Reier's 900 T16 Special - End of an Era

1978-1993
Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door reiernumans » za 16 apr, 2022 19:09

Rico1303 schreef:
za 16 apr, 2022 13:15
Orginele kinppers
Bingo!
Barten schreef:
za 16 apr, 2022 16:25
Mijn excuses dat ik je met een pijnpuntje confronteerde door over de bumperstrip te beginnen.
Haha, ik bedoelde het gekscherend hoor. No worries ;-)
busy schreef:
za 16 apr, 2022 18:15
Nu nog even de oranje in de zijschermen
Hmm. Die sla ik nog even over. Ik overweeg een setje smoke zijschermknippers te scoren. Dit alles in de context van 'retromodern'. In mijn ogen zijn die heldere of smoke knippers op het scherm wat 'frisser' (en daardoor moderner?) qua look dan oranje knippers. Dat was ook de reden om heldere knippers naast de koplampen te zetten. Ik ben er wel over uit dat ik de oranje daar voorlopig laat zitten, maar ik wil nog een beetje spelen met wat voor zijscherm knipperlichtje ernaast de uitstraling dan compleet maakt voor mij. Oranje vind ik wat oubollig, deze heldere zijn 'witter' dan mijn 33 jaar oude knipperlichten, smoke is dan wellicht een goed alternatief en valt denk ik een beetje weg in het zijscherm omdat de auto Odoardo grijs is.

EDIT: Ik zie dat deze post het topic naar een nieuwe pagina kickt. Tijd voor een extra plaatje dus! :O: :O:

Afbeelding
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door reiernumans » wo 20 apr, 2022 13:48

En om het aan te vullen nog wat plaatjes die laten zien hoe de velgen nu qua breedte vallen incl wielkastranden;

Afbeelding
Afbeelding

Het hele idee was 'OEM+', naar mijn mening heel aardig gelukt zo. Ben echt extreem blij met het eindresultaat en ik begrijp niet meer zo goed waarom ik er zo lang over heb gedaan om dit te organiseren. :wow:
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
Pruttel
Geregistreerd lid
Berichten: 112
Lid geworden op: wo 10 apr, 2019 14:44
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door Pruttel » wo 20 apr, 2022 13:58

Ziet er strak uit, Reier! Mooi om te zien dat je oog voor detail dit soort dingen mogelijk maakt. Heb ook met grote interesse je benzineleiding-verhaal gelezen. Mocht het bij mij naar benzine gaan stinken, dan sta je onder speed dial op m'n pokkie 8)
1991 Saab 900i 5Drs Cirrus wit (ex) (153B)
1993 Saab 900i 3Drs Ruby rood (ex) (242)
1993 Saab 900 S 3Drs Scarabee groen (230)

Ik vernaggel niets tijdens het reparen; ik maak het gewoon al vast los zodat de specialist er makkelijker bij kan :D

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door reiernumans » zo 01 mei, 2022 18:37

Nu ik weer wat momentum heb in het klussen aan/verbeteren van de 900 begin ik de motivatie om door te pakken en het 'af te maken' ook weer te voelen. Erg satisfying!

Ik heb nog een klein lijstje aan klusjes, heb/had een tweetal harde deadlines in de vorm van APK vervaldatum die op vandaag stond en een roadtrip naar Zweden die in juni op de agenda staat. Mijn doel is om de laatste aandrijflijn irritaties (ik heb nog een bijgeluidje/trillinkje en volgens mij inmiddels helder wat dat veroorzaakt, onderdelen zijn onderweg) vóór de roadtrip opgelost te hebben, en het liefst ook het al jaren irritant rammelende en fluitende schuifdakje te vervangen voor een cassette die ik ook al zeker drie jaar heb liggen die niet rammelt.

Een ander puntje dat ik op de lijst had om voor de roadtrip iets mee te doen was de kruiskoppeling tussen stuurkolom en stuurhuis. Al sinds ik de auto heb zat daar een klein beetje speling op, niks dat gevaarlijk is maar het was net genoeg om constant een beetje aan het corrigeren te zijn op de snelweg. Nou was ik daar inmiddels aan gewend, maar in de afgelopen maanden ging 'ie ook steeds vaker zwaar/soepel/zwaar/soepel sturen; tijd om er wat aan te doen dus. Een tijdje terug heb ik daarom van een forummer een goede gebruikte kruiskoppeling overgenomen, ik wist alleen niet zo goed of het een drama zou worden om het ding te vervangen of niet (hint; het valt echt héél erg mee) en schoof de klus daarom al een tijdje voor me uit onder het excuus van tijd vinden. Waar ik geen rekening mee had gehouden, is dat dit soort stuurgedrag ook APK afkeur is, dus dit was uiteindelijk het enige afkeurpunt. Goede reden om er niet langer mee te wachten!

