Reier's 900 T16 Special

1978-1993
jan old skool
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 46
Lid geworden op: za 20 dec, 2014 21:17
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door jan old skool » vr 02 aug, 2019 23:26

Man on a mission. :O:
Saab 900 Classic Aero Cabrio Nova Black

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5729
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door reiernumans » za 03 aug, 2019 15:58

brinky schreef:
vr 02 aug, 2019 22:26
Zijn er ook foto’s van de Alu adapters? En waarom alu en geen staal?
Heb ik wel, maar zou ik weer even op moeten duikelen. Zijn niet zo heel bijzonder om te zien hoor, deze klauwen zijn 'radial mount'. Er loopt een bout verticaal doorheen om ze aan de beugel te bevestigen ipv dat ze direct met oortjes op het fuseehuis zitten. Maakt ze ook een stuk geschikter voor dit soort geintjes.

Waarom er voor aluminium is gekozen zou ik zo niet uit m'n hoofd weten, ik vermoed dat het een stuk makkelijker te bewerken is (ze zijn uit een blok aluminium gefreesd) dan staal. Past allemaal precies hoe het moet, heel blij mee!
turbopilot schreef:
vr 02 aug, 2019 23:18
Ziet er goed uit, ben benieuwd hoe het remt in verhouding met achter
Ik heb niet het gevoel dat 'ie meer duikt dan eerst, achterkant wordt ook niet (voelbaar) lichter bij hard remmen. Maar ik ben natuurlijk geen pro-driver, dus ik weet niet in hoeverre mijn N=1 ervaring met deze setup daar een echte maatstaaf voor is, haha. Door de constructie van een vaste klauw met vier zuigertjes voelt het pedaal véél fijner en beter doseerbaar aan. Dankzij de relatief grote offset van de schijven die hier gebruikt zijn is er ook ruimte zat tussen de spaken van m'n BBS wielen en de klauw. Ik denk dat ik de wielen in de toekomst toch nog ga laten aanpassen naar ET30, staat net wat strakker en verkleint het risico op aanlopen (zeker met de Aero wielkastranden) aanzienlijk. Ik heb dit bewust nog niet gedaan voor de remmen erop zaten zodat ik zeker wist dat alles goed zou passen. Ik denk zelfs dat mijn 16" Azev velgen nog weleens (net aan) kunnen passen over deze setup. Binnenkort maar 'ns kijken of ik een gaatje kan vinden om dat te proberen.
Krizzie schreef:
vr 02 aug, 2019 21:02
Nu de 9000 klauwen naar achter met hydraulische handrem voor extra driftings? :mrgreen:
Haha, zou mooi zijn hè?! Ik ben nog een beetje aan het broeien op wat ideetjes voor de achteras. Vooral visueel mag daar ook wel een grotere schijf achter, zeker met die vrij open 17" wielen. Die 258 mm diameter schijfjes zijn natuurlijk niks.. ;-) De 'makkelijkste' weg zou denk ik een grotere schijf met vergelijkbare diepte en dikte zijn (die zijn er wel, heb al een kandidaat gevonden) en de klauw met een adapterbracket iets verplaatsen. De coolste optie zou natuurlijk zijn om achter ook een twee of vierzuiger klauw te monteren op een geventileerde schijf, alleen moet ik dan een los handremklauwtje ergens kwijt zien te raken.

Nog een fotootje dan maar, puur omdat ik het zo leuk vind dat je er eigenlijk vrijwel niks geks aan ziet tenzij je echt goed kijkt...

Afbeelding
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 13303
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door turbopilot » za 03 aug, 2019 16:19

Even een tip, let erop dat je een reserve wiel of spuitbus hebt in geval van lekke band

Je kunt altijd bij een lekke voorband een wiel van achteren naar voren zetten, maar dan moet je 2 keer wisselen :wink:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5729
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door reiernumans » za 03 aug, 2019 16:31

Ik heb altijd geleerd dat je een reservewiel sowieso niet op de vooras moet plaatsen (bij een voorwielaandrijver iig). Als het allemaal echt niet gaat hebben we gelukkig de ANWB nog. ;-)
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
Injectie
Moderator
Berichten: 10115
Lid geworden op: wo 20 aug, 2003 20:49
Contacteer:

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door Injectie » za 03 aug, 2019 17:36

Het ziet er allemaal erg gelikt uit. (Jammer dat mijn kist er niet zo schoon bij lag vrijdag.) Ben wel benieuwd wat je achter van plan bent.
turbopilot schreef:
za 03 aug, 2019 16:19
Even een tip, let erop dat je een reserve wiel of spuitbus hebt in geval van lekke band

