en moet de lambdasonde een wisselend signaal gaan afgeven, pendelend tussen de 0 en 1 V (of 0,1 - 0,9 V). Gewoon aangesloten op de stekker meten bij draaiende warme motor.

Gebruikersavatar
Pruttel
Geregistreerd lid
Berichten: 112
Lid geworden op: wo 10 apr, 2019 14:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Van Witte Gasbak naar Groene Turbosloep

Bericht door Pruttel » vr 03 jul, 2020 23:51

[]
Nou, die is zo dood als een pier... Geen enkel voltage op de enkele draad. Dat wordt dus een nieuwe lambasonde steken 😉
Laatst gewijzigd door Sander op vr 17 jul, 2020 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
1991 Saab 900i 5Drs Cirrus wit (ex) (153B)
1993 Saab 900i 3Drs Ruby rood (ex) (242)
1993 Saab 900 S 3Drs Scarabee groen (230)

Ik vernaggel niets tijdens het reparen; ik maak het gewoon al vast los zodat de specialist er makkelijker bij kan :D

Plaats reactie