T8 grondig aangepakt

1978-1993
Gebruikersavatar
ivantje
Geregistreerd lid
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 22 jan, 2012 20:28
Regio: NL - Provincie Overijssel

T8 grondig aangepakt

Bericht door ivantje » ma 16 jul, 2018 21:27

Ik heb mijn Saab 900 t8 grondig aangepakt en het leek me leuk om te delen. Ik heb de motor ruimte helemaal strak gemaakt omdat ik het gedoe met de auto vreselijk zat was.

Oude motor had vreetsporen, geknapte distributie spanner, kapotte koppakking enzovoorts...

Nu dus een motor in van een 88'er met nieuwe type spanner en andere kleine verschillen. Zie hier het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding

Nu ik weet dat mijn motor helemaal goed is kan ik weer verder kloten met het kjet systeem :roll:

Word dus vervolgd. Bij interesse kan ik eventueel foto's van het proces posten
People hurt feelings, my 900 Turbo won't!

Gebruikersavatar
gertram
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 2142
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: T8 grondig aangepakt

Bericht door gertram » ma 16 jul, 2018 21:45

Ziet er strak uit! Meer foto's zijn altijd welkom :wink:
Ik zou een AFR meter installeren, de afstelling is daarmee zo veel makkelijker te controleren. Op ons'88er I-tje heb ik zo ook veel verbeteringen kunnen realiseren al ben ik nog steeds niet helemaal tevreden.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).

Tjakko
Donateur 2018
Donateur 2018
Berichten: 150
Lid geworden op: do 16 jan, 2014 10:06
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: T8 grondig aangepakt

Bericht door Tjakko » di 17 jul, 2018 7:47

Goed bezig! Laat je mengselverhouding controleren em afstellen. Als de motor te arm loopt vind ie dat niet fijn. Zou jammer zijn als ook deze motor kapot zou gaan. En idd, dan is een afr meter een goede optie. Controleer ook of je WUR goed verrijkt bij vollast.

Succes!

Gebruikersavatar
ivantje
Geregistreerd lid
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 22 jan, 2012 20:28
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: T8 grondig aangepakt

Bericht door ivantje » di 17 jul, 2018 12:22

Bedankt voor de reacties!

De wur doet volgensmij niks want met of zonder stekker maakt geen verschil ook blijft de auto beperkt tot apc meter halverwege het gele en het starten is nogsteeds bagger.

In oude toestand met oude motor pingelde deze in vollast. Nu heb ik bij de nieuwe motor nieuwe injectoren een accumulator geplaatst oh en een filter.

Gewoon de wur maar eens laten testen ofzo?
People hurt feelings, my 900 Turbo won't!

Tjakko
Donateur 2018
Donateur 2018
Berichten: 150
Lid geworden op: do 16 jan, 2014 10:06
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: T8 grondig aangepakt

Bericht door Tjakko » di 17 jul, 2018 13:28

De klachten die jij omschrijft kunnen vele oorzaken hebben. Wel is de WUR min of meer het brein van het systeem, dus wel een goed idee deze te laten testen. Heb eventueel wel een adresje voor je waar dit kan. De stekker op de WUR heeft alleen een functie bij koude motor, dus dat dit bij een warme motor geen verschil maakt klopt wel.

Het slecht starten kan weer een andere oorzaak hebben als het pingelen.

Systematisch zaken onderzoeken en uitsluiten, dan kom je er wel. Zo is het belangrijk dat je allereerst de compressie meet en de ontsteking goed voor elkaar hebt (tijdstip, bougies, bougiekabels, rotor, verdelerkap, enz).

Gebruikersavatar
ivantje
Geregistreerd lid
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 22 jan, 2012 20:28
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: T8 grondig aangepakt

Bericht door ivantje » di 17 jul, 2018 20:57

Motor en al zijn aanhangende componenten zijn nieuw eigenlijk alles behalve het injectie systeem..

Koud start zonder stekker op de WUR of koud start met stekker er op maakt ook geen verschil
People hurt feelings, my 900 Turbo won't!