Je kunt altijd bij een lekke voorband een wiel van achteren naar voren zetten, maar dan moet je 2 keer wisselen :wink:
Dat moet sowieso. Met een thuiskomer is het snelheidsverschil te groot. En wordt je differentieel te heet. Vroeger stond het zelfs gewoon in de instructieboekjes.
Huisregels van Saabforum.nl.Lees ze aub.
9000 2.3 LPG powered Na 7 jaar verkocht. Sinds februari 2015 een 9-5 estate

Gebruikersavatar
caspar
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 435
Lid geworden op: wo 15 jun, 2016 15:07
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door caspar » za 03 aug, 2019 17:54

reiernumans schreef:
za 03 aug, 2019 16:31
Ik heb altijd geleerd dat je een reservewiel sowieso niet op de vooras moet plaatsen (bij een voorwielaandrijver iig). Als het allemaal echt niet gaat hebben we gelukkig de ANWB nog. ;-)
Leermoment

Gebruikersavatar
Knissaw
Geregistreerd lid
Berichten: 77
Lid geworden op: di 04 jul, 2017 23:46
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door Knissaw » ma 05 aug, 2019 23:23

caspar schreef:
za 03 aug, 2019 17:54
reiernumans schreef:
za 03 aug, 2019 16:31
Ik heb altijd geleerd dat je een reservewiel sowieso niet op de vooras moet plaatsen (bij een voorwielaandrijver iig). Als het allemaal echt niet gaat hebben we gelukkig de ANWB nog. ;-)
Leermoment
Exact dezelfde reactie als hierboven 8)
Saab 900 S Griffin blue 1992

It's build, not bought

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5729
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door reiernumans » ma 12 aug, 2019 13:42

Afbeelding

Druk weekend achter de rug op IntSaab2019, hij stond wel mooi te shinen tussen de andere aangepaste Saabs! ;-)
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 7210
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door Vyv » di 13 aug, 2019 9:22

Zit er nou kleurverschil op de bestuurdersdeur, of is dat een geval van rare lichtinval?
'04 9-3 1.8t Cabrio. Stage1Vyv
'08 9-3 TTiD Aero Sedan
'92 c900 T5.5 Cirrus white
'93 c900 i16v Aero Lemans blue (te koop)

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5729
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door reiernumans » di 13 aug, 2019 15:30

Lijkt wat kleurverschil te hebben. Aan de rechterkant is het voornamelijk de skirt op de deur die kleurverschil heeft met de rest. De lak is mwoah, wist ik overigens al bij aankoop. Typische stadsauto waar her en der wat aan gespoten is, ik vind het (gezien ik in de stad woon/parkeer) prima. Durf ik er tenminste overal mee naartoe te rijden en te parkeren. Om 'm écht strak te krijgen zou eigenlijk de hele auto gespoten moeten worden. ;-)
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 13303
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door turbopilot » za 17 aug, 2019 10:52

Vooral de ene laatste zin, echt gewoon heel vervelend, je kunt bijna nergens meer parkeren zonder schade op te lopen ;-(+

Overigens nog een tip voor als je niks meer te doen hebt, zag op de rally Saab van van Dongen op int 2019 achter ook geventileerde remschijven :wink:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5729
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door reiernumans » za 17 aug, 2019 13:56

turbopilot schreef:
za 17 aug, 2019 10:52
Vooral de ene laatste zin, echt gewoon heel vervelend, je kunt bijna nergens meer parkeren zonder schade op te lopen ;-(+
Tsja, ik woon in een flat in de randstad, met een overvol parkeerterrein achter het gebouw. Mijn auto heeft overigens bij de vorige eigenaar een jaar of 7 in de binnenstad van Amsterdam gewoond, dus ik had al niet de illusie dat ik 'm qua exterieur perfect strak zou kunnen krijgen/houden. Voor mij is dit prima, ik vind het heerlijk dat ik er mee kan rijden zonder me enorm veel zorgen te maken over of er iets gebeurt of niet. Een beetje het lot van een dagelijkse auto ook vrees ik.
turbopilot schreef:
za 17 aug, 2019 10:52
Overigens nog een tip voor als je niks meer te doen hebt, zag op de rally Saab van van Dongen op int 2019 achter ook geventileerde remschijven :wink:
Altijd wat te doen! Ik heb die auto gezien ja, ik heb wel wat plannetjes voor achterremmen. Moet nog even kijken wanneer en hoe ik dat op ga pakken, er zijn ook nog zó veel andere dingen die ik graag wil doen..
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5729
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door reiernumans » ma 02 sep, 2019 17:35

