900 Classic opgestaan uit de dood en dat wil ik nu graag zo houden

1978-1993
Plaats reactie
JurrenHof
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Utrecht

900 Classic opgestaan uit de dood en dat wil ik nu graag zo houden

Bericht door JurrenHof » di 14 aug, 2018 14:00

Goedemiddag Allen!

In de winter van 2016 ben ik met mijn Saab 900 Classic naar de Noordkaap getogen. Een prachtige rit!! Echter, na een week onderweg te zijn gaf mijn Saab de geest bij een temperatuur van -34. Een aantal lokale Sami's boden aan dat de auto in hun werkplaats nagekeken kon worden, maar na 6 uur zoeken hebben we de hoop opgegeven en zijn we naar de dichtstbijzijnde garage (200 km verderop) gesleept. Daar hebben we het een en ander kunnen vervangen en konden we, met vallen en opstaan, onze reis vervolgen.

Enfin, lang verhaal kort: we zijn thuisgekomen met de Saab, maar deze gaf daar echter weer de geest. De bougies waren doorweekt, dus de auto was overduidelijk verzopen. Na een dik jaar zoeken naar de oorzaak (bezinefilter vervangen, bougies vervangen, luchtfilter vervangen, luchtmassameter vervangen, boordcomputer vervangen, koppakking vervangen, cilinderkoppen vervangen, bougiekabels vervangen, lambdasonde vervangen, dooie punt sensor vervangen en zo nog een aantal andere dingen), bleek de boosdoener uiteindelijk de bobine. Wel raar, omdat de auto wel startte en liep, maar na een tiental kilometers gewoon verzoop elke keer. De bobine leek ons dus niet logisch.

Nu loopt de auto weer, maar ruik ik af en toe een heftige benzinelucht. Ook loopt hij stationair zo nu en dan ineens 2000 toeren. De auto bokt niet en het toerental valt eigenlijk ook niet weg. Ik wil een nieuw 2016 debakel voorkomen en vraag mij af of jullie een idee hebben waar ik aan moet denken? Er komen geen zichtbare dampen uit de uitlaat, hij geeft goed vermogen bij het wegrijden en hij start altijd direct. Wel brandt af en toe het CE lampje, maar dat wisselt per dag.

Tips?

Funky Dude
Geregistreerd lid
Regio: Outside Europe

Re: 900 Classic opgestaan uit de dood en dat wil ik nu graag zo houden

Bericht door Funky Dude » di 14 aug, 2018 16:32

Kijk eerst eens hoe je bougies eruit zien, dat kan je vertellen in welke richting je moet zoeken:
http://www.klassiekerrally.nl/technical-bougies/
Als je die benzinelucht net na het tanken ruikt is waarschijnlijk je vulslang lek.

En welkom op het forum.

JurrenHof
Geregistreerd lid

Bericht door JurrenHof » di 14 aug, 2018 17:06

Ik zal z.s.m. de bougies even bekijken. De benzinegeur is eigenlijk standaard te ruiken als ik de auto gebruik, maar wellicht dat het toch de moeite waard is om de vulslang even te checken?

JurrenHof
Geregistreerd lid

Bericht door JurrenHof » di 14 aug, 2018 17:07

En dank voor het welkom heten! Helemaal niet voorgesteld, terwijl ik al lid ben sinds 2016... Zal ik maar even doen!

Marius0404
Geregistreerd lid

Bericht door Marius0404 » di 14 aug, 2018 21:01

welkom Jurren, wij genieten van plaatjes
praatjes komen dan vanzelf
:wink:
95'74
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94