Gebruikersavatar
gertram
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 2142
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: T8 grondig aangepakt

Bericht door gertram » wo 18 jul, 2018 3:58

De stekker op de WUR geeft spanning aan een bimetaaltje wat de controledruk richting spinnekop beïnvloed. Met contact aan moet er 12 volt op de stekker staan. Mocht hij geen spanning krijgen dan wordt het bimetaaltje nog steeds verwarmd door de warmte van de cilinderkop maar hij zal trager opwarmen en misschien wordt hij ook wat minder warm.
Bij koude start doet het bimetaaltje nog niets.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).

Gebruikersavatar
ivantje
Geregistreerd lid
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 22 jan, 2012 20:28
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: T8 grondig aangepakt

Bericht door ivantje » wo 18 jul, 2018 7:08

Hoe kan ik dan wel testen of die WUR de boosdoener is?
People hurt feelings, my 900 Turbo won't!

Gebruikersavatar
Oosthoek
Geregistreerd lid
Berichten: 5635
Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08

Re: T8 grondig aangepakt

Bericht door Oosthoek » wo 18 jul, 2018 12:27

gertram schreef:
ma 16 jul, 2018 21:45
Ziet er strak uit! Meer foto's zijn altijd welkom :wink:
Ik zou een AFR meter installeren, de afstelling is daarmee zo veel makkelijker te controleren. Op ons'88er I-tje heb ik zo ook veel verbeteringen kunnen realiseren al ben ik nog steeds niet helemaal tevreden.
Ik ben wel erg benieuwd hoe je dit gedaan hebt in een kjet zonder lambda sonde. Kun je eens uitweiden hierover?
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart

Gebruikersavatar
gertram
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 2142
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: T8 grondig aangepakt

Bericht door gertram » wo 18 jul, 2018 14:42

ivantje schreef:
wo 18 jul, 2018 7:08
Hoe kan ik dan wel testen of die WUR de boosdoener is?
De WUR zorgt voor een verschil in benzinedruk tussen warm en koud. De turbo modellen hebben ook een mengselverrijk functie bij vollast door de vacuümaansluiting. Zelf heb ik die niet op ons I-tje en ook kan ik hem niet afstellen omdat deze WUR simpeler is. Handleiding afstellen turbo WUR:
http://www.landsharkoz.com/images/pdf/wurfix.pdf
Oosthoek schreef:
wo 18 jul, 2018 12:27
Ik ben wel erg benieuwd hoe je dit gedaan hebt in een kjet zonder lambda sonde. Kun je eens uitweiden hierover?
Ons I-tje heeft wel lambda regeling, het is een KE-jet, maar ik had vooral een slecht lopende auto bij lauwe motor als de fabrieks lambda nog niet was ingekomen.
Door een extra wideband lambda in de uitlaat te zetten aan een meter op het dash kon ik zien wat de AFR op die momenten was. Vóór het starten al een minuut spanning op deze AFR zetten zodat hij na starten meteen de waarde gaf.
Ik heb de CO-stelschroef zo afgesteld dat hij een acceptabele waarde gaf bij warm, lauw en koud. Maar was een compromis. Ik heb op een gegeven moment ook nieuwe injectoren geplaatst wat veel verbetering gaf. Afstellen van de benzinedruk op de spinnekop kan ook maar hielp niets bij mij.
Ik wil nog een andere WUR proberen. En volgens mij kun je ook wat winnen met extra ringen onder de veer in de WUR.
Ook het afstellen van de opbrengst van de 4 injectoren heeft veel geholpen, behoorlijk wat werk maar geeft veel voldoening. Daar staat het e.e.a. over in mijn topic over deze auto viewtopic.php?f=43&t=75923&start=150
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).