Tijd voor een minder leuke update..
Afbeelding

Eind augustus ben ik een lang weekend gaan kamperen met de familie. De dag van tevoren olie gewisseld, bougies vervangen, raammotor rechts vervangen en EINDELIJK de meest irritante rammel die ik óóit in een auto gehad heb gevonden en opgelost (nogmaals dank aan Sapphire daarvoor!). De volgende dag, vol goede moed, aan de reis naar Frankrijk begonnen. Zo'n 800km te gaan in één dag. Alles nogmaals vluchtig gecontroleerd voor vertrek, genoeg snacks voor on the road mee, navigatie aan en gaan met die banaan. Ongeveer halverwege de rit, in Luxemburg, stuitte ik op een file. Ik sloot netjes achterin de file aan, en bij het intrappen van de koppeling om tot stilstand af te remmen viel me opeens op dat de auto schudde en de motor klonk alsof 'ie op drie cilinders liep. Gas geven in z'n vrij leek 'm vanaf zo'n 3000 toeren weer op vier poten te laten lopen (mijn 'cruising rpm had voor de file iets daarboven gelegen). Eerstvolgende afslag was een tankstation, dus daar maar even de P opgereden en begonnen met uitzoeken waar het aan kon liggen. Motorolie was niet te warm geworden, peil was prima, koelvloeistof was op peil en geen overmatige druk op het systeem, fans werkte beiden prima (met de airco aan draait de linker altijd mee, waardoor 'ie het eigenlijk nooit echt warm krijgt), maar ik kon twee bougiekabels vrij makkelijk draaien in de verdeelkap en het kapje zag er slecht uit. Dat laatste had ik compleet gemist in m'n pre-roadtrip checkup, beetje stom wellicht. Kapje schoongekrabd met een schroevendraaier, kabel terminals iets wijder gezet zodat ze goed klemmen; starten, en... op drie cilinders. Na veel geprobeer en gerommel uiteindelijk besloten dat ik maar beter de wegenwacht kon inschakelen. Die heeft hetzelfde geprobeerd als ik, na wat testen welke cilinder niet meedeed (injector stekker een voor een eruit) de bougie van cilinder 3 eruit gedraaid.

De wegenwachter oordeelde dat er teveel olie in de cilinder kwam, waardoor het mengsel niet kan ontbranden. Met de bougie eruit, kabel erin geplugd vonkte de bougie wel. Voorbarige conclusie; zuigerveren of klepseals van tenminste cilinder 3. Auto af laten slepen naar een lokale garage en in Luxemburg stad overnacht.

Volgende ochtend de garage waar de auto stond gebeld, en zij concludeerden dat de motor kapot is, reparatie daar erg duur is en niet snel geregeld kon worden en ik dus met mijn verzekering moest zorgen dat de auto thuis zou komen om hier te laten repareren. Na wat uurtjes in de wacht, gedoe met een vervangende auto (die bij het starten al direct miepte om een te laag oliepeil) uiteindelijk met een vrij nieuwe Golf 7,5 op pad gegaan om, 24u na stranden, onze reis naar Frankrijk te vervolgen.

Uiteindelijk met de ANWB afgesproken dat de auto naar de garage zou worden gebracht waar mijn vader zijn auto's in onderhoud heeft, aangezien een thuisadres niet toegestaan was en de monteur/specialist/saabnerd met wie ik het wil gaan repareren momenteel niet de plaats heeft voor nog een auto op het pad. Bij het regelen van het transport de ANWB verzocht een notitie te maken in het dossier (mits leesbaar voor de transporteur, was geen probleem) dat de auto in de achteruit moet staan voor de sleutel vrijgegeven wordt. Ik ken de horrorverhalen van 900's met door transporteurs kapot geforceerde contactsloten en achteruit vergrendelingen, dus ik hoopte dat hiermee voor te zijn.

Je raadt het vast al, afgelopen vrijdag werd ik gebeld dat de auto gebracht is. De transporteur had 'm rijdend (op drie poten) op z'n auto gezet, maar bij het afladen wilde het contactslot niet meer draaien.. Alle versnellingen (incl achteruit) kunnen ingelegd worden, maar de sleutel draait niet. ;-|+ ;-|+ ;-|+

Ik heb inmiddels een klacht ingediend bij de ANWB, dus dit hoofdstuk krijgt nog een staartje. Hopelijk donderdag de auto ophalen bij de garage waar 'ie nu staat en thuis neerzetten om rustig te beginnen met de diagnose. We gaan het zien...
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
ico9-3
Donateur 2016 + 2017 + 2019
Donateur 2016 + 2017 + 2019
Berichten: 1610
Lid geworden op: zo 01 jul, 2007 13:18

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door ico9-3 » ma 02 sep, 2019 17:54

Wat een rot verhaal. Sterkte met de diagnose en hopelijk is ie snel terug op de baan!
saab 9-3 sportcombi - aero - 2010
saab 9-3 cabrio - aero - 2009

vorige saabs
saab 9-3 - 1.9 tid - Hirsch - '09
saab 9-5 - 1.9 tid - Hirsch - '06
saab 9-3 - 2.0 fpt - turbo - '00

Gebruikersavatar
caspar
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 435
Lid geworden op: wo 15 jun, 2016 15:07
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door caspar » ma 02 sep, 2019 18:49

Wat een rot verhaal! Succes en sterkte!

Plaats reactie