Trillen motor...

1978-1993
Plaats reactie
doktorevil
Geregistreerd lid

Trillen motor...

Bericht door doktorevil » do 10 jun, 2004 8:38

Heren en dames,

Ik heb gisteravond in een forty met 355.000 km op de teller mogen rijden. Dat is op zich niets speciaals. Ware het niet dat ik deze wil aanschaffen voor mijn vriendinnetje dat vrij recent haar rijbewijs heeft gehaald (ik word wel eens wat zenuwachtig als ze mijn T16 meeneemt, bezitterig? ik? :? ).
In ieder geval, bij een snelheid van 100 / 120 km/h geeft deze forty trillingen. En wel met name als je gas bijgeeft. Tot de 100 geen probleem danwel trillingen.

Waar kan dit op duiden? Gare versnellings bak? Of slecht gemonteerde/gebalanceerde wielen?

Bedankt,

Tijn

janmar
Geregistreerd lid

Re: Trillen motor...

Bericht door janmar » do 10 jun, 2004 11:07

qua geluid trillingen of qua gevoel in het stuur??

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » do 10 jun, 2004 13:06

In het stuur.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » do 10 jun, 2004 13:58

Indien alleen trillingen bij het acceleren (niet constant of uitrollen) dan zouden de aandrijfassen/klossen aan de bak ruim kunnen zijn. Heb het zelf ook gehad en dat was toen de remedie. Avondje kussen en je bent klaar!

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 10 jun, 2004 14:23

Ik heb ook last gehad van een trillende auto bij accelereren. Na het monteren van andere banden was het verdwenen. Als je jouw voorwielen even op de Forty zet, weet je meteen of het de oorzaak is.

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » vr 11 jun, 2004 9:06

Style & Co on the mov schreef:Indien alleen trillingen bij het acceleren (niet constant of uitrollen) dan zouden de aandrijfassen/klossen aan de bak ruim kunnen zijn. Heb het zelf ook gehad en dat was toen de remedie. Avondje kussen en je bent klaar!
Dat is altijd leuk, een avondje knutselen. Wat heb ik daarvoor nodig?
Zijn die aandrijf assen per stuk compleet verkrijgbaar? En zo ja wat is een redelijke prijs?

Grt,

Tijn

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » vr 11 jun, 2004 9:33

ik heb ze toen van een sloper afgehaald, die die klachten niet had!. Dus de assen met bijbehorende klossen aan bak. Als je ze dus niet nieuw koopt zul je deus 2x de excercitie moeten doen. Edoch leerzaam. Als de bak al uit de donorauto ligt is het natuurlijk een fluitje van een cent; weerskanten 8 boutjes los (let op zitten langen tussen) en deze met bijbehorende assen monteren op je auto die 'gestript' staat te wachten. Zou dit setje (klossen/assen) altijd bij elkaar houden ivm gelijke mate van slijtage.
Let even op bij het verwijderen van klossen aan weerszijden van de bak... op veler verzoek: doe het 1 voor 1! dus eerst links demonteren en weer monteren en dan rechts. Zo voorkom je mogelijke problemen met differtentieel in bak.
Ik heb eigenlijk geen idee wat het zou moeten kosten maar 50 euro als ze nog uit een goede sloper gehaald moeten worden lijkt mij een faire prijs.
succes!

S@@B
Geregistreerd lid

Bericht door S@@B » vr 11 jun, 2004 12:42

Het verwisselen stelt inderdaad niet veel voor. Toch moet je er geloof ik wel mee uitkijken. Het afstellen van de speling luistert erg nauw. Ik heb het verwisselen ook zelf gedaan (uit nood geboren) maar ik zoek nog een vakman voor het afstellen.

Ik schrijf niet uit ervaring maar praat (ff uit mijn hoofd) de Vraagbaak na. Bentley en Haynes zeggen er niets over.
Als je de klossen er op hebt zitten moet je de totale speling naar links / rechts meten. Vervolgens tel je bij de gevonden waarde nog 0,2 mm (!!!) op. Dan koop je een aantal vulringen voor de gevonden waarden. Vervolgens haal je de klossen weer los en verdeel je de vulringen (die zijn zo dun als een A4-tje) tussen de linker en de rechter klos.

