Dag, mooie rooie Classic!

1978-1993
Gebruikersavatar
9323
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 3486
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: Kies een regio:
Contacteer:

Re: Hoera!

Bericht door 9323 » vr 16 nov, 2018 22:19

Haha, ja ik had al zoiets begrepen. Maar ik hou me eventjes in; eerst maar eens wat kilometers maken!
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 345.000km bc279
'95 9000 CSE 2.0t 260.000 bc252

Gebruikersavatar
9323
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 3486
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: Kies een regio:
Contacteer:

Re: Hoera!

Bericht door 9323 » di 20 nov, 2018 12:40

De eerste items voor mijn 900 gescoord, bij Rademaker: een instructieboekje (er zit helemaal niks aan boekjes e.d. bij de auto) en een prachtige leren opbergmap :-) Heb ook nog een Kiekert in de voorraad gevonden; daarmee hoop ik de weigerachtige centrale deurvergrendeling te fixen.

Heb ook de achterbank even opgeklapt. Geen roest kunnen ontdekken, wel een boel stof en een heel grote dode spin. Rommeltje is het daar trouwens zeg, bij een classic, met die open en bloot liggende zekeringhouder en benzineleidingen enzo.

Algehele indruk van de auto is nog steeds erg positief. Volgende week gaat-ie op de brug in Rhenen voor een check. Heb wat lichte lekkages bespeurd die ik even wil laten controleren. Ik denk er trouwens ook over de bodem opnieuw te laten tectyleren; wat er ooit aan bescherming op heeft gezeten is er inmiddels wel af. Zag op de site van 900classic.nl dat ze dat daar kunnen regelen. Iemand ervaringen daarmee?

Afbeelding2018-11-20 11.30.35 by Philip Overkleeft, on Flickr
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 345.000km bc279
'95 9000 CSE 2.0t 260.000 bc252

Gebruikersavatar
9323
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 3486
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: Kies een regio:
Contacteer:

Re: Hoera!

Bericht door 9323 » wo 21 nov, 2018 21:00

Paar nieuwe observaties:
- bak schakelt goed, vooral als-ie warm is. De derde moet ik met beleid inleggen en de achteruit kraakt soms. Benieuwd wat nieuwe bakolie daarmee doet.
- Als de auto koud is, trilt ie een beetje als ik in de derde gas geef, vooral in lagere toeren.
- Homokineten ratelen bij scherpe bochten als-ie koud is. Bij warme auto een stuk minder.
- auto loopt warm te hoog stationair (1200tpm) en check engine brandt.
- remmen zijn volgens mij niet helemaal lekker gangbaar. Auto heeft veel stilgestaan de afgelopen jaren; dat zal wel daaraan liggen. Zaak keer loshalen en schoonmaken denk ik.
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 345.000km bc279
'95 9000 CSE 2.0t 260.000 bc252

Gebruikersavatar
op
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 3987
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Hoera!

Bericht door op » wo 21 nov, 2018 21:09

Let erop dat er genoeg vet op de homokineten en dus in de hoezen zit! Dat kan hard gaan als het te weinig is.

Erg mooie auto deze.
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi
9-5 Griffin Estate 2001

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
9323
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 3486
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: Kies een regio:
Contacteer:

Re: Hoera!

Bericht door 9323 » wo 21 nov, 2018 21:14

Dank voor de tip!
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 345.000km bc279
'95 9000 CSE 2.0t 260.000 bc252

Pablo
Donateur 2018
Donateur 2018
Berichten: 156
Lid geworden op: ma 05 mei, 2008 22:14
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Hoera!

Bericht door Pablo » wo 21 nov, 2018 21:32

Tectyleren heb ik vorig jaar laten doen bij 900classic.nl; erg netjes gedaan en alles (ook de wielkasten) ziet er weer als nieuw uit! Auto stinkt wel een tijdje maar dat gaat vanzelf over :D
Saab 9-3 Aero Cabrio 2002 zwart automaat Dion stage 1
Saab 9000 Aero 1994 zwart handbak
Saab 900S Aero 1993 le mans blue metallic (FPT) (verkocht)
Saab 9-3 SS 1.8i 2004 (lease)
Saab 9-3 SE 2008 1.8t Hirsch (lease)
Saab 9000 CSE 2.3T 1997 automaat (verkocht)

Gebruikersavatar
9323
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 3486
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: Kies een regio:
Contacteer:

Re: Hoera!

Bericht door 9323 » do 22 nov, 2018 0:51

Klinkt goed, dank :-)
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 345.000km bc279
'95 9000 CSE 2.0t 260.000 bc252

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5764
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Hoera!

Bericht door reiernumans » do 22 nov, 2018 11:49

Tectyleren kun je toch ook zelf? Doosje spuitbussen halen bij de automaterialenzaak, alles dat je niet vertrouwt op de bodem goed schoonkrabben en vervolgens in de tectyl zetten. Je stinkt een uur in de wind als je klaar bent, maar lijkt me best rewarding om dat zelf te doen (en bij te houden). Zeker omdat je dan ook weet dat er niet klakkeloos over beginnende plekjes heen geblazen is.