Gebruikersavatar
gertram
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 2142
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: T8 grondig aangepakt

Bericht door gertram » wo 18 jul, 2018 15:06

Wat ik vergeet in het bovenstaande: Als je auto zelf geen lambda regeling heeft kun je niet zo maar aan de CO-schroef gaan stellen. Slecht voor het milieu en APK afkeur. Eigenlijk moet je eerst de benzinedruk goed hebben en dan met een meter er op het CO bijstellen. Waarom de druk op de spinnekop bijstellen bij mij geen effect had weet ik niet, wellicht heeft de benzinepomp niet genoeg druk meer.

I.i.g.: AFR meter er op en je ziet wat je doet.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).

Gebruikersavatar
ivantje
Geregistreerd lid
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 22 jan, 2012 20:28
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: T8 grondig aangepakt

Bericht door ivantje » ma 23 jul, 2018 19:48

Ik heb co gesteld met een 4 gas meting en ik kreeg lambda niet lager dan 1.1 ( stond op 1.5 )

Ook start de auto vrijwel altijd op 2 of 3 cilinders. Ene keer houd het langer aan als de andere keer afhankelijk van motortemperatuur. Dit was aan het begin niet zo maar hij heeft nooit gestart zoals het hoort

Kan dit een probleempje zijn vanwege die WUR? Stekker van de 5e injector eraf maakt geen verschil. Ook vaak lang doorstarten tenzij ik dotje gas geef
People hurt feelings, my 900 Turbo won't!

Gebruikersavatar
gertram
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 2142
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: T8 grondig aangepakt

Bericht door gertram » di 24 jul, 2018 17:04

Veel te arm, te lage bezinedruk op de spinnekop. Met de CO schroef stel je maar een klein beetje bij.
Je kunt proberen de benzinedruk op de spinnekop wat te verhogen. Of de controledruk die door de WUR wordt bepaald wat te verlagen.
Filmpje met WUR zoals bij de turbo: https://www.youtube.com/watch?v=58I2Cd1 ... re=related
Bijstellen koude controledruk bij alle modellen: https://www.youtube.com/watch?v=65-03E4UXWg
Daarna weer CO stellen met een uitlaatgastester. Of AFR meter er op.

Algemene uitleg van het systeem:
https://www.youtube.com/watch?v=a4fJAfXYxWk
http://www.casy-place.nl/pdf/boschkjet.pdf
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).

Gebruikersavatar
ivantje
Geregistreerd lid
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 22 jan, 2012 20:28
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: T8 grondig aangepakt

Bericht door ivantje » di 24 jul, 2018 21:55

Ik heb een hele andere spinnenkop als wat ik overal op foto's zie en ik zie ook geen afstelmogelijkheid :? Misschien kijk ik er overheen..

Tja wat betreft die WUR ik denk eerlijk gezegd dat die stuk is omdat hij op 3 cilinders start
People hurt feelings, my 900 Turbo won't!

Gebruikersavatar
ivantje
Geregistreerd lid
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 22 jan, 2012 20:28
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: T8 grondig aangepakt

Bericht door ivantje » wo 25 jul, 2018 11:29

Ik heb even een aantal metingen gedaan met de multimeter om waardes vast te leggen. Ik heb geen idee hoe het hoort te zijn dus als iemand het weet dit kan beoordelen zou tof zijn! Ik heb het volgende gemeten:

WUR: Koude motor 47 ohm en warme motor 24 ohm, voeding 13 volt.
Sensor op inlaatspruitstuk: Motor koud 25 ohm, motor warm 75 ohm en geen voeding.
5e injector: 10-12 volt tijdens het rondgaan van de startmotor.
Stationair klep (omloopklep?) naast de WUR: koud 45 ohm en warm 50 ohm, voeding 13v.

Misschien heb ik te veel dingen gemeten maar het is een compleet meet rapport... Verder misschien belangrijk om te weten is dat er bij het bedienen van de kachel, en dan bedoel ik die standen, geen geluidje te horen is. Normaal hoor je pshhhh maar hij is stil en kan maar op 1 standje. Staat dit in verbinding met vacuum van APC en WUR?
People hurt feelings, my 900 Turbo won't!

Plaats reactie