K jetronic - koude motor draait onregelamtig, warm PERFECT

1978-1993
Plaats reactie
autosleutel
Geregistreerd lid
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 07 feb, 2018 1:40
Regio: BE - West-Vlaanderen / Flandre-Occidentale

K jetronic - koude motor draait onregelamtig, warm PERFECT

Bericht door autosleutel » do 16 aug, 2018 0:44

problemen met mijn Kjet systeem.

Symptomen:

Bij koude start loopt de motor laagtoerig, onregelmatig (trillingen zijn duidelijk voelbaar), heeel soms bij net iets na start van indrukken van het gaspedaal (bij nog steeds koude motor) hoor ik soms "engine knock" of toch een klop, net alsof er iemand even met zijn vuist op de motorkap tikt). Als ik de gaspedaal inhoud en hij draait 2000 tr/min bij koude motor doet hij dit zonder problemen, geen haperend, of stotende, kloppende geluiden. Bij gas loslaten, zakt hij even naar beneden richting de 600 en stijgt weer naar 800 tr/min.

Eens de motor warm is draait hij goed (ook op een regelmatig toerental 850 -900 tr/min, zakt ook niet bij gas loslaten), hoor ik niets vreemd, ook geen klopgeluid bij iets na het intrappen van het gaspedaal. Eens warm reageert hij ook goed op het gaspedaal, net alsof er niets aan de hand is. en rijdt hij perfect.

Moet ik de WUR verdenken? In de winterperiode met temperaturen tot -10 graden had hij niets problemen, maar sinds de temperatuur boven 25 - 30 graden is gekomen loopt hij bij koude motor wat onregelmatig, dit verdwijnt overigens na een 4 tal minuten wanneer de temperatuur halverwege groene lijn staat.

Gebruikersavatar
gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: K jetronic - koude motor draait onregelamtig, warm PERFECT

Bericht door gertram » do 16 aug, 2018 3:31

Klinkt als te rijk.
Als het goed is staat er al 12 volt op de stekker die op de WUR zit als je het contact aanzet. Misschien even meten. Probeer dan eens eerst een minuutje of twee contact aan en daarna pas starten. Dan zou de benzinedruk op de injectoren minder moeten zijn > minder rijk mengsel.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.

autosleutel
Geregistreerd lid
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 07 feb, 2018 1:40
Regio: BE - West-Vlaanderen / Flandre-Occidentale

Re: K jetronic - koude motor draait onregelamtig, warm PERFECT

Bericht door autosleutel » do 16 aug, 2018 17:01

Ik heb even getest wat Gertram adviseerde. Het blijkt te werken, even contact aan, 2-3 minuutjes gewacht, gestart, en hij loopt nu bij koude motor rustig en constant zonder daveren/trillen of zakken in toerental (ook meteen normale idle 850+-50 tr/min), hij reageert ook terug mooi op het gaspedaal bij koude motor.

Is dit dan een afstelling van de WUR, of moet ik met deze youngtimer gewoon wat meer geduld hebben :shock:

Gebruikersavatar
gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: K jetronic - koude motor draait onregelamtig, warm PERFECT

Bericht door gertram » vr 17 aug, 2018 3:33

Je kunt het asje waar het bimetaaltje op zit een beetje verplaatsen. Als je de WUR open hebt tik je op deze as om hem koud armer te laten lopen. In een bankschroef gaat het misschien nog wel wat beter want je tikt hem snel te ver zo heb ik gemerkt. Met de dieptemeter van een schuifmaat kun je de diepte van het asje t.o.v. het WUR huis meten. Minder diepte is armer.
In dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=65-03E4UXWg zijn ze er in het begin mee bezig alleen maak je de koude injector druk op die manier (van de buitenkant tikken) rijker. Ze hebben er een meter op zitten, let op dat deze de control pressure weergeeft die tegen de injector druk in werkt.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.

autosleutel
Geregistreerd lid
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 07 feb, 2018 1:40
Regio: BE - West-Vlaanderen / Flandre-Occidentale

Re: K jetronic - koude motor draait onregelamtig, warm PERFECT

Bericht door autosleutel » vr 17 aug, 2018 15:36

Bedankt voor de informatie, het filmpje had ik ook al even bekeken (zoals in de comments staat, het zou beter zijn dat hier een schroefje inzit zodat je met een boutje de afstand kan regelen)
Ik begrijp het systeem nu , maar ga het gewoon laten rusten.

Bedankt!

Plaats reactie