Afgelopen donderdag konden we het logistiek zo plannen dat ik even tussendoor de brug op kon voor een oliewissel, het was inmiddels alweer 10.000km immers, waarna we de auto van de brug hebben gehaald, ik de bougies heb vervangen en daarna aan de slag ben gegaan om de kruiskoppeling te doen.
Afbeelding

Dat klusje was in een klein uurtje geklaard, waarna ik naar het APK station ben gereden en de auto goedgekeurd is voor weer twee jaar! Met complimenten over de staat en het geluid van de keurmeester en zijn collega's (en een positief verraste opmerking over de fors toegenomen kilometerstand sinds de laatste keuring twee jaar terug :-P+ ). We kunnen weer dus!

Afbeelding

Die eerste rit met een frisse/goede kruiskoppeling gemonteerd was echt een hele bizarre ervaring. Ik ken mijn 900 eigenlijk alleen maar als relatief zwaar sturend, en weet dat altijd maar aan de bredere velgen/banden dan origineel en een waarschijnlijk wat moe stuurhuis ofzo. Nou, dat zwaarder-dan-normaal sturen zat dus echt puur in die stomme kruiskoppeling. Het gewricht onder de kolom beweegt merkbaar stroever dan de koppeling die ik nu gemonteerd heb, het gewricht op het stuurhuis kan zelfs helemaal niet bewegen in één richting. De andere richting ging erg makkelijk vanwege de speling (die dus voelbaar in het stuur was en daar vandaan kwam). Ik heb nog niet gek veel gereden sinds de wissel, dus elke rit is nog een beetje wennen; hij stuurt nu zoals de gemiddelde originele 900 stuurt, en ik voel me een beetje een sukkel dat ik dit niet eerder heb gedaan. :O: :O:
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door reiernumans » wo 04 mei, 2022 21:22

Afbeelding

Dat ging sneller dan ik dacht! Andere kant is er ook, nu nog monteren die handel.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door reiernumans » vr 06 mei, 2022 17:53

Teleurstelling van de week; aandrijfassen zijn een paar cm te kort.. Heb de oude maar weer teruggezet, op naar een andere oplossing..
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 4169
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door busy » vr 06 mei, 2022 19:15

Kunt toch beide homokineten overzetten? Of hebben deze een andere diameter
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs

SAAB HobbyClub Amersfoort

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door reiernumans » vr 06 mei, 2022 20:40

Als ik de homokineten van de assen af haal en er vervolgens achter kom dat de binnenste spline anders is dan op een originele as, kan ik ze niet meer terugsturen. Ik ga eerst proberen die weg te bewandelen, als ze niet terug kunnen haal ik ze wel uit elkaar.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door reiernumans » di 10 mei, 2022 16:30

Nou, het was even aandringen bij de verkoper (die zijn verantwoordelijkheid niet volledig wilde nemen), maar het lijkt erop dat ik mijn geld terugkrijg en de assen niet terug hoeven. Zodra ik de refund heb haal ik ze uit elkaar om te checken of de homokineten over kunnen op de oude assen.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6578
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door RoccoH » wo 11 mei, 2022 8:53

Het verschil in aandrijfaslengte heeft te maken met het verschil in bakklossen, welke rond 1986 gewijzigd zijn van een versie met één ribbel naar een versie met twee ribbels:

Afbeelding

Waarschijnlijk zijn het dus pré-1986 aandrijfassen die bij jou dus niet passen.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door reiernumans » wo 11 mei, 2022 10:18

Ik weet dat daar inderdaad een lengteverschil in zit, maar is de binnenste tripode niet ook anders bij die klossen? Stom genoeg klopt de maatvoering van dd tripode en de homokineet perfect, alleen de as zelf is te kort..

Overigens is de binnenvertanding helaas anders, dus dat wordt alsnog losse homokineten scoren. Heel avontuur zo! :-P+
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door reiernumans » ma 23 mei, 2022 18:05

Inmiddels ligt er een set SKF buitenste homokineten klaar om gemonteerd te worden. Een moment in de agenda vinden om ze te monteren is nog niet gelukt helaas, en dit is nou echt zo'n klus die ik niet zomaar solo durf aan te pakken uit angst dat ik dan met een onrijdbare auto op een plek sta waar ik 'm niet kan/wil achterlaten.. :lol: :oops:

