J&D, verkopen beiden de 82 graden
http://www.jendvandenbosch.nl/index.php ... nr-8817538" onclick="window.open(this.href);return false;
Zelf heb ik een Wahler erin zitten

Is eigenlijk geen AIC maar een AAV. Auxiliary Air Valve, hier ook wel vaker 'luchtschuif' genoemd, een erfstuk uit de K-jet techniek en thermisch met bimetaal gestuurd.johnb52 schreef:

Robinson1 schreef:Elferink of;
J&D, verkopen beiden de 82 graden
http://www.jendvandenbosch.nl/index.php ... nr-8817538" onclick="window.open(this.href);return false;
Zelf heb ik een Wahler erin zitten

Ik ga morgen, of in ieder geval deze week, kijken of ik hier iets aan kan meten...archibald schreef:Is eigenlijk geen AIC maar een AAV. Auxiliary Air Valve, hier ook wel vaker 'luchtschuif' genoemd, een erfstuk uit de K-jet techniek en thermisch met bimetaal gestuurd.johnb52 schreef:
LH 2.2 systeem op zijn europees met een plastic luchtmassameter waarop een stelschroef (+/-380ohm tussen pin 3 en 6),
met een dashpot om te snel dichtslaan van de gasklep te dempen. Zit soms ook een 'airbleedscrew' op het gasklephuis die speelt in de stationairinstelling (fig34 in 240-25).
Bentley is voor 2.2 jammer genoeg niet helemaal toepasselijk op de europese varianten.
TPS (240-13 idd.)moet je niet reinigen. Enkel nagaan of de schakelposities correct zijn. Best niet demonteren indien niet nodig. Demonteren is lastig omwille van de moeilijke bereikbaarheid, en correct terugplaatsen is zo mogelijk nog lastiger. (Een gewone dop geraakt niet op de schroefjes. Te weinig plaats).
Eerst even meten dus. Als 't juist schakelt, (table h) gewoon laten zitten. Als 't niet juist schakelt en de gasklep staat wel correct, (voelermaatje 0.05), lichtjes lossen en roteren tot de juiste schakeling aan de ecu gegeven wordt.

Juist niet dan toch? Minder warm, minder uitzetten, dus minder speling? Of bedoelde je het andersom?gertram schreef:82 is door Saab toegepast in warme landen. Het geeft een lagere motortemperatuur. Aluminium zet onder warmte meer uit dan staal, daardoor geeft een 82 graden een grotere zuigerspeling. Niet goed.