Mijn verhaal is misschien niet helemaal loepzuiver maar het was wel zoiets. Mijn schuifmaatje kan deze mini-spelingen in ieder geval niet meten. Ik weet ook niet wat er gebeurt als de speling afwijkt, maar ik zou daar toch eerst wat dieper induiken.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » vr 11 jun, 2004 14:30

technisch gezien klopt dit maar als je van een goede donor alles 1 op 1 overzet... dan heb je dat probleem toch niet met meten, ringetjes etc.? Het was goed op de oude donorauto en is dus ook goed op je eigen auto!

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » vr 11 jun, 2004 14:32

Mijn onderstaande methode is uit puur praktisch en probleemoplossend oogpunt bezien. Uiteraard zou je exact volgens S@@B's methode moeten werken om àlle fouten uit te sluiten die mogelijkerwijs wel in mijn methode kunnen sluipen

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » vr 11 jun, 2004 15:16

ja, dat zou inderdaad kunnen. Maar ik vind jou aanpak toch aansprekender.

Eerst maar eens een donor auto zoeken of losse aandrijfassen. In het eerste geval zal ik ze 1 op 1 overzetten, in het tweede geval word het meten.

Bedankt zover,

Tijn

S@@B
Geregistreerd lid

Bericht door S@@B » vr 11 jun, 2004 16:20

Maar ik vind jou aanpak toch aansprekender.
Gaat het wel om je eigen auto? :wink: Je moet het uiteraard zelf weten, maar ik werd gewaarschuwd hier niet mee te experimenteren. Mij is verteld dat de vulringen bij de combinatie beker én versnellingsbak horen. Misschien ben ik TE voorzichtig, maar ik raad je toch echt aan om het eens aan iemand te vragen die er echt verstand van heeft (en dat zijn style en ik alletwee niet) voor je gaat klussen. Toch sonde als je je differentieel in de soep draait door verkeerde toleranties. De as draait net zo hard als je wielen; dus ALS het kwaad kan, kon het wel eens heel hard gaan.
Mijn onderstaande methode is uit puur praktisch en probleemoplossend oogpunt bezien. Uiteraard zou je exact volgens S@@B's methode moeten werken om àlle fouten uit te sluiten die mogelijkerwijs wel in mijn methode kunnen sluipen
Ha, ha, ha, Style, :P zo lust ik er nog wel een paar.
Weet je wat ook heel praktisch is: slaolie in je blok gooien want die veel te dure motorolie wordt toch maar zwart en dan moet je het weer verversen. Ja, als je ALLE fouten wilt uitsluiten moet je misschien toch de SAAB methode met 10W40 volgen maar ja ..... :P
'Spelingen' zijn er toch niet voor niets of ben ik nu gek. Zeker spelingen in de kop, het blok en de bak ben ik geneigd serieus te nemen. Waarvoor is de tolerantie anders 0,2 mm en zijn de vulringen zo dun als papier ??? Kennelijk is het van belang.

Die vrijdagmiddag borrel van jou werk begint steed vroeger, geloof ik. Biertje, ouwe? :D

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » vr 11 jun, 2004 17:25

Ja, lekker, doe mij maar een pintje!

In elk geval zal ik uwer beide raad nog eens goed in overweging nemen!

Fijn Weekend!

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » vr 11 jun, 2004 18:02

hahaha

kom net terug van een (kleine) borrel, ja! Maar aanvang was nà schrijven van de berichtjes...

meten=zeker weten, ik bestrijd je methode dus absoluut niet maar gaf alleen aan hoe ik het gedaan heb en waar ik tot op heden geen klachten over gehoord heb. Iets wat jij anders wel weer via mij te horen had gekregen ;-)

over dat slaolie... heb het zitten uitrekenen... zou best voordeliger kunnen zijn.. tx 4 the tip! Daarom ruiken en roken jouw auto's zeker altijd zo lekker :P

S@@B
Geregistreerd lid

Bericht door S@@B » vr 11 jun, 2004 23:01

Zie je wel. Het is ook wel makkelijk raden met jouw achternaam :wink:
over dat slaolie... heb het zitten uitrekenen... zou best voordeliger kunnen zijn.. tx 4 the tip! Daarom ruiken en roken jouw auto's zeker altijd zo lekker
Nee, dat komt weer door Italiaans olijfolie. Importje, he.
De SAAB 900 Bertoli.

Laten we maar ophouden anders worden we er weer afgejaagd door de modepolitie. Ik zit voor juni al ruim over mijn 2 threads per maand, dus ik kan weer in retraite. Bel even als je zondag nog wilt afspreken voor de velgen en het middenconsole? Laturrr.

Plaats reactie