Vandaag wel met een andere, grote, ergernis bezig geweest! Met dank aan forummer thijs90 voor de gastvrijheid en assistentie waar nodig, heb ik vandaag een rammelend en fluitend schuifdak stil gekregen. Dit was een punt waar ik me, zonder dollen, al sinds aanschaf van de auto zo ongeveer aan ergerde, en een klus waar ik eigenlijk ook al sindsdien tegenop zag. Een jaar of... drie geleden heb ik zelfs al bij een andere forummer een complete schuifdakcassette aangeschaft, omdat ik niet wist hoe het schuifdakmechaniek werkte, er domweg vanuit ging dat er wel onderdelen zouden missen, en ik er vanuit ging dat de hemelschaal toch moest zakken om ook maar iets aan het schuifdak te doen. Vandaag is het tegendeel bewezen, en heb ik de schuifdakcassette die in mijn auto zit deels uit elkaar gehaald zonder de hemel te laten zakken. Ik kon zowel de buitenste (gespoten) plaat als de binnenste plaat (die bekleed hoort te zijn) demonteren, om erachter te komen dat de oorzaak van mijn 100.000km durende irritatie vrij simpel was. De klemmen die de achterkant van de binnenste plaat aan het railtje vasthouden zaten niet goed gemonteerd, waardoor ze niks deden en de plaat aan de achterkant zomaar een centimeter of anderhalf omhoog geduwd kon worden. Dat zorgde voor een enorm gerammel, afhankelijk van het toerental veroorzaakt door de motor (vooral stationair) maar ook geklapper boven m'n hoofd over onregelmatigheden in het wegdek. Echt extreem hinderlijk, maar iets waar ik inmiddels ook wel redelijk aan gewend was. De oorzaak van het gefluit was zo mogelijk nog simpeler; het dakrubber was na het demonteren en spuiten van de buitenplaat op z'n kop teruggemonteerd. Zag er verrassend logisch uit allemaal, maar dus niet zoals het hoort.

Met een uurtje of anderhalf à twee heb ik nu een binnenpaneel met bekleding dat bijna helemaal goed gemonteerd zit en een dakrubber dat weer goed om zit, waardoor de boel nu helemaal stil is. Ik kwam er helaas nadat de buitenplaat er weer op zat achter dat één van de achterste haakjes van de binnenplaat nog steeds niet helemaal jofel zat en drukte hem per ongeluk van het railtje af. Gelukkig zit er met een goede bevestiging aan de andere kant al zo weinig beweging in dat het dak niet rammelt, gezien het begon te regenen heb ik het maar even gelaten. Ik wil eigenlijk in de komende week/weken die buitenplaat er nog eens af halen om de boel echt goed vast te zetten op de rail, en vervolgens zowel de binnen als buitenplaat voorzien van wat ontdreuningsmat. Lijkt me wel een leuk experiment, het schuifdak even stil krijgen als een 'slicktop' 900.

Ik zie net dat ik in al mijn enthousiasme compleet vergeten ben om ook maar één foto te maken van mijn kluspraktijken vanmiddag.. Oeps!
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
ico9-3
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 2532
Lid geworden op: zo 01 jul, 2007 13:18
Regio: - kies een regio

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door ico9-3 » do 26 mei, 2022 23:21

Een 900 is toch altijd beetje een hobby ;) goed bezig Reier!!
saab 9-3 sportcombi 2.0T - aero - my2010
saab 900 Coupé Trionic - my1992
saab 900 Cabrio S - my1992

vorige saabs
saab 9-3 cabrio 2.0t - aero - my2009
saab 9-3 - 1.9 tid - Hirsch - '09
saab 9-5 - 1.9 tid - Hirsch - '06
saab 9-3 - 2.0 fpt - turbo - '00

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door turbopilot » vr 27 mei, 2022 9:59

reiernumans schreef:
ma 23 mei, 2022 18:05
Inmiddels ligt er een set SKF buitenste homokineten klaar om gemonteerd te worden.

en dit is nou echt zo'n klus die ik niet zomaar solo durf aan te pakken uit angst dat ik dan met een onrijdbare auto op een plek sta waar ik 'm niet kan/wil achterlaten..
Als je bezig gaat en je hebt de homokineet uit de naaf, zet de auto dan NIET op de grond zonder een homokineet in de AS.
Doe je dat wel, kun je ook het wiellager vervangen. :wink:

Volgens mij zit er zit verschil in linker en rechter aandrijfas ( herkenbaar aan een groefje op de as)

Voor Vervangen , er bestaan van die hulp tooltje voor de splitpen. En de zwaartekracht mee laten helpen. Dus homokineet naar beneden laten hangen bij openen van de splitpen. (Denk aan je tenen)

Soms is het een klusje van een kwartier. Maar ben ook wel eens aan het klooien geweest :oops:

Jammer dat je geen foto’s van het schuifdak heb gemaakt. Dat is een klus die ik ook nog moet doen, daar zie ik dan weer tegen op. :D
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door Sapphire » vr 27 mei, 2022 11:17

T is al gelukt hoor, wiellager etc is bekend, ik was met een klein uurtje klaar met beide kanten en no tenen were harmed during de operatie. :D

Plaats reactie