Nu ik weer wat momentum heb in het klussen aan/verbeteren van de 900 begin ik de motivatie om door te pakken en het 'af te maken' ook weer te voelen. Erg satisfying!
Ik heb nog een klein lijstje aan klusjes, heb/had een tweetal harde deadlines in de vorm van APK vervaldatum die op vandaag stond en een roadtrip naar Zweden die in juni op de agenda staat. Mijn doel is om de laatste aandrijflijn irritaties (ik heb nog een bijgeluidje/trillinkje en volgens mij inmiddels helder wat dat veroorzaakt, onderdelen zijn onderweg) vóór de roadtrip opgelost te hebben, en het liefst ook het al jaren irritant rammelende en fluitende schuifdakje te vervangen voor een cassette die ik ook al zeker drie jaar heb liggen die niet rammelt.
Een ander puntje dat ik op de lijst had om voor de roadtrip iets mee te doen was de kruiskoppeling tussen stuurkolom en stuurhuis. Al sinds ik de auto heb zat daar een klein beetje speling op, niks dat gevaarlijk is maar het was net genoeg om constant een beetje aan het corrigeren te zijn op de snelweg. Nou was ik daar inmiddels aan gewend, maar in de afgelopen maanden ging 'ie ook steeds vaker zwaar/soepel/zwaar/soepel sturen; tijd om er wat aan te doen dus. Een tijdje terug heb ik daarom van een forummer een goede gebruikte kruiskoppeling overgenomen, ik wist alleen niet zo goed of het een drama zou worden om het ding te vervangen of niet (hint; het valt echt héél erg mee) en schoof de klus daarom al een tijdje voor me uit onder het excuus van tijd vinden. Waar ik geen rekening mee had gehouden, is dat dit soort stuurgedrag ook APK afkeur is, dus dit was uiteindelijk het enige afkeurpunt. Goede reden om er niet langer mee te wachten!
Afgelopen donderdag konden we het logistiek zo plannen dat ik even tussendoor de brug op kon voor een oliewissel, het was inmiddels alweer 10.000km immers, waarna we de auto van de brug hebben gehaald, ik de bougies heb vervangen en daarna aan de slag ben gegaan om de kruiskoppeling te doen.
Dat klusje was in een klein uurtje geklaard, waarna ik naar het APK station ben gereden en de auto goedgekeurd is voor weer twee jaar! Met complimenten over de staat en het geluid van de keurmeester en zijn collega's (en een positief verraste opmerking over de fors toegenomen kilometerstand sinds de laatste keuring twee jaar terug
). We kunnen weer dus!
Die eerste rit met een frisse/goede kruiskoppeling gemonteerd was echt een hele bizarre ervaring. Ik ken mijn 900 eigenlijk alleen maar als relatief zwaar sturend, en weet dat altijd maar aan de bredere velgen/banden dan origineel en een waarschijnlijk wat moe stuurhuis ofzo. Nou, dat zwaarder-dan-normaal sturen zat dus echt puur in die stomme kruiskoppeling. Het gewricht onder de kolom beweegt merkbaar stroever dan de koppeling die ik nu gemonteerd heb, het gewricht op het stuurhuis kan zelfs helemaal niet bewegen in één richting. De andere richting ging erg makkelijk vanwege de speling (die dus voelbaar in het stuur was en daar vandaan kwam). Ik heb nog niet gek veel gereden sinds de wissel, dus elke rit is nog een beetje wennen; hij stuurt nu zoals de gemiddelde originele 900 stuurt, en ik voel me een beetje een sukkel dat ik dit niet eerder heb gedaan.