900 Turbo Classic wil niet starten

1978-1993
Ariewhr
Donateur (2x)
Donateur (2x)

900 Turbo Classic wil niet starten

Bericht door Ariewhr » zo 15 sep, 2019 12:06

Hallo allemaal,

Allereerst zal ik me even kort voorstellen. Ik ben Arie en woon in Friesland. In december 2018 heb ik een Saab 900 Turbo cabrio uit 1989 gekocht, met het doel om deze op te knappen en als projectauto/zomerauto" te gebruiken. De auto heeft in 2018 nog maar een paar kilometer gemaakt. En sinds december staat hij stil. Ik had namelijk nog wat andere projectjes lopen.

Nu ik met de auto bezig kan/ga valt mij gelijk op dat de auto slecht/niet start. Echter kan ik er niet achter komen waardoor dit komt.

Wanneer ik de sleutel naar de start positie draai hoor ik alleen een relais klikken in de motorruimte. Ook wanneer de startmotor niet aangesloten is.
Op dat moment gat er wel 12v naar terminal 50 op het startmotor relais. Ook staat er gewoon 12v op terminal 30.

Nu was ik in de veronderstelling dat het startmotorrelais stuk zou zijn. Maar ook met een tweede startmotor heb ik geen resultaat..

Waar zou dit aan kunnen liggen, en hoe fix ik dit?

Groeten Arie,

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: 900 Turbo Classic wil niet starten

Bericht door Saapie » zo 15 sep, 2019 12:35

Het kan aan de volgende zaken liggen:

1. Massapunt slecht
2. Bobine niet fris meer
3. Verdelerpunten / contactpunten in de verdeelkap (loopt ie slecht, slaat af)
4. Bougies niet fris meer
5. Accu te zwak.
6. Benzinepomp slecht, of benzine zelf overdatum.
7. Ben vast nog iets vergeten

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » zo 15 sep, 2019 13:53

Je weet 100% zeker dat je accu goed is?

Ariewhr
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ariewhr » zo 15 sep, 2019 16:03

Saapie schreef:
zo 15 sep, 2019 12:35
Het kan aan de volgende zaken liggen:

1. Massapunt slecht
2. Bobine niet fris meer
3. Verdelerpunten / contactpunten in de verdeelkap (loopt ie slecht, slaat af)
4. Bougies niet fris meer
5. Accu te zwak.
6. Benzinepomp slecht, of benzine zelf overdatum.
7. Ben vast nog iets vergeten
Twee weken geleden ben ik met de Saab naar de garage heb gereden. Toen ik daar weer weg wou startte hij ook niet met de startmotor, maar wel door hem in de versnelling te rollen. Toen naar huis gereden waar hij ook weer niet startte. Hij wil dus wel lopen, alleen de startmotor krijgt iets niet. Nu lijkt het mij sterk dat beide (zou wel toevallig zijn) relais van de startmotoren stuk zijn. Maar dat kan natuurlijk. Hoe kan ik dat controleren?

De bougies, verdelerkap en de accu zijn vervangen bij de garage.
Gele aero schreef:
zo 15 sep, 2019 13:53
Je weet 100% zeker dat je accu goed is?
Zie hierboven. Accu is dus vervangen en heeft 12.5+v. Dat zou dus goed moeten zijn.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 15 sep, 2019 17:15

Contact slot?

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » zo 15 sep, 2019 22:15

Maak zelf een massa punt met een start kabel. 1 klem op massa van de startmotor en de andere op de min van de accu.
Wat doet hij dan!?

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » ma 16 sep, 2019 5:38

Als ik het goed begrijp wil de auto dus wel starten, maar niet met de startmotor?? Dan hoef je niet naar ontsteking of brandstofsysteem te kijken.

