De 900RA nr 117 van johnb52

1978-1993
Gebruikersavatar
Robinson1
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1485
Lid geworden op: zo 15 mei, 2011 14:53
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: De 900RA nr 117 van johnb52

Bericht door Robinson1 » ma 07 apr, 2014 23:33

Elferink of;
J&D, verkopen beiden de 82 graden

http://www.jendvandenbosch.nl/index.php ... nr-8817538" onclick="window.open(this.href);return false;

Zelf heb ik een Wahler erin zitten :wink:
9-5 ‘04 Vector Steelgrey B235L op LPG de daily SOLD
9000 2.3 Anni 1997 Scarabee
900 T8 combi coupe ‘84
900 i, 8 klapper uit 1984. De 2-deurs Sedan (project car)
9-3 FPT stage 1, sold

(p.s. I Know that you are just jealous that the little voices are talking to ME)

archibald
Geregistreerd lid
Berichten: 522
Lid geworden op: wo 23 dec, 2009 1:24
Regio: BE - Vlaams-Brabant / Brabant flamand

Re: De 900RA nr 117 van johnb52

Bericht door archibald » ma 07 apr, 2014 23:39

johnb52 schreef:Afbeelding
Is eigenlijk geen AIC maar een AAV. Auxiliary Air Valve, hier ook wel vaker 'luchtschuif' genoemd, een erfstuk uit de K-jet techniek en thermisch met bimetaal gestuurd.
LH 2.2 systeem op zijn europees met een plastic luchtmassameter waarop een stelschroef (+/-380ohm tussen pin 3 en 6),
met een dashpot om te snel dichtslaan van de gasklep te dempen. Zit soms ook een 'airbleedscrew' op het gasklephuis die speelt in de stationairinstelling (fig34 in 240-25).

Bentley is voor 2.2 jammer genoeg niet helemaal toepasselijk op de europese varianten.

TPS (240-13 idd.)moet je niet reinigen. Enkel nagaan of de schakelposities correct zijn. Best niet demonteren indien niet nodig. Demonteren is lastig omwille van de moeilijke bereikbaarheid, en correct terugplaatsen is zo mogelijk nog lastiger. (Een gewone dop geraakt niet op de schroefjes. Te weinig plaats).
Eerst even meten dus. Als 't juist schakelt, (table h) gewoon laten zitten. Als 't niet juist schakelt en de gasklep staat wel correct, (voelermaatje 0.05), lichtjes lossen en roteren tot de juiste schakeling aan de ecu gegeven wordt.

Stationair afslaan : check ook benzine druk (regelaar en pompopbrengst), injectoren (vervuild?), vacuumvervroeging op verdelershuis.
Laatst gewijzigd door archibald op di 08 apr, 2014 0:16, 1 keer totaal gewijzigd.
1992 900s LPT
ex 1993 900i LPG
ex 1989 900t FPT

Gebruikersavatar
johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 10781
Lid geworden op: za 04 feb, 2012 15:44
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: De 900RA nr 117 van johnb52

Bericht door johnb52 » di 08 apr, 2014 0:15

Robinson1 schreef:Elferink of;
J&D, verkopen beiden de 82 graden

http://www.jendvandenbosch.nl/index.php ... nr-8817538" onclick="window.open(this.href);return false;

Zelf heb ik een Wahler erin zitten :wink:

Heb m net besteld.

Wilde ook nog 2 carterpluggen er bij hebben, zijn die krengen weer op...
Saab 9-5 2.3T SE '98 g-iced, stage 1 (sold)
Saab 9-3 2.0t '02 stage 1 biopower (sold)
Saab 900 T16Red Arrow '87(sold)
Saab 9-3 Cabrio FSP (sold)
Saab 9-3 SportEstate '06 2.8 V6 Stage 3+ (sold)
Renault Clio MK3 '06 (sold)
Peugeot 1007

Gebruikersavatar
johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 10781
Lid geworden op: za 04 feb, 2012 15:44
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: De 900RA nr 117 van johnb52

Bericht door johnb52 » di 08 apr, 2014 0:16

archibald schreef:
johnb52 schreef:Afbeelding
Is eigenlijk geen AIC maar een AAV. Auxiliary Air Valve, hier ook wel vaker 'luchtschuif' genoemd, een erfstuk uit de K-jet techniek en thermisch met bimetaal gestuurd.
LH 2.2 systeem op zijn europees met een plastic luchtmassameter waarop een stelschroef (+/-380ohm tussen pin 3 en 6),
met een dashpot om te snel dichtslaan van de gasklep te dempen. Zit soms ook een 'airbleedscrew' op het gasklephuis die speelt in de stationairinstelling (fig34 in 240-25).

