Tikken bij/in het blok

1978-1993
Sander
Forum Admin

Tikken bij/in het blok

Bericht door Sander » za 29 mei, 2004 14:59

Hallo,

Veel gezelligheid op het forum, maar er blijft ook gereden worden in onze mooie Saabs. Dan krijg je ook slijtage of in ieder geval dingen die misschien wel mankementen zijn.

Het volgende is namelijk het geval: als ik de auto start dan tikt er iets erg hard. Het is zelfs goed binnen in de auto te horen. Het lijkt me iets bij de kleppen te zijn. Vandaag leek het erger dan normaal te zijn.
Ik ben een stukje gaan rijden en bij de doe-het-zelf wasstraat was het tikken aanzienlijk verdwenen. (??)

Ik heb een 900i 16v, dus met zelfstellende kleppen. Zou het iets hydraulisch kunnen zijn aangezien de kleppen hydraulisch bedient worden? Dat het systeem niet meteen voldende werkt. Of misschien dat de olie in koude toestand niet meteen bovenin het blok komt en voldoende smering geeft?

Herkent iemand het symptoom van erg duidelijk tikken (met motorkap dicht) en het later zo goed als geheel verdwijnen ervan (ook al tikt er nog genoeg in het blok, maar dat in normaal denk ik en is niet goed te horen met de motorkap naar beneden)

Nu kan je ook denken; het verdwijnt dus er is niets aan de hand, maar misschien is het een voorbode van iets groters. Misschien heeft iemand zelfs iets dergelijks meegemaakt en stond later met een defecte kop o.i.d. langs de kant van de weg. Dan wil ik het graag nu weten want dan kan er misschien nog iets aan gebeuren.

Groeten,
Sander

Saab 900i 16v 1990 - 387.000km (op naar de 4 ton!)

verde900
Donateur
Donateur

Re: Tikken bij/in het blok

Bericht door verde900 » za 29 mei, 2004 15:13

klinkt als hydraulische kleppen,

de autoriteit hierin is "injectie" die kan je daarin raden

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » za 29 mei, 2004 15:39

Wanneer heb je voor het laatst olie gewisseld?

Heb dit ook eens gehad. Waarschijnlijk was toen een toevoerkanaal verstopt waardoor het systeem zijn werk niet meer goed deed.
Na het verversen van de olie was het getik met 3 seconden verdwenen.

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » za 29 mei, 2004 15:46

De olie is 2000 km geleden vervangen, dus die is nog goed denk ik. Ik rijd op LPG dus de olie blijft toch al schoner dan bij het rijden op benzine.

Wat betreft informatie over de kleppen moet ik even wachten op onze autoriteit Injectie :wink:

Sander

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » za 29 mei, 2004 15:50

Ik word verlegen.
Idd kan wle aan de olie liggen. Zit er genoeg in? en anders hoe oud is deze? tijd voor een verversing misschien (zoals Erik al zei).

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » za 29 mei, 2004 15:54

Heb je dunnere olie gebriuikt als daarvoor? Deze zakt makkelijker naar beneden als de motor warm is. en is afgezet. Hierdoor kan je soms bij een koude start te weinig olie bovenin hebben. Wat je hoort aan tikkende kleppen. Verdwijnt meestal na een paar tellen al wel. Anders kan ik op deze afstand niks zeggen.

Geluiden zijn makkelijker te beoordelen als je de auto in kwestie bij de hand hebt.

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » za 29 mei, 2004 15:56

De olie is dus niet erg oud en de laatste keer dat ik keek stond het peilnivo mooi in het midden.
Zou er verkeerde olie inzitten? Zover ik weet zit er 10W40 Esso olie in.
Sander

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » za 29 mei, 2004 15:58

Misschien omdat we niet heel erg vaak met de auto rijden (ongeveer 1 keer per week) dan zou de olie ook geheel de kop uitgelopen kunnen zijn? Of is dit altijd zo?
Sander

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » za 29 mei, 2004 16:00

klinkt als goede olie. maar ik heb geen ervaringen met esso olie.

Ben je toevallig over gestapt van hlf synthetisch naar vol synthetisch? dit kan ook wat verschil maken.

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » za 29 mei, 2004 16:09

Injectie schreef:Ben je toevallig over gestapt van hlf synthetisch naar vol synthetisch? dit kan ook wat verschil maken.
Nee, daar heb ik ook nog naar gekeken, het is half synthetische olie.

Sander

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » za 29 mei, 2004 16:23

Sander schreef:Misschien omdat we niet heel erg vaak met de auto rijden (ongeveer 1 keer per week) dan zou de olie ook geheel de kop uitgelopen kunnen zijn? Of is dit altijd zo?
Sander
Yep klinkt heel logisch voor het tikken. bij een koude motor
Hoe lang zit de olie er al in dan. Tijd bedoel ik dan. Het is ook aan te raden om de olie eens per jaar te vervangen. En ik ken auto's die elke 400 km nieuwe olie krijgen omdat het er dan al een jaar in zit.

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » za 29 mei, 2004 16:31

Injectie schreef:Yep klinkt heel logisch voor het tikken. bij een koude motor
Hoe lang zit de olie er al in dan. Tijd bedoel ik dan. Het is ook aan te raden om de olie eens per jaar te vervangen. En ik ken auto's die elke 400 km nieuwe olie krijgen omdat het er dan al een jaar in zit.
Ik heb de olie 2 a 3 maanden geleden vervangen en daarmee is inmiddels dus ongeveer 3000 km gereden.
Lijkt me dat de olie niet te oud is.

Alleen het feit dat er zo weinig met de auto gereden wordt zou dus kunnen leiden door, laat ik het zo noemen, een erg droge kop w.b.t de olie.
Als dat alles is dan moet ik maar vaker gaan rijden :) :) Weing tijd voor maar wel leuk!

Sander

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » ma 31 mei, 2004 15:06

Sander,

hier ff een tip die bij mij erg goed werkt! Gooi er es een klein beetje (half koffiekopje) hydrauliekolie bij. Dit haalt de aangekoekte resten weg én dus doet in 90% (bij 16v's) de tik verdwijnen!

gr'z

Willem

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » ma 31 mei, 2004 23:28

en daarna als de bliksem er nieuwe olie in :wink:

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » di 01 jun, 2004 10:05