Toch nog eens kritisch kijken naar; accu (ik heb met een nieuwe, defecte accu, wel eens een zelfde storing gezien), contactslot, massapunten en eventuele aanwezigheid van een (storing veroorzakende) startblokkering.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 18 sep, 2019 14:51

Controleer ook even de kabel van start naar de accu / spanningswisselaar. Kan kortsluiting geven.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » wo 18 sep, 2019 16:06

Een breuk bedoel je, bij kortsluiting slaan de vonken je om de oren als je een nieuwe accu aansluit of met startkabels probeert over te starten.

Als hij niet wil via contactslot en de stroomvoorziening is op peil

In z’n vrij
Op kontact
Met een draadje rechtstreeks van de accu naar kleine aansluiting op de startmotor
Moet hij eigenlijk aanslaan
Draait alleen de startmotor rond, dan is het de aansturing van de startmotor
( als het een onderliggende startmotor betreft, vaak door slechte kabels er naar toe) bij bovenligend nog niet gehad, maar ja uitsluiten is altijd een optie)

Ariewhr
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ariewhr » di 01 dec, 2020 17:25

Na een jaar niet naar de auto omgekeken te hebben ivm andere prioriteiten, moet ik hem nu van z'n plek krijgen ivm een verhuizing. Het liefst rijdend natuurlijk.

Ik heb geprobeerd de accu rechtstreeks op het startmotor relais te zetten. Hij gaf dan een tik, maar ging niet rond. Dit is met een nieuwe startmotor.. Iemand enig idee hoe dat kan?

Verder heb ik nog wat bedrading problemen met het burglar alarm. Onder mn achterbank ligt een rood kastje van Elkron, type CA 02 RS. Is dit een originele onderbreker? Ik zou graag meer informatie over dit kastje willen hebben mbt het aansluiten hiervan. Er komen nu 3 draden uit (Rood, blauw en zwart) en hij heeft nog 14 andere aansluitingen, maar welke kabel waar hoort kan ik nergens vinden.

Bij het dashboard zitten ook nog twee kastjes van Getronic. Die hoor ik nu steeds schakelen, en dan gaat het rechter knipperlicht knipperen. Dit zal ook iets met de onderbreking te maken hebben?

Als iemand meer informatie heeft over dit systeem zou dat super zijn. Met de elektrische schema's van Bentley kom ik er niet helemaal uit..

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » di 01 dec, 2020 17:40

De meeste alarmsystemen hebben een bypass op het start / benzinepomp relais. Kijk eens links bij de ecu. Daar zitten twee relais boven. En volg de draden. Kijk ook even onder het zekeringshuis of daar lassen in de kabels zijn gelegd.

Ariewhr
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ariewhr » di 01 dec, 2020 21:20

Ik ben nog niet helemaal thuis in de Saab wereld. Zover ik weet zit de ecu onder het dashboard aan de rechter kant?
Net gauw even gekeken, maar ik kon niet veel zien zonder het dashboard eruit te moeten halen. Klopt dat?

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » di 01 dec, 2020 21:23

Zit achter het tapijt. de metalen plaat voor de deur los draaien (3 torx schroefjes) en je kunt het tapijt zo naar binnen klappen. :)

als je met een kabel direct op de startmotor hebt gezeten, was dit gok ik op de poot waarmee normaal het startrelais ingeschakeld word? Als je de uitgaande poot van het startrelais pakt, zou de startmotor moeten draaien voor zover ik weet. (die met het blanke kabel van het relais naar de motor toe.)

Ariewhr
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ariewhr » di 01 dec, 2020 21:27

Zover was ik inderdaad. Maar links boven de ecu kan ik slecht zien. Daar moeten dus die relais zitten, en mogelijk dus een bypass?

Ik heb inderdaad geschakeld op het contact waarop normaal de stuurstroom op komt. Als ik dat deed gaf hij wel een tik, maar ging hij niet draaien..

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » di 01 dec, 2020 22:24

Sorry ik bedoelde rechts...stom stom stom

Plaats reactie