Bentley is voor 2.2 jammer genoeg niet helemaal toepasselijk op de europese varianten.

TPS (240-13 idd.)moet je niet reinigen. Enkel nagaan of de schakelposities correct zijn. Best niet demonteren indien niet nodig. Demonteren is lastig omwille van de moeilijke bereikbaarheid, en correct terugplaatsen is zo mogelijk nog lastiger. (Een gewone dop geraakt niet op de schroefjes. Te weinig plaats).
Eerst even meten dus. Als 't juist schakelt, (table h) gewoon laten zitten. Als 't niet juist schakelt en de gasklep staat wel correct, (voelermaatje 0.05), lichtjes lossen en roteren tot de juiste schakeling aan de ecu gegeven wordt.
Ik ga morgen, of in ieder geval deze week, kijken of ik hier iets aan kan meten...
Saab 9-5 2.3T SE '98 g-iced, stage 1 (sold)
Saab 9-3 2.0t '02 stage 1 biopower (sold)
Saab 900 T16Red Arrow '87(sold)
Saab 9-3 Cabrio FSP (sold)
Saab 9-3 SportEstate '06 2.8 V6 Stage 3+ (sold)
Renault Clio MK3 '06 (sold)
Peugeot 1007

Gebruikersavatar
Rhinobirds
Geregistreerd lid
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 20 jan, 2008 19:41
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De 900RA nr 117 van johnb52

Bericht door Rhinobirds » di 08 apr, 2014 7:43

Ik zou er gewoon een 89 graden instoppen, ik zie geen reden om een 82 te gebruiken. Geeft een wat hoger verbruik en lagere temperaturen geven wat meer slijtage.
daily: 2002 SAAB 9-5 Estate LPG
ex: 1996 SAAB 9000CSE LPG (gedoneerd), 1996 SAAB 9000CSE LPG (gedemonteerd), 1989 SAAB 900C LPG (gedemonteerd)
fun: 1986 SAAB 900 T8 (projectje)

Gebruikersavatar
johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 10781
Lid geworden op: za 04 feb, 2012 15:44
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: De 900RA nr 117 van johnb52

Bericht door johnb52 » di 08 apr, 2014 8:18

Hmm als ik de zoekfunctie gebruik zegt de ene helft 82℃ en de andere helft 89℃...
Saab 9-5 2.3T SE '98 g-iced, stage 1 (sold)
Saab 9-3 2.0t '02 stage 1 biopower (sold)
Saab 900 T16Red Arrow '87(sold)
Saab 9-3 Cabrio FSP (sold)
Saab 9-3 SportEstate '06 2.8 V6 Stage 3+ (sold)
Renault Clio MK3 '06 (sold)
Peugeot 1007

Gebruikersavatar
Rhinobirds
Geregistreerd lid
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 20 jan, 2008 19:41
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De 900RA nr 117 van johnb52

Bericht door Rhinobirds » di 08 apr, 2014 8:27

Dan gewoon doen waar je je goed bij voelt ;) (ik zelf stop er altijd een 89 graden in)
daily: 2002 SAAB 9-5 Estate LPG
ex: 1996 SAAB 9000CSE LPG (gedoneerd), 1996 SAAB 9000CSE LPG (gedemonteerd), 1989 SAAB 900C LPG (gedemonteerd)
fun: 1986 SAAB 900 T8 (projectje)

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12745
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: De 900RA nr 117 van johnb52

Bericht door Krizzie » di 08 apr, 2014 10:09

Ik heb er vorige week een 82er in gedaan (die kwam er ook uit overigens)
-MY91 Witte T5.5'ed, GT2860rs, 900 Aero: Meer info en foto's hier

gunar
Geregistreerd lid
Berichten: 4259
Lid geworden op: di 04 dec, 2007 13:43
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: De 900RA nr 117 van johnb52