Je CE lampje mag maar voor vier dingen aan springen; LMM, gasklep positiesensor (schakelaar eigenlijk), temperatuursensor in het inlaatspruitstuk en lambdasensor. Dat 'ie een beetje nukkig is onderin de toeren klinkt mij eerder als 'toe aan groot onderhoud', bougies, filters, rotor en kapje en olie wisselen. Al zal de brandende CE zeker parten spelen, volgens mij staat er ergens op het forum wel een beschrijving van hoe je 'm een knippercode kunt laten geven, dat helpt je vast verder. Al met al mooie startklusjes aan zo'n brandweerwagen. Succes!
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
9323
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 3486
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: Kies een regio:
Contacteer:

Re: Hoera!

Bericht door 9323 » do 22 nov, 2018 12:15

Dank :-) Mij lijkt het getril meer in de aandrijflijn te zitten; alsof de aandrijfassen etc een beetje 'drooglopen'. De motor loopt uitstekend, start goed en loopt bij koude motor meteen mooi rond. Bougies en filter en bougiekabels en olie zijn ook net nieuw. Olie ga ik wel nog een keer verversen, hoewel dat ook kortgeleden is gebeurd.

Qua check engine: nuttige info. Temperatuursensor lijkt me op dit moment het meest waarschijnlijk.
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 345.000km bc279
'95 9000 CSE 2.0t 260.000 bc252

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 7219
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Hoera!

Bericht door Vyv » do 22 nov, 2018 13:19

9323 schreef: - auto loopt warm te hoog stationair (1200tpm) en check engine brandt.
9323 schreef: Qua check engine: nuttige info. Temperatuursensor lijkt me op dit moment het meest waarschijnlijk.
Ik denk dan eerder aan een vacuumlek, dit zorgt voor een hoger stationair loop want zuigt extra lucht aan. Die extra lucht geeft ook verschil met luchtmassameter meet en wat lambda meet.
'04 9-3 1.8t Cabrio. Stage1Vyv
'08 9-3 TTiD Aero Sedan
'92 c900 T5.5 Cirrus white
'93 c900 i16v Aero Lemans blue (te koop)

Gebruikersavatar
ROSIER
Donateur 2017 + 2019
Donateur 2017 + 2019
Berichten: 917
Lid geworden op: zo 29 sep, 2013 8:32
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Hoera!

Bericht door ROSIER » do 22 nov, 2018 13:50

Vaccuumslangen zijn net vervangen... :wink:
SAAB 9-5 2000 Scarabee Groen 3.0 V6 Sedan
SAAB 9-3 2004 Cabriolet Esspresso Black 2.0t
SAAB 900i 1988 Rodoniet Rood 5-deurs
SAAB 99GL(s) 1980 Karmijnrood
SAAB 99 1.700 1970 Mellanblå
SAAB 99 1.850 1971 Mellanblå
SAAB 96 V4 1976 Orkidévit
SAAB 96 V4 1975 Smaragdgrön

Gebruikersavatar
gertram
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 2154
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Hoera!

Bericht door gertram » do 22 nov, 2018 18:36

De schoongekrabde plekjes zou ik wel behandelen voor ik er Tectyl op zou zetten. Met Caprotech RX bijvoorbeeld. Zwarte tectyl kun je ook met de kwast aanbrengen. En niet vergeten nadien elke 3 tot 5 jaar in te spuiten met petroleum.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).

Gebruikersavatar
theun
Donateur 2015 + 2018
Donateur 2015 + 2018
Berichten: 2014
Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Hoera!

Bericht door theun » do 22 nov, 2018 19:14

op schreef:
wo 21 nov, 2018 21:09
Let erop dat er genoeg vet op de homokineten en dus in de hoezen zit! Dat kan hard gaan als het te weinig is.

Erg mooie auto deze.
Beslist controleren! Met name de binnenste hoezen.
Saab 99GL 4-deurs 1984

Gebruikersavatar
9323
Donateur 2016 + 2017
Donateur 2016 + 2017
Berichten: 3486
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: Kies een regio:
Contacteer:

Re: Hoera!

Bericht door 9323 » za 24 nov, 2018 20:59

Duidelijk!
Er hangen wat druppels heldere vloeistof aan de skidplate onder de bak en op het plaveisel eronder breidt de olievlek zich uit. Ik vrees voor de hulpcilinder van de koppeling. Gelukkig niet onoverkomelijk bij een classic.

Valt me op trouwens dat koppelingscilinders vaak d geest geven bij auto's die lang stil hebben gestaan. Theun stond ook een tijdje terug al met een lekke hoofdcilinder met de Grobbendonk.
SaabHobbyClubAmersfoort
'01 9-5 Estate 2.3t aut. 345.000km bc279
'95 9000 CSE 2.0t 260.000 bc252

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5764
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Hoera!

Bericht door reiernumans » za 24 nov, 2018 23:48

Als de hulpcilinder aan z'n eind is zou ik in ieder geval de leiding meevervangen, maar ook zeker overwegen de hoofdcilinder direct mee te nemen. In mijn ervaring is bij de meeste classics de remvloeistof in het koppelingssysteem nooit vervangen, en gaat de andere cilinder vaak snel na vervanging kapot. Beide cilinders zijn overigens vaak prima te reviseren voor een fractie van de kosten van nieuwe cilinders. Nieuwe leiding ertussen, koppeling als je die eruit haalt even controleren en evt vervangen en je bent weer het mannetje. Prima te doen allemaal bij een classic inderdaad, zeker als het systeem nog enigszins functioneert (dan kun je vrij gemakkelijk de tool om de drukgroep ingedrukt te houden monteren omdat je de koppeling nog in kunt trappen).
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Plaats reactie