Bericht door gunar » di 08 apr, 2014 11:01

Gewoon naar mij (en Rhinobirds) luisteren John ! 89 plaatsen. En geen ander ! ;-|+ Luister je nog :-S+ :SHSNE: :)

De 82 is voor heethoofden (cilinderheads)......opgefokte, getunede gasten als Krizzie ! :P (shortshifters, primair 8....) :wow:
Toe schat laat jij de Saab nog even uit.
Samen Saabs kieken ! 😍
All’s was bruuchsch uf dr Wält, das isch Liebi ...Saab... Ewigi Liäbi..!!! ❤️
+ Katze «Brigadier Broccoli» war 😿 Teil des Schweizer Militärs. Je so süss üsi Broccoli... Süessi Meite.

Gebruikersavatar
gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2484
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: De 900RA nr 117 van johnb52

Bericht door gertram » di 08 apr, 2014 14:43

82 is door Saab toegepast in warme landen. Het geeft een lagere motortemperatuur. Aluminium zet onder warmte meer uit dan staal, daardoor geeft een 82 graden een grotere zuigerspeling. Niet goed.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: 34x01 en 45x12 versnellingsbak 99/900 evt. met defect.

Gebruikersavatar
johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 10781
Lid geworden op: za 04 feb, 2012 15:44
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: De 900RA nr 117 van johnb52

Bericht door johnb52 » di 08 apr, 2014 14:48

Ok, ik steek er eentje van 89℃ in, kon hem nog omruilen :-)
Saab 9-5 2.3T SE '98 g-iced, stage 1 (sold)
Saab 9-3 2.0t '02 stage 1 biopower (sold)
Saab 900 T16Red Arrow '87(sold)
Saab 9-3 Cabrio FSP (sold)
Saab 9-3 SportEstate '06 2.8 V6 Stage 3+ (sold)
Renault Clio MK3 '06 (sold)
Peugeot 1007

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12745
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: De 900RA nr 117 van johnb52

Bericht door Krizzie » di 08 apr, 2014 17:44

gertram schreef:82 is door Saab toegepast in warme landen. Het geeft een lagere motortemperatuur. Aluminium zet onder warmte meer uit dan staal, daardoor geeft een 82 graden een grotere zuigerspeling. Niet goed.
Juist niet dan toch? Minder warm, minder uitzetten, dus minder speling? Of bedoelde je het andersom? ;)
-MY91 Witte T5.5'ed, GT2860rs, 900 Aero: Meer info en foto's hier

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31543
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De 900RA nr 117 van johnb52

Bericht door Sapphire » di 08 apr, 2014 18:39

Een 82' thermostaat OPENT eerder maar volgens mij verandert er niet zo heel veel aan de motortemperatuur an sich. Daarbij: de zuigers en het onderblok van een classic zijn beide niet van aluminium dus het maakt heel weinig uit voor de zuigerspeling lijkt me.
Loslaten is achterom kijken zonder spijt en vooruitkijken zonder verwachtingen.

Gebruikersavatar
gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2484
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: De 900RA nr 117 van johnb52

Bericht door gertram » wo 09 apr, 2014 3:15

Zuigers zijn wel degelijk van aluminium. OK, het zal wel een legering zijn maar hoofdbestanddeel is alu.
Openen volgens opgegeven temperatuur heb je gelijk in. Maar werktemperatuur zal bij een 82 graden ook lager liggen dan bij een 89.

Zuigerspeling is koud altijd meer dan warm. Meer uitzetting door hogere temperatuur zorgt voor minder speling, de verder uitzettende zuigers komen meer naar de cilinderwand toe.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: 34x01 en 45x12 versnellingsbak 99/900 evt. met defect.

Gebruikersavatar
ralph_m
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 2879
Lid geworden op: di 19 feb, 2008 23:29
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: De 900RA nr 117 van johnb52

Bericht door ralph_m » wo 09 apr, 2014 19:50

Leuke theoretische discussie dit :-) maar volgens mij geeft Saab destijds uitgebreid getest wat de optimale thermostaat moet zijn. Dus 89c voor NL. Global warming niet meegenomen geldt dat nog steeds lijkt me...